Sithric Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Elsker at en tråd fra 2005 plutselig våknet opp igjen etter 12 år? 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 La meg si det slik - det er en grunn til at vi har politi og domstol her i landet. Har noen gjort noe galt så tar vi å anmelder dem fremfor å grisebanke dem. Et eksempel: Jeg oppdager at noen stjeler sykkelen min og løper etter. Jeg roper "stopp, det er min sykkel!" men tyven bare fortsetter, og begynner å sykle av gårde på min sykkel. Da løper jeg etter og greier å ta tak i sykkelen, og det ender med at tyven går på tryne og slår seg. Dette syns jeg er greit siden formålet mitt tross alt var å få tilbake sykkelen, men hvis jeg derimot hadde fortsatt å grisebanke vedkommende etterpå så ville jeg gått over streken. Det kan selvsagt være fristende der og da, men jeg synes politiet skal ta seg av den videre avstraffelsen. Du tenker POLITIET skal ta seg av STRAFFEN? Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Elsker at en tråd fra 2005 plutselig våknet opp igjen etter 12 år Du kan takker meg for det =D Skjedde 16 july. 12dager senere husker jeg ikke hvordan jeg kom over tråden. La merke til det selv når jeg søkte på diskusjon.no idag. 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 Elsker at en tråd fra 2005 plutselig våknet opp igjen etter 12 årDu kan takker meg for det =D Skjedde 16 july. 12dager senere husker jeg ikke hvordan jeg kom over tråden. La merke til det selv når jeg søkte på diskusjon.no idag. Moro Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 28. juli 2017 Del Skrevet 28. juli 2017 (endret) Jeg hadde en ekkel opplevelse her forleden. Jeg hadde nemlig vært på europris å hentet en såkalt sekketralle/lagertralle som jeg hadde bestilt på europris.no Jeg har ikke bil og trenger en slik en når jeg skal hente pakker som er for stor å ta med seg på mopeden /cry I den anledning så lurer jeg på hvor mye vold jeg kan bruke for å forsvare min egen eiendom. Jeg leser bare masse synsing fra andre i denne tråden og meningene er veldig forskjellige. På vei hjem opplever jeg at en tulling prøver å rane meg fordi "raneren mente trallen var hans". Kom 1 mann mot meg som sa han hadde 4stk, men nå bare 3stk fordi den fjerde var borte vekk. Den fjerde var den jeg holdt i hånden og han mente jeg hadde stjålet den. Jeg har digital kvittering på mail, hentemelding på tlf og en fysisk kvittering som lå igjen i europris butikken. Han prøvde å rive den ut av hendene mine. Jeg var veldig nærme å bruke vold. Jeg hadde så jevla lyst å slå til personen når han prøvde å rane meg. Dette skjedde ca 200m fra der jeg bor. Vis en person prøver å rane meg og jeg synes jeg har en sjanse til å vinne en slosskamp så har jeg lov å forsvare min egen eiendom. Hadde det skjedd så hadde jeg brukt såpass mye vold at personen flykter. Det siste jeg vil er at tyven følger etter meg å ser hvor jeg bor. Hvilken straff hadde jeg fått vis jeg hadde brukt vold for å forsvare min eiendom? Jeg gir blanke faen om det var en "sekketralle" til 400kr. Jeg finner meg ikke i å bli ranet. Største straffen er vel politiet. Kunne vel risikert at politiet ble innblandet og da hadde jeg fått bot uansett. De hadde vel aldri sagt det var nødverge. Endret 28. juli 2017 av rosewell Lenke til kommentar
Blåbjørn Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Jeg hadde en ekkel opplevelse her forleden. Jeg hadde nemlig vært på europris å hentet en såkalt sekketralle/lagertralle som jeg hadde bestilt på europris.no Jeg har ikke bil og trenger en slik en når jeg skal hente pakker som er for stor å ta med seg på mopeden /cry I den anledning så lurer jeg på hvor mye vold jeg kan bruke for å forsvare min egen eiendom. Jeg leser bare masse synsing fra andre i denne tråden og meningene er veldig forskjellige. På vei hjem opplever jeg at en tulling prøver å rane meg fordi "raneren mente trallen var hans". Kom 1 mann mot meg som sa han hadde 4stk, men nå bare 3stk fordi den fjerde var borte vekk. Den fjerde var den jeg holdt i hånden og han mente jeg hadde stjålet den. Jeg har digital kvittering på mail, hentemelding på tlf og en fysisk kvittering som lå igjen i europris butikken. Han prøvde å rive den ut av hendene mine. Jeg var veldig nærme å bruke vold. Jeg hadde så jevla lyst å slå til personen når han prøvde å rane meg. Dette skjedde ca 200m fra der jeg bor. Vis en person prøver å rane meg og jeg synes jeg har en sjanse til å vinne en slosskamp så har jeg lov å forsvare min egen eiendom. Hadde det skjedd så hadde jeg brukt såpass mye vold at personen flykter. Det siste jeg vil er at tyven følger etter meg å ser hvor jeg bor. Hvilken straff hadde jeg fått vis jeg hadde brukt vold for å forsvare min eiendom? Jeg gir blanke faen om det var en "sekketralle" til 400kr. Jeg finner meg ikke i å bli ranet. Største straffen er vel politiet. Kunne vel risikert at politiet ble innblandet og da hadde jeg fått bot uansett. De hadde vel aldri sagt det var nødverge. Proposjonelt. Så lenge du holder det innafor og ikke eskalerer det, så er det selvforsvar. Dytter han deg så kan du dytte tilbake, slår han kan du slå. Vil anta politiet vil sympatisere mer med deg enn han om du kan bevise at tralla han prøver å ta med makt er din, sånn i etterkant mener jeg. Så så lenge du ikke bryter det proposjonalitets "prinsippet" så er det helt greit , ingen lovverk som tilsier trenger å bare bli ranet uten å få kunne gjøre motstand. Dog trur det er fort gjort , (spesielt om begge parter virker litt "umulius" at de ikke gidder å sette seg inn sikkelig i saken) og at man bare oppfatter dette som ordensforstyrrelse. Ihvertfall om det ikke skjer på privat eiendom. så ville brukt mye "krefter" på å forklare meg så lite emosjonelt som mulig og virke mest mulig fattet. Jeg har ikke så mye erfaring med akkurat ditt tilfelle, men jobber i utelivsbransen, og ser jo ofte at de bare ber begge parter gå hvert til sitt, selv om det ofte kan være en som var værre enn den andre. Eventuelt ber de den som var litt mer passiv anmelde det dagen etterpå (uten at det nødvendigvis skjer så mye mer trur jeg). Endret 29. juli 2017 av Blåbjørn Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Jeg hadde en ekkel opplevelse her forleden. Jeg hadde nemlig vært på europris å hentet en såkalt sekketralle/lagertralle som jeg hadde bestilt på europris.no Jeg har ikke bil og trenger en slik en når jeg skal hente pakker som er for stor å ta med seg på mopeden /cry I den anledning så lurer jeg på hvor mye vold jeg kan bruke for å forsvare min egen eiendom. Jeg leser bare masse synsing fra andre i denne tråden og meningene er veldig forskjellige. På vei hjem opplever jeg at en tulling prøver å rane meg fordi "raneren mente trallen var hans". Kom 1 mann mot meg som sa han hadde 4stk, men nå bare 3stk fordi den fjerde var borte vekk. Den fjerde var den jeg holdt i hånden og han mente jeg hadde stjålet den. Jeg har digital kvittering på mail, hentemelding på tlf og en fysisk kvittering som lå igjen i europris butikken. Han prøvde å rive den ut av hendene mine. Jeg var veldig nærme å bruke vold. Jeg hadde så jevla lyst å slå til personen når han prøvde å rane meg. Dette skjedde ca 200m fra der jeg bor. Vis en person prøver å rane meg og jeg synes jeg har en sjanse til å vinne en slosskamp så har jeg lov å forsvare min egen eiendom. Hadde det skjedd så hadde jeg brukt såpass mye vold at personen flykter. Det siste jeg vil er at tyven følger etter meg å ser hvor jeg bor. Hvilken straff hadde jeg fått vis jeg hadde brukt vold for å forsvare min eiendom? Jeg gir blanke faen om det var en "sekketralle" til 400kr. Jeg finner meg ikke i å bli ranet. Største straffen er vel politiet. Kunne vel risikert at politiet ble innblandet og da hadde jeg fått bot uansett. De hadde vel aldri sagt det var nødverge. Proposjonelt. Så lenge du holder det innafor og ikke eskalerer det, så er det selvforsvar. Dytter han deg så kan du dytte tilbake, slår han kan du slå. Vil anta politiet vil sympatisere mer med deg enn han om du kan bevise at tralla han prøver å ta med makt er din, sånn i etterkant mener jeg. Så så lenge du ikke bryter det proposjonalitets "prinsippet" så er det helt greit , ingen lovverk som tilsier trenger å bare bli ranet uten å få kunne gjøre motstand. Dog trur det er fort gjort , (spesielt om begge parter virker litt "umulius" at de ikke gidder å sette seg inn sikkelig i saken) og at man bare oppfatter dette som ordensforstyrrelse. Ihvertfall om det ikke skjer på privat eiendom. så ville brukt mye "krefter" på å forklare meg så lite emosjonelt som mulig og virke mest mulig fattet. Jeg har ikke så mye erfaring med akkurat ditt tilfelle, men jobber i utelivsbransen, og ser jo ofte at de bare ber begge parter gå hvert til sitt, selv om det ofte kan være en som var værre enn den andre. Eventuelt ber de den som var litt mer passiv anmelde det dagen etterpå (uten at det nødvendigvis skjer så mye mer trur jeg). Takk for svar. Jeg var selv forberedt på å dytte han og/eller slå han for å få han til å slippe taket i trallen min og skremme raneren nok til at han ikke fulgte etter meg hjem. Er glad jeg slapp å komme så langt da det løste seg greit ganske kjapt. Men et nytt spørsmål dukker opp. Hvor ofte tar man egentlig vare på kvitteringer? Hva skjer neste gang du bruker en trillebåre, drill, et verktøy, sykkel, fotball o.l. og plutselig kommer det en tulling som hevder det er hans eiendom? Plutselig står du der foran en drittsekk som prøver å rane deg ved å hevde din ting egentlig tilhører raneren. Så blir det bråk og så kommer det kanskje flere personer til stedet som "samarbeider" med raneren. Plutselig står du der tomhendt tilbake, klarer ikke å bevise at du eier din egen eiendom. Og vis politiet hadde blitt innblandet så hadde de gitt tingen til den parten som enten bråkte mest eller hadde flest folk som kunne backe opp historien deres eller som kom best ut av trynefaktor konkuransen. Virker som en umulig oppgave å ta vare på kvitteringer og ha orden på det. Når jeg ble forsøkt ranet, tyven hadde jo heller ikke klart at min traller var "hans": Så da hadde det blitt ord mot ord. Endret 29. juli 2017 av rosewell Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Derfor skal man eie sin egen tomt med hus og i tillegg ha bil. Ikke gå rundt med ting synlig utenfor tomten. Endret 29. juli 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Blåbjørn Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Jeg hadde en ekkel opplevelse her forleden. Jeg hadde nemlig vært på europris å hentet en såkalt sekketralle/lagertralle som jeg hadde bestilt på europris.no Jeg har ikke bil og trenger en slik en når jeg skal hente pakker som er for stor å ta med seg på mopeden /cry I den anledning så lurer jeg på hvor mye vold jeg kan bruke for å forsvare min egen eiendom. Jeg leser bare masse synsing fra andre i denne tråden og meningene er veldig forskjellige. På vei hjem opplever jeg at en tulling prøver å rane meg fordi "raneren mente trallen var hans". Kom 1 mann mot meg som sa han hadde 4stk, men nå bare 3stk fordi den fjerde var borte vekk. Den fjerde var den jeg holdt i hånden og han mente jeg hadde stjålet den. Jeg har digital kvittering på mail, hentemelding på tlf og en fysisk kvittering som lå igjen i europris butikken. Han prøvde å rive den ut av hendene mine. Jeg var veldig nærme å bruke vold. Jeg hadde så jevla lyst å slå til personen når han prøvde å rane meg. Dette skjedde ca 200m fra der jeg bor. Vis en person prøver å rane meg og jeg synes jeg har en sjanse til å vinne en slosskamp så har jeg lov å forsvare min egen eiendom. Hadde det skjedd så hadde jeg brukt såpass mye vold at personen flykter. Det siste jeg vil er at tyven følger etter meg å ser hvor jeg bor. Hvilken straff hadde jeg fått vis jeg hadde brukt vold for å forsvare min eiendom? Jeg gir blanke faen om det var en "sekketralle" til 400kr. Jeg finner meg ikke i å bli ranet. Største straffen er vel politiet. Kunne vel risikert at politiet ble innblandet og da hadde jeg fått bot uansett. De hadde vel aldri sagt det var nødverge. Proposjonelt. Så lenge du holder det innafor og ikke eskalerer det, så er det selvforsvar. Dytter han deg så kan du dytte tilbake, slår han kan du slå. Vil anta politiet vil sympatisere mer med deg enn han om du kan bevise at tralla han prøver å ta med makt er din, sånn i etterkant mener jeg. Så så lenge du ikke bryter det proposjonalitets "prinsippet" så er det helt greit , ingen lovverk som tilsier trenger å bare bli ranet uten å få kunne gjøre motstand. Dog trur det er fort gjort , (spesielt om begge parter virker litt "umulius" at de ikke gidder å sette seg inn sikkelig i saken) og at man bare oppfatter dette som ordensforstyrrelse. Ihvertfall om det ikke skjer på privat eiendom. så ville brukt mye "krefter" på å forklare meg så lite emosjonelt som mulig og virke mest mulig fattet. Jeg har ikke så mye erfaring med akkurat ditt tilfelle, men jobber i utelivsbransen, og ser jo ofte at de bare ber begge parter gå hvert til sitt, selv om det ofte kan være en som var værre enn den andre. Eventuelt ber de den som var litt mer passiv anmelde det dagen etterpå (uten at det nødvendigvis skjer så mye mer trur jeg). Takk for svar. Jeg var selv forberedt på å dytte han og/eller slå han for å få han til å slippe taket i trallen min og skremme raneren nok til at han ikke fulgte etter meg hjem. Er glad jeg slapp å komme så langt da det løste seg greit ganske kjapt. Men et nytt spørsmål dukker opp. Hvor ofte tar man egentlig vare på kvitteringer? Hva skjer neste gang du bruker en trillebåre, drill, et verktøy, sykkel, fotball o.l. og plutselig kommer det en tulling som hevder det er hans eiendom? Plutselig står du der foran en drittsekk som prøver å rane deg ved å hevde din ting egentlig tilhører raneren. Så blir det bråk og så kommer det kanskje flere personer til stedet som "samarbeider" med raneren. Plutselig står du der tomhendt tilbake, klarer ikke å bevise at du eier din egen eiendom. Og vis politiet hadde blitt innblandet så hadde de gitt tingen til den parten som enten bråkte mest eller hadde flest folk som kunne backe opp historien deres eller som kom best ut av trynefaktor konkuransen. Virker som en umulig oppgave å ta vare på kvitteringer og ha orden på det. Når jeg ble forsøkt ranet, tyven hadde jo heller ikke klart at min traller var "hans": Så da hadde det blitt ord mot ord. Det høres litt utrolig ut at du skal være så uheldig at du ramler borti tullinger som mener at trillebårene er dems helt uten grunn osv mange ganger. Ville vurdert nabolaget ditt og kanskje vurdert å flytte om dette er en "vanlig" problemstilling. Men for å være litt mer seriøs fra min side , ikke gi fra deg tingene dine helt uten videre, og forhåpentligvis så er det vitner til "oppstyret". Det blir et veldig hypotetisk svar fra min side da jeg ikke akkurat har erfaringer med problemet ditt:) Endret 29. juli 2017 av Blåbjørn 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Moderatormelding Stenges pga. necrobumping. Ønsker man å diskutere dette emnet så kan man lage en ny tråd.Send PM for å gi tilbakemelding. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg