Gå til innhold

Mye støy fra PCen. Hvordan redusere?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ikke så mye peil på data, men en ting er sikkert. Maksinen støyer! Jevn, høy dur og til tider (ved f.eks. spilling) så durer den noe helt sinnsykt. Vanskelig å konsentere seg ved siden av maskinen.

Min maskin: Komplett Athlon 64 (Socket 754), MSI K8N NEO Platinum Edition S754,

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz. Vet ikke hva slags vifter jeg har, men kan sjekke.

Mitt spørsmål er da: Hva kan jeg gjøre for å redusere støyen? Har prøvd å lese litt om vifter og kjøling, men jeg blir ikke klokere av det. Vet ikke forskjell mellom de utallige viftene i maskinen... Så hvis noen kan hjelpe meg, og forklare litt samtidig så er jeg veldig takknemlig! Jeg ønsker primært å redusere støyen ved "vanlig" bruk av PC'en, f.eks. tekstbehandling i Word.

Takk, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes mange muligheter å angripe et slikt problem på. Det finnes vifter som er stillegående, matter man kan kle innsiden av kabinettet med, passive (vifteløse) kjøleløsninger, vibrasjonsfrie harddiskholdere osv. Enkelte kabinetter kommer også ferdig støydempet. Tror du først bør finne ut hva som støyer mest i maskinen din. Er lettere å gjøre noe med det da.

Endret av Villmink
Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg ut hva som støyer mest?

Hehe... Det skal ikke være lett når man ikke kan så mye.

Jeg hører at strømforsyning lager litt støy i tillegg til et par vifter. Minimum 2 stk. Kan du fortelle meg hvilke komponenter som vanligvis har en vifte tilknyttet seg?

Lenke til kommentar

1. Du må åpne kabinettet og SE inn i det mens PCen er på. Ser du noe som roterer fort, er det vifte :tease:

2. Jeg bruker pekefingeren (forsiktig! og prøv å treffe midten av viften) for å stoppe en vifte av gangen. Blir støyen betydelig redusert, har du funnet synderen (eller en av dem). For å stoppe viften på strømforsyningen (den er som regel bak grillen) kan det lønne seg å slå av PCen og bruke f. eks. tynn skrutrekker for å blokkere viften.

Ikke kjør altfor lenge uten vifter - stopp en, hør og slipp, ellers risikerer du å ødelegge den komponenten som blir kjølt av denne viften.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

CPU-kjøleren er hvertfall en synder. Ettersom hovedkortet ditt er passivt kjølt, gjenstår det skjermkort, PSU, kabinettvifter og evt Harddisker. Hvilket skjermkort har du? Hvilken PSU? Hvor store er kabinettviftene dine?

Edit: Omformulering

Endret av Erik-Tor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...