trondbue Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Tenkte meg egentlig at de ikke kunne stemple servicehefte ja. Får se om de kanskje kan ta Nice Price service til 1495,- hos Volvo i kr.sand da. Hvor mye er det som sjekkes på en Eu-kontrol? Skulle likt å vite om alt er som det skal med motor, divverk og bilen ellers. Bilen drar ikke til noen sider såvidt jeg kjenner. Vet ikke om dekkene er noe unormalt slitt. Har jo ikke kjørt så mange 1000 km etter bytte, men vet ikke hvor lang tid det vil ta før man vil se det. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 du vill kunne se små slitasje skader på dekket. Men er vanskelig på vinterdekk. EU kontrollen bryr seg ikke om annet enn at bilen skal være i teknisk sikker stand. Med en bil som er gått såpass lite skal det ikke være mye slitasje i drivverk og motor. Jeg kan ikke se for meg at NAF kan gjøre så mye annet enn å gå over foringer og stag og slikt. Men det kan jo hende jeg tar feil. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Nei, er vel ikke allverdens mer som sjekkes på en NAF kontroll. Tenker jeg hører hvor mye de skal ha for en kontroll på det lokale verkstedet også. Sjekker de ikke foringer og slikt på EU-kontroll? Ganske sikkert på det var (noe av) det en kamerat måtte bytte på en Mondeo. Virker jo som det meste er iorden på bilen egentlig, vet ikke om noe som ikke er som det skal. Kanskje bortsett fra den tomgangen som jeg ikke er helt fornøyd med, og hvordan den synker til tomgangsturtall (tramper du inn clutchen når du kjøre på 2000 rpm f.eks detter den rett ned til 5 - 600 rpm for så å gå rett opp til 900). Var en PDF fil på vegvesenet sine sider med hva de kontrollerte å litt beskrivelse av hvordan det skulle være, men den siden hos vegvesenet har vært nede siden 30. desember. Er jo piggdekk på bilen nå, så sikkert ikke så lett å se slitasjen da, får prøve å se etter. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Fått et litt merkelig elektrisk problem nå, vet ikke om det kan ha noe å si med den knekte batteriklemma. Tenkte å bytte den til uka. Problemet er at når jeg starter opp driver av og til varsellampa for fjernlyset å lyser veldig svakt. Såvidt det er mulig å se det hvis det ikke er mørkt. Den gjør det bare når hovedlysene står på. Merket det første gang rett etter den batteriklemma knakk tror jeg, skrudde bare av og på hovedlysene og så var alt som det pleier.Men nå har den begynt å dukke opp oftere, ca annenhver gang jeg starter. Hjelper ikke å slå av og på lysene eller starte bilen på nytt ser det ut til. Det eneste som ser ut til å funke er å kjøre med den slik i rundt 10 minutter for så å skru av og på fjernlysene en gang, da slukker den. Men hvis jeg stopper bilen og starter den på nytt rett etterpå er det akkurat det samme igjen. Noen som kan tenke seg hva dette kan komme av? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Vel, som jeg sa. Dårlig kontakt på batteri polene kan skape de merkligste problemer. Men har dog ikke vært borti at det har skurret til varsellampene, og iallefall ikke til langlysene. Fiks klemma du, er den fortsatt der er det noe annet rart. Kan være releet som fusker. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Noen som syns det er dårlig lys på disse bilene? Jeg syns det er nesten skummelt lite fullt-lys...vurdere å kjøpe rally-pærer... Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Tenkte på reléet rett etter jeg hadde postet. Får bytte klemma og se om det skjer noe da. Ellers får jeg se om jeg finner et rele på huggeren å teste med, Volvo tar vel blodpris. Synes faktisk langlyset er ganske bra jeg. Sammenlignet med kameratene mine sine biler og har bedre langlys en alle. Men kunne selvsagt hatt bedre, får aldri bra nok lys synes jeg. Det dårligste langlysene jeg har sett er vel på Mondeo'en til en kamerat. Var jo på nivå med nærlysene mine det! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Noen som syns det er dårlig lys på disse bilene? Jeg syns det er nesten skummelt lite fullt-lys...vurdere å kjøpe rally-pærer... 5407462[/snapback] Hvilken årsmodell er det du har? På min 89- så er det fyrstikker som brukes til lys. Helt latterlig dårlig lys. Har montert 2 stk Comet FF200 lykter på, lyser like langt som langlysene i hovedlyktene, men gir mye bedre lys. Ellers så kan det være spenningstap frem til pærene, det kan måles med ett mulitmeter. Det som du kan gjøre er å montere ett ektra rele til hovedlysene. Skal gi deg bedre spenning og bedre lys. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Noen som har prøvd å montere slike sett med ekstra rele til hovedlysene og sett at det har noen effekt eller? Har vurdert å prøve med det, men vet ikke om forskjellen blir merkbar. Fant også ut idag at tidlige versjoner av S40 og V40 har samme type kjørekomputer som 400 serien, men hjelper ikke meg noe da. Skal jeg ha kjørekomputer må jeg jo ha hele instrumenthuset, og da må det være fra en i 400 serien. Fortsatt ikke funnet noen kjørekomputer i Norge, Sverige eller Danmark der jeg har sett. Har også lurt en stundt på hva originalt ladetrykk er på bilen, noe jeg fant ut av idag tror jeg. Fant et program jeg lastet ned der det sto litt om det. "Turbo ladetrykk, bar: 0,45/ 0,26 - 0,30 m/u regulering" sto det på B18FT motoren. Noen som vet hva de mener med m/u regulering? Har vel en slags regulering av trykket, men får ikke alt til å stemme helt. B18FTM motoren som fantes i de første 440 ene hadde et trykk på 0,45 sto det, og da ville jeg nesten tro det var 0,26 - 0,3 som gjalt for min, men vet ikke helt. Edit: Fant ut hva som var grunnen til at varsellampa for fjernlys lyste svakt hele tiden. Kjørte tydeligvis rundt som en enøyd bandit av og til, hovedlyset på venstre side som ikke lyste når den lampa lyste svakt. Det som er problemet er at sokkelen på pæra har smeltet litt rundt jord ledningen. Hva kan det komme av da? Siden det hadde smeltet var det blitt dårlig kontakt og den sluttet å funke av og til. Legger med bilde av pæra og sokkelen. Fant også ut at sikringen som sto i til høyre fjernlys og varsellampe var på 20A, mens den skulle vært på 7,5. Fikk byttet den til riktig da. Sikringen til instrumentlysene var også dobbelt så stor som den skulle, 10A i stede for 5A. Endret 9. januar 2006 av trondbue Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 ikke godt å si hvorfor den er smeltet. Men det har jo tydeligvis vært varmt. Det med å bruke ett ekstra relè til hovedlysene gjør at du unngår spenningstap frem til pærene. Grunnet dårlig dimesjonerte ledninger på enkelte biler så blir spenningstapet stort og dermed dårlig lys. Så om man pæra normalt skall ha 12-12.5 volt og bare får 11-11,5 volt, så blir lyset merkbart dårligere. Dette unngår man ved å bruke ekstra rele og ledninger med større kvadrat.. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Ja, har jo tydeligvis vært varmt, en god del varmere en det burde. Kan det bli så varmt på grunn av dårlig kontakt eller? Var litt dårlig kontakt på til jord fra pære i sokkelen. Får bare prøve å pusse av litt og få til bra kontakt. Får følge med litt fremover også og se om det smelter mer. Får kanskje ta å måle litt en dag for å sjekke om det er mye spenningsfall frem til lykta. Har jo dette settet hos biltema som er det du trenger for å få montert rele og slikt enkelt. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Hvilken årsmodell er det du har? På min 89- så er det fyrstikker som brukes til lys. Helt latterlig dårlig lys. Har montert 2 stk Comet FF200 lykter på, lyser like langt som langlysene i hovedlyktene, men gir mye bedre lys. Ellers så kan det være spenningstap frem til pærene, det kan måles med ett mulitmeter. Det som du kan gjøre er å montere ett ektra rele til hovedlysene. Skal gi deg bedre spenning og bedre lys. 5408379[/snapback] Har en 95-modell. Har grøftelys, men vurderer å smette inn et par ekstra-lys istedet, hvis det er lov...(?) Har også lurt en stundt på hva originalt ladetrykk er på bilen, noe jeg fant ut av idag tror jeg. Fant et program jeg lastet ned der det sto litt om det. "Turbo ladetrykk, bar: 0,45/ 0,26 - 0,30 m/u regulering" sto det på B18FT motoren. Noen som vet hva de mener med m/u regulering? Har vel en slags regulering av trykket, men får ikke alt til å stemme helt. B18FTM motoren som fantes i de første 440 ene hadde et trykk på 0,45 sto det, og da ville jeg nesten tro det var 0,26 - 0,3 som gjalt for min, men vet ikke helt. 5411082[/snapback] Har du sjekka Autodata/Vadis/Haynes? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 er fullt lovt å smette på ekstra lykter. Se på Hella Comet FF200, de skulle passe fint til din bil:) bøtteløkter er ikke fint på slike biler:p Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Sjekket Haynes, Vadis og Autodata uten å funne noe. Vil tro det i hvertfall står en plass i Vadis, bare jeg som ikke har leita godt nok regner jeg med. Autodata er jeg rimelig sikker på det ikke står i, i hvart fall ikke den jeg har. Mulig det står en plass i Haynes boka også, men ikke funnet det noen plass på sidene med spesifikasjoner. Stig-Arne: Hvor har du festet ekstralysene på din bil? Litt lyst på ekstralys selv, men har ikke lyst til å lage noen hull i fangeren. Hadde vært greit om noen passet der grøftelysene er, men hullene der blir litt små. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 På min bil er ikke grillen montert sammen med panseret. Men har laget fester igjennom grillen og direkte i selve støtfangeren (bjelken) Går fint på deres biler også. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Sjekket Haynes, Vadis og Autodata uten å funne noe. Vil tro det i hvertfall står en plass i Vadis, bare jeg som ikke har leita godt nok regner jeg med. Autodata er jeg rimelig sikker på det ikke står i, i hvart fall ikke den jeg har. Mulig det står en plass i Haynes boka også, men ikke funnet det noen plass på sidene med spesifikasjoner. Stig-Arne: Hvor har du festet ekstralysene på din bil? Litt lyst på ekstralys selv, men har ikke lyst til å lage noen hull i fangeren. Hadde vært greit om noen passet der grøftelysene er, men hullene der blir litt små. 5412561[/snapback] Jeg og tenkte på å erstatte grøftelysene....hvis man finner noen som er små nok... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 er ikke tillat å ha langlys under støtfangeren. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Har lurt en stund på hvor det er tillat å montere ekstyralys og lett endel etter dette, men aldri funne noe sted der det står hva som er lov og ikke. Lest igjennom kjøretøyforskiftene men klarte ikke å finne noen regler om hvor de kunne monteres. Mener også å ha hørt en gang at det ikke er lov å ha de under støtfangeren, men klarer ikke finne noen plass det står. Tok inn pæra til hovedlysene i sta og pusset av kontaktene med stålull i sta. Målte først spenningen npå pærene mens de sto i. Hadde ikke motoren igang, og vet ikke om jeg målte riktig, men satte den ene på jording på motoren og målte først på + på batteriet og så på + på hovedlyset. Dette var med nærlys. Fikk da en spenningsforskjell på 1V fra batteriet til pæra. Jordingen var den samme. Må prøve å få sjekket spenningen mens bilen sviver også. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Ang. EU-kontroll, legger jeg ved et kontroll-skjema.. du kan kikke der, etter hva de ser på.. *Never mind hvis jeg er altfor sen med å poste* 7_Forskrift___gjennomf_PKK___vedl_3b_kseddel.pdf Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Takker for den filen. Var egentlig en annen jeg lette etter som jeg mente jeg hadde sett med mer beskrivelse av kontrollen av de forskjellige tingene. Sto vel blandt annet noe om hvordan rusten kunne være og ikke være, men står jo i hvertfall hva de kontrollerer her. Var oppe på verkstedet her idag og hørte om pris på Eu-kontroll og litt sånn. Tok nøyaktig 500 her, så er vel det billigste til nå. Fikk også høre at grunnen til at pluggen til hovedlyset hadde smeltet måtte være dårlig kontakt. Det de gjorde da normalt var å bytte ut pluggen med en som var endel bedre. Målte også spenningen over lysene idag når den sto og gikk på tomgang. Når nærlysene var på var det 14,46V på batteriet og 13,4V på nærlysene. Med fjernlysene på målte jeg 14,36V på batteriet og 13,06V på fjernlysene. Er dette såpass stort spenningstap at jeg burde prøve med releer? Synes igrunnen lysen ble mye hvitere når jeg fikk ordnet jordningen på kontakten som var smeltet, men har jo ikke sett i ut i mørket enda, bare inne i garasjen så kan være noe jeg bare tror. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå