Spr0cket Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Jeg trenger en "tankmåler", og har sett litt rundt på elfa.no og velleman. De eneste væskenivåmålerne jeg har funnet så langt baserer seg på sensorer som måler motstand/ledeevne av væske mellom to kontaktpunkter. Dette er for så vidt en god ide, men er riski bisky når det skal brukes i en drivstofftank (da gnister har en remote possibility for å oppstå, og gnister i eksplosive gasser liker vi dårlig. Så jeg lurer på om noen har en krets som benytter seg av en annen metode for å måle væskenivå som egner seg til drivstofftanker. Output er ikke så nøye, men jeg ser for meg enten analogt med viser (kan man bruke denne viseren til væskenivåmåling?) eller noe binært med en eller flere sensorer (f.x. lysdioder som tennes etter væskenivå) Er svært takknemlig for forslag her! Lenke til kommentar
Makofoed Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Hei, Ja, det er flere måter å måle dette på. En er en sensor med variabel motstand, noe ala et rør med en pute som flyter festet på røret, har ikke studert dette noe særlig. Mener du kan få variabel motstand eller kapasitet. Usikker på dette. Mener dette brukes noe plasser. Mulig jeg tar feil, men er det ikke en del sånn sensorer med et lukket rør også er det magnet brytere inne i røret? Sånn at man skifter motstand/nivå via at magnet lukker en annen bryter. Veeeeeldig usikker. Men det jeg tror fungerer best er en trykk sensor på bunnen av tanken, jo mer bensin, jo mer trykk. Riktig nok må den være følsom og måleapp. må være kalibert for å fjerne lednings kap. Alt det er egentlig enkelt og jeg ville gått for dette. Man kan i grunnen avlese veske nivået på det som passer deg. Du kan vel til og med ha et VDF dispaly med tekst og greier om det var om å gjøre... Men alt i alt, er sikkert noen som kan mer om dette enn meg, og husk Google is your friend! Mvh Magnus Kofoed Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Det er ikke risky å måle ledningsevnen med en giver som er ment til dette bruket. -Energimengden i måleren er for liten til å generere en eksplosjon. -Hvis tanken er lukket, så er blandingen inni for feit til å kunne antennes. Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Hei. Her er siste nytt i teknologi: http://www.siemensvdo.com/default.aspx?menu=mapps Good Luck. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Sensorer som er beregnet på dette har eksplosjonbeskyttelse EEx ia og koster med all sannsynlighet endel mer enn vedkommene er beredt til å betale. 3-6000 for en enkel sensor. Å drive med eksperimenter kan være veldig kjekt, men ting som potensielt kan drepe deg er det ikke verd å sette ut i praksis. Den nye 'dingsen' din gjør deg ingen nytte når du ligger under torva eller på brannskade avdelinga på Haukeli... Sensoren fra Simens så mye tryggere ut... Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Tror det vanligste er å bruke en trykkmåler, eller en ultralydsensor (avstandsmåling). Sistnevnte tror jeg brukes mest i store tanker. Et søk på "fuel level sensor" gir 651000 treff... Du kan nok bruke den viseren du foreslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå