Vain Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Kjøpte noen leds på Clas Ohlson. Skal seriekoble dem. Men så er det en ting jeg lurer på: Skal ha 4 grønne leds, 1 blå og en bryter. 12 V spenning. De grønne står det 30 mA og 2,2 V på De blå står det 30 mA og 3,3 V på Hvis jeg seriekobler 4 grønne og én blå, vil da hver av de grønne få 2,2 V og den blå på en eller annen magisk måte få 3,3 V eller vil hver av diodene få 12/5 = 2,4 V? Og hvordan skal jeg koble det hvis dette ikke funker? Lenke til kommentar
- mOtz^ - Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Grønne: 2,2 V * 4 stk.= 8,8 V Blå: 3,3 V * 1 stk.= 3,3 V Alt i serie: 8,8 V + 3,3V = 12,1V som er 1 volt for mye, men det går bra. Husk å koble anode til katode hele veien da! Det lengste beinet er anode. ellers har vi elektronikk forum for dette her. Endret 21. april 2005 av biiig.no Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Du må for all del ikke finne på å seriekoble lysdioder, spesielt ikke om de skal ha forskjellige spenninger! Hvordan beregne formotstand til lydiode (LED) Lenke til kommentar
Vain Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Du må for all del ikke finne på å seriekoble lysdioder, spesielt ikke om de skal ha forskjellige spenninger! Hvordan beregne formotstand til lydiode (LED) Var noe slikt jeg var bekymret for. Hvordan skal jeg koble dem da? Syns det er bortkasta strøm og ledninger å koble motstander på hver eneste led... Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Har i allfall selv klart å seriekoble noen lysdioder av samme type, men har hørt av andre at dette ikke er å anbefale... Men prøv gjerne, på eget ansvar Lenke til kommentar
Vain Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Har i allfall selv klart å seriekoble noen lysdioder av samme type, men har hørt av andre at dette ikke er å anbefale...Men prøv gjerne, på eget ansvar Jeg skal høre med en venn som går på elektro. Noen som vet noe mer så hadde det vært greit å få flere innspill Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 vil det ikke funke å koble flere LED i serie så lenge de alle skal ha samme strøm? da vil jo det automatisk bli rett spenning over alle LEDene vil jeg tru, men bør alltid ha en motstand i serie med LEDene for å begrense strømmen. 2,2*4+3,3= 12,1 V dette kan gå alle veier, kan virke fint (en stund), kan hende det ikke virker i hel tatt. dette fordi at du ikke kan være sikker på at 12V leverer nøyaktig 12,1 volt og at LEDene trekker akkurat det de er oppgitt til (da det er den typiske verdien) koble LED som trekker like mye strøm i serie og summer spenningen de er oppgitt på ved denne strømmen, sett av ca 2 volt (altså LEDene i serie trekker ikke mer enn ca 10 volt) og beregn den motstanden som trengs, dette vil sikre at LEDene får den gitte strømmen selv om spenningen i kilden varierer litt (noe om kan ødelegge LEDene om du ikke har motstand) mener at dette er en trygg måte å gjøre det på.. Lenke til kommentar
Vain Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Vil det si at det funker å koble 2,2*4 V i serie hvis jeg setter på en motstand? Hva slags motstand trenger jeg da? Prøvde å regne ut selv: Spenningen over LED blir blir 8,8 volt. Spenningen over formotstanden blir da: 12 volt - 8,8 volt = 3,2 volt Vil strømmen i kretsen være 0,03 A eller 0,03 A * 4 = 0,12 A? enten: R = U/I = 3,2 V / 0,12 A = 26,6 ohm P = U * I = 3,2 V * 0,12 A = 0,384 W eller: R = U/I = 3,2 V / 0,03 A = 106,7 ohm P = U * I = 3,2 V * 0,03 A = 0,096 W Kan noe av dette stemme? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Du må for all del ikke finne på å seriekoble lysdioder, spesielt ikke om de skal ha forskjellige spenninger! Det er helt feil. Såklart kan man seriekoble LEDs. Forskjellig spenning har jo ingenting å si, men de får lik strøm. Derimot skal man ikke uten videre parallellkoble LEDs. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Vil strømmen i kretsen være 0,03 A eller 0,03 A * 4 = 0,12 A? den samme strømmen går gjennom alle delene i en serie kobling, så det korrekte her er da 30mA da et LED skulle ha 30mA. siden samme strøm går i alle LEDene vil de da alle få 30mA... så da blir 106 ohm rett, men de finnes sikkert ikke, så velg den nærmeste verdien som er større enn 106 (eller kombiner flere motstander i serie), velger du for liten motstand vil strømmen bli for stor til LEDene (og de vil gå i stykker med tiden), men om du velger en litt større en så vil de bare lyse litt svakere (ikke mye)... Lenke til kommentar
space Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Henger meg på og bekrefter det hårek sier; ikke noe problem å seriekoble led's så lenge alle led'sa takler den strømmen det skal gå der. space Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Du må for all del ikke finne på å seriekoble lysdioder, spesielt ikke om de skal ha forskjellige spenninger! Det er helt feil. Såklart kan man seriekoble LEDs. Forskjellig spenning har jo ingenting å si, men de får lik strøm. Derimot skal man ikke uten videre parallellkoble LEDs. Å faen, min feil... var vel litt bortreist på dagen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå