Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Coop stasjonær med trådløs trøbbel

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å hjelpe noen venner med å få opp en COOP PC (ala denne: http://www.dinside.no/php/art.php?id=115975) opp på trådløst internett.

De har UPC koblet til en NetGear trådløs router. Jeg har ikke satt opp WEP (men skal bare legge inn Mac-adresse liste), og får fint trådløs kontakt med min laptop.

Den stasjonære har WinXP med SP2 (har ikke SP2 på min PC og kjenner ikke godt nok den nye håndteringen av WLAN). Opprinnelig hadde den ikke aktivert "Wireless Zero Configuration" (under services var den disablet). Dvs. man skulle forvente at det var en properitær driver/WLAN applikasjon som styrte dette (slik er det med min IBM laptop).

MEN, jeg kunne ikke finne et slikt program i systemtray.

Så jeg enablet servicen (for å få windows til å ta seg av WLAN). Når jeg nå åpner WLAN verktøyet (som ser ganske ny ut i SP2), finner den ingen soner. (tar refresh ørten ganger).

Spørsmålet er:

Har noen opplevd det samme?

Kan det være et antenne issue? (vi befinner oss noen rom unna router, men godt mottak samme sted med laptop)

Er det slik at kortet ikke støtter windows sin "Wireless Zero Configuration"?

Noen som har forslag til feilsøking videre?

PS: Den stasjonære PCen er foreløpig oppe på nett via kabel fra router.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortet finnes i device manager.

Kortet er enablet.

Drivere har jeg ikke sjekket skikkelig, har nettopp fått tak i navnet på kortet:

"rt2500 usb wireless lan card" får jeg vite (ba eieren å finne navnet i device manager). Stusser nå litt over at det står usb...

Lenke til kommentar

Ja det er et Ralink USB-kort.

I Nettverkstilkoblinger: Fjern zero configuration hvis den er på. Konfigurer TCP/IP

iht manualen for routeren (sannsynligvis "automatisk IP osv".

Høyreklikk på Ralink-ikonet i systray, velg launch config utilities.

Velg Site Survey tab'en hvis den ikke kommer automatisk.

Velg routeren, klikk Add to Profile. Fyll ut WEP-innstillinger, RF-kanal etc. Klikk Activate under Profile-tab'en.

Dette funket for meg, selvfølgelig etter litt knoting. Får effektivt 3-5 Mbps mot en 11 Mbps router i samme rom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...