Gå til innhold

Zalman chipset kjøler.

J0ppe

Anbefalte innlegg

Morn.

Jeg satte på en sånn på mitt K8N Diamond kort (Specs i profilen). Når jeg tar på den så er den veldig varm, nesten så jeg brenner meg. Sys temp ligger på 38 og cpu tempen 39. Er sys-temp tempraturen på chipsetet?

Er dette forsvalig? Til dere andre som har denne kjøleren på hovedkortet? Er den også veldig varm?

MVH J0ppe : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker urimelig at du brenner deg og at den holder knapt 40 grader. For folk flest brenner en seg på ca. 60 grader på fingrene, noen har asbesthud og tåler uhyggelig mer enn det, noe jeg selv smertelig erfarte da jeg skulle ta imot nyvasket glass...

Elektronikk bør vanligvis ikke utsettes for mer enn ca. 60 grader, men sjekk spoesifikasjonen hos produsenten for chippen du har.

Lenke til kommentar

Ikke helt enig i det, 37 grader som er kropstemperatur kjennes ganske så varmt ut når du tar på noe som holder den temperaturen med fingrene. Tror du at vannet du dusjer i holder ca 40 grader, det er rimelig varmt skal jeg si deg.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Enkel test: ta på tunga, den holder ca. 37 grader.

Jeg gjorde nettopp dette vitenskapelige eksperimentet selv, og kan konkludere at for min del kjennes den lunken ut.

Eksperimentet må naturligvis reproduseres, og det henstilles til samtlige i forumet å ta på tunga (sin egen helst) og rapportere opplevelsen her. Takk.

Lenke til kommentar
Ikke helt enig i det, 37 grader som er kropstemperatur kjennes ganske så varmt ut når du tar på noe som holder den temperaturen med fingrene.

Ja, fingrenes "utside" er jo litt kjøligere og 37 grader føles varmere enn dette, men langt fra så varmt at man synes det er ubehagelig eller vondt. Putter du fingrene i munnen, er det jo 37 grader der også, og det er jo heller ikke ubehagelig.

Lenke til kommentar

Kjenner litt på kjøleren og den er veldig varm og jeg synes den sitter veldig vinglete. nforce 4 brikkesettet lignet veldig på en athlon xp cpu med en liten kjerne i midten. Det er vel grunnen til at den "vingler". Er det ingen der ute som har samme kjøler og kan kjenne på sin? Jeg kan ikke merke noe tegn til ustabilhet. Den blir vel ustabil før den tar kvelden håper jeg.

0000010400108930.jpg

Endret av J0ppe
Lenke til kommentar

Klargjøring :

Hud Temperatur ca 33,5C

Inntern kropstemperatur ca 36,5 til 37,5

Begge disse to temperaturene varierer litt fra individ til individ.

Har selv samme chipsettkjøler og brenner meg ikke på den, men hvis den blir såpass varm som du sier så må du nok sørge for litt mer luftgjennomstrømning i kabinettet ditt eller montere en veldig stillegående vifte som blåser luft på den.

Har en 14db vifte som jeg aktiverer når jeg holder på med extrem overklokking og det er nok til å senke temperaturen til ca 35C.

Lenke til kommentar

Man skal kanskje være litt forsiktig med å dra konklusjoner av å kjenne på tunga. Prøv først en tur i badstua på 90 grader. Så kan du koke litt vann og la det avkjøle seg litt, mål gjerne med et termometer, slik at det også holder 90 grader. Dypp så fingeren i vannet og rapporter deretter om det føltes likt :)

Varmekapasitet og ledningsevne betyr litt det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...