Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: 1996 Volvo 460 Turbo


Anbefalte innlegg

Nei, motoren er klin original. Eneste som var uoriginalt på den var vel oljefilteret, og det ble byttet til Volvo filter i går. Fikk ordnet meg billigere forsikring også idag. Var med på noe prøveprosjekt som kalles 18+ i helga, så da fikk jeg 25% rabatt hos gjensidige i år og 12,5% til neste år. Greit det når kurset var gratis! Så da endte forsikringa på 3608 + (ungdomstillegg) 1600 = 5208 i år. Ikke værst når man er 18 år og har bil med Turbo i navnet synes jeg. 12000 km og delkasko.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk gjort litt med bilen idag også. Setevarmeren på pasasjer-stolen takket for seg for rundt en måned siden. Så idag fant jeg ut at jeg skulle prøve å få den igang igjen. Viste seg å være brudd på tråden i sitteputa, så da var det bare å sette igang å løsne setetrekket. Da jeg hadde fått løsnet det viste det seg at det var brudd i tråden på nøyaktig samme stedet som jeg hadde på førerstolen i høst. Så da var det bare å tvinne godt sammen og montere alt igjen. Brukte vel rundt 1 time på det så nå kan passasjerne også grille raua.. Var ganske svart der tråden var svidd av.

post-14298-1146170580_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har vel ikke skjedd noe særlig mer med bilen. Setevarmen funker i hvertfall fortsatt på begge sider, men akkurat nå for tida er det ikke det man trenger, nå er det heller savnet av AC.. Hadde bilen på NAF sjekk av speedometer og litt sånt i forrige uke. Burde vist bytte bremseveske sa de. Kjøleveska skulle holde ned til - 42. Ladespenningen målte han av en eller annen merkelig grunn til 13,9V, mens jeg målte den til 14,4V i vinter, så skjønner ikke helt det. Fikk også høre at sommerdekkene mine er piggfrie vinterdekk, noe jeg hadde en annelse om.

 

Ellers ser det også ut som bilen er kommet i godhumør med dette fine været. Målte forbruket på den da jeg fylte tanken i går, 0,64 på mila med normal kjøring siden forige tanking :D Får vel få bytta bremseveske på den snart, men må vel til å styre med lufting og slikt da eller? Noen som kan forklare kort hvordan jeg skal gjøre det? Blir vel ikke med det første nå, må først få EU-godkjent bobla som skal godkjennes før utgangen av mai..

 

Legger ved et bile av bilen sammen med Bobla som jeg tok for noen dager siden.

post-14298-1147692639_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jepp, var det som var prisen hos Volvo. Men men, nå er det i hvertfall byttet. Ellers vurdere jeg om bilen må selges til høsten fordi jeg skal i militæret fra august ser det ut til. Har vel ikke særlig brukt for bilen når jeg er i indre troms mens bilen står på sørlandet. Regner ikke med man får mye brukt for bilen mens man er i militæret?..

 

Men noen som kan forklare meg litt hvordan jeg skal bytte bremseveske og hva jeg trenger?

Lenke til kommentar

For å bytte bremsevesken så må du få ut alt som er i systemet.. helst..

Du kan få tak i ett gammel lokk som passer på bremseveske tanken, og borre ett hull og sette trykkluft på det.

Det gjør du etter du har åpnet alle niplene på bremsecalipterene rundt om kring. 1 pr calipter. Så blåser du ut all vesken.

Så stenger du alle niplene utenom bak høyre.

Fyll så på veske på beholderen, helt full, få en kamerat til å trå på bremsen, mens du sitter bak på høyre side mens han trykker på bremsen..

Da pumper han ny veske bak til den kanalen og presser ut luften samtidig, og du skrur igjen nippelen i det du ser at det kommer ren veske ut av nippelen.

NB litt viktig: Du må stenge nippelen mens han har bremsepedalen inne

Sånn fortsetter du på de andre 3 niplene :)

 

kanskje litt rotetet forklar, så bare si i fra om du misforstod noe

Lenke til kommentar

Går det ikke ann å få ut bremseveska ved bare å pumpe på bremsepedalen? Bør vel kanskje ikke søle så mye med bremseveske heller? Men man skal altså åpne alle lufteskruene samtidig for å tømme systemet? Virker jo ikke som så veldig vanskelig jobb, bare å få med seg en kamerat da. Har det noe å si hvor jeg kjøper bremseveska, eller kan jeg like godt kjøpe på Biltema?

Lenke til kommentar
Går det ikke ann å få ut bremseveska ved bare å pumpe på bremsepedalen? Bør vel kanskje ikke søle så mye med bremseveske heller? Men man skal altså åpne alle lufteskruene samtidig for å tømme systemet? Virker jo ikke som så veldig vanskelig jobb, bare å få med seg en kamerat da. Har det noe å si hvor jeg kjøper bremseveska, eller kan jeg like godt kjøpe på Biltema?

6111519[/snapback]

 

1stk kompis

1stk 0.5l flaske

1stk slangestubb

 

Bremseveske: DOT 4 (DOT 4+)

Lenke til kommentar

Vel, det er godt mulig du får ut all vesken med bare å pumpe på bremsepedalen. Men slik jeg tror det så vil det alikavel bli stående litt igjen i rørene uanasett når beholderen er tom og det ikke er mer å pumpe på.

Men når jeg igjen tenker meg om, så vil kanskje den vesken forsvinne når du igjen fyller på ny veske :) Så har vel kanskje ikke så mye å si.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så man må av med rattet for å få byttet den altså? Fryktet nemlig det, har gått på min også nå tror jeg. Har i hvertfall ikke sett noe lys der den siste månen. Var det vanskelig å ta av rattet å bytte den eller? Har bare vært med å prøvd å ta av et ratt en gang, og det var i en 99 Jeep Cherokee. Fikk av alt av skruer og ting til rattet, men etter nesten 2 timer med hjelp fra en mekaniker og litt sånn ga vi opp. Så har ikke spesielt lyst til å prøve å få det av i min etter det der.

Lenke til kommentar

Det var oversakende lett. Airbagen sitter i 2 umbrako-skruer på baksiden av rattet. Når de er løse er det bare å ta ut airbagen og koble fra ledningen. Rattet sitter med en stor mutter, som bare er å skru av. Pass på at rattet står rett frem når du skrur av, slik at du får satt det på plass riktig. Dekselet under sitter i 2 skruer, en på hver side, samt en midt under oppi en "sjakt" (stjernehode). Det er forøvrig sånne kjempesmå 12V 1,2W pærer.

Lenke til kommentar

Når du hadde skrudd ut skruen i mitten var rattet helt løst da? Slik at du bare kunne enkelt dra det rett ut? For i den Cherokee'en jeg var med å prøvde i satt rattet dønn fast selv om skruen i mitten var skrudd helt av. Hvis det er enkelt får jeg kanskje prøve selv. Er det samme pære som bak instrument lsyene og slik eller? Med eller uten en svart sokkel?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er nok ikke skjedd noe særlig nytt med bilen. Er ikke noe som må repareres, bortsett fra lyset rundt tenninga, og det har jeg ikke tatt meg bryet med enda. Blir antageligvis til at jeg selger bilen om en måned eller to siden jeg er innkalt til militæret den 17. august. Koster derfor ikke på den noe mer enn det nødvendige får øyeblikket. Får vel liten brukt for egen bil i militæret regner jeg med? Noen som har vært der å vet? Blir vel ikke til å ta den hjem når jeg skal det uansett, er tross alt 2000 km å kjøre derfra å hjem så.. Må bare få byttet bremseveske på den. Endelig ferdig på skolen, så nå kan jeg kanskje få tid til det.

 

Ellers var vi en gjeng som dro til Gøteborg på biltur. Kjørte 1355 km på de to dagene, en fin biltur :) Var en tur på Volvo museet og fikk knipset en haug av bilder av diverse Volvo'er, fikk også kjøpt med en liten modelbil av bilen min, mulig litt feil grønn farge på den da.. Legger ved de to bildene jeg fant av bilen fra turen.

post-14298-1150408005_thumb.jpg

post-14298-1150408018_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...