Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: 1996 Volvo 460 Turbo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare bøy og tøy som gjelder på det dekselet ja. Ellers kan du nok klare å smyge det inn fra siden også.

 

Tenkte jeg skulle prøve å bytte denne bensinregulatoren som jeg fikk tak i på huggeren, men gikk ikke helt bra det. Var veldig enkel å grei å få demontert, men får bare ikke montert den igjen skikkelig. Verken den som sto i eller den jeg henta på huggeren. Skal være en pakning rund den ene enden på trykk regulatoren, og enden med denne skal presses ned i et hul som leder bensinen videre til injektorene. Men klarer ikke å få presset den nedi dette hullet. Har prøvd å bare sette den nedi hullet å skru med de to skruene som holder den fast, men virker ikke som den kommer på plass da heller. Endte selvfølgelig med at jeg klarte å ødelegge gjengene i det ene hullet Hva skal jeg gjøre med den? Er vel aluminium dette. Hvordan er det mulig å lage nye gjenger i hullet? Ser jo ut som den holder seg ganske bra på plass med den ene skruen, men må jo fikse så den henger på begge. Men er det noen som har peiling på hvordan pakningen skal sitte? Legger ved et bilde av hvordan de satt etter jeg hadde dradd den ut, men er litt usikker på om den svarte kanskje skal ligge oppå den grå plasten og at den bare ble drad med ned, noen som har peiling? Hvis ikke får jeg ta en tur innom Volvo imorgen. Kan ikke kjøre med den nå, drypper en dråpe bensin av og til. Vet ikke om det kommer av at den mangler den ene skruen eller at pakningene sitter feil.

 

Ser forresten ikke ut til at det er noe forkjell med den "nye" regulatoren. Akkurat det samme på tomgang. Så da får jeg lete videre etter problemet. Må bare få alt i orden rundt regulatoren så det ikke drypper bensin.

post-14298-1131395422_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kan en av dere som har kupèfilter se på vedlagt bilde, å si om dette likner "innfestinga" dere har? Prøver å finne ut om filteret kan settes inn i biler som orginalt ikke har dette...

post-11238-1131395367_thumb.jpg

 

Edit: trond: det er jo ikke no problem å gjenge opp i aluminium. Hvis det ikke er nok å bare gjenge i samme dimensjon, KAN du prøve å dinne en skrue som er hakket større, og borre opp og gjenge slik at denne sitter ordentlig. Eventuelt kan du prøve med et par runder gjengetape for å få en tightere fit :) Gjengetape-måten er jo litt hobby da :p

Endret av gaardern
Lenke til kommentar
Kan en av dere som har kupèfilter se på vedlagt bilde, å si om dette likner "innfestinga" dere har? Prøver å finne ut om filteret kan settes inn i biler som orginalt ikke har dette...

 

Edit: trond: det er jo ikke no problem å gjenge opp i aluminium. Hvis det ikke er nok å bare gjenge i samme dimensjon, KAN du prøve å dinne en skrue som er hakket større, og borre opp og gjenge slik at denne sitter ordentlig. Eventuelt kan du prøve med et par runder gjengetape for å få en tightere fit :) Gjengetape-måten er jo litt hobby da :p

5119823[/snapback]

Oki, det jeg håpte og trodde. Kan jo prøve å bare gjenge i samme dimmensjonen, ellers burde det vel gå å gå opp ett hakk. Ser ut til at det skal gå fint å gå opp en dimensjon minst. Får låne meg noe verktøy på verkstedet i morgen.

 

Tok et bilde av kupe filterholderen min. Ser jo ut som det bare er en plast ramme som er montert oppå det du har fra før av.

post-14298-1131398960_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Idag har jeg vært innom Volvo å fått kjøpt nye O-ringer til trykk regulatoren. Kostet 199,-(!!) kroner for 3 O-ringer og to små plast ringer!! Kan det virkelig være sant at det skal koste så mye!? Har nå 2 O-ringer og en av disse plast dingsene til overs.. fikk også gjenget opp igjen skruehullet i samme dimensjon som det var, og går greit nok. Kunne nok ha sitte bedre men. Jaja, nå ser det i hvert fall ut til at det er tett der fremme! Kosta meg altså 50,- for trykk regulatoren og 199,- for en runding av plast og en O-ring.. Ser desverre ikke ut til å hjelpe noe på tomgangen, så er nok noe annet som ikke er som det skal.

 

Bestilte også sånn relé for forsinkelse av innerbelysning. Var vist ekstrautstyr på 460, så han fant det i katalogen over ekstrautstyr. Bestilte da en pakke med dette reléet og en kabel, altså alt som skulle til for å få forsinkelsen som ekstrautstyr for 290,- kroner. Synes ikke det var så gal pris egentlig. Får pakken til uka, så da får jeg sette det inn. Blir vel til at jeg prøver å få det til slik at lyset går på når jeg låser opp også hvis det ikke gjør det med det reléet.

Lenke til kommentar

skal ikke mye til å holde den regulatoren, pakningene gjør susen der ja.

Ellers vet jeg at de med volvo alarm, som har fjernkontrollen har det slik at lyset slår seg på når du åpner bilen.

Hadde det på delebilen jeg hadde, der var det full pakke, blinket i blinkelysene samtidig som kupelyset kom på, samtidig var det forsinkelse på lyset.

Lenke til kommentar
skal ikke mye til å holde den regulatoren, pakningene gjør susen der ja.

Ellers vet jeg at de med volvo alarm, som har fjernkontrollen har det slik at lyset slår seg på når du åpner bilen.

Hadde det på delebilen jeg hadde, der var det full pakke, blinket i blinkelysene samtidig som kupelyset kom på, samtidig var det forsinkelse på lyset.

5123853[/snapback]

Leste at det skulle være slik på de med alarm og fjernstyrt sentrallås. Sånn jeg egentlig ville ha det i min bil også. Hørte derfor med Volvo om det gikk ann å kjøpe denne originale pakken med fjernstyring. Fikk da til svar at origianl fjernstyring kun kunne leveres sammen med original alarm, og at original alarm ikke kunne leveres. De anbefalte meg derfor å kontakte bilradiospesialisten. Kjøpte i stede en pakke fra mobilsentrum med 4 sentrallåsmotorer og fjernstyring. Monterte inn den ene motoren i førerdøren og koblet det nye fjernstyrte reléet til det gamle slik at det gamle enda styrer resten av låsene. Kjøpte også noen relé på Biltema og koblet disse til blinklysene slik at det kommer et blink når jeg låser opp og igjen. Får prøve å koble det til så lyset går på også når reléet kommer.

Lenke til kommentar

Hender av og til at bryteren på venstre bakdør henger seg opp, men er bare å trykke litt på den så kommer den. Ikke så ofte det skjer, så ikke gioddet å gjøre noe med det.

 

Har vært ute nå i 3 timer og kranglet med den ene bakdøra og diverse ting i den. Er så trangt at jeg bare ikke får inn den uoriginale motoren i døra samtidig som jeg skal få montert vinduslista. Er jo originalt sentrallås på min da, men så har begge motorene i bakdørene sluttet å virke. Har fått inn motoren på venstre siden for ett halvt år siden, mye krangling der også med denne listen, men fikk det til sånn ca. Var en skrue på den lista som vinduet skal gå i som jeg ikke fikk festet. Husker jeg da fant ut at det ikke kom til å gå med disse motorene på høyre siden, men bare måtte prøve idag. Får vel bare kjøpe en ny original hos Volvo, eller se på de de har på biltema. Ser ut som det er en annen fasong på de i katalogen.

 

Ikke hundre prosent sikker på hvordan det var jeg koblet til blinklysene, men brukte to reléer. Et til blinklysen på høyre side og et til de på venstre side. Blinkreléet er innebygd i nødlysbryteren på min, så koblet meg bare på der ledningene går ut til blinklysene. Koblet vel bare inn den ene grønne ledningen fra sentrallåsreléet inn på 85 på reléet og den ene blå inn på 86. Så satte jeg 12 V på 30 og kobet 87 til ledningen til blinklyset. Gjorde det samme for begge sidene. Blir jo bare et blink akkurat i det det låses opp og ett når jeg låser igjen da, så kan jo ikke se om du låser opp eller igjen. Lyser i blinklysen akkurat så lenge som sentrallåsmotorene får strøm. Brukte reléet med delenummer 42-301 fra Biltema. Bare spør hvis du trenger en bedre forklaring.

Lenke til kommentar

Fikk regningen fra verkstedet idag, på både bakvinduet og demperer/fjærer. Så fant ut at jeg måtte få reparert noe som var gratis i dag da! Ble 2000 i egenandel for vinduet og 2693 for dempere med fjærer. Siden jeg ville få fikset noe uten at det kostet meg noe ble det til at jeg gikk løs på sentrallåsen på bakdøren i dag også. Hadde to planer om hvordan jeg kunne få det til. Enten å ta motoren fra høyre fordør og sette inn uoriginal motor i den siden jeg viste den gikk inn der, eller å prøve på nytt med den uoriginale i bakdøren. Ente opp med den siste og det gikk til slutt på samme måte som i bakdøren på venstre side. Måtte bare bøye litt på det jernet som fulgte med låsemotorene for å få det til på denne siden. Hadde ganske store problemer med å få bøyd det til slik at vaieren fra låseknotten ikke gikk i låsemotoren, men det gikk til slutt! Legger ved to bilder fra jobben. Brukte vel en 2 - 3 timer på å få tilpasset alt slik at det virket fint, men endelig låser alle dørene seg på første trykk :D:thumbup:

Det øverste bildet er når låsemotoren er montert på selve dørlåsen og det nederste der det meste på døren er demontert.

post-14298-1131577434_thumb.jpg

post-14298-1131577448_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ringte ned til Volvo idag, og de hadde fått inn dette forsinkelses reléet mitt nå, så da henter jeg det rett etter skolen imorgen. Så er det bare hjem å koble.

 

Har ikke skjedd så veldig mye positivt med bilen den siste uka. Begynte å dogge noe helt vanvittig på alle rutene i bilen på søndag som dere kan lese mer om i denne tråden. Skjønner ikke hva det kommer av, men er slik fortsatt så bilen er jo bortimot ubrukelig hvis jeg ikke stopper for å tørke av rutene hvert 10. minutt. :no: Må jo være vann som kommer inn en plass, men bare håper det ikke er varmeregisteret som lekker, regner med det er ganske dyrt så.

 

Har også fått på stålfelgene med piggdekk og biltema kapsler idag siden vinteren nærmer seg. Ikke veldig fint med stålfelger og kapsler med får klare seg om vinteren.

 

Regner med jeg prøver å finne ut hva som gjør at det dogger slik imorgen etter skolen. Tenkte jeg skulle sjekke varmeregisteret først for å se om det er tørt. Skal ikke være så vanskelig å komme til dette i min bil.

Lenke til kommentar

Hva er Vadis?

Er det forresten noen som har et close-up bilde av relè-boksen? Var innom den lokale høggern og fikk med ca 20 relèer. Må prøve å få sortert ut hvem som er til hva, så hvis noen har bilder eller info om hva slags nummer de forskjellige relèene har så er jeg meget takknemlig :)

Endret av gaardern
Lenke til kommentar

Vadis er det programmet de bruker hos Volvoforhandleren. Tegninger og forklaringer om hvordan du bytter det meste på bilen. Gjelder for alle Volvo fra 24 og opp til 2003 modeller den versjonen jeg har. Er også delenummer på alt mulig av deler.

 

Har vel ikke noe særlig nærbilde av releboksen, men de svarte som det står 515 på i min (se bilde på side 4 i tråden) har delenummer 472210, de grå tror jeg det sto 20211031 på. Det helt til venstre på bildet sto det 00443805 på, mens det på plass nummer J sto det 414899 på.

 

Har fått montert forsinkelsen til innerbelysningen i dag. Pakken med alt kostet 281,- kroner og inneholder alt som trengs for å montere det i hvilken som helst 460/440. Er rele, ledninger med kontakter, plugg med skrue for jording og en bruksanvisning der det står forklart alt som skal gjøres. Har du en 400 med høyere chassinr enn 600 000 og en rød sokkel på plass H i releboksen er alt du trenger å gjøre å sette releet i der og koble fra en ledning under dashbordet. Var veldig enkelt, gjort på 5 min. Har du CH nr lavere enn 600 001 må du bruke ledningene som følger med, finne jording til den ene av disse og så skal det kobles på summeren til parklysene. Tror bare det virker på førerdøren med de eldre bilene, mens på min skal det være forsinkelse på alle dørene. Måtte selvfølgelig prøve å koble litt mer med dette, så har fått det til slik at lyset i bilen går på når jeg låser opp nå. Lyset står på i 12 sekunder etter at dørene er lukket, eller til du skrur på tenninga.

 

Fikk ikke gjort noe med problemet med varmeapparatet idag heller, og reiser på skoletur til Oslo i morgen, så blir ikke før i neste uke da. Tror den lekker vann en eller annen plass. Synes i hvertfall kjølevesken har begynt å minke etter at jeg begynte å bruke varmeapparatet. Sank ikke en millimeter i hele sommer. Får prøve å se om jeg kan finne noen lekasje en gang i neste uke.

Lenke til kommentar

Har vært ute å sett på problemet med dogg idag. Ettewr å ha fjernet alle dekselene så jeg kom inn til varmeradiatoren så jeg at det tydeligvis er den som lekker. På volvo snakket de om en varmekran, men det finnes ikke i 460. Her sirkulerer kjølevannet innom varmeradiatoren hele tiden. Så da må jeg vel skaffe meg en ny varmeradiator da, eller kan jeg likegodt kjøpe dette brukt hos huggeren? Er i hvertfall klart at det drypper fra varmeregisteret når bilen sviver, og særlig når vifta står på da. Legger ved et bilde av varmeregisteret.

post-14298-1132599953_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ok, så er like greit å kjøpe en brukt en da altså? Har ikke veldig lyst tiol å punge ut med penger for en ny en hos Volvo så. Så i grunnen for meg tusenlappene fly da jeg så vannet som piplet ut av den.. Får høre rundt til de nærmeste huggerene å høre hva de har av 400 serien inne. Vet det står en gammel 440 i kr.sand, men vet ikke hvor gammel denne er og varmeregisterene har et annet delenummer på de med chassinr fra 077175 og oppover, så må ha en av denne typen da vel. Vet ikke hvilket årstall dette er fra ca, noen som vet hvordan jeg kan finne ut av det? Får høre med huggeren på Evje også om de har noen fra 400 serien. Er vel ikke så mange andre huggere på sørlandet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...