Rayarn Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Hei, mitt gamle livekort har tatt kvelden plutselig. Utgangen virker å være ødelagt, får bare lyd i en høytaler. Så nå har jeg begynt å se meg etter nytt kort. Det blir vel et nytt Soundblaster, enten Live eller audiogy. Nå som jeg har satt meg litt mer inn i dette er det et spm jeg håper noen forståsegpåere kan hjelpe meg med. Slik er scenariet mitt; Fra før av har jeg et annlegg bestående av merker som arcam, acoustic energy. Det er primært et hjemme annlegg. En vanlig forsterker med 2 høytalere i biwiring. Spiller meget bra, kostet en god del penger i sine dager. MEN jeg vil nå utnytte 3d. Fra før har jeg ikke hatt bruk for det, min hovedinteresse har vært bil til nå. Så til selve spm(ene); kan jeg kjøpe et sett med høytalere og en liten subwoofer, og bruke de som bakhøytalere? Er det noen som har gjort noe lignende selv? De fleste settene jeg har sett på har bare 6feet/2m kabel, det blir jo et lite problem. Kan noen sette opp et forslag til meg? kan legge litt i overkant av 1000kr i dette. Live kort er jo billig (300 spenn) så 700kr i høytalere gir vell noe brukbart? Sub er ikke noe krav. Ble litt knotete fremstilling av det jeg lurte på, håper på noen mer fornuftige svar :smile: Mvh Raymond Pettersen Lenke til kommentar
Rayarn Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 øhh.. Du kunne spart deg bryet å svare på det jeg skrev. Det hadde ingen hensikt og var lite relatert til det jeg lurte på. På grensen av useriøst faktisk fra mitt ståsted. Hele vitsen var å bruke annlegget jeg har fra før som ikke består av surround forsterker. Derfor ville jeg vite om jeg kunne kjøpe et par satelitt høytalere med innebygget forsterker å bruke som bakhøytalere. På f.eks Live kortet er det 2 lydutganger. 1 for fronthøytalere (som jeg skal kjøre annlegget på) og en ekstra som er ment for bakhøytalere hvis jeg ikke har mistforstått. Denne tenkte jeg å koble satelittene på. Jeg vil bare vite om dette er mulig, samt at man kan oppnå et brukbart resultat? Eller må man kjøpe et middelmådig soundworks sett med høytalere eller lignende. Noe slikt frister ikke akkurat, når slike høytalere er noe SVÆRT begrenset lyd/trykkmessig etter min mening. -Ray- Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Jeg er ikke helt sikker på hvor bra det fungerer. Men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal virke hvis du kobler høyttalere til utgangen ment for bakhøyttalere. Når det gjelder sub'en så tror jeg det blir en dårlig løsning. Ivertfall på mitt system så er høyttalerne koblet til sub'en slik at sub'en er første "ledd" i settet, og da reagerer jo sub'en kun på lyder som blir dirigert til bakhøyttalerne. Det burde vært omvendt, at den reagerer på lyder dirigert til fronthøyttalerne. Kablene er nok også for korte, men de kan sikkert forlenges. Jeg bruker imidlertid ett Altec Lansing sett med 2 høyttalere og sub. Kostet 895 på Komplett for en ukes tid siden. Meget bra høyttalere som i tillegg er stilige å se på. Lenke til kommentar
jonathan Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Du kan kjøpe sb live! 5.1 til 300-400kr og Creative inspire 5.1 5300, til ca 1000kr. På live kortet er det analog 5.1 utgang (3*3,5mm jacks for Front, bak, og center +sub) Du kobler bare fronthøyttalerne til anlegget ditt og resten går igjenom subben. Men da har du to front satelitter til overs... Dette er ikke noe enorm lyd så du blir vel ikke über fornøyd hvis du har et litt proft anlegg fra før.. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Quote: Den 2002-07-09 11:54, jonathan skrev:Du kan kjøpe sb live! 5.1 til 300-400kr og Creative inspire 5.1 5300, til ca 1000kr. Vi kan sannelig spøke, ser jeg. Inspire rævva mi. (kremt) Ja. Det funker helt greit å kjøpe et par små-høyttalere, og plassere disse på bak-kanalen. Ja. Det funker helt fint å ha anlegget som front-høyttalere. Eventuelle wannabe-subwoofere på bak-anlegget, plasserer du hensiktsmessig. Og for all del, ikke tyn den over det fornuftige. (Men det regner jeg med at du vet. Stygg lyd er ikke bra.) Lenke til kommentar
Rayarn Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Takker for alle svar til nå, tror sannelig jeg skal prøve en slik løsning jeg hadde tenkt. Men hvilke høytalere burde jeg velge? Har lest noen tester på http://www.dinside.no men vil høre fra andre etter erfaringer. Noen som vet råd for kabel lengden som anntagelig blir i korteste laget? Er det bare å skaffe en forlengelse av 3.5mm jackkabeln? Mh Raymond Pettersen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå