Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Extremt Ustabil-Amd64/4000+ & Msi K8T neo2 Fir

Anbefalte innlegg

Hei Folkens, har akkurat kjøpt/bygd meg en ny pc, som jeg håpen kunne bedre spilloplevelsene mine litt :p men neida... har vært helt sykt ustabil i 3 uker nå...

kommer tilbake til hva slags feil etterhvert...

PCen består av:

Amd 64 4000+

MSI K8T Neo2 FIR (K8T800Pro Chipset)

2048Mb Ram (2x (2x512mb kit) DDR 2.5CL DualChannel / PC3200)

TwinMos - Mod:(M2S9J16A-PS)

ATI Sapphire Radeon X800XT

1x 160GbMatrox Sata HDD

2x 80Gb West.Dig. SE IDE HDD (gammel)

1x Dvd-spiller (gammel)

Fortron/Source Strømforsyning ATX 400W 120mm, SATA, Special Edition, 24/20pin

MAX Output - 3.3V=30A - 5V=28A - 12V1DC=14A - 12V2DC=15A

1. må jeg få si... Med alt dette rigga opp, er den mer enn stabil nok, til f.ex. Installere XP Pro(sp1), & i Starten helt normal i oppstart av Bios, litt verre med XP, kommer tilbake til det... Men bare så det er sagt... den "virker" heeeelt super.. helt till man begynner å leke med GFX kortet... Eller er på i lengere tid... (Surfe Web, Sjekke UtForsker/MinDataMask.) Men Klikker ALDRI da den bare står på... uten å opperere...

Så til selve feilene.... Er jeg i Xp, Surfer eller Min datamaskin, er det første hintet jeg får at det Intrigerte LydKortet blir Psycho... med høy lyd (som jeg tilfeldigvis har koblet til 2x 300W høytalere 2m fra meg...) begynner det å "levere" live lyder fra noe som kan sammenligner med modem-oppringings lyden.... dette pågår vanligvis i 20sek til noen mins... Prøver jeg i det heletatt starte den video, starte Spill eller i det heletatt 3d GFX, låser systemet seg helt.

Må bruke reset knappen for Boot.

Så blir det bare værre.... her er et eksempel fra i går... Satte inn den "nye" PSU'en, Alle Ram'Brikkene & X800XT kortet (Kommer info hvorfor de ikke var i under...) Altså, helt fullt rigga opp.... Starta opp heeeeelt bra, Xp oxo. La inn drivera til X800 kortet... restarta, la seg inn WDM drivere, så restarta igjen (for sikkerhetsskyld) Starte opp, Og igjen PrikkFritt... Deretter.. Installerte Vampires:Bloodlines for å teste.. , La også inn DirectX9.0c. restart... Og igjen no Probs. Sååå Starter spillet, og funker helt greit til jeg trykker "new Game" inne i spillMenyen... Total Crash. (blir det spillt musikk Looper den). Trykker Reset.

Windows Starter opp... SÅ (etter en crash i spill) er det nesten 90%+ sjangse for crash da Ikonene blir loada (slutten av oppstart)... Trykker da igjen Reset... Denne gangen Låser XP seg Før den "logger på Bruker" (Blackscreen) . Maskin Av... 10sek... på ... de samme feilen gjentar seg igjen.... i spill (meget ofte) og etter tid i XP** (men nesten 100% sikkert i løpet av 1 time aktivt bruk).

I Xp er den er ca 5% sjangse for at ATI Catalysts (gfxkort) klarer VPU Recovery.

Får da noenganger beskjed om at det er en Ati2dvag.dll som hadde noe med crashen å gjøre. Men Tviler på det... :/ har prøvd 3 versoner av driverne...

Men ting kan forbedres... Fant ut dette da jeg tilfeldig begynnte "feilsøke".

Jeg har Allerede gjort hva som kan gjøres med Ram Brikker... 1, 2 & 4 stk, i Dual/Single Chan. 333Mhz/400Mhz. Så, Gjort det samme med Geforce4. Oxo Prøvd hver Ram Chip.

Bios, 4in1, Lyd, GFX, DirextX, USB... vel... alle drivere jeg kan tenke på er Oppdatert til nyeste drivere fra Web.

Det aller utroligste er at det er nettop den maskina jeg Bruker nå....

Men Med 1 Ram-Brikke (512mb - 400Mhz i Singel-channel-mode(64-bit)) & GeForce4 4200Ti gfx kort.

Og har ikke klikka nå på minst 6 timer + (men ikke spillt med den eller brukt annet Gfx aktivt) uten X800XT altså. Men nei... er verken Ram eller GFX-kort som er feilen... Samme ting skjer med dette oppsettet oxo, men, 10% av tiden... eller mindre... altså Mye mer stabilt, men fortsatt ikke.... Serlig "modem-lydene" kommer etter tid med aktivt bruk, Raskt etterfulgt av en Crash... så oftere & Oftere...

System/CPU/GFX kort ligger mellom 30/35C normalt, så ikke temp prob i seg selv (men har en følelse av at den blir værre... om det er varmt i rommet...)

Oki... Phew.. se hva jeg sliiiter med her da :((( begynner få tynnt hår, & sååår rygg etter å strekke meg etter reset knappen :/ Så Håååper noen kan hjelpe meg... Leser du dette, så 1000-takk for oppmerksomheten i det minste :)

MSI mente følgende "Du MÅ/SKAL ha MINST 24++ Amp. på 12V utgangen av PSUen (strømforsyning :hmm: ) " Altså la oss si en 26A+ til HovedKort/CPU da... Hadde 1. en Sweex PSU 400W (hadde en 12V max 12A) som sagt over shoppa i går en Fortron... 15A & nei er ikke heelt dum men... Datakjeden (som ikke har peiling på dette med PSU/ampere i hvertfall) ikke hadde medre PSU en Fortron, i hvertfall i butikk... Hjalp ikke i det heletatt med 3A mer... men sierseg selv im Kortet "Ønsker" f.ex. 16A eller 15,5... :/ Og skal du ha noe bedre må du opp i 1000kr.+ & vil da ha bedre info 1.

(gutta fra MSI bruker PSU'er med 36A på 12V'en)

Noen Som VET noe om Amd64 (4000+) + Siste i GFX-kort + Max Ram = PSU?

er du usikker på dette punktet så i hvertfall legg det med om du poster om det temaet :)

Noen som har andre ideer i det heeletatt, såå please, er meer enn glad for ideer/tips :) ellers, ha en "fortsatt" god dag/kveld :)) Håper på en masse svar :yes: På Forhånd, 1000.. 1000 - Takk :!:

Link til min MSI Post:

Min MSI Forum Post

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har lignende problem, ny installasjon, ved "hard" bruk som installasjon av program eller overføring av store filer låser alt seg "forever", ingenting hjelper bortsett fra svenskeknappen.

Har prøvd å ta ut skjermkortet (ATI 9200) og bruke det innebygde, samme problem.

Gikk fra Win XP Media til "vanlig" XP Pro. fremdeles samme problem.

Så en ting til vi har til felles- Maxtor 160 GB SATA.... Kan det være problemet?

Jeg skal i hvert fall prøve å bytte til en IDE og se om det løser problemet.

Noen andre ideer?

VIA KM400A

XP2200 prosessor

ATC Cooler Master kabinett

Soundblaster lyd

Lenke til kommentar

Oki, Har endelig etter X antall timer med feilsøking funnet ut følgende feil....

PSU'en jeg sisst hadde skaffa med 12V1DC=14A & 12V2DC=15A Har jeg da fått bekreftet blir en 12V=29A total... CPU+Ram på en rail & HK + GFX på den andre... eller noe i den duren... så PSUen her er i det minste veldig bra :D (anbefales ;D blå-neon & 2 vifter /regulator.) Så da her ikke Power noe stress lengere... men tvilsomt det som var mitt problem fra starten av i det hele tatt.... Fordi...

Angående Problemet mitt med "Rare, Ekkle, Psycho" Lyder som "pluttselig" og helt random i XP ble kastet up på det Intrigerte Lydkortet.... Prøvde jeg Punkt 1. & 2.

1. Kabel-Bunten fra HovedKort Til PowerSuply (20/24pins) lå ALT for nær DIMM 1 & DIMM 2.... mener jeg har vært borte i noe med signal-overganger for... men men... ikke sikkert dette var problemet.... Men er en høy sansynlighet...

2. Stereo-Jack/Phono Kablen min mellom PC/forsterker hadde overledning :p

Var strømm rett ut på hele jordinga.... :no:

Nytt ThermalTake Shark Kabinett & Audio-Kabel i dag, så punkt 1. & 2. er nå løst.... Ingen "lyder" etter dette var fixet....

Men.... Så var det dette med "BlackScreens".... & her er det bare en ting å si...

Har du noen av Radeon kortene.... som bruker AGPx8.... Og har de andre feilene jeg har nevnt over.... alt uten det med Lyd.... SÅ Prøv å i Ati - Catalyst (eller Bios, men jeg måtte bruke Catalyst) Sett AGP fart til X4 (AGPx4)

Catalyst har dette under SMARTGAR- undermenyen....

---->>>> Mulig dette er et MSI eller AMD 64 Relatert Problem <<<<----

Da dette var gjort kjørte jeg 3DMark 2003, & fikk 12300ish Påeng på Benchmarken.... (det er 1300 Mer enn det jeg fikk ved samme oppsett & AGPx8)

Eneste jeg med klarhet kan i er at det er raportert at 9800XT har samme prob. eller kjører minst like bra på X4...

Dette er i hvertfall en bra ting å teste om du føler du har prøvd alt annet... for omgz... føles som en heeeelt annen maskin nå :D

Har ikke Crasha/Klikka ... vel.. ja siden jeg satte på AGPx4 nå... og det er snart 6 timer + med testing.... & setter jeg på AGPx8 klikker det med en gang igjen!!!!!

Etter 4 restarter klarer jeg komme meg "inn til" Catalyst menyene å slå over AGPx4.... & heretter sier jeg bare AGPx4 RULEZ!!!! :thumbup:

Lykke til alle sammen :) Ha en god Dag/Natt/Morgen ;D

Endret av Makavelia
Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke var at du hadde 4 ram brikker? Clawhammer sin minnekontroller liker ikke akkurat 4 brikker ;) blir ofte kraesjh, og i tillegg må du kjøre 2t og ddr333... :D

Om hovedkortet ditt gjør til at du må kjøre 4x AGP så er det kansje lurt å bytte det?

Vil forøvrigt anbefale et nForce HK :)

Lenke til kommentar

tviler på det Skink, siden sisste post, har ikke maskina hengt en gang, siden jeg satte AGPx4 (fra x8). Så det Problemet er egentlig Løst... Men Nei... "%" detta Hoverdkortet... :/ Som du sier... er dette delvis riktig for meg... HovedKortet i DualChannelMode, med 2 set... dvs. 2 x 2 x 512 DDR =2048... Blir Max frekvens satt til 333Mhz, Men... CL blir fortsatt satt til 2,5 2 blir ustabilt :/ Prøvde et par oppsett med Memtest86 på 4 brikker, bare 2,5CL fungerte, CL2 Total Krasj (feil på ALLE tester).

Så... litt merkelig at dette systemet ikke godtar x8 AGP!!!!! & i tillegg har dette CL problemet......!!!! Heelt SinnSykt Spør du meg.... & dette er MSI!!! ???

Brukte Asus... (sisste 3 år..++) og alle vet jo hva det har vært gjennom sisste årene... & rykte... men omgz, sykt å si det men, savner nesten Asus littegrannet :(

De Damn lydene kommer fortsatt... men BARE i XP, (aldri i spill), men da men surfer web, eller interne HD'er med Explorer(utforsker). MAO nå er lyden på "mute" så jeg ikke igjen blir skremt vettet av.... og jobber fortsatt med dette problemet :/ og denne sliter jeg med... prøver en NY XP inst. atm...

igjen Take Care ^*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...