ⅵdar Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 jeg har en win 98 partisjon og en xp partisjon. win 98 er primær. er det mulig å slette win 98 partisjonen og boote kun xp? nå har jeg et operativsystem som ikke gjør annet enn å ta opp harddiskplass. jeg har partition magic 8. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 vel, uansett så tror jeg du må begynne med å redigere boot.ini fila, og så tror jeg du kan slette win98 partisjonen... hvis win98 er primær, så tror jeg at boot.ini ligger i C:\boot.ini, for å si det slik, sett at win98 ligger på C:\ Lenke til kommentar
DJ_DiABlo Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Hei! Jeg tror du kan slette win 98 med partition magic og uten å reestarte, så kjører du norton ghost å ghoster xp over på den primære... da er alle innstilninger å sånt det samme... Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 hvis jeg sletter win 98 partisjonen, forsvinner oppstartsfilene, og da vil ikke windows boote. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Nei, jeg tror ikke det er helt slik. Det første som booter er MBR. Hvis du har fler enn ett OS så ligger den kanskje en bot manager her som gjør at du kan velge hvilket OS som ska starte. Dette fjerner du med FIXMBR (eller fdisk /MBR). MBR finner så ut hvilken partisjon som skal boote. Denne partisjonen er merket som aktiv. Du kan kun ha en aktiv partisjon på en disk. Siden jeg aldri har gjort akkurat det du skal gjøre, så jeg kan ikke beskrive en sikker framgangsmåte. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 22. april 2005 Forfatter Del Skrevet 22. april 2005 jeg prøvde det hårek sa. jeg fjernet 98 partisjonen, satte xp til aktiv og fixmbr. flaks at jeg tok backup, for pc-en ville ikke boote. Lenke til kommentar
grimsqueak Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 I oppsett med dualboot med Windows XP og Windows 98, så er det som regel Win XP's bootloader som benyttes. Siden -98 er på (antageligvis) C:, og dette også er aktiv partisjon, så vil boot.ini også ligge der,sammen med ntldr.exe og ntdetect.com. Hvis disse fjernes, så vil du ikke kunne boote. Jeg tror det skulle funket om du kopierte disse filene til XP-partisjonen, endret boot.ini til å reflektere dette, og så satte XP-partisjonen til aktiv. Er usikker på hvordan du skal få fikset problemet nå, da det er veeeeldig lenge siden jeg har vært i en lignende situasjon. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 22. april 2005 Forfatter Del Skrevet 22. april 2005 dette er sannsynlig, for jeg fikk meldingen "finner ikke NTLDR". men jeg finner ikke noen av disse filene på harddisken. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 En Repair Install burde vel fikse problemet. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 En Repair Install fixer ikke problemet. prøvde det. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 noen som har et forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå