morten2101 Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Har nylig installert en RF T1001bd baki bilen, 1000watters rms. På den samme strømkabelen fra + polen kjører jeg en liten RF 120a, 120watters rms. Pluss en Boss sak på 900 watters max (fant ikke noe rms på den, sikkert rundt en 200-250) Bare lurte på hvor stor sikring jeg egentlig trenger der helt fremme med batteriet. MvH Morten ps. evt. hvor jeg finner så store sikringer.. eneste 150A jeg har funnet har vært til sveiseapparat Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 *babompibom* ingen som vet hvor jeg får tak i sikringer over 150A ? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Autosound Autod Engen Audio Morel For å nevne noe... Ring og hør, ikke alltid websidene er oppdatert... Endret 26. april 2005 av Jalla Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) hmm... går mye i ANL sikringer på webben.. er det å anbefale? i forhold til automatsikringer ? ANL sikringer er jo en smule dyre hvis de først går lixom :S *dere vet jo kanskje sånn cirka hvor ofte sikringa ryker i løpet av en sesong når man først driver å mekker litt kan jeg forresten ta utgangspunkt i å legge sammen sikrings-størrelsen på alle sikringene i forsterkerene for å finne ut hvor stor jeg trenger helt fremme med batteriet ? og forresten: hvis jeg senere skal ha sette inn en kondis, trenger jeg større sikring da? Endret 4. mai 2005 av morten2101 Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Anlegget ditt vil bruke max 120 A, så du trenger ikke høyere sikring enn dette (nå vet ikke jeg om det finnes sikring i 120 A,men da tar du bare en som er i nærheten) A=P/U (A= Ampere P=Watt U=Spenning) P=1000 W + 120 W + 250 W P=1370 W U=12 V (alle tall er regnet i værste tenkelige tillfelle) 1370 W / 12 V = 114,16 A Dvs at anlegget ditt vil bruke max 115 A. Om du tar med en samtidighets faktor burde 100 A ha holdt. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Altså.... Pass nå på at ledningene er tykk nok også da! EDIT: Altså, det er vanlig å montere tykke nok ledninger til strømmen som skal gå der først. Deretter monterer man en sikring som er dimensjonert etter hvor tykke ledningene er, altså hvor mye strøm som kan gå gjennom de. Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 kjører 35mm strømkabel, skal oppgradere til 50mm når det blir ny bil. Uansett, har prøvd AGU sikringer nå. (kjørte 60A) som var det største jeg fant. Sikringa røk etter ei stund med nokså mye lyd. Men det er ikke problemet, jeg tenkte..ahh...okay, da kjøper jeg bare ei ny sikringsblokk, og paralellkobler, og får 120A... men, nei....sikringsglasset løsna fra endestykket, slik at det satt bom fast i den tingen som er festa til kabelen, og jeg får det ikke ut uansett... blir alt for mye "fikling" med sånne sikringer syns jeg... tror jeg går for Automatsikringer fra nå av ja.. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hmm.. Mener du kvadratmillimeter eller diameteren i millimeter? Det er ikke meninger at sikringer skal gå. Man skal ikke ha et forbruk på sikringer. Når en sikring går tyder det bare på inkompetanse. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Som CesiuM_e sier så skal ikke en sikring "ta kvelden" med mindre de er for små, eller det er en kortslutning/annen elektrisk feil... Da har du nok hatt en for liten sikring Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) ja, som jeg skrev, så var jo sikringa for liten...men problemet når jeg skulle bytte AGU sikringa var jo at halve sikringa satt bom fast i den ene enden... skal jo ikke være nødvendig å fikle med tang hver gang man skal skifte sikring? morten edit: @CesiuM_e med 50mm mener jeg 0/1 awg ...trodde folk forstod det.... my bad Endret 15. mai 2005 av morten2101 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå