Even89 Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Er en gutt på 16 år og har akkurat fått meg ny båt-- Det jeg lurer på er om jeg trenger båtkurs for å kjøre en motor på 40 hk--? Har hørt at det ikker er nødvendig, men nyttig-- Er en erfaren båt kjører så det ville ikke skade hvis jeg slapp det båtkurset Lenke til kommentar
Homme Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Tror du må ha båtførerprøven eller hva det heter så lenge du skal kjøre en båt med mer enn 10hk. Lenke til kommentar
total Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Så lenge du er over 16 kan du føre båt som er under 16 meter og så mye hest du bare vil.. Men det er jo smart med båtførerprøven, men som sagt ikke påkrevd. sjekk mer i dette forumet Lenke til kommentar
allyse Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Må ikke nei, men du bør ta båtførerprøven. Er ALT for mange ungdommer som ikke har respekt for hverken båt eller sjø :/ Lenke til kommentar
andesam Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Har det selv, man lærer ganske mye nyttig. Men man får ikke lov til å kjøre noe større eller raskere båter fordi... håper det kommer påbud om det snart.. hehe hvis ikke du har noen erfaring med båt før så burde du ta det, og selv om du har noe erfaring så kan det være ok å ta det. også gir det sikkert foreldrene dine en trygghetsfølelse... Endret 21. april 2005 av andesam Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Må ikke nei, men du bør ta båtførerprøven. Er ALT for mange ungdommer som ikke har respekt for hverken båt eller sjø :/ Finnes også voksne som bare kjøper seg båt og ikke har et fnugg av peiling. Båtførerprøve for teh win! Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Finnes også voksne som bare kjøper seg båt og ikke har et fnugg av peiling. Båtførerprøve for teh win! Jepp! Kan ikke si hvor mange ganger jeg har sett voksne folk med ny båt som skal legge til kai uten å ha et fnugg peiling på hvordan en båt ska behandles. Båtførerprøven er allt for enkel i mine øyne. Det burde være like vanskelig som bil-lappen.. minst. Uten å vite dette sikkert så mener jeg å ha hørt at hvis man skal kjøpe motorsykkel i Tyskland, så er det et krav at man skal klare å reise opp sykkelen på egenhånd. Klarer man det ikke så må man kjøpe en mindre sykkel. Slik burde det være med båt også. Når man skal kjøpe båt så bør man bevise at man kan å håndtere den! Noen som mener tullinger bør få drive på slik de gjør i dag? (OT: "bil-lappen" eller "billappen"? Usikker her nå ) Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Er du vant med båt og sjø, og ikke er villman på sjøen, går det bra. Er du ikke så altfor erfaren og ikke vet opp ned på en båt, tar du båt fører prøven. Selv har jeg ikke tatt den, men vært i båt siden 5 års alderen, og vil ikke si jeg har problemer med å håndtere den. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) mye av det man lærer er egentlig ganske unødvendig for mange, men kan være veldig kjekt å kunne. navigering, lanternet ect. Endret 21. april 2005 av andesam Lenke til kommentar
Even89 Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Tror kanskje eg tar et sånt kurs då Virker greit Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Du trenger ikke det, men det er nyttig å ha! Det er billigere å ta det nå, enn å ta det etterpå hvis det blir pålagt!! Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Eg tok båtførarprøven då eg var 13. Veldig nyttig. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Finnes til og med som nettundervisning. Dog prøven må tas i et godkjent testlokale, finnes rundt omkring :-) Lenke til kommentar
andesam Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Eg tok båtførarprøven då eg var 13. Veldig nyttig. må man ikke være 15 for å ta det? tror hvertfall det var sånn da jeg tok det.. Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Man må være 14 for å ta det nå. Tror ikke båtførerbeviset er så altfor vanskeligt egentlig. Bruker du normalt folkevett, klarer du å kjøre båt/bil what ever meget bra! Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Du kan vere så liten du berre vil når du tar prøven, men du får ikkje beviset før du har fylt 14. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Har kjørt båt, ja, ikke sittet på, men KJØRT båt siden jeg var seks år. Ingen kan fortelle meg at jeg skal ta et båtførerbevis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Har kjørt båt halve livet og vel så det. Likevel tror jeg ikke jeg får kjøre vår båt alene, nå. Den er på 21 fot og har 200 innebygde hester. Gotta love it. Joda, kanskje jeg får kjøre. Bruker billappen som argument. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Har kjørt båt halve livet og vel så det. Likevel tror jeg ikke jeg får kjøre vår båt alene, nå. Den er på 21 fot og har 200 innebygde hester. Gotta love it. Joda, kanskje jeg får kjøre. Bruker billappen som argument. jeg hadde ikke klart å leve med et nei hadde jeg vært deg selv cruiser jeg rundt i gamlingenes 18" daycruiser på sommeren Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Kjørt to båter siden jeg var fjorten: 1. Hydrolift X-17. Maks hastighet: 46 knop. 2. Edgewater 17 fot. Maks hastighet: 48 knop. Så lenge man ikke kjører som en tulling, så ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne kjøre litt raskere båter enn 10 hester før man er 16. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå