Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

QOS på Linksys WRT54G

Anbefalte innlegg

Heisann!

Leste i en annen post her at Linksys WRT54G har støtte for QOS i siste firmware. Hvor bra er denne QOS løsningen? Støtter den å prioritere f.eks en port og en IP? Hadde vært fint og hørt fra noen som har testet ut dette. Kanskje noen til og med kan poste et screenshot fra oppsettet?

NB: Tenker hovedsaklig på orginal firmware.

Er også interesert i erfaringer med andre "billig" routere som støtter QOS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Leste i en annen post her at Linksys WRT54G har støtte for QOS i siste firmware. Hvor bra er denne QOS løsningen? Støtter den å prioritere f.eks en port og en IP?

QOS fungerer utmerket, nå bruker jeg alternative firmware på mine som gir endel i tillegg, tror ikke du kan prioritere IP men du kan prioritere på MAC-adresse.

Men skal du ha WRT54 så kjøp en GS, den har dobbelt så mye RAM og flashminne noe som kan bety endel hvis du ønsker og bruke en bedre og mer funksjonsrik firmware.

Lenke til kommentar
QOS fungerer utmerket, nå bruker jeg alternative firmware på mine som gir endel i tillegg, tror ikke du kan prioritere IP men du kan prioritere på MAC-adresse.

Men skal du ha WRT54 så kjøp en GS, den har dobbelt så mye RAM og flashminne noe som kan bety endel hvis du ønsker og bruke en bedre og mer funksjonsrik firmware.

Fungerer alle uoffesielle firmwarer også på GS versjonen eller må de være spesialskrevet for denne?

Ønsker ellers flere tilbakemeldinger rundt QOS med offesiell firmware.

Lenke til kommentar
Fungerer alle uoffesielle firmwarer også på GS versjonen eller må de være spesialskrevet for denne?

Det er bare forslkellen på RAM og Flashminne som skiller de, i og med GS er mer egnet for fancy firmware vil du nok se at det er denne som vil bli favoritten.

Selv bruker jeg Sveasoft sin Talisman-firmware og den se bra ut selv om det er første beta, der skal det komme mye snacks som kommer til og kreve plass.

Lenke til kommentar

WRT54GS sin originale QOS fungerer bra, den prioriterer på LAN port og/eller MAC nummer.

Jeg bruker siste firmware som er sluppet i USA (v3.37.2) den er forholdsvis stabil på WLAN også.

Sveasoft sin siste Alchemy firmware er bedre på QOS, men den er noe usatabil på WLAN sammen med mitt Intel BG2200 kort, mulig den fungerer bedre med andre kort.

Endret av Chrian
Lenke til kommentar
Er også interesert i erfaringer med andre "billig" routere som støtter QOS.

Har ip-tlf. Og foreldrene klager på tlf. kvalitet ved lasting og slikt, og da ville QOS med prioritering først og fremst av samtaler vært ypperlig.

Har jeg forstått det rett, så er det slik at uansett om jeg bruker hele båndebredden, så vil ip-tlf samtalene ta det den trenger ved inkommende eller utgående samtaler?

Og hvordan skal ip-tlf prioriteres, ved mac adresse eller ip?

Uansett noen som kan anbefale en billig-router med QOS? Jeg har ikke WLAN, så det er ikke nødvendig...

Lenke til kommentar
Sveasoft sin siste Alchemy firmware er bedre på QOS, men den er noe usatabil på WLAN sammen med mitt Intel BG2200 kort, mulig den fungerer bedre med andre kort.

Prøvd Talisman?

Alchemy ser ikke ut til og bli det helt store, og Talisman er vel laget mer eller mindre fra scratch og har kastet ut mye av det som plaget både orginal firmware og Alchemy.

Dog er Talisman ver 1.0 så det kan nok være lurt og vente litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...