jonas27389 Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Hei! Mine specs: CPU: AMD 64 3200+ 2,2 Ghz HK: EPoX EP 8-KDA3+ RAM: 512 MB OCZ PC3200 Platinum Rev. 2 (2,2,2,5) Grafikk: Sapphire Radeon 9600XT (kjekk liten kar!) PSU: MIST 500W HD: Hitachi Deskstar 160GB (båkebøtte) Kjøling: Zalman CNPS7700B-cu 120mm Jeg vil gjerne utnytte det gode klokkingspotensialet i minnebrikken min. Jeg håper på 280Mhz med litt slappere timings enn 2,2,2,5, 1T. Problemet er at CPU'en min har multiplier på 11. Altså en HTT på 280 vil gi meg en 3080Mhz CPU. Dette kommer nok ikke til å gå med den kjølingen jeg har nå. En løsning på dette er å sette multiplier litt lavere, eks. 9. Det gir meg en CPU på 2520Mhz og minnet kan da kjøre på 280Mhz altså. Mister jeg ytelse ved å senke multiplier, eller er det kun Mhz som har noe å si på dette feltet? Jeg tenker også at jeg må klokke skjermkortet litt. Kan jeg forvente en merkbar ytelsesøkning ved å klokke dette kortet? Jeg har en del problemer nå. Jeg får artifacts i Battlefield Vietnam. Hva er en god løsning på dette, kortet skal jo kunne kjøre dette spillet uten artfacts? En mulighet er jo å underklokke? Tror uansett jeg kjøper et nytt kort til høsten... PS: Hva er egentlig forskjell på 1T og 2T? Er det ikke slik at 2T yter dårligere? PS 2: Fikk nettop støtte i PSDATA-fondet. Da fikk jeg en Geil 512MB minnebrikke (vet ikke hvilken, tror det er PC3200). Er det dumt å blande denne med den jeg har? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) CPUens interne klokkefrekvens er jo et resultat av HTT og multiplikatoren. Dermed kan man si at det er flere måter å oppnå samme klokke på, og dette spiller ingen rolle for CPUen. 2,4 GHz er 2,4, uansett om man bruker f.eks. 240x10 eller 200x12 for å oppnå det. Du taper altså ikke noe på å endre multiplieren, så lenge du øker HTT tilsvarende. Men vær klar over at du ikke bør bruke halve multiplikatorer på denne plattformen. Minnet du har er svært bra for din plattform, så 280 bør gå greit. Grafikkortet ditt er en flaskehals her, så jeg ser ikke bort ifra at du vil tjene litt på å overklokke det. Men det vil uansett ikke bli det helt store til de nyeste spillene. Det med artifacts høres merkelig ut - slik skal det jo ikke være. 1T og 2T handler om minnekontrollerens "command rate", og 1T er raskest, mens 2T kan være et nødvendig onde om man har 1GB minne eller mer. Forhåpentligvis vil Venice-kjernen til AMD rette på dette. "Fasiten" er at man bruker 1T om det er stabilt. Hvorvidt du bør blande den Geil-brikken kommer an på. Hvis det er Ultra-X (altså noe lignende av OCZ-brikken din) ville jeg ha prøvd det. Ellers vet jeg ikke om det er hensiktsmessig. Å blande forskjellige minnebrikker gir sjelden optimalt resultat. Endret 23. april 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) du får litt mer ytelse av å klokke det kortet ja. klokka mitt kort. har 9600xt 128mb 3Dmark01 før (husker ikke) . Klokket = 14451 3Dmark03 før = 3942. Klokka = 4345 3Dmark05 før =1704. Klokka = 1886 har ingen artifacts. verken standard eller klokket. bruker Trixx til å klokke. fungerer fint. resten av specs står i profilen Edit: Husker ikke faktisk:P. skrev det feil Endret 23. april 2005 av complexity Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 CPUens interne klokkefrekvens er jo et resultat av HTT og multiplikatoren. Dermed kan man si at det er flere måter å oppnå samme klokke på, og dette spiller ingen rolle for CPUen. 2,4 GHz er 2,4, uansett om man bruker f.eks. 240x10 eller 200x12 for å oppnå det. Du taper altså ikke noe på å endre multiplieren, så lenge du øker HTT tilsvarende. Men vær klar over at du ikke bør bruke halve multiplikatorer på denne plattformen. Minnet du har er svært bra for din plattform, så 280 bør gå greit. Grafikkortet ditt er en flaskehals her, så jeg ser ikke bort ifra at du vil tjene litt på å overklokke det. Men det vil uansett ikke bli det helt store til de nyeste spillene. Det med artifacts høres merkelig ut - slik skal det jo ikke være. 1T og 2T handler om minnekontrollerens "command rate", og 1T er raskest, mens 2T kan være et nødvendig onde om man har 1GB minne eller mer. Forhåpentligvis vil Venice-kjernen til AMD rette på dette. "Fasiten" er at man bruker 1T om det er stabilt. Hvorvidt du bør blande den Geil-brikken kommer an på. Hvis det er Ultra-X (altså noe lignende av OCZ-brikken din) ville jeg ha prøvd det. Ellers vet jeg ikke om det er hensiktsmessig. Å blande forskjellige minnebrikker gir sjelden optimalt resultat. Takk for svar. Har noen spørsmål: 1. Multiplikator på 9 vil vel gå greit når 11 er standar? 2. Jeg får snart en 512MB-brikke fra Geilsom sagt. Vil jeg få dårligere ytelse ved å putte den inn og få 1024 ennn å klokke min nåværende 512MB-brikke? 3. Jeg er usikker på dette med skjermkortet. Tror jeg bør ta kontakt med forhandler i og med at det var nytt til jul (04)... Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Takk for svar.Har noen spørsmål: 1. Multiplikator på 9 vil vel gå greit når 11 er standar? 2. Jeg får snart en 512MB-brikke fra Geilsom sagt. Vil jeg få dårligere ytelse ved å putte den inn og få 1024 ennn å klokke min nåværende 512MB-brikke? 3. Jeg er usikker på dette med skjermkortet. Tror jeg bør ta kontakt med forhandler i og med at det var nytt til jul (04)... 1. Ingen problemer. 11 er bare den høyeste tilgjengelige multiplikatoren, og på alle AMD64-prosessorer kan denne justeres nedover. Bare FX-serien har helt ulåst multiplikator. 2. Da ville jeg nok ha foretrukket 1GB totalt, fremfor 512 raske. Ytelsen behøver slett ikke å bli dårlig hvis du bruker begge, men det er en fordel om de klarer noenlunde samme klokke/timings, og trives med samme spenning. 512MB begynner absolutt å bli i minste laget for de fleste, og ytelsesgevinsten man får av strammere timinger, er nokså marginal. 3. Hvis du har gjort endel feilsøking (f.eks. prøvd kortet i en annen PC, og det fortsatt gir artifacts), ville jeg ha kontaktet forhandler. Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 Takk for svar.Har noen spørsmål: 1. Multiplikator på 9 vil vel gå greit når 11 er standar? 2. Jeg får snart en 512MB-brikke fra Geilsom sagt. Vil jeg få dårligere ytelse ved å putte den inn og få 1024 ennn å klokke min nåværende 512MB-brikke? 3. Jeg er usikker på dette med skjermkortet. Tror jeg bør ta kontakt med forhandler i og med at det var nytt til jul (04)... 1. Ingen problemer. 11 er bare den høyeste tilgjengelige multiplikatoren, og på alle AMD64-prosessorer kan denne justeres nedover. Bare FX-serien har helt ulåst multiplikator. 2. Da ville jeg nok ha foretrukket 1GB totalt, fremfor 512 raske. Ytelsen behøver slett ikke å bli dårlig hvis du bruker begge, men det er en fordel om de klarer noenlunde samme klokke/timings, og trives med samme spenning. 512MB begynner absolutt å bli i minste laget for de fleste, og ytelsesgevinsten man får av strammere timinger, er nokså marginal. 3. Hvis du har gjort endel feilsøking (f.eks. prøvd kortet i en annen PC, og det fortsatt gir artifacts), ville jeg ha kontaktet forhandler. Det gir kun artifacts i Battlefield Vietnam. Jeg har også prøvd kortet i NFS Underground (artifacts på høyeste grafikk), SWAT 4 (ingen artifacts), Battlefield 1942 (ingen artifacts, Splinter Cell PT ( ingen artifacts). Det skal jo kunne kjøre BFV uten artifacts? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå