Gå til innhold

F-Prot bremser oppstart av Opera

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har brukt Opera som nettleser siden versjon 2.0 - og siden høsten 2003 med ZoneAlarm (ZoneLabs) som brannmur og F-Prot for Windows (Frisk Software) som AV-programvare.

Opera, ZoneAlarm and F-Prot så ut til å fungere godt sammen inntil for noen måneder siden. Da ble oppstarttidene for Opera betydelig forlenget og årsaken tror jeg er antivirus-programmet F-Prot for Windows (nå v.3.16a). Jeg har sammenliknet oppstarttiden for Opera med oppstarttider for MS Internet Explorer (v.6.0) som nettleser og Norman AV (v.5.80) som antivirus-program. Resultatene ble slik:

1. Første oppstart

Opera v.7.54 Norsk

- med ZoneAlarm kun (ikke antivirus) : 12 sekunder

- med ZoneAlarm og F-Prot for Windows : 41 sekunder

- med ZoneAlarm og Norman AV : 17 sekunder

Internet Explorer v.6.0

- med ZoneAlarm kun (ikke antivirus) : 5 sekunder

- med ZoneAlarm og F-Prot for Windows : 5 sekunder

- med ZoneAlarm og Norman AV : 2 sekunder

2. Andre og følgende oppstarter

Opera v.7.54 Norsk

- med ZoneAlarm kun (ikke antivirus) : 6 sekunder

- med ZoneAlarm og F-Prot for Windows : 35 sekunder

- med ZoneAlarm og Norman AV : 12 sekunder

Internet Explorer v.6.0

- med ZoneAlarm kun (ikke antivirus) : 2 sekunder

- med ZoneAlarm og F-Prot for Windows : 2 sekunder

- med ZoneAlarm og Norman AV : 2 sekunder

Mitt inntrykk er at ZoneAlarm, F-Prot og Norman AV ikke påvirker oppstarttidene for Internet Explorer nevneverdig, mens dette virkelig gjelder i forhold til Opera. Hva kan årsaken til dette være?

Finnes det en ideell kombinasjon av brannmur- og AV-programvare for nettleseren Opera?

(PC'en brukt i forsøket er av eldre utgave: Compaq Deskpro 4000 modell 6266MMX med CPU 266 Mhz, RAM 320 MB og HD 2,95 GB)

På forhånd takk for hjelpen!

Hilsen Per Jørgen Olafsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt inntrykk er at ZoneAlarm, F-Prot og Norman AV ikke påvirker oppstarttidene for Internet Explorer nevneverdig, mens dette virkelig gjelder i forhold til Opera. Hva kan årsaken til dette være?

Hovedgrunnen til at Internet Explorer starter såpass mye raskere, ligger i at IE allerede kjører delvis når du starter Windows. Dette da den er såpass innebygd i operativsystemet.

Når det gjelder antivirus- og brannmur-konfigurasjon på litt eldre maskiner er jeg heller usikker på hva som er den beste kombinasjonen. Bruker selv NOD32 med Kerio brannmur, ingen av disse er spesielt ressurskrevende. Det skal riktignok nevnes at dette er på ei kraftigere maskin, men jeg ser likevel på disse programmene som et godt alternativ. Du kunne eventuelt også prøve brannmuren Sygate. Både Kerio og Sygate er gratis for personlig bruk.

Forresten, du har vel ikke begge antivirusprogrammene installert/kjørende samtidig? De vil ofte kludre til for hverandre og dermed øke lastetider betraktelig. Sjekk også etter andre unødvendig kjørende tjenester og eventuelt etter spyware og lignende som stjeler ressurser.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til F-prot, men er den satt til å scanne f.eks cachen og den er stor, så vil det nok sinke opera en del. Mulig å ekskludere den? Samme gjelder vel mail også hvis du bruker den funksjonen i opera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...