Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: 1996 Volvo 460 Turbo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser på et av bildene har du en flott tempratur digital, hvor har du kjøpt den?

Den er kjøpt på Clas Ohlson. Koster 149 kroner. Piper litt hver gang du setter på strømmen på den da. 2 pip eller noe. Veldig grei egentlig, men burde funnet et annet sted å ta strøm fra siden den hver gang jeg setter på vindusviskeren slik at den bare skal gå en gang, mister denne strømen litt slik at den piper.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lenge siden det har vært noen oppdatering her nå. Men har ikke sjedd så mye med bilen heller. Har kjørt den endel siden jeg fikk lappen, ca 2 - 3000 km de 40 dagene jeg har hatt lappen til nå.

 

Lurer på om jeg kanskje har fått en liten eksos lekasje der røret går i en bue over bakakselen omtrent. Er en del ekstra bruming der, men merker ikke noe inni bilen så. Får heller se om det blir verre.

 

Ellers har jeg drive å irritert meg en god del over knirkelyder i dashbordet. Har også merket at det er litt slark i begge seteryggene fremme, og litt slark i seteputen til førerstolen. Fikk reparert slarken i sitteputen til førerstolen idag, men vet ikke om det er så mye å gjøre med seteryggene. Må vel i såfall ta de ut av bilen, og ser ikke ut til at det er så lett p.g.a en eller annen strammer for setebeltet eller noe. Skjønte det ikke helt, men leste i Haynes boka at denne måtte sikres først, og jeg burde overlatte det til Volvo forhanleren. Fikk også gjort mye med knirkinga i dashbordet! :yes: Kommer mye lyder fra de luftekanalene på sidene som ligger og gnir seg inntil dashbordet. La en tape rundt kanten på innsiden som gjør at det meste av denne lyden nå er borte. Fant også hovedårsaken til at det knirker. Nemlig en av de 4 hovedskruene som holder dashbordet festet til A-stolpen som ikke var skrudd i, satt helt løst, måtte skru inn 10 runder før det i det hele tatt var noen motstand. Så nå sitter jo dashbordet fast, og kan ikke beveges slik det kunne før :roll: Ikke prøvd å kjøre etter dette for å se om det forsvant, men prøvde å trykke det opp og ned uten at det kom knirking, før hørtes det ut som alt var løst så mye som det knirket når jeg gjorde det. Var den øverste av de 2 gull fargete skruene på bildet i bunnen som ikke var skrudd til. Strammet likegodt alle 4. Disse skruene sitter sjult bak et deksel som det bare er å vippe å dra bort, sitter ganske bra, men bare å dra.

 

Snakket med de på Volvo idag om tomgangen, og de mente helst at det var en vakumlekasje, eller muligens en sensor som ikke virket. Det var de vanligste problemene.

post-229-1125428374_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Morsomt at du fremdeles holder oss oppdatert :) Jeg så du hadde vært litt aktiv med dissa problemene på bilforumet, bra du fikk ornden på noe :)

 

Jeg plages selv av en bitteliten sprek i mitt dashbord :p 1 cm lang bare og tynn som fy.. men jeg er veldig pirkete.. Men orker ikke skifte det da men :p

Lenke til kommentar
Men har fortsatt problemer med tomgangen, eller det at dek kommer et lite rykk i den av og til under 3000 rpm. Merker det bare når jeg ikke kjører. Synes også det er litt mye vibrasjon i fra motoren når den står på tomgang uten at jeg gir gass, men mulig denne motoren skal være slik.

Det kan ikke være motorfeste(ne) som er slitt da? Har du fått noen til å sjekke disse? Kan vel kanskje forklare vibrasjonene...

Lenke til kommentar
Men har fortsatt problemer med tomgangen, eller det at dek kommer et lite rykk i den av og til under 3000 rpm. Merker det bare når jeg ikke kjører. Synes også det er litt mye vibrasjon i fra motoren når den står på tomgang uten at jeg gir gass, men mulig denne motoren skal være slik.

Det kan ikke være motorfeste(ne) som er slitt da? Har du fått noen til å sjekke disse? Kan vel kanskje forklare vibrasjonene...

Det vet jeg ikke, men er sikkert mulig at det kan være det. Noen måte å sjekke om de er OK på? Men kan vel ikke forklare turtallsvariasjonen på tomgang det. Lurer egentlig mer på om det er eksosrøret som gjør det, men vet ikke. Men skulle gjerne sjekket motorfestene slik at jeg viste om disse var ok eller ikke.

 

rsomt at du fremdeles holder oss oppdatert  Jeg så du hadde vært litt aktiv med dissa problemene på bilforumet, bra du fikk ornden på noe

 

Jeg plages selv av en bitteliten sprek i mitt dashbord  1 cm lang bare og tynn som fy.. men jeg er veldig pirkete.. Men orker ikke skifte det da men

Er ganske pirkete jeg også, liker dårlig ting som ikke er som det skal. Som måleren for spylerveskenivået som ikke virket og jeg satt rundt 3 timer og loddet å pirket på for å få reparert. Når det er der skal det funke, og nå funker den :yes:

 

Hater også knirking, så prøver å bli kvitt alt som er der, i hvertfall det som er der hele tiden. Kommer vel alltid til å være noe, men bare jeg ikke hører det hele tiden på hver eneste hump så.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Mhm.. Jeg mangler et førersete.. Dvs, jeg har setet da, men det er et passasjersete :p Det er ikke godt nok! Jeg mangler høydejustering.. Ikke at jeg trenger det, men det skal være der.. og dermed siden det er et passasjersete, mangler jeg også den automatiske sete-varmeren som er i førersetet.. Bare så dumt at jeg har et litt sjeldent interiør.. så jeg finner jo aldri noe sete :(

 

Åssen er bilen din ellers da? 460.. det er sedan det, mens 440 er coupe, iksom? Går dne 1.7 litern noe bra? :p Sikkert bedre enn min 2.3 tenker jeg ;)

Lenke til kommentar

Har ikke høydejustering på passaasjersetet mitt heller, og skulle gjere hatt det. Er for høyt det setet til at jeg sitter godt i det. Går i taket hvis jeg sitter normalt. Men har heldigvis høydejustering på førersetet mitt da, så det plager meg ikke, der jeg sitter så. Men har setevarmer i begge da. Bare den ikke virker i føresetet siden det er brudd en plass inni setet antageligvis. Er vist mye bry å fikse dette.

 

460 er sedanen det ja. Synes den er finere en coupeen (440), i hvertfall de nyeste. Er bilde av den på første siden her i posten, men tenkte å ta noen nye etterhvert. 1.7 literen går greit den, særlig siden den har turbo. Veldig greit å bare ta forbikjøringene i 5. gir mens andre må gire ned i 3. Skal klare 0 - 100km på 9 sekunder, så er ikke så værst, men aldri målt den.

Lenke til kommentar

Anbefaler at du sjekker bensinfilteret og bytter dette, Det er mange

som ikke offrer det en eneste tanke, noe jeg har selv erfart

Da jeg kjøpte min bil og sjekket dette, hadde samme bensinfilteret

stått på alle 240000km den hadde gått, det rant praktisk talt jørme

ut på tanksiden av filteret, da jeg byttet dette forsvant problemet med

variasjon på tomgang og smånykking når motoren var kald

Lenke til kommentar
Anbefaler at du sjekker bensinfilteret og bytter dette, Det er mange

som ikke offrer det en eneste tanke, noe jeg har selv erfart

Da jeg kjøpte min bil og sjekket dette, hadde samme bensinfilteret

stått på alle 240000km den hadde gått, det rant praktisk talt jørme

ut på tanksiden av filteret, da jeg byttet dette forsvant problemet med

variasjon på tomgang og smånykking når motoren var kald

Takk for tipset, men har allerede byttet bensinfilteret. Så ikke galt ut det gamle filteret heller, men kunne se det ikke var byttet. Byttet for 4000km siden uten at det hjalp noe.

Lenke til kommentar

Prøvde meg med startgass idag. Sprayet mye rundt på slangen uten at turtallet endret seg noe. Den eneste gangen det endret seg var da jeg sprayet inn i hullet der den suger luft. Da sank turtallet først så det hørtes ut som den skulle stoppe før det økte endel og stabiliserte seg etterhvert. Så er igrunnen ikke kommet noe nærmere en løsning da, men idag gikk den heller ikke så ugjevnt på tomgang som før. Ingen rykking idag uten at jeg skjønner hvorfor. Så mulig det bare har forsvunne ettervert.

 

Men er fortsatt mye vibrering inne i bilen når den står på tomgang. Ruser jeg den opp til 1000 rpm er vibreringen borte, er der bare på tomgang. Har en mistanke om at dette er p.g.a eksoen som jeg lurer på om det er hull i. For på tomgang brummer det mye rundt venstre bakhjul, men ved 1000 rpm er det meste av brummingen borte. Tyder dette på hull i eksosanlegget eller at det tar borti bilen noen plass? Noen lurte på om det kunne være dårlige motorfester siden den vibrerer slik, men noen måte jeg kan sjekke dette på?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk den over graven idag og tettet hullet i eksosen med lyddemperbandasje. Ikke helt sikker på hvor lenge det vil holde og hvor lang tid det vil ta før det dukker opp ett nytt hull da, men får se. Må bytte eksosanlegget en gang i tiden uansett så.

 

Fant også ut at den nok lekker litt olje en eller annen plass. Ser ut som den lekket litt akkurat i pakningen rundt bunnpanna, så får se om jeg bytter denne en gang. Byttet olje for 5000 km siden og kan ikke se at nivået har synke og har heller aldri vært oljeflekker etter at den har stått så er ikke snakk om mye. Bare ser det ned langs bunnpanna på baksiden og at det ligge litt på plata under motoren.

 

Fant også ut at jeg kjører rundt med en knekt fjær på venstre side foran. Denne får jeg heller få byttet ganske kjapt, forhåpentligvis i løpet av uka. Har antageligvis vært knekt så lenge jeg har hatt bilen. Har alltid vært slik at når jeg svinger skarpt mot høyre i 70km/h + drar plutselig bilen enda mer til høyre. Slik at jeg må holde igjen i rattet for å hindre at den svinger enda mer mot høyre. Legger ved ett bilde av fjæren.

post-229-1128283597_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tror ikke det blir senking. Bilen hadde nok blitt mye finer med senking og slikt, men liker en bil som er godt kjørbar. Har en kamerat som kjøpte en senket mondeo, og etter å ha sitte på i den frister det ikke med senking. Vil ha en bil som er komfortabel å kjøre og som jeg ikke trenger å tenke på om går nedi noe sted. Har testet ufrivillig med 50km/h over en fartsdump slik den er nå, og funket fint uten å være nedi så vil fortsette å ha det slik. Kjørbarheten blir viktigere enn utsende når det komme til det.

Lenke til kommentar

Meg og en kamerat tok oss en tur på huggeren igår for å se om vi kunne finne noen bildeler. Fant en ca 1990 Volvo 440 med B18EP motor å plukke deler fra. Fikk tak i den kåpa som skal sitte rundt fordelerlokket, kostet ca 1000kr ny hos volvo, denne så ut som den var ny og fikk den for 20 kroner. Fikk også tak i bensintrykksregulator som skal være den samme på B18EP og B18FT til 50 kroner. Denne vet jeg jo ikke om funker, men kostet jo bare 50kr mot de 1000kr den koster ny hos volvo. Betalte da 70 kroner for deler som jeg hadde betalt ca 2000 til sammen for nytt hos Volvo.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte jeg må oppdater litt igjen nå. Har bestilt nye fjærer til bilen som kommer hjem imorra fra det lokale verkstedet. Ryker vel ca 1000 kroner der. Satser bare på at ikke demperene er gåene. Må også få gjort noe med hullet i eksosen, satser på å prøve å reparere det bedre til uka, går ikke det trenger jeg vel nytt. Og som om ikke det var nok eksploderte bakruta på vei hjem idag. Kjørte rolig i 80 - 90 på ei helt rett slette, ikke en eneste hump da jeg hører et skikkelig smell, hørtes akkurat ut som en eksplosjon. Det første jeg tenkte var at det skjedde et eller annet med motoren, men så så jeg opp i speile og ser bare et stort hull i bakruta og at den har delt seg opp i tusen biter. Kjørte rolig hjem å har nå fått pelt ut det meste av vinduet. Så da må det bli nytt vindu til uka. Har delkasko på bilen, så skal vel ta det på forsikringa. Noen som har peiling på hvor mye det kan koste for ny bakrute med varmetråder? Tar jeg det på forsikringa er det vel 2000 i egenandel.:(

 

Edit: Et bilde av den manglende bakruta

post-14298-1130084177_thumb.jpg

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...