Gå til innhold

Hvordan øke strøm ut fra dynamo på dieselmotor


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette hører hjemme her, men det heter jo psu og -elektronikk-

 

Jeg har en båt med en yanmar diesel og 12 v marinebatteri. Jeg har vurdert å legge opp en del kurser for div el. utstyr, bl.a. en 12vdc->230vac converter.

 

Hvis jeg setter inn ett ekstra 12v batteri, får jeg større kapasitet (ah), men det er vel viktig å øke produksjonen av strøm fra dynamoen også? Hvordan kan dette gjøres?

 

Og hvordan finner jeg ut hvor mye jeg trenger å produsere ekstra? holder det å måle max nominelt forbruk og sammenligne det med måling av nominell ladestrøm fra dynamo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er motoren / generatoren "gammal" (over 8 år)? Kan man "trimme" generatoren med en "glup" regulator - en som måler og føler på batteriet(ene) og styrer generatoren etter det. Dess nyere motor / generator er, stiger kvaliteten på generatoren (styringa av gen.).

Med normal regulator er ampere tallet på generatoren en "vits" - kommer sjelden om noen sinne opp i angitt effekt.

Det eksisterer en norsk ragulator som er langt fremme: Ladac , den monteres på batteriet for og måle ladespenning på polene og med temperaturføler for å styre ladespenninga - optimalt skal et 12V blybatteri ha 14,4V ladespenning ved 20 grader (noen nyere batteri med annen "kjemi" i blyplater og væske skal opp 0,15 - 0,2 for å yte maksimalt).

Blei gjort en test i Sverige rundt 1990 med en Volvo 760 (2.7L V6 fra Peugeot), fikk nytt batteri: Et MC batteri og gikk på bykjøring (småkjøring), det små (30Ah?) batteriet holdt bilen med strøm til nye oppstarter etter få minutt kjøring.

Denne regulatoren får batteriene til å yte så optimalt som mulig, skal erstatte regulatoren i "nye bilen min" (2.9 Scorpio) nå har generatoren en "taxi-regulator" - ladespenninga ligger rundt 15V og batteriet må fylles pga. "koking" og tap av batterivæske - har en Ladac 1204 liggende må bare ta tak og bytte.

Ladac har flere "glupe" produkter for 12/24V har en 15 år gammal 15A lader som funker fint selv til 12V mopedbatteri under 5Ah - har så god "overvåking" at det ikke blir levert mer enn nok, en gammal tradisjonell lader på 4A starter kokinga på småbatteri etter få minutt.

Her er regulatoren fra Ladac koster ca. 1.500 til 2.000,-

 

De fleste konvertere fra 12V til 230V er noen "strømtyver" - dårlig virkningsgrad...

Lenke til kommentar

Denne regulatoren, gjør den det samme som den tradisjonelle spenningsregulatoren man finner i dynamoen på vanlige biler? Jeg husker at jeg for en del år siden byttet spenningsregualtor på dynamoen til russebilen fra 13,6 (som visstnok var en gammel standard) til en 14,4 og fikk god driv på ladinga etter det.

 

Men virker en dynamo (eller generator) på en slik måte at den leverer konstant spenning uavhengig av om strømbehoved øker? og at den fysiske motstanden eller fluxen i spolene øker med økt strømbehov (iow, høyere fysisk motstand for å levere samme spenning ved høyere strømkrav fra batt)?

 

For i så fall er jo løsningen å finne en duganes spenningsregulator og satse på at det er kraftoverskudd i motoren i form av nok kw. Hva er omtrentlig virkningsgrad på en typisk generator som de vi finner på bil og (små) båtmotorer?

 

Apropos 12v-230v, jeg er kjent med problemet med virkningsgrad og svinn til varmeenergi, og var faktisk overrasket over at denne faktisk kunne skilte med hele 90% virkningsgrad. Hva er dine synspunkter på det?

 

ed. typo

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...