Gå til innhold

Opphenting og visning av md5-kryptert passord!

Anbefalte innlegg

Et lite problem som definitivt bør fikses:

Jeg har på en side laget et system hvor personer kan registrere seg og få en personlig brukerprofil... under registrering og innlogging benytter jeg meg av md5-kryptering av passordet...

Men; naturlig nok skal brukeren kunne endre informasjonen sin, der også passord... Når jeg skal hente ut passordet fra databasen for å gi brukeren muligheten til å endre dette, vises jo da det krypterte passordet, som ligger i databasen. Hvordan dekrypterer jeg dette før det vises på brukerprofilen ved editering?

Jeg har prøvd å lete opp dette på nettet, men det viste seg å være mindre lett, og grunnet litt tidspress på en skoleoppgave hadde et kjapt svar gjort meg til en lettet mann!! :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om md5 krypteringen er blitt knekt (sier ryktene) så krypterer vi passordene med md5 fordi brukeren og KUN brukeren skal vite hva passordet er i klartekst. Det du som utvikler for brukerne dine bør tilrettelegge, er en mulighet til å sette et nytt passord, som igjen blir kryptert ved lagring.

Lenke til kommentar

Okaj... Jeg så på det som en "billig" løsning i første omgang, men det gleder meg å se at det tydeligvis er en akseptert løsning på problemet!

Da takker jeg for svar, og en ekstra takk til Torbjørn som alltid har vært behjelpelig ved alle spørsmål jeg har stilt her inne! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke roter helt nå så er brute-force ganske enkelt å teste massevis av kombinasjoner og sammenligne med en hash av det du kommer fram til hver gang med det hashede passordet du prøver å knekke.

Av den grunn kan du vel hashe hvor mye du bare vil med hva du bare vil, med mindre du lager en egen hash-funksjon ingen veit om, og det vil ikke være noe vanskeligere å brute-force hele greia enten du bruker md5, sha1 eller begge delene på likt. Er vel å 'salte' passordet på noen måte som blir det beste her. Korte passord er lette å knekke, lange passord tar veldig mye lenger tid.

Lenke til kommentar
Bruteforce md5() på 12 tegn ink spesialtegn må vel ta innmari med tid :sleep:

Regner med de fleste passord (f.eks. her på forumet) er under 8 bokstaver, og inneholder bare a-z i lowercase. Til og med ferdiglagde passord fra f.eks. ISP/webhotell er skjeldent lengre enn 8 bokstaver, men er da også med uppercase.

Var det ikke deg, torbjørn, som viste at du trengte rundt 4-5 sekunder for å knekke et md5-kryptert passord på fire lowercase bokstaver?

Lenke til kommentar
ugh.. nesten ett år siden.. tida flyr. ikke særlig elegant kode heller :)

Går det raskt og funker godt ser jeg ikke helt problemet. ;) At den ser stygg ut er vel uansett bare et biprodukt av å gjøre det til et raskt script.

*teste*

EDIT: En litt modifisert versjon av scriptet (lagt til timer) bruker mellom 0.0004 (aaaa) sekunder og 5.9 sek (zzzz) på STW sine maskiner (vet ikke specs). Lokalt, på en P3 500MHz bruker den mellom 0.0004 sek og 28.5 sek. Temmelig upraktisk til bruk i et seriøst script, altså. ;)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...