Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: 1996 Volvo 460 Turbo

Anbefalte innlegg

I følge Autodata er relè #8 "Forsinkelsesrelè for kupèlys".

post-11238-1131183149_thumb.jpg

5107525[/snapback]

Jepp, skal være det, Mulig det er det som er lysforsinkelsen da, men litt merkelig at Weezel ikke har noen rele der og at han allikevel har lysforsinkelse. Har du lysforsinkele i din bil gaarden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, det var da merkelig.. Da skjønner jeg ingenting av hva de forskjellige releene er til, når ikke en gang det som står i VADIS stemmer. Står at det skal være en oversikt over hva de er til i lokket på rele boksen, men der er det ingen ting hos meg. Sto det noe hos deg der? Men takk for at du gadd å sjekke! Er vel ledig den ved siden av hos meg og, tror den skulle være til AC.

5105140[/snapback]

Det stod ingenting i lokket heller.

På tegningen til "gaardern" ere sokkel 4 og 8 som er ubebodd, mens det mangler både sokkel og rele i 6 hos meg :)

Lenke til kommentar

Var ute å tok en sjekk i releboksen min nå. Tok et bilde av den som jeg legger ved som vedlegg. Har som dere ser der heller ikke noe rele i den rød sokkelen som er merket H og blir nummer 8 på tegningen til gaarden. Dette skal jo da være forsinkelsen til interiør lyset. Det releet som står til høyre for den røde sokkelen er noe jeg har lagt opp selv, var helt tomt der. Når jeg ser på tegningen i autodata må det være ett eller annet som ikke stemmer helt. Til høyre for den røde sokkelen der det er tomt skulle releet til spylere og pussere på lyktene vært, men de virker helt fint. Og i følge autodata er releet til venstre for den røde sokkelen til AC, noe jeg ikke har.. Slulle gjerne hatt en oversikt over hvilket rele som er til hva, men virker jo ikke som noen har det. I Haynes boka står det at det skal stå på insiden av lokket, noe det jo ikke gjør. Og Volvo forhandleren har ikke klart å finne ut hva som er til hva. I følge de kan den tomme røde sokkelen være til forsinking på innerbelysning, rele til kjørelys bak, og rele til summer til innerbelysning. Akkurat hva summer til innerbelysnin kan være skjønner ikke jeg.

post-14298-1131197224_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette er hva Autodata sier om relèboksen, noen sokkler har tydligvis 2 funksjoner.

1 Hovedlysrelè

2 Relè for tenningssystemets hjelpekretser 1

3 Relè for tenningssystemets hovedkretser

4 Relè for kjølevæskepumpe

4 Alarmsystemets startsperrerelè (1995->)

5 Relè for tåkelys bak

5 Tåkelysrelè (N)

6 Frontlyktespylerrelè

6 Relè for kjøleviftemotor trin 2 - diesel

7 Sperrerelè for tåkelys bak

8 Forsinkelsesrelè for kupèlys

9 Intervallrelè for fronrutevisker

10 Relè for tenningssystemets hjelpekretser 2

11 Relè for varslingssystem for defekt lyspære (->8/92)

11 Akustisk varselsignal for parkeringslys på (8/92->)

post-11238-1131208865_thumb.jpg

Endret av gaardern
Lenke til kommentar

Jeg kan jo for morro skyld ta ut et par relèer og teste om noen av de får forsinkelsen til å kutte ut, eventuelt innebelysningen helt :)

Kommer med tilbakemelding i løpet av kvelden.

Edit: Tok det likegreit nå - det eneste som gjorde noe forksjell var nr 11 på tegninga til gaardern, fjerna jeg det, funka det ikke i det hele tatt. Forsinkelsen fungerte uansett hvilket av de andre jeg tok ut.

Om det har noen betydning, tennes kupelyset når jeg låser opp bilen med fjernkontrollen også :)

Endret av Weezel
Lenke til kommentar
Edit: Tok det likegreit nå - det eneste som gjorde noe forksjell var nr 11 på tegninga til gaardern, fjerna jeg det, funka det ikke i det hele tatt. Forsinkelsen fungerte uansett hvilket av de andre jeg tok ut.

Nr 11 skal jo være den summeren som varsler om at parklys/kjørelys står på. Er i hvertfall det det er i min bil. Er ute etter å få innerbelysningen slik som i din, eller i hvertfall den forsinkelsen. Fjernstyringen til sentrallåsen er noe jeg selv har ettermontert, så ikke sikkert det er like lett å få det til å gå på når jeg låser opp.

Hadde ikke så mye annet å gjøre idag så fant ut at jeg likegodt kunne gå ut og prøve å finne ut hva den tomme relesokkelen er til på bilen min. Fant ut at infoen fra Autodata stemte rimelig bra med resten av releene. Har målt meg litt frem, og ser ut som den tomme relesokkelen har noe med dørene å gjøre i hvertfall. Dere kan se en forklaring til hva som skjer med de forskjellig kontaktene når jeg åpner dørene og slår av og på tenningen. Så utifra det jeg har mplt meg frem til kan det vel se ut som denne sokkelen har noe med forsinkelse til innerbelysning. Får vel ta å høre med de på Volvo en dag.

Kjøpte nytt kupefilter hos Volvo på torsdag, kostet 305 kroner. Etter det har jeg ikke hatt noe problem med dugg på rutene :)

Ellers har jeg funnet ut at det er endel dog på innsiden av det NYE tåkelyset mitt. Betalte 1093,- for det for under 5 måneder siden, så må klage på det. Original Volvo lykt. Tok et bilde av den etter at jeg hadde kjørt med den på idag som dere kan se i et av vedleggene.

post-14298-1131310051_thumb.jpg

post-14298-1131310066_thumb.jpg

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Dette kupèfilteret, sitter det nedi det lille hulrommet i motorrommet? Samme hull som den relè-boksen men på passasjersia? Jeg har et plastdeksel over det, men ikke no filter. Når jeg ser nedi der, ser jeg kupèvifta som sitter bak hanskerommet. Dette forklarer jo kansje at hvis jeg parkerer under et løv-tre, så har jeg jobb i flere dager med å fjerne blader og anna møkk :p Men er det noen av dere som tilfeldigvis har knipsa et bilde av hvordan filteret ser ut?

Lenke til kommentar

http://ferdig.net/w800i/DSC00032.JPG

Som du ser, er det rimelig likt (den blå ledningen er noe hjemmelaga ;))

Relèet helt til venstre tok innerbelysninga, men det er mulig den tar alt av lys. Men ingen av de andre gjorde hverken at lyset uteble helt eller at det kun mista forsinkelsen som sagt.

Det må da være noen som har en tegning over ledningsnettet liggendes?

gaardern: Jeg har heller ikke dette filteret, hadde vært kjekt med såntno ja, lei av å få løv i fleisen når jeg skrur på vifta :)

Edit: Gjorde bildet til link, det var stort gitt

Endret av Weezel
Lenke til kommentar

Kan knipse et bilde av filteret når jeg kommer hjem. Sitter under det plastdekselet på passasjersiden i samme rommet som releboksen ja. Aldri hatt noe løv inn i min bil, så hjelper sikkert litt med det filteret ja.

Ser jo rimelig like ut de releboksene ja. Regner med det releet helt til venstre er et grått et, det du har tatt ut. Har ikke prøvd å ta ut det, men tester det når jeg komme hjem å ser hva som skjer. Tenker jeg får se i Haynes boka når jeg kommer hjem og se om jeg kan finne noe fornuftig ledningsnett. Ser det står 435 med hvit skrift på mange av releene dine, mens mine er merket 515. Vet ikke hva dette betyr, men tror de har samme delenummer uansett. Så ut som dine også hadde 472210.

Lenke til kommentar

Når jeg sier venstre, mener jeg nr 11 (venstre på bildet, kansje litt teit forklart), så det er svart ;)

Relèet som er grått hos deg som jeg mangler, er ikke der orginalt, på bildet mitt er alle satt i :)

Endret av Weezel
Lenke til kommentar
Når jeg sier venstre, mener jeg nr 11 (venstre på bildet, kansje litt teit forklart), så det er svart ;)

Relèet som er grått hos deg som jeg mangler, er ikke der orginalt, på bildet mitt er alle satt i :)

5116938[/snapback]

Bare meg som ikke tenkte meg om, det til venstre er hos meg det som piper når lysene står på. Altså når tenningen er av og parklysene eller noe står på mens døren er åpen. Har ikke sjekket hva som skjer når jeg tar det ut.

Det grå releet som jeg har og ikke du har er til en vannpumpe som går til turboen og noe sånt. Kom på det når jeg tenker meg om. Har en vannpumpe med turboen som står å summer en stund etter at bilen er stoppet, er vel det dette releet er til.

Lenke til kommentar

Ifølge Volvo er Rele H til.

Så her pendler det fælt på hvilken års modell

CH høyere en 630130 Rele bakre Tåkelys = 3472210

1994 mod og lavere Innerbelysning = 3458601

1995 mod og oppover Summer innerbelysning = 3474973

1995 mod og oppver AC 1,9 diesel = 9441160

Lenke til kommentar

5117079[/snapback]

I følge denne oversikten skulle jo da releet vært til bakre tåkelys da min er siste modell av bilen. Men har allerede et rele som er til det lyset. Rele nummer 4 på tegningen tidliger her er til tåkelyset mitt. Funket i hvertfall ikke når jeg hadde tatt ut dette. Er vel neppe 2 releer til det lyset.

Lenke til kommentar

5117079[/snapback]

I følge denne oversikten skulle jo da releet vært til bakre tåkelys da min er siste modell av bilen. Men har allerede et rele som er til det lyset. Rele nummer 4 på tegningen tidliger her er til tåkelyset mitt. Funket i hvertfall ikke når jeg hadde tatt ut dette. Er vel neppe 2 releer til det lyset.

5117096[/snapback]

som du ser av teksten jeg skrev.

Chasis Over 630130 er bilen din det ? dette gjelder alle 460Modeller.

Vil heller tippe på at bilen din er 95 mod og opptil chassis nr 630130 altså summer til beslysning.

Lenke til kommentar

Det grå releet som jeg har og ikke du har er til en vannpumpe som går til turboen og noe sånt. Kom på det når jeg tenker meg om. Har en vannpumpe med turboen som står å summer en stund etter at bilen er stoppet, er vel det dette releet er til.

5116981[/snapback]

Den vannpumpen har alle motorene. Er ikke til kjøling av turboen, men til kjøling av blokken, den står å sirkulerer vannet rundt i motoren for å senke temperaturen på blokken. Som kjent er dette en alu blokk og tåler ikke brå varme, og derfor står denne pumpen og sirkulerer. Har den jeg også.

Lenke til kommentar

5116981[/snapback]

Den vannpumpen har alle motorene. Er ikke til kjøling av turboen, men til kjøling av blokken, den står å sirkulerer vannet rundt i motoren for å senke temperaturen på blokken. Som kjent er dette en alu blokk og tåler ikke brå varme, og derfor står denne pumpen og sirkulerer. Har den jeg også.

5117339[/snapback]

Jeg har som nevnt ikke denne. Heller ingen elektrisk pumpe.

Lenke til kommentar

Har sjekket litt rundt i Vadis og Haynes boka mi nå om denne elektriske pumpa. Den elektriske pumpa er tydeligvis bare på 1,7 liters motorene med og uten turbo. På 1.7 Turbo går slangen fra vannpumpa og inn på turboen, noe jeg var ute og sjekket i min bil også. Slangen går fra vannpumpa som er under luftfilterboksen og er festet på turboen. Så 2 literen har tydeligvis ikke denne vannpumpa. Om turbo motoren er renault eller ikke vet jeg ikke, men tror den er et sammarbeid mellom renault og Volvo. Det jeg vet er at det står Volvo Turbo Intercooler på toppen til motoren. Har sett på to literene at det står 2 litre eller noe på samme sted, altså liter på fransk.

Har tatt et bilde av det gamle kupefilteret. Legger det med som et vedlegg. Har også et bilde av dekselet som filteret sitter under, kan sikkert komme til fra siden uten å ta av det dekselet. Filteret drar du bare rett opp og setter ned igjen det nye.

Fant et koblingssjema i Haynes boka som jeg legger ved. Der ser dere reléet til forsinkelse av innerbelysning (3.17)

Chasis nummeret mitt er 738304, og bilen min rullet ut av fabrikken i Nederland 1. Mars 1996. Så da må det være en 1996 modell.

Her er en beskrivelse av de forskjellige tallene på koblinsskjemaet fra Haynesboka:

3.17 Relé til forsinkelse av innerbelysning

C35 Parklys på summer

4.03 Varsel lampe - dør åpen

K9-K10 Dør bryter for innerbelysning

G6 Dør bryter for innerbelysning - Passasjerside

F8 Dør bryter for innerbelysning - Fører side

C27 Ignition switch illumination

K1 Rear passanger reading lamp, left

K2 Interior light switch

K3 Interior light bulb

K4 Switch, LH reading lamp

K5 LH Reading lamp

K8 Rear passanger reading lamp, right

Dere får bare si ifra hvis det er noe mer dere trenger beskrivelsen på.

post-14298-1131381544_thumb.jpg

post-14298-1131382299_thumb.jpg

post-14298-1131381746_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...