Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3,2 Gigabit linje!


Anbefalte innlegg

Hei, husker ikke helt hvor mange gbit en optisk fiber linje tar, men er det ikke 3,2gbit? (tror det var mye mer men...)

 

er det ikke mulig å grave ned en fiber linje ned i bakken bort til et eller annet sted (gjøre det elv altså), og koble meg mot deres nett for en liten sum? Bill Gates har sikkert noe sånt.....

 

Er det ingen som har tenkt på dette?

edit:

Da kan også jeg få BREDBÅND!!!! :smile:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-07-07 22:49 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du finner ut at prisen er rundt 400-500kr i måneden, så ring meg!

 

(tviler egentlig) :smile:

 

bill har nok en pc fra elkjøp og isdn fra telenor som han spiller cs på og kaller seg L337_Bill :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Cursed på 2002-07-07 22:51 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 22:45, Xvani skrev:

Hei, husker ikke helt hvor mange gbit en optisk fiber linje tar, men er det ikke 3,2gbit? (tror det var mye mer men...)


er det ikke mulig å grave ned en fiber linje ned i bakken bort til et eller annet sted (gjøre det elv altså), og koble meg mot deres nett for en liten sum? Bill Gates har sikkert noe sånt.....


Er det ingen som har tenkt på dette?

edit:

Da kan også jeg få
BREDBÅND
!!!! :smile:



 

Skulle gå fint det. Priser og vilkår finner du på sidene til NIX

Lenke til kommentar

Hey anders! trodde du hadde boikotta formumet =) kult du er tilbake (selv om jeg aldri har sett deg før :grin:)

 

direktelink: http://www.uio.no/nix/melding27092000.txt

 

5000kr året! (5000/12 = 416kr mnd... omg)

 

- hva er ethernet? (hvor raskt)

 

- Hvorfor har ingen dette? Hvordan finner jeg ut hvor nærmeste basestasjon eller lignende eksisterer? (der jeg kobler meg til)

 

- Noen som vet hva slags utstyr jeg trenger? Gidder ikke kjøpe nytt nettverkskort, 100mbit er fort nok :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 22:45, Xvani skrev:

Hei, husker ikke helt hvor mange gbit en optisk fiber linje tar, men er det ikke 3,2gbit? (tror det var mye mer men...)



 

Mye mer. STM-64 (OC-192) er 10gbit, og du finner linjer som er kjappere enn det.

 

Quote:



er det ikke mulig å grave ned en fiber linje ned i bakken bort til et eller annet sted (gjøre det elv altså), og koble meg mot deres nett for en liten sum? Bill Gates har sikkert noe sånt.....


Selvsagt, men det er ingen som gidder å gi deg masse båndbredde for lite penger.


Er det ingen som har tenkt på dette?

edit:

Da kan også jeg få
BREDBÅND
!!!! :smile:



 

Jeg har selvfølgelig tenkt på det, men la tanken fra meg på et kvart sekund. Det er ingen som gidder å gi deg masse båndbredde for lite penger.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 23:07, Xvani skrev:


direktelink:


5000kr året! (5000/12 = 416kr mnd... omg)


- hva er ethernet? (hvor raskt)


- Hvorfor har ingen dette? Hvordan finner jeg ut hvor nærmeste basestasjon eller lignende eksisterer? (der jeg kobler meg til)


- Noen som vet hva slags utstyr jeg trenger? Gidder ikke kjøpe nytt nettverkskort, 100mbit er fort nok
:grin:


 

1. Om jeg ikke tar helt feil så vil en kun få tilgang til andre som er koblet mot NIX. Det er det langt fra alle som er. F.eks. ActiveISP er ikke koblet mot NIX.

 

Ethernet er 10 Mbit (full dubplex her)

 

Hvorfor ingen har det er vel at det koster ca 1 million kroner å grave en kilometer fiberkabel... Videre må en ha linje mot utlandet i tillegg til NIX-linjen (for all trafikk som ikke går over NIX).

Lenke til kommentar

pgressum

Tviler sterkt på at det koster 1mill kroner hvis linjen du skal koble til ligger 20m nedi gata!

 

Er 80% sikker på at det holder å koble seg til NIX oxo, da disse har koblet mot resten av verden. Kan hende jeg får litt høy ping noen steder, men...

 

Det er ikke uten grunn at NIX regnes som norges internett ryggrad!

 

noen som vet om man trenger noen andre connections enn mot NIX?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 22:45, Xvani skrev:

Hei, husker ikke helt hvor mange gbit en optisk fiber linje tar, men er det ikke 3,2gbit? (tror det var mye mer men...)


er det ikke mulig å grave ned en fiber linje ned i bakken bort til et eller annet sted (gjøre det elv altså), og koble meg mot deres nett for en liten sum? Bill Gates har sikkert noe sånt.....


Er det ingen som har tenkt på dette?

edit:

Da kan også jeg få
BREDBÅND
!!!! :smile:


 

Tja, er du millionær så er det vel ingen sak. Fiberlinjer koster j*vli mye.

Lenke til kommentar

ethernet er jo den stndarden som nettverkskortene (normalt) er.

Tror ethernet ligger på 100mbit

ligger ikke nix i oslo a?

 

rett meg hvis jeg tar feil!!!!

 

Noen som vet og dette er gjennomførbart i praksis, hadde vært utrolig tøfft, kanskje også delt trådløst hvis man er sin egen isp.

 

Håper noen har litt ordentlig informasjon eller kan "oversette" informasjonen fra nix.

 

Takker

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 23:07, Xvani skrev:


- hva er ethernet? (hvor raskt)


 

Ethernet = 10Mbit

Fast Ethernet = 100Mbit

Gigabit Ethernet = 1Gbit

 

Quote:

- Hvorfor har ingen dette? Hvordan finner jeg ut hvor nærmeste basestasjon eller lignende eksisterer? (der jeg kobler meg til)


 

Ingen private har dette fordi det ville vært svindyrt. På sidene til NIX står det hvem som er kobla til NIX og som du ser så er det ikke små selskap akkurat. Nærmeste basestasjon er i Oslo. Å trekke fiber opp der må du gjør selv. Prisanslag for å strekke 1 meter fiber er ca 1000kr sies det.

 

Quote:


- Noen som vet hva slags utstyr jeg trenger? Gidder ikke kjøpe nytt nettverkskort, 100mbit er fort nok
:grin:


 

Tja, hva som kreves er jeg faktisk ikke 100% sikker på. Det som derimot er sikkert er at det vil koste deg betydelig mer enn ett nettverkskort :wink:

 

hvis du har seriøse planer om å koble deg til NIX, glem det med en gang. Selv om det faktisk er overklommelig med selve årsavgifta er de resterende kostnadene skyhøye.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 23:31, Afseth skrev:


Tja, er du millionær så er det vel ingen sak. Fiberlinjer koster j*vli mye.



 

Nei, nå blander du.

 

Fiber = billig

Kobber = dyrt

 

Quote:


Den 2002-07-07 23:26, fix skrev:


Ethernet er 10 MBit.


NIX er kun for ISP'er.


Det er neppe noen privatpersoner som kan møte kravne..


 

Det er jo bare å starte et selskap. Om de mener jeg trenger kunder, er det jo bare å slenge på en fiberkabel til, og så kan nabolget koble seg på =) Da kan jeg faktisk tjene litt spenn på det også...

 

HEY! Dette skal jeg undersøke....

Mailer han på siden jeg =)

 

Xvani communications :wink:

 

Edit:

Og dette er du helt sikker på anders?

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-07-07 23:39 ]

Lenke til kommentar

Den prisen hos nix er bare for å ha tilgang. Du må ordne alt av utstyr, routere etc selv, og det er dyrt i forhold til hva man betaler for tilgang. I tillegg må du ut med leie av plass til routerne du setter hos dem. Til slutt blir det sinnsykt mye dyrere enn det ser ut til.

Lenke til kommentar

>5000kr året! (5000/12 = 416kr mnd... omg)

 

I rene avgifter til NIX ja. Du må regne med endel andre utgifter også.

 

>- hva er ethernet? (hvor raskt)

 

Tror du får det i opptil 10gbit/sek

 

>- Noen som vet hva slags utstyr jeg trenger? Gidder >ikke kjøpe nytt nettverkskort, 100mbit er fort >nok :grin:

 

NIX tilknytning forutsetter at du er en ISP. For å være en ISP må du

1) Faktisk disponere et IP-basert nett, 2) disponere IP-nummerrom i et

uavhengig, autonomt system slik RIPE definerer det, 3) være istand til

å gjennomføre tekniske samtrafikkrav (et minimum av stabilitet, for

det meste).4) ha konnektivitet til resten av Internettet uavhengig av NIX;

5) Ha et tilbud om tilknytning av tredje part til det nettet man disponerer.

6) Ha to (av for tiden 45+) andre operatører som har intensjoner om å

inngå samtrafikkavtale med deg.

 

1), 2) og 3) er elementære krav til et ip-nett som skal drive trafikk

på samtrafikkvilkår; det er rett og slett ikke praktisk mulig å gjøre

dette anderledes. Uten disse vil du ikke kunne få samtrafikk noen andre

steder heller; så det er neppe NIX sin feil om du ikke oppfyller disse.

Herunder er kravene til eget AS-nummer (AS=Autonomt System).

 

4) er for å unngå illusjonen om at man er en ISP med kun NIX-konnektivitet.

NIX er et lite, nasjonalt samtrafikkpunkt som gir deg tilknytning til ca.

1000 av internettes 102000 nettverk-prefikser. Du vil ikke engang nå

minimumskravene til DNS (2 rot-navnetjenere) med bare forbindelse til NIX.

Du MÅ ha en annen forbindelse ut i verden i tillegg for at det skal

være vits med NIX-medlemskap i det hele tatt. Det er bare satt i system.

 

5) er for at det skal være operatører, ikke sluttbrukere, som knytter

seg til NIX. Dette har med ryddinge kokurranseforhold å gjøre. 6) for

å tvinge inn elementær edruelighet.

Lenke til kommentar

cyclo, ditt sumptroll! :grin::lol:

 

Drømmeknusere :/

 

Vel, ideen var vannvittig god!

 

Men med sånne priser til NIX, hvordan klarer BBK å holde så lave priser, jeg mener 10mbit!!!!!! det er jo 1/100 av båndbredden, og det der var dyrt! GJ BBK =)

 

[ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-07-07 23:47 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-07-07 23:30, Xvani skrev:

>>>pgressum

Tviler sterkt på at det koster 1mill kroner hvis linjen du skal koble til ligger 20m nedi gata!<<<

 

Sa jeg ikke pr kilometer? Som Anders sier litt under koster det ca 1.000,- pr meter og 1.000 * 1.000 er en million.

 

 

>>Er 80% sikker på at det holder å koble seg til NIX oxo, da disse har koblet mot resten av verden. Kan hende jeg får litt høy ping noen steder, men...

 

Det er ikke uten grunn at NIX regnes som norges internett ryggrad!<<<

 

Nettopp -> Norges Internett ryggrad.

 

Se listen over de som er koblet på her;

 

http://www.uio.no/nix/nix-ops.html

 

Vi er koblet på NIX (100 Mbit) og mot utlandet med en 10 Mbit (?) linje. Skal love deg av utlandslinjen koster mange ganger mer enn NIX-linjen.

 

>>>noen som vet om man trenger noen andre connections enn mot NIX?<<<

 

Du kan bruke Teleglobe (eller var de konk...), Priority Telecom og mange andre. Uansett er det her kostnaden ligger.

 

Videre har det ingenting å si om du har en NIX-linje så lenge trafikken din ikke rutes over NIX. Med det mener jeg at du må skaffe deg peeringavtaler med de øvrige aktørene som har NIX tilgang. Om du ikke har det så vil all trafikk gå over utlangslinjene dine. Tro meg det er ikke så lett å få alle til å gå med på peering...

 

MAO: God ide, men funker ikke.

 

PS: Dersom du bor på Lambertseter og får det til så si i fra :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-08 00:00, ATWindsor skrev:

Var noen folk og installerte fiber der jeg jobba før, fikk intrykket av at de tok mye trafikk, både av gutta som monterte, og alt som skulle bruke det, gutta som strakk de sa det kom på 100 kr meteren for fiberen, men det er jo litt for arbeidet også da.


 

Det er ikke selve kabelen som koster, men det er å leie inn noen som kan grave den ned som koster penger. Selve fiberkablen koster ikke stort. Endeutstyret koster litt penger, men det er overkommenlig. Dog koster det ca 1 mill å grave en kilometer fiberkabel. Om man kan legge den i luften koster det nesten ikke noe. 434,- for 10 meter ferdig terminert fra PS Data. Her er det termineringen som koster mesteparten.

 

http://www.psdata.no/product.asp?id=&sku=F...C%2D4%2F2%2D10M

Lenke til kommentar

Quote:


Det er ikke selve kabelen som koster, men det er å leie inn noen som kan grave den ned som koster penger. Selve fiberkablen koster ikke stort. Endeutstyret koster litt penger, men det er overkommenlig. Dog koster det ca 1 mill å grave en kilometer fiberkabel.


 

Tenkte meg arbeidet var mesteparten av den prisen ja, de kablene jeg så virka det som sagt at tok ganske drøy trafikk, og de kosta jo ikke mer enn 100 spenn meteren. Men de tar seg godt betalt da, en fyr med gravemaskin bruker ikke så lang tid på å lage 1 km grøft, kanskje litt mer stress om man ikke bor midt ut på landet som noen av oss. :smile:.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...