trondbue Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Er litt kaldt til å holde på med bilen for tida ja. Sto ute i 3 - 4 timer på lørdag å la kabler til forsterkern i 7 minus grader. En kald fornøyelse! Knakk selvfølgelig litt på noen av listene under dørene, så blir en tur til huggeren å skaffe noen nye, kanskje imorgen. Fikk bare lakt de kablene som skal ligge på høyre side, det vil si signal og den ene høyttalerkabelen. La opp jordingskabel også. Jordet den i feste til baksetet. Fikk også lagt opp to nye lys i bagasjerommet, var laget hull i plasten å alt utenom kabler å lys var klart, sikkert ekstrautstyr, men skaffa meg noen hos huggeren, så nå er det 3 lys der bak, i stede for bare 1 som det var før. Så da er det bare strømkabelen og høyttalerkabelen til venstre side som gjenstår, tar vel det idag håper jeg. Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Du skal ha forsterker bak, og ledning til høytalerene fremme? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2005 Jepp, forsterkeren skal etter planen henge under hattehylla bak sammen med CD-skifteren. Må bare flytte litt på Cd-skifteren. Har regnet ut at det akkurat burde være plass der bak. Så må jeg bare finne noen passende skruer og båre noen nye hull i rammen under hattehylla. Funnet ut at dette er den beste løsningen siden den da blir minst synlig og er mest mulig ute av veien. Ser den bare når jeg åpner bagasjerommet da. Har lagt nye kabler frem til høyttalerene i dørene. Fikk lagt opp de siste kablene idag, så nå gjenstår det bare å flytte CD-skifteren så er alt klart til å koble opp forsterkeren når jeg får den til jul. Eller må ha en liten sjøt til DIN-pluggen bak spilleren. De kablene jeg loddet på DIN kontakten er jo så stive at de ikke får plass bak spilleren, så har bestilt en skjøt med en mer bøyelig kontakt. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Er litt kaldt til å holde på med bilen for tida ja. Sto ute i 3 - 4 timer på lørdag å la kabler til forsterkern i 7 minus grader. En kald fornøyelse!5311151[/snapback] Hehe, kjenner til den.. Stod i 2-3 timer ute her om dagen i minus 7-8, og det er ingen vinner.. Men det er mye man finner seg i når man først må. Pen bil forresten, om jeg ikke har nevnt det før.. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 26. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2005 Stått ute endel timer nå i kveld i garasjen for å prøve å få koblet opp denne forsterkeren jeg fikk til jul. Bare testkoblet det foreløpig, så har ikke fått skrudd den opp enda. Bare koblet på en høyttaler for å teste, og har funnet ut at det er tikkelyd og pipelyd på alle utgangene. Er vel helst støy på signalkabelen dette kommer av? Kan det komme av dårlig jording? Signalkabelen ligger på høyre side sammen med signalkabelen til CD skifteren, strømkabelen på venstre side. Forsterkeren er jordet i feste for bakseteryggen. Kan lese mer i denne tråden her. Lenke til kommentar
edge Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) Nice bil ja. Dine katter som er på et bilde der og ell?( på side 6) Endret 2. januar 2006 av Marc91 Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Jepp, er kattene i huset det ja. Dilter etter det meste de. Kan vel ta å oppdatere litt her nå da. Var en liten vennegjeng som dro på hyttetur fra onsdag til fredag. Jeg ble da sjåfør siden jeg var den eneste som hadde takgrin og en av de med litt plass i bilen. Da vi skulle dra var selvfølgelig batteriet helt tomt på bilden siden bakdørene hadde stått på gløtt, og da hadde lyset i bilen stått på i rundt 12 timer. Fikk sviv på den med hjelpebatteri etterhvert. Kjørte da 17 mil mot Hovden opp i 12 minus grader. Kjørte litt rundt der opp og hjem igjen på fredagen. Bilen startet heldigvis fint til tross for litt lite strøm og kaldt vær. Ble totalt 46 mil på den turen. Må nesten legg ved noen bilder av feriebilen med takgrina på.: Før avreise fra hytta. Den røde Mondeo'en ved siden av er han andre kameraten som kjørte sin. På vei hjem. En liten stopp på Evje da det virkelig begynte å snø. Ellers har jeg blitt ferdig med monteringen av forsterkeren og alt virker supert! Hadde jo klart å koble den DIN-pluggen speilvendt siden jeg tegnet av koblingsskjemaet på internett som var et bilde av kontakten bak på spilleren, men når jeg satte meg til å koble i bilen tenkte jeg at det var pluggen som jeg hadde tegnet av. Men men, nå er alt koblet rett og alt ser ut til å virke perfekt. Det eneste er at jeg klarte å knekke bateriklemma til + polen på batteriet da jeg skulle skru den til igjen. Har bare tredd den nedpå nå, men ser ut til å sitte godt fast. Legger ved et bilde av forsterkeren ferdig montert. Er veldig fornøyd med den og lyden foreløpig! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 anbefaler deg å få fiksa den batteriklemma. Den kan lage mye artige problemer for deg om den skulle løsne. f.eks ikke få start på bilen, selv med fullt batteri og slikt. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) Ja, må få gjort noe med den batteriklemma. Ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Hvis jeg bare kjøper ny klemme må jeg jo få festet de to kablene som går inn i klemma på en god måte, litt lite lyst til å prøve på det. Lurer på om de kablene som kommer ut fra klemma bare går et lite stykke før de er koblet på nytt. Sitter i hvertfall en liten koblingsboks på begge kablene ca 10 - 20 cm fra klemma. Hvis kablene fra batteriklemma bare går til de koblingsboksene kan jeg jo bare bytte batterklemma med kablene fra en 460 på huggerene eller noe. Edit: La ved et bilde av koblingen jeg snakker om. Er to av disse. Endret 2. januar 2006 av trondbue Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Skal da være easy-shit og skifte ei batteriklemme Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 Jo, skal jo det. Men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det for å få best mulig kontakt. Vil helst ha det så skikkelig som mulig, ikke noe tull med dårlig kontakt på batteriklemma og en haug av rare problemer pga. dårlig kontakt. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 er batteriklemma skrudd fast til kabelen eller er den bare festet med en klemme til kabelen? Om det bare er en klemme så er det intet problem. Har nemmlig den kontakten du viste til jeg og. kunne du ha tatt ett bilde av klemma? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 (endret) Vet ikke hvordan kablene er festet til batteriklemma. Er i hvert fall ikke noen skruer synlig. Tatt et bilde av den som jeg legger ved. Ser lik ut på begge sider hvis noen skulle lure. Der ser dere også de to kablene som går inn i klemma, den ene røde som kommer ut av det svarte røret + en til som går i det andre svarte røret. Endret 3. januar 2006 av trondbue Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 skaff deg en slik en Klemme Så avisolerer du bare 2-3 cm av kablene etter du har kuttet av den gamle og monterer begge kablene samlet i den nye. Da er du sikret god tilkobling. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 OK, får skaffe meg en slik da. Drøyer det sikkert til neste gang jeg er på Biltema, funker jo greit foreløping som det er. Den sitter fast og må dra til litt for å få den av. Hvilken størrelse bør jeg kjøpe på klemmene, for 35mm2 eller 70mm2? Vet ikke hvor tykke de to kablene er, men burde vel holde med 35mm2? Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 32 holder nok i massevis Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 4. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2006 Ja, tenker det for holde det. Får få kjøpt meg en klemme snart da. Fikk påminelse i posten idag om at bilen skal eu godkjennes innen utgangen av mai. Tenkte egentlig bare å få den inn å få den eu godkjent så fort som mulig. Noen som har peiling på ca hvor mye jeg må ut med for en kontroll? Ser at NAF skal ha rett over 500 et sted. Tenkte på om jeg kanskje kan få det noe billigere om jeg tar en service eller noe samtidig, noen som vet? Mente jeg leste en gang at sammen med service hos Volvo kostet det 75,- for eu kontrollen. Ser at Volvo har noe som heter Nice Price service for min bil til 1495,- Vet ikke helt om det er noen vits å ta en service hos Volvo, bilen begynner jo å dra på årene og vet ikke hvor mye det har å si for bruktbilverdien lenger. Hva mener dere? Bilen har fulgt alle service frem til 90 000 km som var i 2002. Ble i tillegg tatt en liten service med bla. oljeskift hos Volvo da den byttet eier i 2003. Skulle vært inne ved 105 000 km, men tror ikke den var det. Var gått 109 000 da jeg overtok den, og da tok jeg en service på den selv. Gått 119 100 nå, og siden det er 15 000 km intervall skal den egentlig på service nå snart da. Så spørsmålet blir vel egentlig da om jeg like godt skal ta dette selv eller om jeg skal overlate det til et verksted så servicehefte blir stemplet? Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Tror du bør la ett verksted ta den, jeg.. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Var innom den ene Volvo forhandleren her i distriktet for å høre på pris for EU-kontrol og service. Var 550,- for Eu-kontrolen og rundt 3000,- for service. Hadde ikke noe tro på at denne forhandleren var billig på noe, så får snakke med den i Kristiansand også. Blir i hvertfall ikke noe service til den prisen! Tenkte på om jeg kanske skulle ta en av disse testene til NAF. De fleste har jo eu-kontrolen inkludert, er medlem i NAF også. Noen som vet om man kan få stempel i servicehefte med en av de NAF testene? Tenker å ta en av testene for å finne ut om alt er som det skal med motor og bilen ellers, ting ikke jeg ser. Ting som oljeskift og lignende kan jeg heller ta selv. Tenkte også på om det kanskje var fornuftig med en hjulstillingskontrol bare for å sjekke om den er rett, er dette noe de gjør på f.eks eu kontrolen? Tenkte det kanskje kunne være lurt siden jeg byttet dempere og fjærer foran. Ble jo litt høyere etter det siden de gamle var så slappe. Endret 6. januar 2006 av trondbue Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 så lenge du ikke merker at bilen drar til noen av sidene, eller ser at dekkene slites noe unormalt så er det ikke noe stort behov for å ta forstillingskontroll. Den koster jo alene rundt 4-500 kr. Nei NAF kan ikke stemple i boken som en forhandler. Men du kan jo skrive opp der hva som er gjort. Men får jo ikke samme salgseffekt som om en forhandler skulle gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå