snorreh Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Husker jeg feil eller vil Pentium D være betydelig rimeligere, såfall de mid end modellene. Wow ting forandrer seg, før var det AMD som hadde de rimeligste CPUene som var brukbare. Jeg er litt usikker, såvidt jeg her forstått legger AMD seg på frekvenser på dualcore som er helt oppe i toppmodellene for singelcore (2.4 ghz er vel 4000+-hastighet), AMD har rett og slett bare high-end-modeller, og Intel har tilsvarnede ikke bare mid-level-modeller (ytelsesmessig). Det er ihvertfall mitt inntrykk. Ja, det AMD og Intel nå kommer med kan neppe sammenlignes direkte hverken på kvalitet, ytelse eller pris. Det har jo lenge ryktes om at Intel har opparbeidet seg et stort overskuddslager av Prescott-kjerner, så disse dobbelprosessorene kan jo representere en utmerket anledning til å kvitte seg med lagerbeholdningen og likevel tjene gode penger. Jeg vet ikke for sikkert, så jeg bare spekulerer Endret 21. april 2005 av snorreh Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 X2 starter jo på 2.2Ghz, altså i teorien 2x 3500+ cpu'r. Men 4800+ blir jo lett 8-9000,- ved release. Joda, men intels kraftigste dualcore er 2*3.2 ghz og en singel 3.2 koster 1850 på komplett, AMDs veikeste dualcore (foreløpig) tilsvarer en 2*3500+ som koster 2150 på komplett. Da mener jeg at de ikke operer i samme segment. AtW Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Støtter WinXP x64-edition dobbelkjerner? Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Støtter WinXP x64-edition dobbelkjerner? Ja, den støtter opptil 4 kjerner/CPUer. Trenger man støtte for flere kjerner/CPUer så er alternativet Windows Server 2003 x64 Edition, som forøvrig lanseres på mandag: http://www.microsoft.com/windowsserver2003...64/default.mspx Endret 21. april 2005 av snorreh Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Hmm, er du sikker på at winxp pro 64bit, støtter 4 kjerner/cpus? 32 bits Windows xp Pro, støtter jo bare 2 cpu's. win 2003 std edt, støtter jo også 4 kjerner/cpus. LINK Endret 21. april 2005 av B-QL Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Støtter WinXP x64-edition dobbelkjerner? Ja, den støtter opptil 4 kjerner/CPUer. Trenger man støtte for flere kjerner/CPUer så er alternativet Windows Server 2003 x64 Edition, som forøvrig lanseres på mandag: http://www.microsoft.com/windowsserver2003...64/default.mspx Mange takk! Skulle jeg satt opp en server, hadde jeg sannsynlig vis valgt Linux. (Linux støtter vel flere kjerner?) Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Hmm, er du sikker på at winxp pro 64bit, støtter 4 kjerner/cpus? 32 bits Windows xp Pro, støtter jo bare 2 cpu's. win 2003 std edt, støtter jo også 4 kjerner/cpus. LINK Ja, det er fordi Windows XP Pro x64 Edition er basert på akkurat samme kjerne (NT5.2) som Windows Server 2003 Standard x64 Edition. Jeg vet dette siden jeg var med å betateste den Vanlig Windows XP Pro støtter bare 2 kjerner/CPUer fordi den benytter en eldre kjerne (NT5.1). Skulle jeg satt opp en server, hadde jeg sannsynlig vis valgt Linux. (Linux støtter vel flere kjerner?) Klart det hvis du ikke er avhengig av Windows-programvare vel å merke. 64-bits distribusjoner av Linux har allerede støtte for flere kjerner, bl.a. fra Red Hat: http://www.eweek.com/article2/0,1759,1785644,00.asp Endret 21. april 2005 av snorreh Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Ser det er mange tester av Opteron, men når kommer det noen tester av Athlon 64 X2 4200+ tro? Njaal Lenke til kommentar
RocketArena Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Test hos anandtech også: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2397 Athlon 64 X2 skal også være testet her *leselese* Endret 21. april 2005 av RocketArena Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Test hos anandtech også: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2397 Athlon 64 X2 skal også være testet her *leselese* Fin ytelse på X2 4400+ i multitasking ja. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Test hos anandtech også: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2397 Athlon 64 X2 skal også være testet her *leselese* Fin ytelse på X2 4400+ i multitasking ja. Jepp, spennede å se hvordan det blir med en ekte 4400+, virka som de måtte kjøre en del settings gasnke lavt for å få den underklokkede opteronen til å funke ordentlig. AtW Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Test hos anandtech også: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2397 Athlon 64 X2 skal også være testet her *leselese* Bra test av Anandtech! Skal lese den mer nøye senere, men det var fint å se at både Opteron x75 og Athlon 64 X2 4400+ lever opp til forventningene. Endret 21. april 2005 av snorreh Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Ja, det AMD og Intel nå kommer med kan neppe sammenlignes direkte hverken på kvalitet, ytelse eller pris. Det har jo lenge ryktes om at Intel har opparbeidet seg et stort overskuddslager av Prescott-kjerner, så disse dobbelprosessorene kan jo representere en utmerket anledning til å kvitte seg med lagerbeholdningen og likevel tjene gode penger. Jeg vet ikke for sikkert, så jeg bare spekulerer Du mener at Intel tar prosessorene de har til overs og setter to og to sammen til å bli dualcore? Det tviler jeg på at er mulig, og jeg skulle isåfall likt å se en kilde på det. Kommentaren om at de ikke kan sammenliknes på kvalitet er forøvrig helt latterlig på dette tidspunktet. Endret 21. april 2005 av mad_arab Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Gleder meg til dem kommer. Da smettes det to stk 275 inni burken... ... også smettes det rundt 20.000 ut av lommeboka X2 starter jo på 2.2Ghz, altså i teorien 2x 3500+ cpu'r. Eller mer korrekt: 2 stk 3200+ (Socket 754) siden det bare er en "minnekanal per kjerne" i dobbeltkjernen. Husker jeg feil eller vil Pentium D være betydelig rimeligere, såfall de mid end modellene. Korrekt, intel har ekstremt bra priser på Pentium-D (selv om de trolig yter betydelig mindre enn X2 4200+). Prisen på den laveste modellen (2,8GHz) skulle visst blir 241 $ i opplag på 1000 stk. Altså under halvparten av AMD's minst dyre dobbeltkjerne. Edit: PR-avdelingen til AMD sin prissammenligning Endret 21. april 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Ja, det AMD og Intel nå kommer med kan neppe sammenlignes direkte hverken på kvalitet, ytelse eller pris. Det har jo lenge ryktes om at Intel har opparbeidet seg et stort overskuddslager av Prescott-kjerner, så disse dobbelprosessorene kan jo representere en utmerket anledning til å kvitte seg med lagerbeholdningen og likevel tjene gode penger. Jeg vet ikke for sikkert, så jeg bare spekulerer Du mener at Intel tar prosessorene de har til overs og setter to og to sammen til å bli dualcore? Det tviler jeg på at er mulig, og jeg skulle isåfall likt å se en kilde på det. Ja, jeg ser ikke bort ifra at det er slik de har gjort det. Som du kan se fra bildet av "Smithfield" så består den bare av 2 stk. "Prescott"-kjerner som er limt sammen: Kommentaren om at de ikke kan sammenliknes på kvalitet er forøvrig helt latterlig på dette tidspunktet. Nei, det synes jeg ikke. Med kvalitet mener jeg bedre teknologi for pengene, og jeg vil nå tørre å påstå at dobbelkjerne-prosessorene til AMD er mer gjennomtenkt enn dobbelprosessorene fra Intel se bare her: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2397&p=2 Even Intel will admit that the architecture of the Pentium D is not the most desirable as it is literally two Pentium 4 cores glued together. The two cores can barely be managed independently from a power consumption standpoint (they still share the same voltage and must run in the same power state) and all communication between cores must go over the external FSB.[...] Any communication between the two cores has to be done over the external FSB, and obviously core to core communication over an external bus is slow. [...] AMD’s architecture is much more sophisticated, thanks to the K8 architecture’s on-die North Bridge. While we normally only discuss the benefits of the K8’s on-die memory controller, the on-die North Bridge is extremely important for dual core. Instead of having all communication between the cores go over an external FSB, each core will put its request on the System Request Queue (SRQ) and when resources are available the request will be sent to the appropriate execution core - all without leaving the confines of the CPU’s die. There are numerous benefits to AMD’s implementation and in heavily multithreaded/multitasking scenarios it is possible for AMD to have a performance advantage over Intel just because of this implementation detail alone. Endret 21. april 2005 av snorreh Lenke til kommentar
RocketArena Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Fra testen til anandtech: "The final problem we had was that there were significant issues with regards to memory compatibility and performance on this Tyan board with the dual core BIOS. We were forced to run at much slower memory settings than we would normally run on a desktop Athlon 64 motherboard - we had to run with the bus turnaround option set to 2T in order to even get Windows to install. A side effect of some of these issues was that not all of our tests would run properly, most did but a few didn't make it. Obviously we'll fill in the blanks when we perform our actual Athlon 64 X2 review, but this will serve as a preview." "Although the use of ECC memory and a workstation motherboard would inevitably mean that performance will be slower than when the real Athlon 64 X2s launch, its close enough to get a good idea of how competitive the Athlon 64 X2 will be." T2 og ECC minne skader ganske mye ytelsen på Athlon64, dvs at når den "virkelige" AMD's Athlon 64 X2 4400+ blir testa blir den å yte enda bedre Endret 21. april 2005 av RocketArena Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Fra testen til anandtech: "The final problem we had was that there were significant issues with regards to memory compatibility and performance on this Tyan board with the dual core BIOS. We were forced to run at much slower memory settings than we would normally run on a desktop Athlon 64 motherboard - we had to run with the bus turnaround option set to 2T in order to even get Windows to install. A side effect of some of these issues was that not all of our tests would run properly, most did but a few didn't make it. Obviously we'll fill in the blanks when we perform our actual Athlon 64 X2 review, but this will serve as a preview." Dette overrasker meg ikke i det hele tatt, for Tyan er helt håpløse med BIOSer. Merkelig nok fungerer ofte beta-BIOSer fra Tyan bedre enn de ferdige versjonene Endret 21. april 2005 av snorreh Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Nei, det synes jeg ikke. Med kvalitet mener jeg bedre teknologi for pengene, og jeg vil nå tørre å påstå at dobbelkjerne-prosessorene til AMD er mer gjennomtenkt enn dobbelprosessorene fra Intel se bare her:http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2397&p=2 Hmmm... meget interessant og godt poeng.. Det som er frustrerende er at det tilsynelatende virker som om det er mye vanskeligere å "parre" minne med minnekontroller for A64-systemer.. For det er vel ikke bare min erfaring? (Intel-systemer er jo "enklere" i så måte også).. Noen tips/forklaringer? (hører vel egentlig til en annen tråd kanskje).. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Det som er frustrerende er at det tilsynelatende virker som om det er mye vanskeligere å "parre" minne med minnekontroller for A64-systemer..For det er vel ikke bare min erfaring? (Intel-systemer er jo "enklere" i så måte også).. Noen tips/forklaringer? (hører vel egentlig til en annen tråd kanskje).. Hvis du ser hvordan hovedkort-produsentene fra Taiwan faktisk tester hovedkort så forstår du sikkert hvorfor det dessverre er slik: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=14911&side=6 Endret 21. april 2005 av snorreh Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Det som er frustrerende er at det tilsynelatende virker som om det er mye vanskeligere å "parre" minne med minnekontroller for A64-systemer..For det er vel ikke bare min erfaring? (Intel-systemer er jo "enklere" i så måte også).. Noen tips/forklaringer? (hører vel egentlig til en annen tråd kanskje).. Hvis du ser hvordan hovedkort-produsentene fra Taiwan faktisk tester hovedkort så forstår du sikkert hvorfor det dessverre er slik: He-he.. Men.. enda ett ekkelt spørsmål.... Når jeg tester "riggen" er det jo akkurat 3DMark01 som "skiller klinten fra hveten"...dvs. de mest spektaulære krasj/symptom på OC-problem/minne-probs.. oppstår nettopp da.. Ellers har du nok ett generelt poeng... Det testes for dårlig og for lite av de som produserer HK.. og der har vel produsenten av CPU ett visst ansvar... (ihvertfall burde det være i produsentens interesse at HK/chipset/Bios faktisk fungerer sammen med nye CPU'er).. Det kan faktisk avgjøre suksess i markedet.... Nerdene her er *ikke* målgruppen som må tilfredsstilles... dessverre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå