Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: 1996 Volvo 460 Turbo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ringer Volvo imorgen for å høre hvor mye det koster for et nytt varmeregister, og så prøver jeg vel å ringer til de to huggerene her i nærheten for å høre om de har noen inne, regner med det går raskere enn å bestille fra en hugger som må sende det i posten. Noen som vet om en hugger som pleier å sende raskt, eller gjør stort sett alle det?

Lenke til kommentar

Har sendt mail til diverse bil huggere nå og til Volvo om pris på Varmeregister. Har fått svar fra Volvo Huggeren (Åsane Bilopphugging), og der ville prisen inkludert frakt og moms komme på ca 838,- kroner. Var 550,- + mva for selve registeret. Ser at noen få har oppgitt pris på www.bruktbildeler.com, og der ligger de på 500 - 600,- kr. Men er disse prisene med eller uten mva? Får høre om pris hos Volvo når jeg kommer hjem ettermiddag.

Lenke til kommentar

Har nå fått samlet inn noen priser på nytt varmeregister. Får pris fra Volvo imorgen formiddag, folkene på delelageret var reist når jeg ringte. Her er prisen jeg har nå:

Ny hos mekonomen: 1503,-

Brukt fra Volvo huggeren ca 838,-

Brukt fra Knoks (sandnes) fra 1994 460 2.0 (173000km) ca 600,-

Alle prisen er med frakt og moms bortsett fra mekonomen, det er butikkpris. Regner med Volvo har ca samme pris som mekonomen, så tror jeg bestiller den fra Knoks til 600,-. Siden jeg har lest at det er meningen de skal vare ut bilens levetid, regner jeg med det burde holde med en brukt en.

Lenke til kommentar

Sånn, da har jeg bestilt varme registeret fra Knoks. Får det får 450,- inkludert moms + frakt på ca 150. De skulle sjekke det før de pakket det, skulle også prøve å få sendt det idag! :) Har returett på det også hvis ikke det funker.

 

Kostet 2273,- for nytt hos Volvo.

 

Noen som vet om jeg må til å lufte kjølesystemet etter å ha fylt på kjøleveske. Er jo endel igjen i tanken, men må jo fylle opp varmeregisteret. Hvis jeg må til å lufte det, hvordan gjør jeg isåfall det? Har hørt at man bare kan stille seg i en bratt oppover bakke å la den svive til den er varm, funker det?

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

akkurat den metoden kjenner jeg ikke til. Har heller ikke byttet varmeregister.

Men du har en slange som går i fra ekspansjonstanken og ned til radiatoren på venstre hånd når du ser ned i motorrommet, der skal du ha en rød tropp eller skru som du kan lufte systemet med.

Eller så ligg den på høyre side over girkassen.

 

Men systemet skal være selvluftende så skal gå bra uansett.

 

Men er bare å se etter en tropp med ett spor i, skru den opp så lufter du :)

Lenke til kommentar

Har fått fikset varmeapparattet nå. Fikk varmeregisteret fra knoks på fredag, så på fredag kveld sto jeg å skrudde det på plass. Tok vel en god time å få på plass alt, fylte på kjøleveske, skrudde ut lufteskruen og da jeg skulle skru den inn igjen klarte jeg selvfølgelig å knekke hele skruen. Skrudde ikke hart en gang, men knakk rett av i toppen, så da kom det meste av kjøleveska ut igjen.. Så da gikk det en time ekstra for å finne en passende skrue å få nedi der, siden de jeg fant her hjemme var for små. Fikk tak i en vanlig skrue som jeg satte på endel skiver på slik at den ikke skulle bli for lang. Regner med det ikke er noe problem å bruke en vanlig skrue. Går jo ikke å lufte da, men får klare meg uten. Er vel slik at lufta kommer ut etterhvert som du kjører uansett eller? Har etterfylt kjøleveske en gang iløpet av helga, så tror det begynner å hjelpe nå. Motor temperaturen har i hvert fall vært helt som normalt hele tiden. Var i hvertfall deilig å kunne kjøre igjen uten å måtte tørke dog av vinduene!

Lenke til kommentar

Har fått gjort noe med bilen idag også! Var setevarmen i førerstolen sin tur idag. Var -6 ute idag, så når jeg starta opp en kald bil og skulle hjem fra jobb fant jeg ut at det hadde vært godt med litt varme i setet. Leste nøye igjennom det som gaardern har skrevet på side 3 i denne tråden, og fulgte det han hadde gjort. Brukte vel ca 1,5 time. Endte også opp med en motstand på 3 ohm slik som gaardern. Hadde to brudd i varmetrådene hos meg. På samme plassen som det han hadde, men hadde på begge sider av setet på den delen som sitter nede i sporet i sitteputa, men nå funker den endelig! Så da er jeg klar for en kald vinter med reparert varmeapparat og setevarme. Kan i hvertfall få varme i setet på den lille turen ut til jobb. Er bare 6 km, så blir ikke særlig mye varme i bilen da motoren enda ikke er skikkelig varm.

Lenke til kommentar
hyggelig å høre at ting begynner å komme seg iorden.

hvilken motstand hadde du i setevarmen etter du hadde fikset det?

på min bil fungerer dem heller ikke, men får noen ville motstandstall når jeg prøve å måle dem.

5225735[/snapback]

Motstanden er 3 ohm i begge setene mine nå. Før jeg reparerte førersetet var det ikke kontakt i varmetrådene i det hele tatt. Var helt brutt, så fikk ingen motstand når jeg prøvde å måle.

Lenke til kommentar

Varmetråder er digg :)

Stig-Arne: hvis du ohmer litt på de pluggene som er der, så finner du ut om det er sitteputa eller ruggen som er gåen. Så vidt jeg husker er det 2 hvite ledninger som går i ryggen, og hvit/rød som går i sitteputa. Hvis du skal ta av trekket, så test det lille releèt som er der med en hårføner ellerno, det skal "klikke" ut på 27 grader celcius. Hvis du får merklige verdier så kan jo dette være defekt...vanskelig å si. Det er ingen fare å ha av setetrekket å sjekke iallefall. Det er ikke vanskelig, det bare tar litt tid.

Lenke til kommentar

Vel, får se.. Trenger jo egentlig ikke setevarme når det er tøyseter.

Hadde det vært skinn så hadde saken vært en helt annen ja.

I tillegg er jeg så heldig å ha motorvarmer og kupevarmer.. :)

 

Men blir vel fikset før jeg selger bilen.

Mangler bare fjærnstyrt sentrallås og el justerbare speil.. så er det en topp utstyrt bil:)

Lenke til kommentar

Da har det skjedd litt igjen. Meg og en kamerat dro til huggeren på Evje (i Aust-Agder). Der hadde de en 6 biler fra 400 serien inne: 2 440 fra før 93, 1 460 fra før 93 og en etter 93 + 2 Volvo 480, den ene var fra 1988. Fikk plukket med meg noen deler ganske billig. Fikk med hele instrumenthuset med kjørekomputer og velgeren + taklampe med 2 kartleserlamper fra den ene 480'en, og spylerveske-nivåmåleren, varmereguleringsknotter og en ISO overgang til radio fra den nyeste 460'en. Betalte 50,- kroner totalt for alt dette :yes: Har montert inn spyler-nivåmåleren og taklampen i bilen, og disse virket fint! Kan se bilde av lampen under her. Instrumentet med kjørekomputeren er det litt dårlig kontakt på en plass, så må klemme bak på av og til for at det skal virke. Kjørekomputeren starter i hvertfall op og sjekker etter noen sensorer og litt sånn, men det eneste den klarer å måle riktig er temperaturen på kjøleveska. Mangler sensor til oljen og utetemperaturen. Den er også beregnet på bil med 46 liters bensin tank, mens min har 60 liters tank, derfor viser den feil antall liter. Vet ikke om den måler forbruket, siden når jeg testa den idag funket ikke turteller og speedometeret. Turtelleren kom inn etter ca 10 sek i går, men kjørte ikke noe da, så vet ikke hvet ikke om speedometeret virker, har ikke dette instrumentpanelet stående i siden det er endel som ikke virker helt på det. Har lyst til å prøve å få inn kjørekomputer i den etterhvert, men må nok ha litt deler fra et nyere instrument med kjørekomputer som er fra en bil med 60 liters tank, turbomotor og SRS lampe. Får se om jeg finner ut av noe etterhvert. Legger ved noen bilder av instrumentet også.

 

Hørte også idag at det er noe løst ved eksosanlegget. Vet ikke helt hvor det er siden jeg ikke har vært under bilen å sett, men satser på å komme meg under imorra. Har vært litt løst lenge, men da har jeg bare hørt det når den står i gir og kjører på tomgang i 1. eller 2. og i det jeg setter igang hvis jeg ikke ruser den til 1500rpm + og slipper clutchen sakte.

post-14298-1133723227_thumb.jpg

post-14298-1133723245_thumb.jpg

post-14298-1133723355_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte kanskje det var på tide med en oppdatering igjen nå, men har ikke skjedd så mye da. I dag fikk jeg sett i skikkelig dagslys hvor skitten bilen egentlig var, har stort sett vert mørkt ellers, eller den har stått i garasjen, så fant ut det var på tide med en vask igjen da. Tok et bilde før jeg vasket den:

13.12.05.jpg

Og så et bilde etter at den ble vasket:

13.12.05-2.jpg

Var begynt å bli litt mørkt når jeg var ferdig med å vaske den, og kameret gikk tomt for strøm. Legger også ved to bilder av den dagen før vinterdekkene kom på i november. Forfra:

13.12.05-3.jpg

Bakfra:

13.12.05-4.jpg

 

Har også bestilt forsterker til bilen, eller bestilt for foreldrene mine som jeg får av dem i julegave :D Var bare en billig Sony sak på 4x50w, trenger ikke noe mer jeg. I hvert fall en liten oppgradering fra de 4x15w som er der nå. Prøver å tenke ut litt plasser jeg kan montere den, vil ha den mest mulig sjult, men har vel kommet fram til at hvis den får plass havner den vel under hattehylla. Bare håper på den og cd skifteren får plass mellom høyttalerene. Legger ved et bilde i bunne her av hvordan det ser ut nå. Tenker bare å flytte cd skifteren så langt mot venstre som det går, og se sette forsterkeren ved siden av til høyre. Har målt at hattehylla er ca 63,5cm lang. Cd-skifteren er 28,5cm, sa da er det igjen 35 cm til forsterkeren. Denne er 34,3cm, men 35cm fra skruehull til skruehull. Skulle gå ca akkurat, så satser på det går. Må bare finne en måte å feste den på. Blir vel samme måte som cd-skifteren, men trenger jo ikke slike jern til den. De er jo skrudd opp i metalet under hattehylla, men litt usikker på om det er noe på innsiden som holder skruene. Noen som tør tippe? Tar gjerne i mot tips til monteringen! Må den monteres på noe av tre, eller kan jeg skru den rett opp i hattehylla av metal?

 

Trenger også litt hjelp til kabler hvis noen har noe å bidra med. Er jo 4-kanals lavnivå utgang fra radioen min med DIN-plugg. Må jo derfor få til noe fra 6 pins DIN til 4 RCA. Har koblingsskjema her. Tenkte da på å finne en 6 pins DIN kontakt (noen ide til hvor jeg kan finne det?), kjøpe 2 signalkabler på 5m og 4 RCA kontakter og lodde sammen dette. Noen som har noen tips? Fader, balanse, bass og diaskant kontrollene vil vel virke akkurat som før? Noen som har noen tanker om hvor lange kbler jeg må ha til forskjellige ting? Tenkte å jorde den i festet til setebeltet i baksetet siden det er lett å komme til. Kablene kjøper jeg vel på Biltema, tenkte meg på handletur på fredag så.

post-14298-1134504578_thumb.jpg

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...