Gå til innhold

Hjelp! Jeg har blitt stillt et ultimatum!

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Okey, Jeg har velget mellom Canon EOS 350D eller Canon EOS 20D. Hvem skal jeg velge?

Er klar over at 20D knuser 350D på de fleste måter, men er den litt "over mye head" når jeg er en "nybegynner".

Har lånt et spilrefleks kamera i en periode nå, og elsker å ta bilder.

Det som er litt av poenget her er at jeg MÅ holde meg til den jeg velger i 3 år.

Tror dere da at jeg med tiden kommer til å trenge noe bedre enn 350D?

Takker for seriøse svar, helst begrunn begge synspunker hvis det er noen :p

MVH Simen.

Endret av SOGM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette temaet har blitt diskutert før, se blant annet tråden om "unødvendige ekstremegenskaper", se her: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=406084

Om 20D knuser 350D eller ikke er nok absolutt et definisjonsspørsmål som jeg ikke ønsker å gå inn i. Se heller tråden jeg har linket inn.

Jeg velger å gi deg den samme anbefalingen som jeg fikk fra andre som har foto som yrke. Rådet jeg fikk var at hvis man kun har et begrenset beløp tilgjengelig for innkjøp av kamera og objektiver så bør du prioritere gode objektiver. Med andre ord - har du mulighet til å kjøpe 20D OG gode objektiver så gjør du selvsagt det. Hvis ikke så kjøp 350D og gode objektiver til dette.

Husk at objektivene vil du kunne ha i svært lang tid (ved normal bruk) mens mange vil skifte kamerahus vesentlig oftere (avhengig av hvor utstyrskåt man er) :)

Jeg tror ihvertfall at funksjonene på 350 D for de fleste glade amatører er mer enn tilstrekkelig.

Vel det var rådet som jeg fikk og som jeg valgte å høre på. Blir den glade bruker av 350D om ikke altfor lenge! :!:

Lenke til kommentar

Takker for fantastiske svar.

Men problmemet mitt er at uansett hvor mye penger jeg bruker på kamera, vil jeg ha like mye penger til linser. Dette er fordi det er mamma som får kamreat gjennom jobben, og det er jeg som betaler linsene.

Hva er da å ambefale? Mamma har rå til 20D :p

Men hvor mye må jeg ut med for å få en SKIKKELIG linse, Ikke noe flaggskip greier, men en linse som henger med, f.eks 20D.

Jeg kunne tenke meg en macro linse og en som har god zoom.

Ps, hvilken linse burde man han hvis man skal ta bilder av fugler i fart?

Lenke til kommentar

Makroobjektiver rundt 100mm av bra kvalitet får du til ca 3500kr i Norge (Sigma 105mm, Tamron 90mm).

Som vanlig zoomobjektiv kan du jo f.eks. vurdere Canon 17-40L.

For å ta gode bilder av fugler i fart trenger du et lyssterkt og raskt teleobjektiv. F.eks. 200/2.8 eller noe i den duren. Prøv gjerne å få lånt et objektiv med slike brennvidder og finn ut hva du har mest bruk for.

Lenke til kommentar

Da prøver jeg igjen! :) Først så kan jeg jo spikke litt fliser og si at hvis mamma betaler for kamerat så kan du sikkert overtale henne til å gi deg det hun sparer ved å kjøpe 350D istedenfor 20D til kjøp av objektiver, men det får være opp til deg.

Ihvertfall - de objektivene som jeg har planlagt å kjøpe er:

1. Canon EF 70-200mm f/4L USM. Koster ny ca. 5 500-6 000. Lysstyrke ikke helt optimal. Men jeg har ikke mulighet til å gå for f/2.8-versjonen (for dyr). Dessuten vil jeg nok fotografere klart mest i dagslys - lysstyrke er derfor ikke så viktig for meg. Tror det fint skal gå an å ta bilder av fugler i fart med dette. Optisk så skal dette objektivet være svært godt.

Et alternativ med dårligere lysstyrke, men lengre brennvidde er Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM. Koster ca. 4 500. Finnes også i billigere varianter (et uten IS og et uten USM). Optisk er nok ikke dette objektivet helt i samme klasse, men jeg har sett mange flotte bilder med dette objektivet på dotten (foto.no).

Et annet alternativ er fast brennvidde, f.eks. Canon EF 200mm f/2.8L II USM. Koster ca. 6 800, men kan kanskje fåes brukt. Fordelen er lysstyrken. Selv valgte jeg ikke denne varianten fordi 70-200mm for meg passer bedre da denne er mer fleksibel. Den er f.eks. også god til portretter (men ikke inne uten blits).

En mulighet for alle objektivene er 1,4 konverter (øker brennvidden med 1,4), men her må du huske at du mister autofokusen ved dårligere lysstyrke enn 5.6.

I tillegg skal jeg kjøpe Canon EF 50mm f/1.8 II (koster ca. 1 000). Denne vil nok bli brukt mest inne til å ta portretter uten blits og "vanlig" fotografering inne (fest, unger osv.). Og nok en gang - hadde jeg hatt råd hadde jeg valgt Canon EF 50mm f/1.4 USM (koster ca. 3 100).

Makro har jeg ikke greie på så der bør du få råd fra andre.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Selv har jeg 300D, og den tilfredsstiller meg godt. Men om pris er et fett ville jeg si 20D fremfor 350D. I min bruk så er viktigste argumenter for at jeg ville valgt 20D kvalitet i høy ISO(altså kan du ta bilder i dårligere lys) og generell hastighet. Byggekvalitet m.m er bedre, men selvfølgelig, 20D er rettet mot et litt høyere marked enn 300d og 350d som mer er inngangsmodellene.

Det negative med allt godt utstyr er at de enn så lenge er større og tyngre enn rimeligere versjoner(stort sett!). Uansett om det er objektiver eller kamera. 20D er betydelig større og tyngre enn 350D.

Ellers sier jeg ikke så mye, ettersom det meste er sagt og fornuftig er det også :)

Mitt tips ved objektivvalg: Lysstyrke er viktig! Et 20D kan kompensere mye med høy ISO, men uansett! Min hverdag dekker jeg med en fast 20mm f2.8, en 50mm 1.8(som foreslått her) og en 100 f.2. Må jeg zoome så fungerer fortsatt kroppen =) Tar alt fra portretter, idrett(inne og ute) til det hverdagslige som ferie, fest osv osv. Veldig anvendelig pakke, små og lette objektiv, god kvalitet, lyssterkt og rimelig.

Lenke til kommentar

Hvis mor betaler (noen som har det gitt) velger du selvsagt 20D, du klarer sikkert å lure ut av henne litt penger til et par objektiver etterhvert også....

For å være litt pirkete... Du har vel kanskje mer et dilemma?? Ultimatum er i følge ordboken: siste krav før kraftigere tiltak settes i verk.. (kunne ikke dy meg...) :p

Lenke til kommentar
...Det som er litt av poenget her er at jeg MÅ holde meg til den jeg velger i 3 år.....

Er dette via en hjemme-PC avtale?

I så fall trodde jeg slikt ikke var lov lenger, mener

Skatteetaten har satt ned foten for slikt ekstrautstyr.

Det er lov som bare det, men det er strenge regler når det kommer til utleie og salg av varen du "låner" over de tre årene. Men etter de tre årene er den din til en fin pris.

Lenke til kommentar
...Det er lov som bare det...

Se pkt. 4 her:

http://odin.dep.no/fin/norsk/dok/andre_dok...059/dok-bn.html

og spørsmål 10 her:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Spors...ap.aspx?id=8905

Det antas for eksempel at vilkåret for tjenstlig behov bare unntaksvis vil være oppfylt for digitalt kamera eller videokamera idet bare de færreste arbeidstakere rent faktisk har tjenstlig behov for slikt utstyr.

M.a.o det er vel ikke så mange som oppfyller dette skulle jeg tro.

Men siden dette er noe off-topic, avsluttes dette fra min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...