Gå til innhold

gjøre xp til primærpartisjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg tror ikke det er helt slik.

Det første som booter er MBR. Hvis du har fler enn ett OS så ligger den kanskje en bot manager her som gjør at du kan velge hvilket OS som ska starte. Dette fjerner du med FIXMBR (eller fdisk /MBR).

MBR finner så ut hvilken partisjon som skal boote. Denne partisjonen er merket som aktiv. Du kan kun ha en aktiv partisjon på en disk.

Siden jeg aldri har gjort akkurat det du skal gjøre, så jeg kan ikke beskrive en sikker framgangsmåte.

Lenke til kommentar

I oppsett med dualboot med Windows XP og Windows 98, så er det som regel Win XP's bootloader som benyttes. Siden -98 er på (antageligvis) C:, og dette også er aktiv partisjon, så vil boot.ini også ligge der,sammen med ntldr.exe og ntdetect.com. Hvis disse fjernes, så vil du ikke kunne boote.

Jeg tror det skulle funket om du kopierte disse filene til XP-partisjonen, endret boot.ini til å reflektere dette, og så satte XP-partisjonen til aktiv.

Er usikker på hvordan du skal få fikset problemet nå, da det er veeeeldig lenge siden jeg har vært i en lignende situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...