oasis Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 jeg har ingenting å gjøre..jeg jobber ikke.. alt er fint, men jeg kjeder meg..har lyst til å prøve linux bare for jeg synes det ser litt tøft ut :smile: derfor lurer jeg bare på hvilken distrubisjon(staves kanskje annerledes) dere som har greie på det, vil anbefale meg..har hørt noe om at man kan kjøpe en slags bok eller guide siden jeg ikke har peiling, og har win2k til vanlig. kan ikke laste ned pga jeg har isdn, så om noen hadde visst om en grei linux distro som er forholdsvis lett og kanskje en bok som jeg kune kjøpt evt. bestillt så hadde det hvert fint.. på forhånd takk! Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Quote: Den 2002-07-08 00:37, oasis skrev:derfor lurer jeg bare på hvilken distrubisjon(staves kanskje annerledes) dere som har greie på det, vil anbefale meg.. Bytt om 'u' og 'i'. Du får selv finne ut hvilken av i'ene som må byttes om :smile: Avhengig av hvor du bor har du kanskje en velassortert bokhandel (f.eks Akademika) som selger offisielle Linux-distroer. Redhat, Debian, Slackware og en rekke andre har vært i salg der jeg pleier å handle. Ellers kan du få kjøpt på nettbutikker. Disse offisielle distroene inneholder bok/bøker i tillegg til cd-rom, og kan være kjekt for nybegynnere. Alternativt finnes også endel bøker med linux cd-rom i. Hvilken distro er vanskelig å si, vil du ha minst mulig plunder er Redhat, Mandrake og Suse enkle å installere. Ellers er de to andre jeg nevnte veldig bra, men noe vanskeligere å installere. Hva du definerer som vanskelig kommer an på din eksisterende datakompetanse. Lenke til kommentar
oasis Skrevet 7. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2002 Takker for kjapt svar! Har en Libris bokhandel her.. Har de noe der tro? Hvilke nettbutikker? finner ikke noe på komplett ol. Fins det egne nettbutikker for slikt? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Quote: Den 2002-07-08 00:59, oasis skrev:Har en Libris bokhandel her.. Har de noe der tro?Hvilke nettbutikker? finner ikke noe på komplett ol. Fins det egne nettbutikker for slikt? Vet ikke med Libris. Nettbutikker finner du på: http://www.linux.no/gullinux.html Har ikke selv handlet linux på nett så jeg har ikke erfaring med noen av de butikkene, men du kan jo browse litt og se om du finner no... Lenke til kommentar
oasis Skrevet 7. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2002 har funnet Mandrake Linux 8.1 Standard på http://www.bitmaster.no ser det fint ut? 299,- ? fant en artikkel om det på it-avisen, synes ikke det så så vanskelig ut å intallere. Det hørtes også ut som om den passet godt for meg.. Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Mandrake er bra, driver og roter i det selv og må si meg godt fornøyd med os'et. eneste egentelige problemet jeg har er når jeg smb mounter virtuelle disker/kataloger på systemet og prøver å lese/kopiere større menger med filer (les: mp3), da totalhavarer mandrake.. bortsett fra det så er mandrake et fint os å starte (og rote) med. ang installeringen, så må jeg si at 8.2 er veldig grei, ikke noe fiksfaks med det. eneste man bør huske på er å velge 'installer individuelle pakker' gå innom dev og legge til kernel sources, uten dem så sitter du i saksa viss du har ønske om å prøve å kompilere noe som helst. er forsåvidt mulig å gjøre det etter selve installasjonen er ferdig ved å bruke ett pakke verktøy som følger med installasjonen. Jeg har nettopp lastet ned både Mandrake 8.2 og Redhat 7.3 på 3 cd'er hver, så viss du er intressert i få tilsendt det så ta kontakt på private melding så kan vi sikkert komme til en avtale :smile: Edit: en meget dårlig formulering... [ Denne Melding var redigert av: Prelude på 2002-07-08 01:45 ] Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Quote: Den 2002-07-08 00:47, Langbein skrev: Quote: Den 2002-07-08 00:37, oasis skrev: derfor lurer jeg bare på hvilken distrubisjon(staves kanskje annerledes) dere som har greie på det, vil anbefale meg.. Bytt om 'u' og 'i'. Du får selv finne ut hvilken av i'ene som må byttes om :smile: ... Hmm... "Dustribusjon", kanskje? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Quote: Den 2002-07-08 02:13, DrDoogie skrev:Hmm..."Dustribusjon", kanskje? Det blir i så fall dustribisjon Edit: La merke til at dette var min mld nr. 200, WHOHOOO =) [ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-07-08 02:23 ] Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Hmm. Distroer... Hvilken er best, hvilken passer for meg... etc etc etc... Mandrake, Red Hat: Tenkt til desktoppen... Mange mener dette er "newbie" distroer (det skrives ikke distrubusjoner, det skrives distroer :razz: (mye lettere å huske :wink:)). Personlig syns jeg det er tull. Jeg har brukt både mandrake og red hat, og har vært fornøyd med begge. Begge bruker .rpm pakker. Mandrake er bygd ut av Red Hat forresten, så de er relativt like i bunn. Debian: Mange sverger til debians pakkesystem. Pakkesystemet i Debian er såpass bra at det er en svært god grunn til å velge debian. Stort sett alle GPL prgorammer som har en del brukere kan lastes ned ved hjelp av "apt-get install <program>". Debian har også et veldig fint og ryddig opplegg for hvor den legger oppstarts script og konfigurasjons filer. Debians store svakhet er nok desverre at Debian ikke leker veldig godt sammen med det grafiske grensesnittet. Nå skal jeg ikke si for sikkert hvordan det er med Woody, men Potato som er den nå "gamle" men mest stabile versjonen av Debian har opplevd en del vanskeligheter med grafiske grensesnitt som ikke virker og den slags. [FIXME: hvordan er dette i woody nå for tiden?] Slackware: Slackware regnes av de som brukere det som en veldig komfortabel distrobusjon for folk som har brukt Linux litt mer enn en uke. Vet ikke helt om jeg vil anbefalle det for nybegynnere, installasjonsrutinen kan komme som ett sjokk på noen, da det første du må gjøre er å partisjonere disken med verktøy du kanskje ikke en gang vet hvordan du starter, men for folk som meg, som vet hvordan man gjør slikt, gir slikt en veldig god magefølelse. I setter slackware opp framebuffer "out of the box" (det er en Good Thing [tm]), hvilket gir en mer lyst til å bruke consolen som er der Linux' styrke ligger. Samtidig fungerer også X (det grafiske grensesnittet) bra out of the box også. Men jeg vil si at du bør kanskje ikke begynne med slackware... SuSE: SuSE er en tysk distro. Stort sett den eneste distroen jeg ikke har noe særlig å si om, da jeg ikke har prøvd den mer enn et par tre timer. SuSE har fått svært god kritikk, og slik jeg skjønner det begynner SuSE å nærme seg mot mandrake og red hat sitt "desktop" stadie. Når jeg sist prøvde SuSE var all dokumentasjonen på Tysk... *doh* Nå finnes den både på engelsk og norsk. Resten: Det finns utallige flere distroer, men de jeg nevnte er de mest poppulære tror jeg (har jeg glemt noen??) Konklusjon: Jeg vil nok anbefalle Red Hat eller Mandrake (går ut på det samme imo), muligens også SuSE, men har ikke prøvd SuSE. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå