Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3,2 Gigabit linje!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som allerede sagt er 1000kr meteren INKLUDERT graving. gravinga skal jeg skaffe billig/gjøre selv =)

 

For å få 100mbit mot i.nett graver jeg gjerne 100 meter med henda om det er det som kreves av meg... trenger jo ikke ligge mer enn 1-1,5 meter under bakken!

 

Bor i nærheten av lambertseter ja =) Østerliveien :grin:

 

Jeg mailer nå han karen når jeg kommer hjem fra spania :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Xvani skrev (2002-07-08 02:09):


Bor i nærheten av lambertseter ja =) Østerliveien
:grin:


 

 

Hehe :smile: Gislesvei her.

 

Si i fra hva du finner ut av og god tur til Spania. Forøvrig så kan SDSL.no levere på Lambertseter. Har linje fra de og det funker fint.

Lenke til kommentar

Quote:


Men med sånne priser til NIX, hvordan klarer BBK å holde så lave priser, jeg mener 10mbit!!!!!! det er jo 1/100 av båndbredden, og det der var dyrt! GJ BBK =)


 

1. De klarer ikke :smile: De har jo akkurat dobblet prisen.

 

2. De bygger bare ut til borettslag, og da trekker de kabelen sammen med strøm og kabeltv slik at kostnaden blir fordelt på flere bærere.

 

3. De sier de leverer OPP til 10 mbit (eller 8 som er sannheten), de benytter 10mbit teknologi som det så fint kaller det, og garanterer bare for min 2mbt hastighet. Jeg sitter på en slik "konge-linje" og er sef storfornøyd, men har bar klart 7-800K (dvs ca 6000) og da var det ftp mot en annen i BKK nettet slik at det ikke var noen flaskehalser.

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om folk skjønner at ikke alle kan begynne å legge sine egne fiber-kabler. Tenk på kaoset det ville blitt da! hva gjør man viss man må krysse en veg f.eks? hm.. haha. :smile:

og hva i alle dager skal man med gigabit-internett?? 10 eller 100mbit funker jo mer en fett jo! høres ut som utrolig overkill!

 

Dessuten, dersom vedkommende som startet tråden ikke visste det, så er kapasiteten til fiber nesten ubegrenset! Det som setter begrensningene foreløpig er lyskildene og sensorene som ikke er så lette å lage virkelig kjappe foreløpig! Selve mediet har et ufattelig potensiale! I tillegg er det ikke så lett å utnytte disse superhastigetene, fordi det trengs sinnsykt kraftige prosessorer for å kunne behandle disse enorme datamengdene! telekomgutta har kommet MYE lengre en elektronikkgutta! :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Truman på 2002-07-09 14:32 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hey alle!

 

har kommet hjem fra spania og ser igjennom gamle tråder :smile:

 

Pgressum:

Har jo NGT adsl da! det funker så lenge jeg ikke spiller online. dette midlertidig til jeg får den nye pc'en fra jobben til mor. (hakke råd til sdsl allikevel)

 

Taxman:

Sorry, jeg mente BBF.... hehe :wink: var trøtt akkurat da (tror jeg)

 

Truman:

Som jeg sa litt før her så holder 100mbit LENGE, det er bare det at hva ellers skulle jeg lagt enn fiber?

 

Kobber??? MYE, MYE dyrere

 

Jeg er oxo fullt klar over kapasiteten til fiber. Jeg snakker om nåværende kapasitet... Uansett, det kommer (har kommet?) en ny lys-sak som sender 5 stråler på en gang =) da blir jo kapasiteten 5doblet! weeeeeeee :smile:

 

Les signaturen oxo :wink:

Lenke til kommentar

fiber kabel koster ca 10kr pr m (2 par)

skal du komple deg til nix må du ha minst 2 andre isp som du bruker utelands linje (10mbit ca 20'000kr mnd ) + ip'er ca 17000kr åre for ip'er (du må ha det for og komple til nix). hvis du ikke har gitt oppe håpe enn så her er mulighet for 10mbit eller 45mbit som kan gå.

1. kjøp 10mbit eller 45mbit eller 100mbit sdsl box'er (max 2500m) pris : ca 20'000kr (engang)

2 ring til telenor og si du vil leie 1 kopperpar ca 150kr mnd

3. send mail til ripe.net og si du vil ha ip'er og router nr. pris ca 17'000kr (pr år)

4. så sende mail til forsjelige eks : uunet.no ca 5'000kr pr mnd for 4mbit

5. så fix alt med nix

6. hvis du har fått alt til og funka har du 10mbit bedriftslinje for en billig penge

 

NB: bkk i bergen kan gi 10mbit for du har BIX i bergen samme som NIX + bkk har egen fiber som henger på høyspent kablene di eier

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-24 09:25, ranvik skrev:

fiber kabel koster ca 10kr pr m (2 par)

skal du komple deg til nix må du ha minst 2 andre isp som du bruker utelands linje (10mbit ca 20'000kr mnd ) + ip'er ca 17000kr åre for ip'er (du må ha det for og komple til nix). hvis du ikke har gitt oppe håpe enn så her er mulighet for 10mbit eller 45mbit som kan gå.

1. kjøp 10mbit eller 45mbit eller 100mbit sdsl box'er (max 2500m) pris : ca 20'000kr (engang)

2 ring til telenor og si du vil leie 1 kopperpar ca 150kr mnd

3. send mail til ripe.net og si du vil ha ip'er og router nr. pris ca 17'000kr (pr år)

4. så sende mail til forsjelige eks : uunet.no ca 5'000kr pr mnd for 4mbit

5. så fix alt med nix

6. hvis du har fått alt til og funka har du 10mbit bedriftslinje for en billig penge


NB: bkk i bergen kan gi 10mbit for du har BIX i bergen samme som NIX + bkk har egen fiber som henger på høyspent kablene di eier


 

Det er jo ikke så dyrt. Gidder du hjelpe meg med å få til det hjemme erik? :razz:

*Starte egen ISP & webhotell hjemme på gutterommet*

Lenke til kommentar

Vi la fiber mellom oss og et annet hus som ligger 3,5Km unna, vi la den da i en bekk som går nesten hele veien. Fiberen kom på ca. 35000 kr og mediekonverterene kom på ca 3000 kr stykk.

Fungerer helt glimrende!! :smile:

 

Skal sies at den var flere som la penger i dette her siden det huset vi strakk kabel til hadde sdsl og det kunne ikke vi og naboene få.

Lenke til kommentar

ja kan det men du bor jo i tønsberg og det

koster liksom 90'000kr (mnd pris) for 633mbit til nix(ikke til kopling til nix kun linja.

og utenlands linje 45mbit ca 90'000kr (mnd pris)

+ nix er ca 40'000kr i åre

+ ripe er ca 17'000kr i åre

 

alså 700mbit til deg for 184'750 pr md

Lenke til kommentar

la kabel mellom min bror og min fars hus (ca 70 meter).. tenkte først fiber... prisen ville da bli ca 8000 med bokser og alt utstyr sa mannen... nå skal det sies at han ikke var billig på andre ting han foreslo... så det kan hende dette også var dyrt... vi ente iallfall opp med vanlig dropkabel som funker fint.

Lenke til kommentar

Quote:


Truman skrev (2002-07-09 14:26):

Dessuten, dersom vedkommende som startet tråden ikke visste det, så er kapasiteten til fiber nesten ubegrenset!


 

Leser Teknisk ukeblad fra tid til annen og se her for ca 6mnd siden at et univeritet eller forskningsstasjon i USA har klart rundt 3000 Terrabit/s dataoverføring i fiber. De sa ikke hvor mange parr, bare utstyret for å lese/registrere dataen må jo være enormt avansert!

Lenke til kommentar

Hvis du gjør graving selv, så kan det sikkert kommer på under 10.000 kr. (+ årlige avgifter etc.)

 

Men jeg ser ikke helt poenget med å legge fiber 20m. Det går fint å legge kobber (cat.7 ?) og fortsatt få 1Gbit overføring. Men det nettet du kobler deg mot har neppe mer enn 100Mbit. Men legg vanlig nett inne i huset i stedet for fiber. Det er mye billigere for vanlig nett-utstyr.

 

PS. Jeg (og flere jeg kjenner) sitter med 100Mbit linje rett til NTNU, og derfra går det vel 3,2Gbit vidre. Men det er skjelden man har bruk for så rask linje. Det er veldig få servere med mer enn 10Mbit. Det raskeste jeg har lastet ned er ca 85Mbit fra en server i Oslo, og ca 9Mbit fra sverige og finland.

 

Så det holder i massevis med 10Mbit til internett. Internt i huset kan du ha 100Mit siden det er billig og utnyttbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...