knatten Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Jeg skal kjøpe en harddiskbasert mp3-spiller som fungerer i Linux. Håper noen har noen gode råd å komme med. Dersom du vet om en spiller som fungerer som en vanlig harddisk i windows, og du ikke trenger spesialprogramvare for å overføre filer, si fra om det også, så kan jeg sjekke opp Linux-støtte videre på egenhånd. Utover Linux-støtte må spilleren også ha display, og den må kunne lades på andre måter enn via USB-port, eller ha utskiftbart batteri. Bortsett fra dette har jeg ingen absolutte krav, når det gjelder plass er jeg f.eks. ganske fleksibel. Trenger ikke noe fancy sortering, liker å ha ting sortert etter kataloger. Utseende spiller ingen rolle, fysisk størrelse er heller ikke veldig kritisk. Pris er ikke så farlig, jeg kan bruke noen tusen hvis jeg finner noe som passer meg godt. Ønsker (ikke krav): Det hadde vært en fordel om spilleren takler .ogg. Det er ikke så farlig med .wma-støtte og slikt. Opptaksmulighet hadde vært kjekt. Equalizer er fint. Lenke til kommentar
soi77 Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 creative zen sine skal kjøre under linux. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Ser sånn ut ja: http://www.linux.ie/articles/tutorials/zen.php http://gnomad2.sourceforge.net/ Men hadde jo vært greit om man slapp hele dette jukebox-styret egentlig. Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Ipod skal også kunne bruke Linux : http://people.csail.mit.edu/people/adonovan/hacks/ipod.html http://www.xlr8yourmac.com/feedback/linux_...pod_review.html Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 http://www.ipodlinux.org/Main_Page Linux på iPoden. Jeg fikk problemer med firewire tilkoblingen da jeg la inn linux på iPoden. Jeg kunne heller ikke spille av sanger. Men alt så MYE stiligere ut. Selvom jeg må si iPoden min ser stilig ut nå også. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Iriver kan oppdateres med UMS-driver, slik kan du plugge i hvilken som helst data og overføre hva det måtte være. Veldig fornøyd med det oppsettet. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 ericthelord: Linux på Ipoden hørtes jo gøy ut, men litt mye fikling kanskje, skulle helst hatt noe som fungerer mer eller mindre ut av boksen, men spørs om jeg finner noe så enkelt... dassen: Vil det være noen ulemper med musikk overført på denne måten? F.eks. at sortering og slikt blir bedre med det innebygde programmet? Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 dassen:Vil det være noen ulemper med musikk overført på denne måten? F.eks. at sortering og slikt blir bedre med det innebygde programmet? Sorteringen foregår nøyaktig likt som i Explorer. Lurest å legge i mapper, blir veldig oversiktlig og greit. Overføringen går problemfritt. Blir som å dra over til en ekstern harddisk. Det bør nevnes at jeg ikke har prøvd det på H320, med annen media enn bilder. Modellene jeg har prøvd ut er IFP og IHP, funket smertefritt! UMS drivere lastes ned fra irivers hjemmeside, og det står veldig ordentlig hvordan du skal gjøre det. Ikke noe problem. Jeg vil også nevne at Iriver er selveste kremen av kremen når det gjelder harddisk baserte spillere. Men du har sikkert sjekket ut hva du vil ha. Lykke til Lenke til kommentar
knatten Skrevet 22. april 2005 Forfatter Del Skrevet 22. april 2005 IRiver virker fristende ja, men er jo mye dyrere enn f.eks. Creative Zen Touch. Er egentlig den jeg har mest lyst på for øyeblikket, pga. diskstr. pr. pris, og en del gode omtaler. Dessuten virker det rimelig rett frem å få den til å fungere i GNU/Linux. Likevel kunne det vært morsomt med en Ipod, med tanke på hvor mye rart man kan gjøre med den: http://ipod.hackaday.com/ Tusen takk for alle innspill forøvrig! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) IRiver virker fristende ja, men er jo mye dyrere enn f.eks. Creative Zen Touch. Er egentlig den jeg har mest lyst på for øyeblikket, pga. diskstr. pr. pris, og en del gode omtaler. Dessuten virker det rimelig rett frem å få den til å fungere i GNU/Linux. Likevel kunne det vært morsomt med en Ipod, med tanke på hvor mye rart man kan gjøre med den: http://ipod.hackaday.com/ Tusen takk for alle innspill forøvrig! Gå for Zen Micro eller en iRiver! Etter å ha brukt menysystemet til Creative Zen en stund så innser jeg hvor mye rot og knot det er med iPod mini, og jeg skulle blitt overrasket om det er noe bedre på storebror iPod. Endret 23. april 2005 av Manuel Lenke til kommentar
knatten Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 Gå for Zen Micro eller en iRiver! Etter å ha brukt menysystemet til Creative Zen en stund så innser jeg hvor mye rot og knot det er med iPod mini, og jeg skulle blitt overrasket om det er noe bedre på storebror iPod. Nå er det vel Zen Touch som er mest aktuelt isåfall, ettersom jeg har lyst på litt god plass, men poenget ditt blir vel det samme uansett. Hva slags rot og knot er det med Ipoden? Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Jeg er kjent med alle tre merkene, og Iriver topper listen, pga alle funksjonalitetene, menystyringen og kanskje det største plusset at den er driverløs. Ipod, som jeg har nå, er veldig enkel og grei, ikke rotete på noe vis. Man må bare sette seg litt inn i iTunes. Creative er stor, og har ubrukelige menystyringer. Hvertfall i forhold til de to andre. Overføringsprogrammene får deg til å dra deg i håret. Det postive med spilleren er batteritiden. Les testen av div. spillere her. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Gå for Zen Micro eller en iRiver! Etter å ha brukt menysystemet til Creative Zen en stund så innser jeg hvor mye rot og knot det er med iPod mini, og jeg skulle blitt overrasket om det er noe bedre på storebror iPod. Nå er det vel Zen Touch som er mest aktuelt isåfall, ettersom jeg har lyst på litt god plass, men poenget ditt blir vel det samme uansett. Hva slags rot og knot er det med Ipoden? Jeg kan bare snakke ut ifra brukergrensnittet på Creative Zen NX: Justere volumet: På Creative DAP'en har man en dedikert volumknapp. På iPod mini er jeg nødt til å trykke meg helt tilbake til hovedmenyen og gå inn på "spilles nå". Først da kan klikkhjulet brukes til å justere volum, fremfor å bla i menyer. Det er mulig dette er mulig å fikse under "innstillinger", så det er bare å rope hvis jeg tar feil.... Men da har man jo ingen mulighet til å bla i menyene? Jeg mener at iPod hadde blitt bedre med dedikerte knapper for å justere volum. Det følsomme klikkhjulet gjør en god jobb til å scrolle, men fungerer heller dårlig til å scrolle OG justere volum Lage spilleliste: Jeg har musikksamlingen sortert etter album evt. annen informasjon hvis tilgjengelig. Diverse spillmusikk som er spredt utover flere spill havner derfor under albumet "Misc game tunes". På Zen er det så lett som å velge musikk etter album, og så trykke inn skrolleknappen (noe som tilsvarer "egenskaper" - finnes ikke i noen form på iPod mini) og velge "legg til spillelisten". Da kan jeg med samme funksjonen legge både hele album og enkeltsanger til en spilleliste. På iPod må man gå inn på en egen menyen for album hvis man vil legge til album. Hvis du ikke har lyst til det så kan du velge å bla igjennom *h-e-l-e* jævla samlingen etter navn eller sjanger og legge til spillelisten. Greit nok at scrollehjulet gjør det raskt å "browse", men det er en "pain in the ass" å finne akkurat *den* sangen. Du har heller ikke mulighet til å endre navn på spillelisten, men alt havner i "on the go 1" osv. RETTELSE: Det er mulig å legge til enkeltsanger/album ved å holde inne "velgeknappen". Man kan deretter gå inn på selve spillelisten og velge lagre den slik at den får navnet "Ny spileliste ". Endre rekkefølge på en sang eller et album i spillelisten: På Zen går jeg inn på "spilles nå" og kan, ved å trykke inn scrolleknappen, velge å endre på rekkefølgen til en sang. Jeg kan gjøre det samme med album ved å legge markøren over albumnavn fremfor sangnavn. Siden spillelisten ofte er stor, så er det greit å ha *muligheten* til å "trekke sammen" spillelisten slik at bare albumnavn samt sanger som er lagt til enkeltvis vises i listen. Ingen av delene er mulig på iPod mini. Gi spillelisten et navn: På Zen går man inn på samme meny som man velger å sortere samlingen etter album, sjanger osv, og velger spilleliste og deretter "egenskaper" over en spilleliste man vil gi et nytt navn. Dette er ikke mulig på iPod (mini). Jeg har lest igjennom den lille manualen til iPod mini, og den dekker ikke *noen* av de ovenfornevnte punktene, så det er rimelig å tro at disse mulighetene ikke er tilstede. I så fall må trykke de få knappene man har til rådighet, i en viss rekkefølge for å få tilgang til disse funksjonene... Det er vanskelig å gi uttrykk for hvor mye mer fortrolig jeg er med Creative sin løsning. Med tanke på antall funksjoner er Zen-serien iPod-serien overlegen. At iPod har de enkle spillene Brick, Solitaire, Parachute og Music Quiz, samt kalender og mulighet til å lese txt-filer kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Apple skulle heller fokusert på å lage en spiller som gjør det lett for brukeren å bruke musikksamlingen på sin måte; ikke lage en "ny revolusjonerende måte å lytte til musikk, så alle kan drite i å gjøre som de selv vil". Bare det å ha en egen knapp for å komme tilbake til hovedmenyen er verdt mer enn alle "ekstrafunskjonene" på iPod. Hadde i 1G iPod flere knapper? Nå har jeg bare hatt den i et par dager, så det er mulig jeg ser lyset og begynner å springe rundt i gaten for å reklamere for eple. Forresten: Hva gjør man hvis sang- eller albumnavnet er lengre enn bredden på skjermen? Den ser ikke ut til å "scrolle" gjennom navnet!? Uansett så er dette også noe som legges under kategorien "rot og knot". Endret 23. april 2005 av Manuel Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Justere volumet: På Creative DAP'en har man en dedikert volumknapp. På iPod mini er jeg nødt til å trykke meg helt tilbake til hovedmenyen og gå inn på "spilles nå". Først da kan klikkhjulet brukes til å justere volum, fremfor å bla i menyer. Det er mulig dette er mulig å fikse under "innstillinger", så det er bare å rope hvis jeg tar feil.... Men da har man jo ingen mulighet til å bla i menyene? Jeg mener at iPod hadde blitt bedre med dedikerte knapper for å justere volum. Det følsomme klikkhjulet gjør en god jobb til å scrolle, men fungerer heller dårlig til å scrolle OG justere volum iPod går helautomatisk tilbake til "spilles nå" etter 10 sekunder. Burde ikke være noe problem. edit: Om det likevel skulle være noen problemer med den løsningen kan du få en fjernkontroll med volumeknapp her, Endret 24. april 2005 av dassen Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Så vidt jeg har hørt støtter Archos AV420 Linux rett ut av boksen (garanterer ikke). Den fungerer iallfall som en vanlig harddisk i Windows. Den har: - 20 GB harddisk - Spiller DivX4, DivX5 og Xvid-filer - Veldig bra lydkvalitet - 12 timers spilletid for MP3, 4 timer for video (jeg opplever lengre tid enn dette) - Lydopptak enten via innebygget mikrofon eller Line In - Docking-stasjon Jeg er veldig fornøyd med min. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 Archosen blir nok litt i dyreste laget, og jeg trenger ikke noe sånn video-spiller egentlig. Regner med jeg går for 40GB Zen. Tusen takk for alle innspill og kommentarer! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Archosen blir nok litt i dyreste laget, og jeg trenger ikke noe sånn video-spiller egentlig. Regner med jeg går for 40GB Zen. Tusen takk for alle innspill og kommentarer! Et godt valg, men vær obs på at du kan få problemer med minjack-kontakten på spilleren. Det er selvfølgelig ikke noe problem å få byttet den, men du kaster bort tid på å vente. Enkelte brukere har "sikret" minijack-kontakten ved å helle en dråpe lim "over" selve kontakten, noe som er mulig ved å ta av front coveret (ikke noe triksing med skruer og slikt som gjør at du mister garantien. Det er iallfall en liten åpning rett over minijack-kontakten, slik at du kan se hvordan den er festet til "hovedkortet". Jeg vet ikke hvor effektivt dette er, men det later til at de som har gjort det hverken har skadet spiller eller fått en løs kontakt. Du mister muligens garantien hvis du klarer å kortslutte noe, men det unngår du ved å bruke lite lim og ved å ta ut batteriet mens limet tørker. Lenke til kommentar
Duplo Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Må vel mase jeg og da.. Iriver ruler gata! Zen og Ipod er for småunger! (og der fornærma vi sikkert 80% av forumbrukerne) Har bare en 1 år gammel IFP-190 256 MB. Men den er mye mer avansert enn en Zen noensinne vil bli!!! Ikke prøvd ipod så skal ikke si noe dumt om den. Om den funker på linux aner jeg ikke. Men IRIVER kan vel fortelle masse om det Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Må vel mase jeg og da.. Iriver ruler gata! Zen og Ipod er for småunger! (og der fornærma vi sikkert 80% av forumbrukerne) Har bare en 1 år gammel IFP-190 256 MB. Men den er mye mer avansert enn en Zen noensinne vil bli!!! Ikke prøvd ipod så skal ikke si noe dumt om den. Om den funker på linux aner jeg ikke. Men IRIVER kan vel fortelle masse om det Tenker det hjalp trådstarter veldig, hva du syntes om en spiller du ikke vet noe annet om enn at det er samme merke som spilleren din, som forøvrig er innen en helt annen kategori enn de trådstarter vurderer. Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Knatten: Ja det er litt fikling, jeg fikk lagt inn Linux på iPoden ganske enkelt men problemet var ganske enkelt at Maskinen ikke ville registrere at jeg hadde plugget den til firewire. Fikk litt noia da. Ingen firewiretilkobling ingen formatering tenkte jeg. Løsningen var bare å sette den i Disc-Mode og så formatere den. Men Linux oppsettet var noe av det drøyeste jeg har sett til en mp3 spiller. Oppstarten var helt sinnsyk, det stod boot iPod from iPodLinux eller noe i den duren eller reboot iPod. Og når du bootet kom det masse tegn som jeg tror tilsvarer alle de filene og greiene iPoden booter opp. Var som å se på de matrix tallene. Men jeg fikk desverre heller ikke spilt av noen sanger, så jeg tror det var veldig i betafasen da jeg prøvde det. Skal komme med mer om jeg kommer på noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå