Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: 1996 Volvo 460 Turbo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

trondbue: du nevnte tidligere at du hadde byttet det ene tåkelyset - er dettte festet "nederst" i frontfangeren på noen måte?

 

Lå en snøklatt midt i veibanen til morgen idag, og den slo ut og knuste tåkelyset, og nederst på fangeren ser jeg det har knekt av en liten bit på 5 cm helt underst. Dette er skjult av tåkelyset, så gjør meg ingenting om den er borte, men om det er et feste der må jo noe gjøres.

Lenke til kommentar

Egentlig er det festet med en plastpropp eller noe til fangeren nede, men har ikke festet mitt heller til fangeren. Så på det andre tåkelyset at det går en plast-propp gjennom et hull under fangeren og som er festet i et hull i lykta. Tror ikke det gjør noe særlig å kjøre uten.

 

Idag for jeg også bremseskjoldet jeg mangler, så får prøve å få bytta det kjapt nå og sendt den på EU-kontrol. Ikke helt sikker på hvordan jeg gjør det, så får håpe jeg finner ut av det. Noen som vet hva mer enn bremseskiven det er som må skrus av?

Lenke til kommentar

Var ut å prøvde nå, men som vanlig gikk det ikke helt som jeg hadde håpet. For å få av bremseskiven går jeg utfra man må ta av den som holder bremseklossene (husker ikke navnet), er ikke det rett? Prøvde i hvertfall å løsne de to skruene som den sitter i, og de satt godt!! Etter en times tid ga jeg opp. Har sprayet dem med rustløser og diverse smøremidler, så får vel heller se imorgen. Noen som har noen tips til å få av denne? Selve bremseskiven var lett å løsne, bare å skru ut skruen og dra litt i den så va den løs. Men frykter egentlig at jeg vil få store problemer med å løsne navet, noen som vet hvordan jeg gjør det? Sitter ikke det veldig godt fast eller?

 

Ellers fikk jeg også forsikringspremien idag. Godt opp fra 5642,- til 7372,- :realmad: Prøde derfor å beregne forsikringspremien på kalkulatoren til gjensidige og fikk da 6410,- :huh: Har jo godt opp 10% i bonus, men likevel blir det mye dyrere. Skjønner ingenting jeg. Ungdomstillegget er det på 1600,- hvert år frem til man er 23 eller? Så at det i hvertfall var på 1600,- nå. Skal innom gjensidige imorgen å høre hva det er de driver med, må i hvertfall få det ned fra 7372,-!

Lenke til kommentar

Var innom å snakket med Gjensidige idag. Hun jeg snakket med der kunne heller ikke skjønne hvorfor jeg hadde fått en regning på 7372,-. Når hun la inn forsikring på meg med akkurat de samme opplysningene fikk hun en forsikringspris på 6410,-, altså det samme som jeg fikk på internett. Hun sendte papirene videre til Oslo eller noe så skulle jeg bare vente til jeg fikk en ny regning. Grunnen til at prisen gikk opp så mye i år var vist at jeg ikke betalte ungdomstilegg i fjor siden jeg ikke var fylt 18 da forsikringen ble tegnet. Derfor kommer det 1600,- ekstra i ungdomstilegg i år.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lenge siden det har vært noen oppdatering her, men kan kanskje oppdatere litt nå, selv om det ikke har skjedd allverdens. Kan jo begynne med å si at jeg fikk forsikringen for 6410,- i hvert fall. Har ikke fått gjort noe med bremsesjoldet enda, prøvd flere ganger å få det av, men skruene sitter for godt så nå har jeg vel igrunnen gitt opp. Så bestiller vel time for EU-kontroll på det lokale verkstedet i løpet av neste uke, så får jeg de til å ta bremsesjoldet samtidig. Gidder ikke styre mer med det nå. Har også fått vasket bilen grundig innvendig og utvendig den siste uka, og det var absolutt på tide, særlig innvendig.. Har også funnet ut at jeg antageligvis har fått feil fjærer foran til bilen da disse ble byttet i høst. Har fått fjærer til vanlig 460, mens en 460 turbo er 15mm senket i forhold til vanlige. Synes jeg ser det veldig tydelig nå, men tror og håper det blir bedre når sommer dekka kommer på (kan bli en stund til, kom 30cm ny-snø igår). Vet ikke helt hva jeg ellers skal gjøre med det.

 

Ellers har jeg også fått testet den litt i skikkelig vinter kulde. Var en gjeng som var på hyttetur til Hovden for noen uker siden, og der var vi nede i - 25 grader den ene morgenen når jeg skulle ned å kjøpe brød til frokost. Men bilen startet på første forsøk den, men var litt treg å gire de første 500 meterene. Prøvde noen timer seiner når det var kommet til - 18 grader å starte kameratens Jeep Cherokee, men var ikke bønn der, så den måtte stå i sola til utpå ettermiddagen før den startet. Volvo er vinterbilen sin det :D (Men Volvoen sleit desverre endel med å komme opp bakken til hytta i motsettning til Jeepen, men en person på panseret løser det meste) Legger ved et bilde av bilene rett før avreise fra hytta.

post-14298-1143213421_thumb.jpg

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Prøvde å rygge ja, hadde ingen mulighet når jeg kjørte fremover, men var veldig vanskelig de gangene jeg rygget også. Får ikke noe særlig fart ifra bunnen heller siden det er en 90 graders sving inn gjennom et steingjerde i bunnen. Speilblank is under ny-snøen og sving mitt i bakken også. Når den først begynne å spinne på et hjul står den jo der. Kjøre piggdekk med godt mønster i. Hjalp litt å å få ut de tre som satt baki, men måtte en på panseret for å klare det den ene gangen. Men er det meningen at den bare skal bli stående å spinne på et hjul?

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Mulig det, har ikke veldig greie på dette, men tenkte at noen biler har jo noe diferensial eller hva det kalles som gjør at begge hjulene går rundt, men på min virker det noen ganger som det er stopp når den begynner å spinne på et hjul, andre ganger kan den stå å spinne på to. Aldri opplevd det med mammas V40 at den blir stående å spinne på bare et hjul.

Lenke til kommentar

joda, det er differensial på forhjulstrekk også.

Men noen biler, spesielt bakhjulstrekk har differensialsperre, som gjør at begge hjulene går like raskt rund.

 

Differensialen er jo der for å gjøre det lettere å svinge, når du svinger til venstre så går høyre forhjul raskere enn venstre hjul, det ville ikke skjedd om du hadde brukt en sperre.

 

Så når du da spinner. Så vil det hjulet som har minst motstand spinne og det med mest grep stå i ro, nettopp pga differensialen. Hadde du kunnet sperret så hadde du sett at begge hjulene spant.

 

Er nokk slik på V40`en også.

Lenke til kommentar

Oki, skjønner litt mer da ja. Er vel kanskje mer dekkene som gjør at V40 en tar seg mye bedre frem enn min, samtidig som den vel også har mer tyngde over forhjulene. Så når begge hjulene spinner er det fordi de har omtrent like godt grep da vel? Var først når den stoppa nesten helt opp at den begynte å spinne på bare ett hjul. Så det er altså ingenting som kan gjøre at begge hjulene går litt rundt på en forhjulstrekker når det ene hjulet ikke har noe feste? Eller finnes det forhjulstrekkere som også har en form for differensialsperre?

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

har ikke hørt om forhjulstrekkere som har diff. sperre.. men så vet jeg laaangt ifra alt her i verden heller.

 

Dekene er alfa omega på en bil, dårlige dekk er det verste som finst.

Men du kan jo begynne med å vaske dekkene ren for asfalt, du har sikkert kjørt mye på asfalt så da er dekkene overfylt av asfalt, som gjør gummien stiv og grepet elendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...