Gå til innhold

Ekstern LaCie disk 250Gb

Anbefalte innlegg

Får tikkelyder og null respons fra disken idag..finner den ikke under min datamaskin. Regner med at den er dau:(

Men da må jeg jo kjøpe meg ny ,og frister ikke med samme merke.

Hva slags ekstern disk er fornuftig nå?

Maxxtor 300Gb Onetouch usb 2.0\firewire til 2k??

Forslag mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem for ca 2 uker siden på en Lacie d2 250 GB FW400/800/USB2.

Plutselig var disken bare borte. Kunne redde noe data mha PC Inspector File Recovery, men ikke allt.

Kjörte Chkdsk på den og det viste seg at en sektor hadde fått skade.

Leverte den inn hos ukjöpsstedet som lovte å sende til Lacie, der jeg da skulle få en ny etter 1 uke.

Idag får jeg vite at stedet jeg leverte inn disken har testet den og funnet den i god behold etter å ha formatert i MAC miljö. Litt forfjamset tok jeg med disken hjem og formaterte i Windows.

Resultatet ble at den ikke ville la seg formatere.

Disken er nå IGJEN hos ukjöpsstedet. Spennende å se om de kan få formatert disken.

Så...

Skiller seg MAC formatering fra Windowsformatering så mye at man kan faktisk kjöre en ev. skadet disk på MAC når den ikke vil la seg formatere i Windows? Servicemannen sa at det ikke er en fysisk skade på disken bare fordi at Chkdsk rapporterte skade på sektorer. Ikke vet jeg, men det gjör kanskje noen av dere, er disken skadet eller er det bare filområdet som erskadet om Chkdsk rapporterer feil på sektorer?

Mvh

Lenke til kommentar

Hehe, Jeg mistet og min LaCie ca 25 cm ned på en stol, med klikkelyder som resultat... Jeg åpnet selvsagt disken, og det viste seg at motoren var ødelagt.

Har nå kjøpt ny disk til 995 kr hjos netshop, og satt inn i boksen.

Funker som en drøm, og billigere enn ny ekstern... Uten garanti dog... Tror ikke du får garanti på noe du har mistet uansett...

Lenke til kommentar
Får tikkelyder og null respons fra disken idag..finner den ikke under min datamaskin. Regner med at den er dau:(

Men da må jeg jo kjøpe meg ny ,og frister ikke med samme merke.

Hva slags ekstern disk er fornuftig nå?

Maxxtor 300Gb Onetouch usb 2.0\firewire til 2k??

Forslag mottas med takk:)

Det er mulig det ikke er din disk det er noe galt med... test dette.

1) Höyreklikke på "Min Dator"

2) Velge Egenskaper

3) Velge fliken "Systemåterställning" (PS min PC er svensk...)

4) Velge boksen"Inaktivere systemåterställning för alla enheter"

5) Avslutte Windows

6) Starte Windows igjen

7) Gå inn i egenskaper igjen og velg å aktivere systemåterställning igjen.

Visp nå er det klart...

Det er et problem med filsystemet NTFS og Windows virker det som, ikke helt uvanlig er det visst heller (sök litt på nettet på "$MFT". Det som gjorde susen var at jeg med prosedyren ovenfor tok bort systemtilbakestillingen og "tvang" systemet til å skape nytt. Med dette så ble bootstrukturen på harddisken reparert og jeg er glad igjen.

Skal ikke si at jeg kan dette, men eksperter her inne kan sikkert forklare i detalj hva som er problemet/lösningen.

Det er iaf verd å pröve för du slenger disken...

Mvh

Endret av here4areasonbutforgotit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...