Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: 1996 Volvo 460 Turbo


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Volvo 460 Turbo 1996 modell for ca 1,5 måner siden. Er diverse ting som ikke er helt som det skal med denne bilen, og lager derfor en worklog. Har ikke særlig mye erfaring med å reparer bil. Bare gjort endel på en VW 1300S fra 1974, blandt annet reparert bensinpumpa 3 - 4 ganger på denne..

 

Litt info om bilen:

Volvo 460 Turbo 1996 modell

Gått 110000 km

2 eiere tidligere, en voksen dame og en eldre mann.

motor: B18FT 1.7i Turbo Intercooler 8V 120 hk 175Nm

girkasse: M50-serien 5-trinns

 

Dette er det jeg må fikse på bilen:

  • Sentrallåsen virker ikke på venstre bakdør, signaler bak til motoren, men ingen reaksjon i motoren. Virket et par ganger etter å ha koblet til sentarllåsen som var frakoblet. (REPARERT)
  • Bensinmåleren virker ikke, beveger seg opp og ned hele tiden. Har en tråd om dette her. (REPARERT)
  • Temperaturmåleren virker ikke som den skal. Beveger seg opp og ned og viser alltid lav temperatur. Termostaten er byttet. mer om dette også i denne tråden her. (REPARERT)
  • Ujevn tomgang og vann ut av eksosrøret. Kan ikke se at det forsvinner noe kjølevann. Som regel helt rent vann, men kom noe gått som ikke løste seg med vannet etter jeg hadde på noe som skulle rense drivstoffsystemet på tanken. Skrevet mer om det her.
  • Fjerne noe rust ved sideblinklyset på venstre side. Har en egen tråd om dette her. (FIKSET)
  • Varmesetet på venstre side virker ikke. Strøm frem til sete, men brudd i varmetrådene inni sitteputa på sete. Vet ikke om jeg gidder å gjøre noe med dette. (REPARERT)

Dette er alt jeg kommer på at må gjøres nå da.

Her er noen bilder av bilen også:

IMGP0882.jpg

Innvendig

IMGP1053.JPG

Forfra

IMGP1056.JPG

Bakfra

 

Har også skrevet litt om bilen på hjemmesiden min her.

 

Håper at noen kan hjelpe med noe av de problemene jeg har med den. Skal nok få til å fjerne rusten, men ikke funne ut av noe av det andre.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har vært ute i dag og prøvd å teste bensin og temp- måleren. Fikk noen ark med feilsøking av denne fra Volvo for en stund siden, og der står det at man kan teste de med å sette mellom 2 og 8 Volt på noen skruer bakpå. Fant bare et batteri på 3,2 V ca, men da var det ingen reaksjon i de. Fant så et på 9V og da gikk bensinmåleren opp til et lite stykke under full og sto der litt, før den begynte å synke veldig sakte ned og stoppet på det røde feltet. Temp. måleren var det ingen reaksjon i, så er vel instrumentet som ikke funker da? Noen som vet om det er veldig mye jobb å bytte dette? Må man ha av rattet og sånn eller? Hvis jeg må ta av rattet får jeg heller sette den på et verksted å la de gjøre det pga. airbagen.

 

Har også bestilt dette settet med fjernstyrt sentrallås på tolbus for 299 hos mobilsentrum.no. Tenkte å bruke dette sammen med noen av de sentrallåsmotorene som er i bilen, men må skifte ut den i venstre bakdør siden denne antageligvis har brent seg og den i førerdøren siden jeg ikke tror det er noen motor i denne. Når jeg skal til å montere dette må jeg jo først finne ut hvor det sentrallåssystemet jeg har nå er koblet sammen, men kan ikke finne den boksen. Tror den ligger på venstre side av bilen, men det er alt. Må også ha vekk det dekselet på på bildet i bunnen for å legge opp noen ekstra ledninger i døra, men får ikke av den spaken du drar i for å åpne panseret, eller skjønner ikke hvordan jeg skal få den av. Noen som vet?

post-229-1114982449_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har fått til den fjernstyrte sentrallåsen nå, må bare finne en måte så det blinker i blinklysene når jeg låser opp og igjen. Slik jeg har koblet det opp nå blinker det bare i de på venstre side, så får prøve å finne en løsning på det.

 

Har fått ut baksete i bilen også, og testet giveren til bensinmåleren. Har også testet temperraturgiveren, og funnet ut at disse fungerer. Så da er det nok instrumentet som må byttes. Nytt instrument kostet 1500,- i 2003, så må prøve å finne et brukt et eller noe.

 

Var jo ikke særlig aktivitet i denne tråden, så vet ikke om jeg gidder å oppdatere så mye mer. Ser ut til at noen er inne å leser i den da.

Lenke til kommentar
Jeg leser den, og synes det er interessant å følge med. :) Skjelden vi får nye worklogs her, så du må gjerne fortsette. Jeg kan dessverre ikke hjelpe med noe, da jeg stort sett ikke kan noe om biler. Fin bil du har forresten.

Takker! Så lenge noen leser den oppdaterer jeg den når jeg har tid :yes:

 

Har som sagt montert den fjernsyrte sentrallåsen som jeg kjøpte for 299,- på mobilsentrum.no. Bytta motoren i venstre bakdør med en av de som fulgte med, var noe vanvittig knoting for å få plass til den der, og passer egentlig ikke heller. Men fikk det nå te på et vis men går ikke å skru i siste skrue på den kanalen vinduet går i, men går fint opp og ned så bryr meg ikke da. Fikk også satt inn en slik motor i førerdøra, men var mye lettere her siden det er mer plass. Var et problem med den nye styreenheten siden den ikke gir mer enn rundt 5 - 6 volt til låsemotorene, og de originale Volvo motorene trenger 12 V, så løste dette med å koble det slik at styreenheten til det nye systemet aktiverer det gamle reléet til sentrallåsen når jeg låser opp og igjen og dette gir da 12 V til motorene. Eneste som er litt dumt nå er at den nye motoren i bakdøra som normalt for 5 - 6 volt nå får 12 volt, men får se hvor lenge den varer. Bare å bytte den ut med original Volvo motor hvis den dauer. Har koblet det slik nå at venstre blinklys blinker i det motorene får strøm med et rele fra biltema som styrer dette, men må ha et til av disse eller en annen løsning for at alle blinlysene skal blinke. Noen som har en annen løsning? Ellers kjøper jeg bare et rele til og kobler det likt som det andre bare slik at det gir strøm til høyresiden.

 

Ellers har jeg bestilt ny fordeler hos Volvo idag forde jeg ble fortalt at de på biltema var noe dritt, og dette kostet meg ikke mindre en 926 kroner!! Kjøpte ny siden det var noe knekt på diverse tetninger til lokket og at det av den grunn var kommet vann og begynnt å ruste og irre inni der. Har nå et håp om at den skal bli stabil og rolig på tomgang når dette er byttet.

 

Har også fått fjernet og lakert den rusten som var rundt det ene blinklyset, og tenkte å ta et bilde av bilen etter jeg har polert den. Synes ikke det ble så værst selv. Ser det ikke på avstand, men ser det selvsagt når du kommer nærmere og ser etter.

 

Det siste jeg holder på med nå er å prøve å få orden på bensin og temperaturmåleren. Har fått vite at forrige eier hadde den inne for reperasjo av dette en gang i 2003 eller begynnelsen av 2004, men på volvo verkstede så det ikke ut som noe er byttet såvidt de kunne se, men skal sjekke nøyere opp med dem imorgen. Har egentlig funnet ut at det må være selve instrumentet som er ødelagt. Nytt koster 1500 kroner +++ hos Volvo, så prøver å finne et brukt ett. Har målt motstanden i tankgiveren og denne er nå på ca 54 ohm, utifra en tabel jeg har er dette mellom 45 og 60 liter på tanken da, og dette stemmer bra etter hvor mye det er. Målte også temperaturgiveren og den så også ut til å gi riktig motstand, så da er det bare instrumentet igjen. Får håpe jeg finner et brukt et eller noen som kan reparere det som er der nå i løpet av neste uke.

Lenke til kommentar

Montert den nye fordeleren igår, og ser ut til å ha hjulpe det. Var litt av det samme som før med at den gikk litt opp og ned med en gang etter jeg hadde montert, men vibrerte mye mindre. Kjørte et stykke med den idag, og virket ikke som det var noen tegn til at den gikk opp og ned som før. Kunne verken høre eller kjenne noe så. Har merket at etter jeg byttet denne er det mye mindre vibrasjoner når den står på tomgang. Vibrerte en del hele tiden før, bare litt risting i bilen hele tiden, litt som en bil med diesel, men merket ingen ting idag. Har fri imorra, så skal prøve å få plukket ut instrumentpanelet da og skal sende det med min mor til reperasjon på onsdag er planen. Et firma som heter Nor Instrument som Volvo anbefalte som skal reparere det, de regnet med å kunne gjøre det på dagen så.

Lenke til kommentar

Har fått igjen instrumentet fra reprasjon hos Nor Instrument idag og montert det. Nå virker alt akkurat som det skal :yes: Bensinmåleren er ganske så treg til å somle seg oppover, men er nok bare slik det er i denne bilen. Men når den endelig kommer opp står den der :thumbup: Temperaturmåleren ser også ut til å virke helt perfekt nå. Tok et bilde som dere kan se under her etter at jeg hadde kjørt den varm.

Forum19.jpg

 

Men har fortsatt problemer med tomgangen, eller det at dek kommer et lite rykk i den av og til under 3000 rpm. Merker det bare når jeg ikke kjører. Synes også det er litt mye vibrasjon i fra motoren når den står på tomgang uten at jeg gir gass, men mulig denne motoren skal være slik.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Er en syund siden forrige oppdatering, men så veldig mye er det ikke som har skjedd. Har Vasket og polert bilen for endel uker siden, så er i hvert fall blank å fin nå. Var jo igrunnen det før også.

Har også vært til å fikset litt på spylersystemet. Blandt annet virket ikke den føleren som skal gi beskjed når det begynner å bli lite spylerveske i tanken. Denne var vel igrunne godt moden for utskifting, men tok å kuttet den opp og fant endel brudd i lederene der inni. Fikk lodda disse sammen på en veldig uproffesionel måte, men den virket i hvertfall. Men tok ikke mange dager før den viste tom tank, men bare dunket litt i kanten så sluttet lampen å lyse. Men den kommer og går litt av og til, men har en stor mistanke om at en ny en er svindyrt, så får vente til jeg kommer meg til en hugger eller noe. Var også en trykkventil på spylervesken til lyktene som var gått og gjorde at det ikke kom en dråpe på lyktene. Liten vits å kjøre over viskerene på tørre lykter. En ny en kostet faktisk 101(!) kroner hos Volvo, samme greia på biltema koster 25 kroner, men denne har for stor dimensjon på slangene så endte med den fra Volvo, så nå virker det i hvert fall!

Har også byttet tennkablene til pluggene med noen nye fra Biltema for å se om det hjelper noe på rykkingen. Mener det hjalp endel, men ikke perfekt. Det er vel igrunnen alt som har skjedd. Har litt lyst til å prøve ett eller annet for å få clutchen til å slutte å ta så vanvittig brått.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte også veldig på hvor mye det ville koste å forsikre den siden den har Turbo i vognkortnavnet, men var faktisk billigere enn en Ford Mondeo 93hos Gjensidige. Betaler 5000 med delkasko og 8000 km hos Gjensidige. Får 20% for medlemskap i bondelaget. Så er faktisk en billig bil å forsikre.

 

Fikk lappen igår også, så nå kan jeg endelig ut å kjøre med den! :D

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...