Gå til innhold

Hvor kan jeg laste ned en "bass test"?


Gjest Slettet-p4PIYwb6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-p4PIYwb6

En i klassen snakket om en slags bass test. Har søkt en del men finner ikke noe særlig, vet noen her om en plass der jeg kan laste ned en slik fil eller lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, i selve mediumet kan jeg gå helt ned til 1 Hz om jeg vil, men de fleste lydkort fjerner alle frekvenser under 20 Hz grunnet Nyquist-speiling etter hva jeg har lest om lydkort.

Men de fleste opplever 40-60 Hz som meget dyp bass. Under dette er nesten ikke hørbart, og du vil heller føle vibrasjonene enn å høre dem som harmoniske lyder slik du kan med en frekvens på f.eks 60 Hz.

De fleste ordentlige hifi-høytalere (ikke de plastikklekene til Creative o.l.) har 30-40 Hz som laveste frekvens før de vil kutte vekk det som er lavere. Skal man lavere enn dette må man ha en subwoofer.

De flest hifi-subwoofere har 25-30 Hz som absolutt laveste frekvens.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Ok folkens, første bass test er en musikals test. Dvs., trommer og en basslinje.

Testen er laget med Reason 3.0.

 

MERK: Jeg påtar meg ingen ansvar for skader/ødeleggelse av høytalere ved bruk av denne testen! Testing skjer på eget ansvar!

 

Link:

 

Skagen's Bass Test #1: Trommer & Basslinje

Skagen's Bass Test #1: Syntestisk sinusbølge (130 - 8 hz) (potensiell høyttaler/subwoofer-dreper!)

 

 

Post resultatene deres i richters skala etter endt testing :p

Jeg kan koke opp noen flere tester med trommer og basslinje om det er ønskelig.

 

edit: Sinus-test

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...