Gå til innhold

"Revolusjon" for de med lappen


Jan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke helt poenget med å kjøre så forbannet fort hele tiden. Man sparer ikke akuratt mange minuttene på å øke farten fra 100km/h til 110km/h.

Fort? Tatt en titt utafor norges grenser? Jeg syns det burde være 160 på nye E18, hvertfall.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt poenget med å kjøre så forbannet fort hele tiden. Man sparer ikke akuratt mange minuttene på å øke farten fra 100km/h til 110km/h.

Når folk får en følelse farten passer til forholdene blir det bedre flyt i traffikken.

Lenke til kommentar
Har begynt å kjøre i trafikken nå og synes det er totalt unødvendig å kjøre så fort.

 

Har gått opp for meg hvor idiotisk folk kjører, bare greit med 90 maks :yes:

Bare vent du. Den holdninga beholder du ikke lenge, det skal jeg love deg.

Lenke til kommentar
Har begynt å kjøre i trafikken nå og synes det er totalt unødvendig å kjøre så fort.

 

Har gått opp for meg hvor idiotisk folk kjører, bare greit med 90 maks :yes:

Bare vent du. Den holdninga beholder du ikke lenge, det skal jeg love deg.

:blink: ... :D

 

 

Men er liksom... hvis du krasjer så dauer du nesten uansett. Liksom litt bra å ha en sjanse :hm:

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at så fort du blir vant med trafikken, kommer du til å endre holdning. For all del - holdninga di er kjempebra, jeg skulle ønske flere var som deg - men det er en kjensgjerning at farten øker så fort du blir trygg på deg selv.

 

Joda - 80-90 er fort det, men på mange veier er det ikke fort i forhold til veien. Vi snakker ikke om fartsblindhet her, men når du får noen kilometer på baken er plutselig ikke 80 fort lengre...

 

Sann mine ord!

Lenke til kommentar

Jeg tror intensjonen til vegdirektoratet er å få fartsgrensene til å stemme sånn nogenlunde overens med slik folk faktisk kjører. På bakgrunn av målininger de har foretatt på utvalgte motorveistrekninger, har de nok kommet fram til at 110 km/t kan være en riktig fartsgrense på mange av de aktuelle strekningene. Det vises også til Sverige der man har gode erfaringer med denne fartsgrensen.

 

Fartsgrensen skal også økes på endel andre veier, blant annet E18 i Vestfold og Aust-Agder, der man vil øke fra 80 til 90 km/t på tofeltsveier med midtdelere og lav ulykkesfrekvens.

 

Min mening er at en tilpasning av fartsgrensene slik at de stemmer overens med folks kjørefart er svært positivt. Bilistene vil føle grensene som mer riktige, og respekten for fartsgrensene økes. Samtidig kan politiet konsentrere seg om folk som råkjører forbi skoler og gjennom tettbebygde strøk fremfor å ta han som ligger 10 km/t for fort på motorveien.

 

Jeg må imidlertid innrømme at det kan være fristende å tro at forlsaget om 110-sone er et populistisk utspill fra samferdselsministeren i forkant av høstens stortingsvalg.

Lenke til kommentar

Jeg tror en for lav fartsgrense (80-90) skaper flere ulykker enn hvis det hadde vært 140-160. Og det fordi folk (blant annet meg) ergrer seg over at det går såpass sakte i forhold til det veien er konstruert for. Er det to-tre felts vei og det hadde vært 140 grense så kunne jo de som mener 90 er fort kjøre i krypfeltet og de som gidder kjøre i 140 i venstrefeltet. Autobahn gogo!

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Jeg tror en for lav fartsgrense (80-90) skaper flere ulykker enn hvis det hadde vært 140-160. Og det fordi folk (blant annet meg) ergrer seg over at det går såpass sakte i forhold til det veien er konstruert for. Er det to-tre felts vei og det hadde vært 140 grense så kunne jo de som mener 90 er fort kjøre i krypfeltet og de som gidder kjøre i 140 i venstrefeltet. Autobahn gogo!

Hovedproblemet med en fartsgrense på 140-160 km/t vil være den enorme fartsforskjellen som oppstår mellom bilistene. Enkelte kjører ikke fortere uansett, og da vil ulykken fort være ute dersom en uoppmerksom bilist som ligger i 90 skifter felt og blir påkjørt av en som kommer i 160 km/t bak.

På bakgrunn av dette stiller jeg meg svært tvilende til din påstand om at en fartsgrense på 80-90 skaper flere ulykker enn en fartsgrense på 140-160. Det er ikke dermed sagt at 80-90 km/t er riktig fart på motorveien, men å gå så høyt som 160 kan neppe forsvares. Jeg trives veldig godt når jeg kjører på autobahn i Tyskland, men det er et faktum at Tyskland har flere trafikkdrepte i forhold til innbyggertall enn Norge, og det til tross for det eminente motorveinettet man finner der. Det tror jeg kan ha noe med fartsforskjellen mellom bilistene å gjøre da det er nokså vanlig at bilistene passerer hverandre med hastighetsforskjeller på over 100 km/t.

Lenke til kommentar

For det første det er ikke kult å kjøre fort.. Det er bare barnslig og vitner om at personen som kjører faktisk er en taper.

 

Ved å øke den 10 km øker man kjøre tiden med 10%. 2timer kjøring lar deg komme 12 min frem før.

 

Skal love dere når dere har hatt lappen noen år blir dere drit lei de samme veiene og selv er jeg glad i og sove og har ofte dårlig tid. Synes det er bra jeg, mer ansvar til bilførerene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...