Gå til innhold

Makro linse til maks 3500,-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvis du vil ha et godt og skarpt makroobjektiv med 1:1 forstørrelse, må du nok kjøpe et objektiv med fast brennvidde. Noen zoomobjektiver blir også merket med at de skal ha macrofunksjon, men her er det heller snakk om at de kan fokusere nærmere kamera enn hva som er tilfelle med vanlige objektiver. Forstørrelsen vil dog sjelden være mer enn rundt 1:4, noe som ikke kan måle seg med et dedikert makroobjektiv, og skarpheten vil jeg ikke en gang snakke om.

Et makroobjektiv på 90-100mm vil derimot være et lyssterkt og skarpt objektiv som i tillegg til makro kan brukes til bl.a portrettfoto.

Tamrons 90mm 2.8 er i så måte et glimrende forslag jeg vil støtte fullt ut!

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar

Canon EF-S 60mm f/2,8 USM Macro koster 3526,- hos fotovideo. Den er like skarp eller skarpere enn Canon 100mm macro.

Den er vesentlig mindre enn de tidligere nevnte objektivene.

Ulempen er at fokusavstanden er mindre, så hvis du skal fotografere noe som kan bli skremt, så er det litt vanskeligere. Og det har EF-S-fatning, så det passer ikke på alle EOS-kameraer.

Dette objektivet er lettere å få plass til i en kamerabag, og dermed greit å slenge med når du skal ut på tur. Hos meg har det overtatt den plassen i den minste kamerabagen til 50mm f/1,8 som nå har fått hvile.

Jeg ofret større fokusavstand for mindre størrelse , samt en brennvidde som jeg synes er mer passende til portrettfotografering (men det siste er en smaksak).

Erik

Lenke til kommentar

Jeg stemmer i og sier (som vanlig): gå for Tamron 90! (eller sigma 105) Anbefaler varmt dette objektivet i tide og utide, hos meg er dette (i det minste enn så lenge) hjertebarnet i kamerabaggen, også til portrettfotografi.

kikk litt rundt, kanskje du har flaks, jeg betalte 2998 for min.. (det er den ikke-digital-versjonen, men den fungerer utmerket på mitt 10D, muligens med litt mer flare i sollys uten solblender men det er ikke noe som plager meg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...