Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: 1996 Volvo 460 Turbo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du har antageligvis store spenningen i karosseriet.

Dette var et problem som siste generasjonen av

ford scorpio sedan hadde, bakruta kunne plutselig eksplodere

uten noen god grunn, men har aldri hørt at volvo har

hatt noe slikt problem, var det kaldt ute da dette skjedde?

5055891[/snapback]

Kan ikke huske temperaturen, men var ikke spesielt kaldt når det skjedde. Hadde vel vært rimelig kaldt på natten, men dette skjedde kl 12 på dagen. Var vel en 10 - 12 grader i skyggen, mens solen steikte rett på bakfra. Bakruta ble skiftet idag, og står på verkstedet over natten for å herde. Så da får jeg bilen igjen imorgen :) Har ikke begynt på bytte av fjærer siden jeg har vært syk til idag, så det for vente til mandag.

Lenke til kommentar

Vi har nå begynt med jobben på fjærene. Har fått av dempere og fjærer på begge sider i dag etter endel slit. Satt veldig hardt 4 av de skruene. Pluss at de to på toppen av demperene som holder fjæra sammen med demperene sitter veldig hardt. Fikk den av på den ene demperen, men klarte det ikke på den andre, her ga verktøyet seg før mutteren. Skal uansett opp med demperene på verkstedet imorgen så de kan sjekke om demperene bør byttes, så da kan de ta den siste skruen. Hvis jeg må ha nye dempere må jeg nok bestille turbo dempere fra Volvo, har noen til vanlig 460 hjemme nå, men tror jeg vil ha de stivere turbodemperene hvis jeg bytter. Satser på å bli ferdig med jobben imorgen. Legger ved et bilde av slik det ser ut på høyre siden nå.

post-14298-1130799004_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da er både dempere og fjærer foran byttet! Gikk ganske fort å få montert alt igjen. Eneste problemet var å få presset demperene langt nok sammen. Men noen som vet om bilen vil synke noe fremme etterhvert? Isåfall etter hvor lenge? Synes den ble ganske høy foran nå i forhold til hva den har vært. Virker som den er litt høy foran når jeg kjører også. Får bare satse på at den synker ned slik som den var før bytte.

Lenke til kommentar

Viser til posten min/din på bilforumet.net.

 

Her er hvordan jeg fiksa varmetrådene i førersetet på 460'n min:

Trengte ikke å ta ut hele setet , det hold med å ta ut sitteputa, selv om den sitter fordømt knotete fast. Men det går :) Tok et par timer å fikse det.

 

img1s.jpg

Av med dekselet som sitter mot døra. På bildet ser man en stålwire, den sitter klipsa oppunder setet på 3 steder (der man ser wire'n). Samme på siden mot brekket, her var det såpass liten plass at jeg rettet ut kroken i den ene enden på wire'n så jeg kunne dra den rett ut. I forkant er det en klem-list som også sitter oppunder setet, den er bare å dra av. I tillegg sitter de fremre hjørnene klipsa på med 2 små klips. I bak-kant er setetrekket dratt under ryggen og videre under setet. Det sitter fast i 4 små stålringer som je brukte avbiter på. Lommelykt anbefales :p Bildet viser også den lille termstatbryteren som viste seg å være inntakt. Den kan enkelt testes ut ved å bruke varmepistol e.l. Den har den enkle funksjonen å bryte strømmen når temperaturen blir for høy. Selve varmetrådene sitter inni et tynt lag med skumgummiliknende materiale som er limt fast til sitteputa. Den sitter ikke veldig godt fast og kan dras av uten problemer.

 

 

img2s.jpg

For å få av setetrekket må man ta ut et par stifter som sitter under puta, samt dytte ut noen hvite plastliknende ting som går gjennom selve trekket. Det er også et spor midt i puta der trekket sitter fast med 3 stålringer av den samme typen som var under setet. Disse kan derimot vris slik at de kan hektes av, men avbiter er å foretrekke.

 

 

img3s.jpg

Bildet av varmetrådene og bruddet (midt på til venstre). Bruddet var på den delen som sitter nede i sporet i sitteputa. Gjorde det ganske enkelt ved å splitte opp trådene til passe tynne strimer for deretter å tvinne de sammen etter alle kunstens regler. Første forsøket ga et resultat på 7ohm, noe som er litt høyt i forhold til passasjer-setet. Andre tvinne-forsøk ble mer velykket med et resultat på 3ohm. Anbefaler at man måler elektrisk motstandsevne (i tilfelle det blir en dårlig skjøt) da dette har en del å si på hvor mye effekt puta avgir. Trådene var veldig brent og jeg dro de ut slik at jeg fikk "ny" tråd i skjøten.

 

 

img4s.jpg

Etter å ha skjøtt tråden ble mors sysaker gjennomgått for å finne slikt stoff man stryker på gardiner eller hva det måtte være. Aner ikke hva det heter, men noen cm med ducktape på hver side av skjøten er sikkert et godt substitutt. Settrekket var forbausende lett å få på igjen og sitteputa gav heller ikke stor motstand når den skulle settes inn igjen. De festene jeg hadde klipt av med avbiter erstattet jeg med strips. Limte også fast varmetråd-delen med dobbeltsidig tape til sitteputa.

 

Kan legge til at når jeg testa varmetrådene før jeg hadde hatt på trekket og alt det der, virka den ikke varm i det hele tatt når jeg tok på den. Man må trykke hardt på den for å kjenne varmen. Men man blir fort varm i stumpen når man sitter setet.

 

Sånn, håper andre med samme problemet skjønte hvordan jeg gjorde det. Det er digg med varme i setet om vinteren :) Tar forbehold om litt skrivefeil og sånn forresten...

-Andreas

Lenke til kommentar

Var veldig fint at du lagde den beskrivelsen så kan jeg også se om jeg får fikset det! Takker. Prøvde en gang å ta av dekselet som sitter mot døren, men fikk det ikke av da. Mener det att fast på mitten eller noe. Huskler du hvor og hvordan dette er festet? Tak av den skuen bak på setet og bak den du regulerer ryggen på, men satt fast en annen plass.

Lenke til kommentar

Ja, den sitter i en skrue til, mener å huske at den sitter ganske nærme rygg-justeringa. PLastikken som holdt den var gåen på dekselet mitt, så jeg tenkte ikke så mye over det... Det hjelper en god del å ta av midt-konsollen også. Sitter en skrue "under" håndbrekket og en på hver side bak ved den lille søppelkassa/askebegeret.

Lenke til kommentar

Er også mulig å skru ut stolen.

4 skruer, med en litt kraftig torx. Så mener jeg du skal komme til varmetrådene.

 

Hørtes meget snodi ut at den ruten gikk til pokkern, men trenger ikke å være noen fare. Er titt og ofte at jeg har opplevt at ruter har plutselig ekspolert uten noen grunn.

 

På en av traktorene til naboen så ekspolderte ruten 4 ganger før dem endelig fikk en som fungerte.. og den har nå holdt i 4 år uten problem, de andre hold i 6 mnd hver.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Er også mulig å skru ut stolen.

4 skruer, med en litt kraftig torx. Så mener jeg du skal komme til varmetrådene.

 

Hørtes meget snodi ut at den ruten gikk til pokkern, men trenger ikke å være noen fare. Er titt og ofte at jeg har opplevt at ruter har plutselig ekspolert uten noen grunn.

 

På en av traktorene til naboen så ekspolderte ruten 4 ganger før dem endelig fikk en som fungerte.. og den har nå holdt i 4 år uten problem, de andre hold i 6 mnd hver.

5095707[/snapback]

Mener du at jeg kan komme lettere til varmetrådene hvis jeg skrur ut hele stolen? Vet ikke hvor disse trådene ligger, men ville jo trodd de lå ganske langt oppe i setet så man ikke kom noe lettere til undenifra. Leste i haynes boka om å ta ut setet en gang for gøy, men sto nok av advarsler om en eller annen beltestramme mekanisme som ikke måtte utløses. Var vel omtrent livsfarlig etter hva det sto der, men regner med det er "litt" overdrevent. Tar heller ut stolen hvis arbeidet blir mye lettere da.

 

Var merkelig at den eksploderte, men er ikke noe jeg kunne gjøre med det. Så får vel bare punge ut med 2000 i egenandel. Glad jeg har delkasko på den nå da! Det eneste positive med det er vel at nå funker alle varmetrådene, i den gamle var den nederste gåen.

 

Sliter også litt med mye dogging innvendig. Hva kan dette komme av? Kan være helt fri for dog når jeg setter meg inn, men etter ett par minutter med varmeapparatet på begynner det å dogge veldig mye, slik at jeg må tørke av ruten flere ganger før det gir seg. Virker som doggen først og fremst kommer når jeg slår på varmen. Dogger på alle vinduene i bilen. Veldig irriterende nå om vinteren.

Lenke til kommentar

Dette skal egentlig bare skje når du har på resirkulereing

av luften, når du tar inn frisk luft utenifra så skal dette normalt

ikke skje, har du kupefilter på varmeapparatet? hvist du har det

så burde du sjekke dette, det kan nemelig sette seg muggel og

fukt i dette filteret som kan forårsake dette. kupefilteret burde

byttes 1 gang i året hvist du har det.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Har kupe filter ja, og når jeg ser på det ser det ikke ut til å ha vært byttet de 5 siste årene.. Ligger et fremme under panseret i samme rom som motoren til vindusvikerene. Får vel bare punge ut 300 kroner til volvo for et nytt ett. Ingen andre som kan klare å skaffe det så. Meca har det på nettsidene til 280kr, men kunne ikke skaffe det i butikken der jeg hørte. Satser på det er dette som gjør det, ser ganske tett ut det som er der. Har ikke resirkulering på varmeapparatet mitt, dette fikk man av en eller annen merkelig grunn bare på 460 med air-condition.

Lenke til kommentar

Anbefaler ikke å skru ut hele setet. Prøvde å løsne en av de 4 torx (t55), og de sitter som et lite @£$@£$!. Dessuten er det litt utrygt å fikle med det, ettersom det er automatisk beltestramming i bilene. Mye lettere å ta ut sitteputa, den må av uansett om du tar ut stolen eller ikke. Den tynne matta med varmetrådene sitter like under setetrekket.

 

Noen som har skifra kjølevann på 460'n før? Er det tappeplugg på radiatoren? Jeg fylte på rød frostveske for en stund siden, og nå er hele skiten blitt grønn!? skjønner ikke bæret, så tenkte jeg skulle skifte...

Lenke til kommentar

Var den automatiske beltestrammeren jeg leste om ja. Så da tar jeg i hvertfall ikke ut setet når jeg gjør det. Er jo liten vits å ta det av hvis sitteputa må av uansett.

 

Mulig jeg har spurt om det før. Men er det noen her som har noen form for lysforsinkelse til det innvendige lyset eller der det er slik at lyset går på når dørene låses opp? Lurer bare på om det egentlig skal være slik i bilen min og at alt er lagt opp til det bare jeg mangler releet som styrer det. Mangler nemlig releet som skal stå på plassen merket "H" i den boksen med bare releer (kom vel etter 93 den boksen, da sikringene ble flyttet inn i dashen. I følge Vadis skal i såfall det releet stå på plass "H". I min bil går lyset på når jeg åpner en dør og slukker med en gang alle er lukket.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar
Forsinkelse på min 96' 460, lyset går av etter 20 sekunder ellerno, eller når jeg setter på tenniga ;)

5098832[/snapback]

Har du bry til å sjekke om du har noe rele i den sokkelen som er merket "H" i releboksen fremme i motorrommet, og om de i såfall står et delenummer opppå det? Er en svart trekant formet boks med en skru mitt på som sitter i samme rommet som vindusviskermotoren. På førersiden rett foran vinduet. Har du forresten original fjernstyrt sentrallås?

Lenke til kommentar

Det skal vi få ordnet, tar en titt etter jobben idag jeg.

Orginal fjernstyrt sentrallås har jeg også :)

 

Edit: Ikke noe relè i H-sokkelen der. Den var forresten rød i motsetning til de andre som er svarte. Ellers var sokkelen ved siden av (til høyre om du står foran bilen) ubebodd, mens resten var fylt opp :)

Endret av Weezel
Lenke til kommentar

Hmm, det var da merkelig.. Da skjønner jeg ingenting av hva de forskjellige releene er til, når ikke en gang det som står i VADIS stemmer. Står at det skal være en oversikt over hva de er til i lokket på rele boksen, men der er det ingen ting hos meg. Sto det noe hos deg der? Men takk for at du gadd å sjekke! Er vel ledig den ved siden av hos meg og, tror den skulle være til AC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...