Gå til innhold

Noe er dødt! Er det PSU, CPU eller MBO?

Anbefalte innlegg

Min 2,5 år gamle PC er død! Etter flere måneders problemer, tok den endelig kvelden. Problemene har vært at maskinen pleide å fryse 3-5 minutter etter oppstart. Etter fra 5 til 50 rebooter kom maskinen i gang og kjørte 100% stabilt i ukevis. Gruet meg veldig til neste gang jeg måtte restarte maskinen.

Så, her om dagen, nektet maskinen å starte i det hele tatt. Alle vifter starter (PSU, CPU og GFX). Harddisk-lyset skinner gult, men diskene starter ikke. CD og DVD-spillerne lyser gult. Drar jeg ut IDE-kablene, spinner harddiskene opp. Skjermen forblir svart selv etter å ha fjernet alt utenom CPU, 1xRAM og GFX (også prøvd alternativt GFX). Har tømt CMOS.

RAM, disker, kort og kabler har jeg testet i en annen maskin. Jeg har ikke andre maskiner med ATX-strømforsyning eller Slot1, så jeg får ikke sjekket mer. Regner med at det enten er feil på strømforsyningen, prosessoren, eller hovedkortet.

Hva er den mest sannsynlige synderen? Selv holder jeg en knapp på hovedkortet.

Deler til ny maskin er på vei, men det hadde vært fint å få liv i den gamle traveren igjen, i stedet for å kanibalisere den.

Specs på den døde er:

AOPEN Big Tower 300W PSU

ABIT BE6II (nyeste BIOS)

INTEL PIII700(100) (vanligvis klokket til 768)

KINGSTON 768MB PC133 RAM (3x256MB)

ASUS v6800DLX (vanligvis klokket opp 5%)

CREATIVE SB Live! Player

3COM 10/100 (905TX)

SONY CD-RW (8x/4x/32x)

AFREEY DVD 8x

IBM 20GB 7200

MAXTOR 80GB 5400

WD 80GB 5400

WB 80GB 7200

WIN XP pro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. får du ingen feilmeldinger i boot eller ang. IRQ

2. hva slags frys er det snakk om mens du er i Windows

3. noe spesielt mønster ( i Programoperasjoner eller etter ny hardware installasjon )

4. hva slags vedlikehold gjør du fysisk/ defrag etc.

5. aktivert/ deaktivert ACPI

6. hvilket OS

Lenke til kommentar

Disse sprøsmålene er vel rettet inn mot problemene jeg hadde da PCen fremdeles virket (om enn ikke helt bra), men svarene er i alle fall som følger:

1. Ingen IRQ eller DMA konflikter eller feilmeldinger under boot eller fra Device manager.

2. Total heng! Muspeker stopper også. CTRL+ALT+DEL gir null respons. Ingen feilmelding blir registrert av Windows.

3. Ingen. Maskinen hang seg som regel rett etter at desktopen kom fram, men noen ganger fungerte den i et par minutter før den frøs.

4. Ingen når maskinen henger. Pleier å kjøre full virus scan hver natt og defrag to ganger i måneden.

5. Har prøvd begge deler. Ingen forskjell.

6. Windows XP pro Engelsk.

Nå er dog maskinen helt død (se opprinnelig innlegg)

Lenke til kommentar

Når en kamerat vræka Athlon'en sin skjedde det samme. CPU'en var død, alle vifter startet, diskene gjorde det ikke, dioder lyste, men skjermen var og forble svart. Skulle allikevel ikke tro CPU'en din plutselig tok kvelden. Men hvem vet?

Er det noe jeg ikke tror er kaputt, så er det strømforsyningen. Det meste starter jo, ikke sant?! PSU'en må jo *fungere* for at det skal skje. Uansett; Du kunne jo prøve å koble fra strømforsyningen. Lag kontakt mellom GRØNN og en SVART på ATX-pluggen. Vips, du har nettopp "tjuvstartet" powersupplyet! :smile: Så plukker du fram multimeter (eller voltmeter) og måler spenninger mellom lederne i Molex pluggene. Forventer 12V mellom GUL/SVART og 5V mellom RØD/SVART. Slik kan du "teste" om alle Molex pluggene fungerer..

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-07-08 00:44 ]

Lenke til kommentar

Jeg har ikke alltid vært like flink til å jorde meg når jeg har mekket inni kabinettet. Det kan jo selvfølgelig være statisk elektrisitet som har forårsaket ustabiliteten og til slutt tok knekken på et eller annet.

Jeg har forresten fått utelukket feil på strømforsyningen nå, siden noen av delene til min nye maskin har ankommet. De fungerte fint med den gamle strømforsyningen.

Da er bare spørsmålet om jeg kjøper ny prosessor eller nytt hovedkort til den gamle maskinen. Kjøper jeg en av delene, er det sikkert den andre som er synderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...