Gå til innhold

Innkjøp av kamera til max 6500,-

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg ett kamera til maks 6500,- og det jeg lurer på er egentlig, hvilket kamera/modell er verdt å bruke pengene på?

Kameraet skal brukes til feriefotografering(natur,bygninger,landskap,personer ol)

Og familiefotografering... Trenger ett kamera med passe god zoom..

Har sett MYE på Coolpix 8800, men det kommer akkuratt i overkanten av den prisen jeg har satt.. :hmm:

Trenger sårt råd og tips! Har egentlig ikke så god peiling på digitalkamera(hva som er bra/dårlig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du kigger på Fujis 7000 model?

Jeg så akkuratt på S7000, det er jo ett rimeligere kamera og ser ikke så dumt ut det heller.. Er nogså likt 800 i størelse og vekt..

Hvordan er det i forhold til Casio Exilim Pro EX-P505. Dette er 1500,- rimeligere...

Lenke til kommentar

jeg kan kun anbefale FZ20.

jeg satte dem lige op ved siden af hinanden her

http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...mcfz20&show=all

så vidt jeg kan se, adskiller det sig kun fra Nikon coolpix med 5 istedet for 8 megapixel, det kan ikke gemme i Raw og det har muligheder for en højrere opløsning - til gengæld sparer man ca. 250 $. iøvrigt har fz20 fået "highly recommended" mod nikons "recommended" på samme side.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Kikk også på Olympus Camedia C-770Movie UltraZoom.

4 megapixel, 10x optisk zoom, supermakro til 3 cm, video, sko for ekstern blits, for å nevne noe. Samt selvsagt fulle manuelle innstillingsmuligheter.

Det ligger for tiden på ca. 3.2K på rimeligste nettsjappe. Da har du rundt 3K igjen til øl eller annet digg.

Alt. 2 er å se på de nå "gamle" modellene av speilrefleks fra f.eks. Canon og Nikon. De ha begge akkurat lansert nye, så Canons 300-modell og Nikons 70-modell bør nå kjapt falle ennå mer i pris til borti ditt budsjett. Med standardobjektiv får du riktignok ikke noe "herrezoom", men det går jo an å kjøpe seg en større linse senere.

Men jeg må vel fortsatt, og ikke uventet, si at jeg brenner en del for C-700-serien til Olympus. De andre som er foreslått her har riktignok større bildebrikke og noen sågar bildestabilisator, men det har jeg faktisk ikke savnet på mitt Olympus C-750. Ja, veldig kjekt å ha, men absolutt ingen nødvendighet. Og da er vi tilbake ved mitt evinnelige mye-kamera-for-pengene.....

Lenke til kommentar

D70 kommer nok ikke til å falle særlig i pris med det første. D70s har kun få forbedringer i forhold til D70 og vil nok ligge tett oppunder 10.000 mot D70 som ligger under 8000. D50 er en veldig "light" versjon av D70 og vil ikke koste mye mindre.

Så prisen på D70 vil nok være relativt stabil til den går ut, og 300D er det vel knapt noen som har flere igjen av.

Lenke til kommentar

Panasonic Lumix FZ20 vs. DMC-FZ5.

Hvilket og hvorfor? :hmm:

En ting til, kjøpe Panasonic Lumix FZ20 til rett under 6000,- eller Coolpix 8800 til 7000?

Og er det noen som har innkjøpsprisene på disse kameraene til butikker?

Endret av pr0tec
Lenke til kommentar

FZ20 ligger på mellem 4063 nkr. til 5042 nkr. jf. MSN. Nikon 8800 ligger på 5934 til 8100 nkr. jf. MSN (omregnede danske priser) i mine øjne giver FZ20 mer, med mindre man VIL ha 8 megapixel - så har du også råd til at komme ud og fotografere ...

vedr. DMC-5 mod FZ5, så virker det som om panasonics kameraer får de bedste anmeldelser i div. test på forskellige internationale sider. Men det er så vidt jeg lige kan se ikke meget der skiller FZ5 og FZ20, havde 5éren været fremme for tre måneder side havde jeg nok taget den.

Faktisk har jeg lige siddet og surfet kameraer i form af de billigeste spejlrefleks. Jeg er en fornøjet ejer af et FZ20, som jeg har taget over 4000 billeder med primært af dyr og natur. Det gør det rigtigt godt, men ... jeg vil mer ...

Med 6½ kilo til rådighed, så var det måske værd at kigge spejlrefleks. f.eks Canon EOS300D - måske brugt. Jeg kunne godt tænkt mig at kunne skifte optik, og have bedre muligheder for billeder ved svagt lys uden blits. Jeg ved ikke ret meget om det, men taget i betragtning du er tæt på de priser, så er det nok værd at overveje.

Rent faktisk ligger det nyeste Canon eos350d i USA på (omregnet) omkring 5600 i norsk, hvis du lægger sommerferien derover ... I DK fås det til (omregnet) 7347 nkr. med 18-55 mm optik

http://www.fotofun.dk/shop/default.asp?set...&productid=1207

Jeg ville gå for det eller lignende. som nogle kloge hoveder i andre indlæg har skrevet "Heller spare lidt på kameraet og bruge lidt mer på optik, end omvendt" Den mulighed har du ikke hvis du køber Spejlrefleks lookalike med fast optik ...

Men jeg er glad for mit FZ20 ... Det gør det godt, og har bare at fortsætte med det til jeg vinder i lotto

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
Du bør ta en titt på Panasonic Lumix FZ20. 12x zoom, god optikk og bildekvalitet, optisk bildestabilisator og til en ganske bra pris. Under 6000?. Med minnekort kommer du da under 6500 vil jeg tro. Kan anbefales på det varmeste.

Har hatt FZ20 i ca 9mnd. nå. Kjøpte det etter lang og møysommelig vurdering (B&H). Kameraet kan vel betegnes nesten som "semiproft". Jeg oppdager fremdeles nye muligheter. Jeg er mest glad i manuelle innstillinger, og det er det gode muligheter for her. Jeg er godt fornøyd, men brukeren bør være rimelig interesert i fotografering for å bruke dette kameraet. Autoinnstillingen er ikke idiotsikker, og spesielt under komplekse lysforhold bør man nok beherske de manuelle innstillingsmulighetene.

Lenke til kommentar
FZ20 ligger på mellem 4063 nkr. til 5042 nkr. jf. MSN. Nikon 8800 ligger på 5934 til 8100 nkr. jf. MSN (omregnede danske priser) i mine øjne giver FZ20 mer, med mindre man VIL ha 8 megapixel - så har du også råd til at komme ud og fotografere ...

vedr. DMC-5 mod FZ5, så virker det som om panasonics kameraer får de bedste anmeldelser i div. test på forskellige internationale sider. Men det er så vidt jeg lige kan se ikke meget der skiller FZ5 og FZ20, havde 5éren været fremme for tre måneder side havde jeg nok taget den.

Faktisk har jeg lige siddet og surfet kameraer i form af de billigeste spejlrefleks. Jeg er en fornøjet ejer af et FZ20, som jeg har taget over 4000 billeder med primært af dyr og natur. Det gør det rigtigt godt, men ... jeg vil mer ...

Med 6½ kilo til rådighed, så var det måske værd at kigge spejlrefleks. f.eks Canon EOS300D - måske brugt. Jeg kunne godt tænkt mig at kunne skifte optik, og have bedre muligheder for billeder ved svagt lys uden blits. Jeg ved ikke ret meget om det, men taget i betragtning du er tæt på de priser, så er det nok værd at overveje.

Rent faktisk ligger det nyeste Canon eos350d i USA på (omregnet) omkring 5600 i norsk, hvis du lægger sommerferien derover ... I DK fås det til (omregnet) 7347 nkr. med 18-55 mm optik

http://www.fotofun.dk/shop/default.asp?set...&productid=1207

Jeg ville gå for det eller lignende. som nogle kloge hoveder i andre indlæg har skrevet "Heller spare lidt på kameraet og bruge lidt mer på optik, end omvendt" Den mulighed har du ikke hvis du køber Spejlrefleks lookalike med fast optik ...

Men jeg er glad for mit FZ20 ... Det gør det godt, og har bare at fortsætte med det til jeg vinder i lotto

Den prisen du opererer med for FZ20 er vel ikke helt reell!? Det blir noe ++. F.eks. bør du ha ekstra batteri og minst et minnekort på 256mb.++

Har selv FZ20 og "vil også mer.."

Lenke til kommentar

Det er rigtigt man lige skal have sig et kort også. Jeg købte fornylig et 512 mb til omkring 350 dkr., så det er ikke det helt vilde de koster. (der er plads til 200 billeder i bedste kvalitet - og omkring 40 i Tiff)

I går tog jeg 250 billedeer med et batteri (uden blitz) så medmindre man skal på fjeldet, eller andet hvor en stikkontakt ikke er i hnærheden kan man godt klare sig med et.

Lenke til kommentar

Ja, så er jeg næsten færdig med at studere, og jeg har listet 5 emner op, alle er indenfor prisrammen, dog skiller Canon eos350d sig ud ved at være spejl og det ses også lidt på prisen:

Canon eos 350d

Fuji Finepix s7000

Nikon Coolpix 8800

Nikon Collpix 8400

Panasonic Lumix fz20

Umiddelbart må jeg sige, at jeg er mest stemt for Panasonic'en. Prisen er meget fair, og jeg kan ikke finde nogle anmelderser der kritiserer bestmete punkter.

Dog har jeg ikke kunnet finde nogle oplysniner om shutter-lack på Panasonic kameraet, og det har stor betydning.

Er der nogen der kan finde det et sted, og hvad ville i vælge???

Lenke til kommentar

Hei!

Av FZ20 og Coolpix 8800 kommer som regel FZ20 litt bedre ut i tester. Selv synes jeg dette blir feil: CP 8800 har bedre optikk og større sensor enn FZ20. Bildene blir mer detaljrike, og hvem slår nikon på farger? Ingen.

Men for 6500, hvorfor da ikke gå for Canons 300D og en "billig" zoom?

Da går du opp et nivå i prisklasse og i fotokunsten, men blir to nivåer mer fornøyd

Lykke til med valget

hilsen Jonny

Lenke til kommentar
Av FZ20 og Coolpix 8800 kommer som regel FZ20 litt bedre ut i tester. Selv synes jeg dette blir feil: CP 8800 har bedre optikk og større sensor enn FZ20. Bildene blir mer detaljrike, og hvem slår nikon på farger? Ingen.

Vil tippe prisen har litt å si på resultatet. FZ20 er priset ganske rimelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...