Gå til innhold

Ødelagt mobo når en glemmer CMOS jumper?

Heia

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier...

Jeg driver å mekker på en pc, har hovedkort og ellers allt i deler utover en arbeidsbenk, ikke noe problem det, bytter ut og tester med forskjellige skjermkort , cpuer osv...Skulle resatte bios ved å kortslutte jumperen for denne, MEN, jeg glemte selvsagt å flytte denne tilbake når jeg startet opp, og nå starter selvsagt ikke dette systemet opp..

Vraker en hovekortet ved å starte det opp med jumperen i resettings posisjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uansett ingen god ide å tro at dette ikke skal skade hovedkort/cpu .

Ref: Abit NF7-S socket A

Fix for ikke å skade cpu ved feilplassert clear cmos jumper.

quote:

Added Auto-Shutdown function when CCMOS jumper on pins 2-3. The correct CCMOS jumper should be on pins 1-2; in case it is placed on 2-3, the CPU core voltage will be abnormally high, and the system will shut down automatically to protect the CPU from damage .

Så jeg antar noen hovedkort/bios til andre sockets også kan resultere i samme skade .

Lenke til kommentar
Som en tilleggsopplysning...

Når pc'n starter kommmer det ett langt pip, av ca 2sek varighet, deretter 2 sek opphold før neste...Vet ikke hva dette betyr..

Hvilken bios har du?

Det finnes en oversikt over hva de ulike "pipe"-kodene betyr.

Dersom du har en AMI bios er det antagligvis minnefeil...

- Ost

Lenke til kommentar

Du kan risikere å brenne av en bane på HK. Kjenner to som har gjort dette. Etter det måtte de inn og stille inn alle BIOS-instillingene HVER gang de skrudde på maskinene, noe som var tungvindt siden de måtte stille inn CPU-hastigheten også hver gang.

Du kan være heldig at det ikke har noe å si, eller at HK har beskyttelse mot det, men jeg ville ikke tatt sjansen.

Lenke til kommentar
Som en tilleggsopplysning...

Når pc'n starter kommmer det ett langt pip, av ca 2sek varighet, deretter 2 sek opphold før neste...Vet ikke hva dette betyr..

Hvilken bios har du?

Det finnes en oversikt over hva de ulike "pipe"-kodene betyr.

Dersom du har en AMI bios er det antagligvis minnefeil...

- Ost

Dette er ett Aopen AK79D 400VN med Phoenix Award BIOS...

Det står ingen ting i manualen om BIOS "beeps", og hva de evt betyr..

Endret av Heia
Lenke til kommentar

Ja, jeg fant den siden tidligere ved googling, men det er ingen av de kodene som beskriver 2 sek lange beep hele tiden...

Det nærmeste er lang-lang-kort...

Jeg har testet cpuen på ett annet hovekort, så den er ok, jeg bytta også ut grafikkortet, uten at det hjalp.

Skal prøve det igjen i morgen når jeg kommer på jobb, før jeg evt "kasserer" hovedkortet..

Endret av Heia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...