Gå til innhold

Individets rett til å forsvare egen eiendom

Anbefalte innlegg

Noe tilsvarende har allerede blitt gjort:

Skulle ikke forundre meg om mannen ble bøtelagt for falsk forklaring til politiet....

Men seriøst, hva skal man tro når slike ting foregår. Som den rake motseting så kan jeg nevne jeg utrolig nok har vært på hjemmefester i USA hvor det har dukket opp helikopter for å avslutte festen!! (Og nei, det var ingen skyting, slåssing/vold, hærverk etc. inne i bildet.) :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som den rake motseting så kan jeg nevne jeg utrolig nok har vært på hjemmefester i USA hvor det har dukket opp helikopter for å avslutte festen!! (Og nei, det var ingen skyting, slåssing/vold, hærverk etc. inne i bildet.) :cry:

Retten til å kose seg blir konstant tråkket på av amerikanske myndigheter. Gjelder spesielt blant de unge.

Lenke til kommentar

I dag, i norge så får du jo ikke hjelp hvis bilen din forsvinner. Den geniale saken på det er jo de som mista hummeren sin. Politiet gadd ikke rykke ut på flere dager, og svaret fra dem var "du skulle ikke ha kjøpt en så dyr bil", hvorpå de gjør null og niks. Tror ikke politiet gjorde noe som helst når eigeren fant synderen for politet engang.

Eg forstår hvis folk går av skaftet og tar saken i egne hender. Det finnes jo kriminelle her i landet med tillatelse til å gjøre kriminalitet (stjeling og mindre ting seff, men alikevell).

Personlig syns eg at offeret burde ha lov til å gå langt i å forsvare sine ting, men dreping på stedet er vel å gå for langt. Hevn derimot er totalt uakseptabelt.

Politiet fokuserer ofte på at kriminaliteten går ned ... men eg mistenker at det har med at folk ikke gidder å anmelde ting lenger. Blir du slått ned, så har det ingen hensikt å gå til politiet. Samme gjelder stjeling eller ødeleggelse av ting som du ikke tjener på å få kompensert fra forsikringsselskap. Voldtekt osv osv.

Lenke til kommentar

For at man skal ha rett til å benytte våpen og skyte inntrengere skal en være trengt opp i et hjørne. Er det et vindu skal man gå ut av vinduet. En har ikke rett til å skyte og drepe andre mennesker med mindre det er absolutt eneste utvei.

Lenke til kommentar
Politiets prioritet er å fakke folk som kjører 73 i 60 klokka 02.30 natt til onsdag framfor å ta folk som driver med skikkelig kriminalitet. Dette er faen meg formyndersamfunn..

En narkotikamisbruker skader kun seg selv; en bilulykke dreper og kvester mange. Fartsovertredelser er "skikkelig" kriminalitet, narkotika"forbrytelser" ikke.

Victimless crimes are not crimes!

Lenke til kommentar
Politiets prioritet er å fakke folk som kjører 73 i 60 klokka 02.30 natt til onsdag framfor å ta folk som driver med skikkelig kriminalitet. Dette er faen meg formyndersamfunn..

En narkotikamisbruker skader kun seg selv; en bilulykke dreper og kvester mange. Fartsovertredelser er "skikkelig" kriminalitet, narkotika"forbrytelser" ikke.

Idet de sover ut rusen på gaten blir det et problem som rammer andre. For min del kan de gjerne legalisere narkotika, men det må også bety at narkomane ikke har rett til å stjele penger fra andre for å gå på avvenning.

Lenke til kommentar
For at man skal ha rett til å benytte våpen og skyte inntrengere skal en være trengt opp i et hjørne. Er det et vindu skal man gå ut av vinduet. En har ikke rett til å skyte og drepe andre mennesker med mindre det er absolutt eneste utvei.

Feil.

Hvis du blir overrasket av en innbruddstyv mens du sitter i kjelleren og pusser våpen (jada, det kan skje...), må du ikke stikke av hvis mannen angriper deg. Du trenger nødvendigvis ikke skyte mannen i hodet, men hvis du skyter han i beina finnes det ikke en domstol i Norge som vil dømme deg. Jada, du kunne sikkert stukket av, men hva om han skyter deg i ryggen mens du løper? Hadde han ikke våpen? Synd, men det kunne da ikke du vite?

Lenke til kommentar

Skader bare seg selv?

- Hva med alle voldsforbrytere som doper seg på amfetamin o.l. for å bli gira når de skal ut på "jobb"?

- Folk som putter narkotiske midler i drinken til intetanende mennesker

- Familien til de som tar overdoser. Mener du virkelig at et barn som mister sine foreldre pga narkotikaoverdoser ikke er et offer selv?

Lenke til kommentar

Skader bare seg selv?

- Hva med alle voldsforbrytere som doper seg på amfetamin o.l. for å bli gira når de skal ut på "jobb"?

- Familien til de som tar overdoser. Mener du virkelig at et barn som mister sine foreldre pga narkotikaoverdoser ikke er et offer selv?

-Vold er straffbart, det går ut over andre. Samme hva blodet ditt inneholder.

-Også straffbart å forgifte mennesker, går ut over den forgiftede. Narkomane liker best å kjøre stoffet sitt i egen arm, de er kjipe sånn.

-Selvmord er ikke straffbart. Også sobre foreldre ender livet sitt stundom, tragisk for alle barn å miste sine foreldre.

Et menneske hvis eneste (u)gjerning er å forgifte seg selv, skulle ikke vært lovbryter.

:hrm:

Lenke til kommentar
-Også straffbart å forgifte mennesker, går ut over den forgiftede. Narkomane liker best å kjøre stoffet sitt i egen arm, de er kjipe sånn.

Selvsagt, og jeg skrev det heller ikke som en kritikk mot narkomane. Jeg ville bare påpeke min mening om at narkotika fører til flere ofre enn kun brukerne selv.

Lenke til kommentar
Idet de sover ut rusen på gaten blir det et problem som rammer andre.

Løsningen er selvfølgelig å fullstendig privatisere all eiendom og selv la eierne sette betingelser for bruk av gaten.

For min del kan de gjerne legalisere narkotika, men det må også bety at narkomane ikke har rett til å stjele penger fra andre for å gå på avvenning.

Såklart. På samme måte som man ikke åpner grensene til en velferdsstat, legaliserer man ikke narkotika i en.

Dette er ikke noe mer narkotikaen sin skyld enn at det er bilen sin skyld at bilulykker oppstår. Folk er selv ansvarlige for sine handlinger selv om de begås i dopet tilstand.

Det er ikke narkotikaen som selv hopper opp i drinken, er det vel?

Som allerede påpekt, selvmord er ikke forbudt og burde heller ikke være det. Familien din, eller hvem som helst andre, har ikke eiendomsrett over din kropp. Du har.

Lenke til kommentar

Feil.

Hvis du blir overrasket av en innbruddstyv mens du sitter i kjelleren og pusser våpen (jada, det kan skje...), må du ikke stikke av hvis mannen angriper deg. Du trenger nødvendigvis ikke skyte mannen i hodet, men hvis du skyter han i beina finnes det ikke en domstol i Norge som vil dømme deg. Jada, du kunne sikkert stukket av, men hva om han skyter deg i ryggen mens du løper? Hadde han ikke våpen? Synd, men det kunne da ikke du vite?

Tja, du har rett i at det finnes mange forskjellige situasjoner med forskjellige løsninger. Man stikker ikke ut vinduet hvis man f.eks. har ungene liggendes oppe på rommet. Men Cybbe sitt poeng om at skyte/drepe bør være absolutt siste utvei støtter jeg han i.

Lenke til kommentar
Eiendommen er min, og jeg bør derfor ha full rett til å gjøre som jeg vil med inntrengere og annet på min eiendom.

Den utalelsen der må være det ALLER DUMMESTE jeg har noen gang hørt i mine 22 år som menneske! Tatt i betraktning at jeg har møtt mange mennesker!

Det er faen ikke plagsomme katter eller måker det er snakk om her! Det er mennesker for crying out loud!

Hadde du bare lagt til at personen hadde en kniv eller pistol i hånden, og at han var på tur til å angripe deg så hadde jeg forstått deg..

Jeg er --> SÅ <-- glad for at du er den første jeg møter som har et slikt syn :nei:

edit: la ikke merke til avataren din før nå..flytt dit..tror du vil føle deg mer hjemme der :fun:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Feil.

Tja, du har rett i at det finnes mange forskjellige situasjoner med forskjellige løsninger. Man stikker ikke ut vinduet hvis man f.eks. har ungene liggendes oppe på rommet. Men Cybbe sitt poeng om at skyte/drepe bør være absolutt siste utvei støtter jeg han i.

Om man har drevet med skarpt vakthold så vet man hvilke begrensninger som gjelder ved bruk av våpen. En innbruddstyv som overrasker deg er i 95% av tilfellene ingen trussel for ditt liv, stort sett ingen trussel for deg selv heller, David Toska er ikke interessert i stereoanlegget ditt. Å ty til våpen for å forsvare egen eiendom er galt og for så vidt også ulovlig. For å forsvare ditt eget liv kan det benyttes som siste utvei.

Lenke til kommentar

Problemet er bare dette ...

Gjør du noe som helst for å forsvare din eigendom, så blir du dømt fordi du skadet den stakkars innbrudstyven

Gjør du ikke noe så taper du eigendelen, politiet etterforsker ikke ... og du står med skjegget i postkassen.

ikke helt slik svart-hvit da, men det kan lett bli slik....

Dvs .. hvis tyven ikke gir opp på stedet når du sier "du er fanget" som vi sa i 1.klasse når vi lekte politi og røvere, så er vold neste steg omtrent. Taper du så taper du, men vinner du så er det stor sjangs for at du blir den stygge og tyven offeret, fordi han fikk kjeven ut av ledd og et par knekkte bein i slengen, fordi du ikke har trening i arrestasjon og slikt....

...og du kan også være heldig med at politiet faktisk vil etterforske kriminalitet ... men ta stavanger. 6 av 10 saker ble henlagt?? men antall anmeldelser sank også ... er det tilfeldigt? mulig

Lenke til kommentar

"trening i arrestasjon", høh?! Du har ikke engang lov til å pågripe noen som krenker DIN eiendom. Da blir du anmeldt for frihetsberøvelse evt. kidnapping. Faktisk så har du ikke lov til å gjøre noe annet enn å ringe til onkel blå og be tyven om å være så snill å vente et par timer.

Lenke til kommentar
"trening i arrestasjon", høh?! Du har ikke engang lov til å pågripe noen som krenker DIN eiendom. Da blir du anmeldt for frihetsberøvelse evt. kidnapping. Faktisk så har du ikke lov til å gjøre noe annet enn å ringe til onkel blå og be tyven om å være så snill å vente et par timer.

Klart en kan, men det avhenger av forbrytelsen som har blitt begått.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...