Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: 1996 Volvo 460 Turbo


Anbefalte innlegg

du er tydeligvis heldig med fjernlysenen på din 460.. mine var omtrent som nærlysenen på mutterns lille Citröen AX.Så jeg monterte ekstra lys, aner ikke om det er noe regler mot det annet enn antallet..husker desverre ikke det nå. men her er ihvertfall et bilde av "1000meterne" montert bak grillen.

 

ForminsketImg_0551.jpg

Endret av Gilbert21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, fant igrunne ut av det etterhvert når jeg søkte rundt at 1V i spenningstap ikke var noe å tenke på.

 

Var forresten innom Volvo i Kr.sand idag. EU - Kontrolen der kostet 255 kroner! Faktisk halv pris av de fleste andre steder det da! Så godt mulig at det blir til at jeg tar EU-kontrolen der da, så kan de vel lese ut feilkodene når de først har den inne.

Lenke til kommentar

Synes ikke den er så værst den jeg heller. Er igrunnen ganske godt fornøyd med utsende på hele bilen jeg. Legger ved 2 "nye" bilder av bilen.

IMGP1467.jpg

IMGP1470.jpg

 

Fant ut idag at det blir kjøretur til Sandnes på lørdag med noen kamerater for å hente girkasse til en kamerats Mondeo. Så får jeg brukt for tilhengerfeste for første gang. Skal kjøre med en gammel Tredal tilhenger (fra 1982) vi har regner jeg med. På denne er lysene koblet anderledes en det de er på kontakten på bilen min og andre biler jeg har prøvd med. Jeg har den typen som tydeligvis er det som brukes nå, med en + konatkt til hvert baklys. Jeg har kjøpt ny kontakt og koblet alt om på hengeren slik at lysene blir riktig etter min bil, men på hengeren er det en + som går til begge baklysene, så da lyser varsellampa i bilen min for at det err en gåen pære siden det ikke er koblet noen pære på den ene kontakten. Vil denne lampa kanskje slukke hvis jeg kobler en kabel slik at lysene på hengeren får strøm fra pluggen til både venstre og høyre baklys? Da vil jo pluggen til venstre og høyrebaklys bli koblet sammen, vil dette funke uten problemer? Er vel forskjellige sikringer til venstre og høyre baklys, så er kanskje ikke så lurt dette?

Lenke til kommentar

håper det der er gamle bilder ellers så kommer jeg flyttende nedover med en gang..

 

Anbefaler deg å bare droppe å trikse med kablene. Var vanskelig å sette seg inn i hva du mente egentlig, men så lenge lysene på hengeren fungerer som de skal så ville jeg droppet det:)

 

Hadde ikke noe mer fornuftig svar akkurat nå

Lenke til kommentar

Så etterpå at det ble veldig rotete forklart, men kommer ikke på noen bedre måter å forlare det på nå. Er jo egentlig ikke noe problem, bare varsellampa mi for gåen lyspære som kommer til å lyse hele tiden med hengeren på, men skader ikke det.

 

Bildene er fra i sommer de ja, slutten av juni, bare snø, slaps og mørkt her nede nå, så blir liter bilder. I tillegg er det de stygge vinterfelgene med biltemakapsler og en bil som ikke er vasket på 3 uker, med andre ord ikke noe å ta bilde av..

Lenke til kommentar

Da var helgas tur for å hente girkasse unnagjort. Ble en tur på ganske nøyaktig 490 km med henger. Bilen funket helt supert hele veien, men synes nom den slurpet i seg litt drøyt mye bensin. Drakk ganske nøyaktig 0,94 l/mil på vei bort til sandnes, og dette var kjøring langs E39. Ble riktignok en god del speeding for å holde farten oppe med 4 mannfolk i bilen og en henger bak, men synes den forsynte seg godt med den svindyre suppa. Så neste bil jeg kjøper en gang blir nok en gjerig diesel. Legger ut et bilde av bilen også utenfor IKEA i Sandnes, måtte jo bare innom når vi først var der..

post-14298-1137947851_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå på vinteren ligger den vel på rundt 0,73 - 0,75 med piggdekk på vanlig kjøring, men har merket at den stiger veldig hvis det kommer inn 2 - 3 personer ekstra. Om sommeren klarte den seg med rundt 0,68.

 

Merket godt at den hadde noen ekstra kilo å dra på ja, ble tungt med 5. gir i oppover bakkene.

 

Er nok diesel som gjelder ja. En kamerat som har en Jeep Cherokee 2.5 TD, dro på campingvogn på ca 1400 kg med denne i sommer og hadde et forbruk da på rett under literen på mila. Ganske bra til en så stor bil. Har regnet litt på at hvis jeg hadde funnet meg en diesel bil på omtrent samme størrelsen som jeg klarte å kjøre på ca 0,55 l/mil hadde jeg spart rundt 4000kr i året på drivstoffet.

Lenke til kommentar

Jaja, har vel igrunnen bare gått og ventet på det. Har jo slitt litt med det eksosanlegget nå, og i da datt det helt ut av festet. Knakk rett under skjøyten ved bakakselen, der det var mest rust. Eksosanlegget datt jo da selvfølgelig litt ned, og det ble ca 5 cm mellomrom mellom rørene, med andre ord gikk all eksosen utenom den ene lyddemperen det er. Ble rimelig god lyd av å kjøre rundt med det slik ja, brummet godt når man dro på.. Fant en Texaco med løftebukk som jeg kjørte inn på og fikk binde opp eksosanlegget med ståltråd, så rørene i hvertfall var i nærheten av hverandre. Så fikk jeg kjørt de 35 km ene hjem med det slik. Fikke bestilt nytt eksosrør så jeg kan skifte ut det som er rusta. Kom på 600,- og får det på tirsdag. Er røret mellom bakakselen og katalysatoren som jeg skal skifte. Hadde egentlig tenkt å bruke min bil til bursdag selskap imorgen, men tror ikke jeg vil kjøre med den sånn som det henger nå på de snødekte og humpete veiene her. Er en time hver vei, så får heller humpe rundt i pappas Toyota Hilux.

Lenke til kommentar

Dette skjer med alle firesektier, skjedde med min også. Er du nok uheldig, har den rustet sånn at den siste delen av røret sitter fast inni røret fra potta, og da har du et problem.

 

Akkurat dette skjedde med meg, og jeg hadde ikke sjangs til å få det ut, så måtte kjøpe ny potte også.

 

Angående prisen på det røret var det mye syns jeg, men mulig det er annerledes på turboen enn 2 literen, er kun et rør med to bøyer på hos meg, kosta 100 kr.

Lenke til kommentar

Om det er dyrt eller ikke vet jeg ikke, men det er det billigste jeg har funnet utenom Biltema. Sto at det kostet 475,- i biltama katalogen, men da måtte jeg jo ha ventet endel uker på at de skulle fått det inn. Hvis du ser på denne tegningen her, så er det det røret som er merket 935 - 177 jeg trenger. Hos meca koster det altså 718,-, og det er omtrent samme pris som hos Mekonomen. Pris hos den leverandøren jeg skal få fra var normalt 688,- med moms, men siden jeg bestilte gjennom det lokale verkstedet har de endel rabatter der, så han regnet ut at det kom på ca 570,- med moms. Eksosanlegget er litt anderledes på turbo motorene siden de bare har en lyddemper.

 

Håper jeg slipper å bytte det røret som lyddemperen heger med, men verkstedet som så på det mente helt sikkert at det bare var det røret som måtte byttes.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Sånn, da var eksos røret byttet. Restene som var knekt av røret satt veldig godt i røret til lyddemperen ja. Fikk tilslutt hjelp av han som driver verkstedet her oppe. Måtte ta av lyddemperen å bruke vinkelsliper på røret tilslutt før vi fikk ut restene etter røret. Etter det var det bare å montere alt på plass, og nå ser det ut til at alt funker som det skal, ingen ulyder eller skrangling fra eksosanlegget, og ingen lekasje Så da er det klart for EU-kontrollen. :)

 

Men fant selvfølgelig et annet problem når jeg gikk der å lurte. Så at bremseskjoldet til på høyre side bak lå løst inni felgen, altså noe som ikke er helt som det skal. Var vel så rusta at det har løsnet på disse humpete veiene som er her nå. Så da lurer jeg på om noen vet hvor mye jobb det er å bytte det? Og er det noe som må gjøres før EU-kontroll? Noen som tør å tippe en pris for det?

 

Edit: Så også en annonse for hjulstillingsmåling i lokalavisen idag. 300,- for "3D 4-hjulsmåling". Vet ikke hva som er spesielt med denne målingen, men dkulle vist være den eneste her i nærheten. Men siden det står 4-hjulsmåling, gjør de kanskje ikke noe ant enn å sjekke om den er feil, eller justerer de den samtidig? Er det ikke ganske billig med 300,- for dette? Skulle egentlig bare sjekket foran siden jeg byttet demperene der, og jeg synes det ser ut som hjulene står litt innover nede, littegran sånn altså: \----/.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Det er i så fall veldig billig hvis de i tillegg justerer den :)

Mener det koster cirka 800 her, men da med justering og etterkontroll :)

 

Kjører selv litt sånn /-----\ da jeg syns bilen sitter bedre i svingene, og sjekker jevnt at det ikke er for mye slitasje på innsiden av dekkene, er jo bare å snu de på felgen så de slites omvendt neste gang :)

 

NB: Er ikke mye jeg har stilt den, men litt mer enn normalt, så sliter ikke mye i innerkant, men syns det er moro å dra på litt i svingene, så syns det funker bra :)

Lenke til kommentar

Sant det, dårlig med justeringsmuligheter bak. Var ute å så på det i går ved å sette et vater ved siden av som sto helt loddrett. Fant da ut at de i grunnen sto helt loddrett. Sjekket mønsterdybden i innerkant og yterkant av dekket, og fikk 8 - 9 mm begge steder, så regner med det ikke er noe særlig feil da.

 

Noen som vet om jeg kan få noen anmerkninger for det bremseskjoldet som mangler på EU-kontroll? Tenkte å få byttet det ganske raskt, må bare få tak i et nytt og finne ut hvoe mye jobb det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...