Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk gjennom telefonkabel m/4 ledere

Anbefalte innlegg

I forbindelse med overgang fra ISDN til ADSL har jeg følgende spm.

Er det mulig å bruke vanlig telefonkabel m/4 ledere som nettverkskabel?

Greia er den at vi har en pc oppe og en pc nede i kjelleren som begge har vært på isdn, men nå som vi går over til adsl må jo alle pcene stå etter adsl modemet.

Er det da mulig å bruke den kabelen som allerede ligger i veggen når den er med bare 4 ledere? Vet at vanlig Cat5 kabel er med 8, men tror jeg har hørt at man kan oppnå 10mbit med 4. stemmer dette? Må jeg koble om lederne i tilfelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du kan bruke nettverk med 4 ledere ja, da 10/100mbit kun bruker leder 1-2-3 og 6.

Hvilke hastigheter du kan oppnå med en vanlig telefonlinje som ikke er tvunnet har veldig mye med interferens å gjøre, samt lengden på kabelen. men signal bør du få ihvertfall, og sjansene for 10mbit er store.

Lenke til kommentar
IVet at vanlig Cat5 kabel er med 8, men tror jeg har hørt at man kan oppnå 10mbit med 4. stemmer dette?

Det stemmer delvis. For man kan oppnå hele 100Mbit med kun 4 ledere da 100mbit kun krever 4 ledere. Grunnen til at det er 8 ledere er at kabelen (i det fleste tilfeller) er tilrettelagt for 1000Mbit. Lederne du skal bruke er 1,2,3,6

Endret av melsom
Lenke til kommentar

Har selv prøvd å ha nettverkt over en telefonledning. Den var 30 meter lang og ikke tvunnet. Det gjorde den ganske ustabil. Tror jeg hadde 75% loss når jeg kjørte ping. Men det fungerte til sitt bruk.

En CAT5 kabel er ikke spesielt dyrt og kjøper du en rull på 100 meter (eventuelt får noe avkapp av noen som jobber med å legge kabel(det gjorde jeg ;-))), en tang og noen rj45 kontakter så er det utrolig hvilke andre steder det er behov kabel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...