Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Guide til skikkelig lyd?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurte på om noen kunne ha årna en liten guide til fet lyd i bilden. subkasser, forsterkere, kabler osvosv. Hvordan går man frem når man skal ha høytalere og forsterker (Passe sammen) f.eks?

Hvor mye bør man ut med for å få en rimelig god lyd med trøkk?

Sikkert til hjelp til flere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan en skrive side opp og side ned i det uendelige da det er mye subjektivitet ute og går.

Det å få rimelig god lyd med trøkk er høyst forskjellig fra person til person. Sjøl vil jeg si at en nok må ut med 20 - 25 lapper, andre syns det er heelt greit å kjøre 6*9" fra spillern og blafre-dunka-dunka bass, hylende diskanter og null mellomtone.

Etpar generelle retnigslinjer går det an å legge men det viktigste er å ha i bakhodet at alle gode resultater kommer av god planlegging. Det er ikke bare å følge en oppskrift slavisk, men bruke denne mer som en veiledende guide.

Det kan lett balle på seg og bli forvirrende, la oss ta et eksempel hvor du stiller deg følgende spørsmål.

Hvor mye kan du tenke deg å bruke på bilstereo?

Hvilke komponenter finnes i din prisklasse?

Hvor kraftig(e) forsterker(e) trenger du?

Har du nok strøm til å forsyne denne/disse eller må dynamo og batteri oppgraderes?

Holder busdjettet fortsatt?

Har du ikke stort nok budsjett til oppgradering av det elektriske er du tilbake i startgropa og må se deg om etter billigere komponenter. Typisk vil subelement(er) med høyere følsomhet føre til drastisk nedgang i effektbehov, men hovedproblemet gjenstår, nemlig å finne noe av god kvalitet som passer for deg i din prisklasse. Det vrimler av mer eller mindre useriøse og rett ut elendige saker på markedet så her er det mange fallgruver å gå i. 80% av det en finner på markedet i dag er nesten ikke verdt pengene.

Det er nå min subjektive mening.

Søker du på dette forumet og andre ser du fort hva som er gjennomgangsmelodien og hva folk anbefaler.

Sjekk f. eks ut Gatebilforumet.

Der er det mye vettugt å lese. Noen av de aller tyngste innen bilstereo er representert der, ikke iberegnet meg, der blir jeg nok som en musefis i orkan å regne.

Les og lær er mitt råd, da får du et grunnlag du kan basere dine avgjørelser på samt at du lettere kan fylle på kunnskapsbasen din senere :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...