Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Komplisert hjemmenettverk, trenger noen råd.

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat flyttet inn i et nytt studentkollektiv, og vi venter nå på Nextgentel ASDL (2600/640 eller hva det var).

Vi har også fått (gratis) to D-link DWL-G122 USB-dongles (802.11g-nett) og tenkte å ha et lite trådløsnett (skal kjøpe et aksesspunkt når vi får internett). En av oss skal ha kabelnett, og to trådløs.

Nå er ikke dette noe problem, jeg har satt opp trådløsnett før og skal kjøre full pakke med skjult SSID, macfiltrering og WPA-kryptering.

Men det har seg slik at vi har noen naboer som vi skulle koblet oss sammen med også. De er 4 stk, har tilsvarende NGT-abonnement som oss og er koblet sammen med mange lange kabler i en 3com-switch.

Det jeg vil vite er: er det mulig å sette opp et nett der vi smertefritt kan dele filer og beholde våre separate ADSL-linjer (skal ikke bruke hverandres). Poenget med dette er jo å spille på eget lille LAN.

I tillegg har to av oss (meg selv og en av naboene xboxer som vi gjerne skulle koblet på det samme nettverket og linket sammen uten å måtte flytte på dem hele tiden). Vil dette gå?

Ble litt komplisert dette, skal prøve å få laget en tegning for de av dere som ikke skjønner hva jeg mener.

Oppsummert:

OSS: 3 pcer, 2 trådløse, 1 med kabel + 1 xbox. Vi har en 4-porters switch. Jeg vet hvordan vi skal koble det opp: ADSL-ruter --> switch --> trådløst aksesspunkt

Naboene: 4 pcer + 1 xbox, koblet i en 3com-switch som er koblet i ADSL-ruteren deres.

Vil dette gå, eller blir det vanskelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både dere og nabohuset trenger en router. WAN på routerene kobles til hver sin adsl linje. Mener å huske at NGT leverer router med linjene. Du må så skru av DHCP server på begge routere, og sette intern ipadresse til f.x. 10.0.0.1 på den ene og 10.0.0.2 på den andre.

Så, må du ha en switch i hvert hus, koblet til hver sin router. (NGT routerne har vel ikke innebygget switch?) Koble så en kabel mellom din switch og naboens switch.

Så må alle pc'r settes opp med manuell IP (10.0.0.x, hvor x=3..254 og alle maskiner må ha forskjellig x verdi). Gateway på maskinene skal være det samme som routerens interne ip i de respektive husene. (Hvis naboens router har 10.0.0.1 og din router har 10.0.0.2 skal gateway på maskinene hos naboen være 10.0.0.1 og maskinene hos deg være 10.0.0.2. Hvilken gateway du setter på en maskin avgjør hvilken adsl linje den vil benytte.)

Lenke til kommentar
Du beskriver jobben som en router skal gjøre. Så det er ikke spesielt vanskelig. "Koble sammen med nabo", er det aktuellt å gjøre det med en fysisk kabel, eller vil du at det skal gjøres med trådløst også?

Nei vi skal koble sammen switchene våre med en sabla lang kabel, slik som petterg sa her.

Både dere og nabohuset trenger en router. WAN på routerene kobles til hver sin adsl linje. Mener å huske at NGT leverer router med linjene. Du må så skru av DHCP server på begge routere, og sette intern ipadresse til f.x. 10.0.0.1 på den ene og 10.0.0.2 på den andre.

Så, må du ha en switch i hvert hus, koblet til hver sin router. (NGT routerne har vel ikke innebygget switch?) Koble så en kabel mellom din switch og naboens switch.

Som sagt så har begge leilighetene hver sin ruter og switch, men bare den ene skal ha trådløst.

Så må alle pc'r settes opp med manuell IP (10.0.0.x, hvor x=3..254 og alle maskiner må ha forskjellig x verdi). Gateway på maskinene skal være det samme som routerens interne ip i de respektive husene. (Hvis naboens router har 10.0.0.1 og din router har 10.0.0.2 skal gateway på maskinene hos naboen være 10.0.0.1 og maskinene hos deg være 10.0.0.2. Hvilken gateway du setter på en maskin avgjør hvilken adsl linje den vil benytte.)

Tusen takk for dette, petterg, det var noe slikt jeg ville vite! Jeg skal prøve dette når vi får nettet (om et par dager). TAKK!

EDIT: Var visst ikke så komplisert likevel... :blush:

Endret av reallars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...