Gå til innhold

Hardware for backups

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet til at jeg trenger å systematisere backup opplegget mitt, både for data og for operativsystemdrev.

Det må være enkelt å bruke og jeg har lite lyst til å holde på med DVDer. Derfor har jeg først og fremst vurdert harddisk baserte løsninger:

1 Kjøpe en USB2.0/FW standalone harddisk. ca. 1700,-

2 Kjøpe en ethernet harddisk a la denne 2800,-

3 Ordne et billig mATX system som kobles til mitt lillehjemmenettverk. Koster vel i underkant av 4000,-.

Slik jeg ser det så er alternativ 1 mer tungvint i og med at jeg må koble opp harddisken hver gang jeg skal bruke den. Så lenge man orker å rydde den bort skikkelig mellom hver gang så er det ganske trygt.

For alternativ 2 så kan jeg ha boksen stående ved switchen/routeren min og det gjør det plasseringsmessig greit. Da slipper jeg også å koble om noe om jeg skal aksessere lagerplassen fra maskin nummer 2.

Alternativ 3 blir ganske likt 2, men det gir mer fleksibilitet og større utvidelsesmuligheter.

Hva synes dere? Hvordan har dere organisert dette "i heimen"?

Endret av serpens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nok det jeg kommer til å velge, men jeg er litt bekymret over at  feilmeldingene med Lacie produkter som har dukket opp her nå nettopp.

Da har du vel lest noe av det jeg la inn om min Lacie disk da...

Servicemannen på de stedet jeg kjöpte Lacie fra sa at de hadde solgt MENGDER med tilsvarende eksterna Lacie disker. De hadde byttet noen stykker på garantien, og han mente at det ikke var noe stort problem med akkurat Lacie.

Tror nok at mange andre harddisktilverkere har like mye problem som Lacie, så det sikreste er alltid å ha data på MINST 2 steder uansett merke på harddisk. Husk også at de som skriver her inne oftest skriver for en grunn, dvs de har et problem med en eller annen hardvare. Det er sjelden noen skriver og skryter bare sånn der ...

Selv kommer jeg til å gå for Lacie igjen, helt klart. Selve disken både ser og kjennes veldig stabil. Om pengene har rekkt så har Lacie en kjekk lösning her:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010078390

PS! tror det står en Maxtor disk inne i Laciehuset. Det kommer iaf opp Maxtor om man titter på systeminnstillinger.

Mvh

Lenke til kommentar
Jeg har kommet til at jeg trenger å systematisere backup opplegget mitt, både for data og for operativsystemdrev.

Det må være enkelt å bruke og jeg har lite lyst til å holde på med DVDer. Derfor har jeg først og fremst vurdert harddisk baserte løsninger:

1 Kjøpe en USB2.0/FW standalone harddisk. ca. 1700,-

2 Kjøpe en ethernet harddisk a la denne 2800,-

3 Ordne et billig mATX system som kobles til mitt lillehjemmenettverk. Koster vel i underkant av 4000,-.

Slik jeg ser det så er alternativ 1 mer tungvint i og med at jeg må koble opp harddisken hver gang jeg skal bruke den. Så lenge man orker å rydde den bort skikkelig mellom hver gang så er det ganske trygt.

For alternativ 2 så kan jeg ha boksen stående ved switchen/routeren min og det gjør det plasseringsmessig greit. Da slipper jeg også å koble om noe om jeg skal aksessere lagerplassen fra maskin nummer 2.

Alternativ 3 blir ganske likt 2, men det gir mer fleksibilitet og større utvidelsesmuligheter.

Hva synes dere? Hvordan har dere organisert dette "i heimen"?

Ser spennende ut med en nettverksdisk...

Kan også anbefale denne siden for å lese mer om temaet...

http://luminous-landscape.com/reviews/acce...adynas600.shtml

Observer at det er stor hastighetsforskjell mellom LAN og f.eks. USB2. Men på den Lacien du har tittet på så har du iaf begge mulighetene.

En kjekk lösning med nettverksdisk er at du faktisk kan plassere denne i uthuset (om det er oppvermt på vintern), det minimerer også at du taper data pga brann eller tjuveri! Dessuten kan du også nå disken om du er ute å reiser.

Mvh

Lenke til kommentar
Det er nok det jeg kommer til å velge, men jeg er litt bekymret over at  feilmeldingene med Lacie produkter som har dukket opp her nå nettopp.

Du kan nok

glemme det med feil på min Lacie disk. Det er Windows som er pöbelen her! Alt ser meget lyst ut etter å ha gjort fölgende:

1) Höyreklikke på "Min Dator"

2) Velge Egenskaper

3) Velge fliken "Systemåterställning" (PS min PC er svensk...)

4) Velge boksen"Inaktivere systemåterställning för alla enheter"

5) Avslutte Windows

6) Starte Windows igjen

Visp nå er det klart... ser det ut som iaf.

Problemet kommer med filsystemet NTFS og Windows virker det som, ikke helt uvanlig er det visst heller. Det som gjorde susen var at jeg med prosedyren ovenfor tok bort systemtilbakestillingen og "tvang" systemet til å skape nytt. Med dette så ble bootstrukturen på harddisken reparert og jeg er glad igjen.

Skal ikke si at jeg kan dette, men eksperter her inne kan sikkert forklare i detalj hva som er problemet/lösningen.

Mvh

Lenke til kommentar
En kjekk lösning med nettverksdisk er at du faktisk kan plassere denne i uthuset (om det er oppvermt på vintern), det minimerer også at du taper data pga brann eller tjuveri! Dessuten kan du også nå disken om du er ute å reiser.

Dette er jo spennende - i prinsipp så trenger det vel ikke være oppvarming heller - den lager vel varme nok til å holde seg varm :)

For min del kan den plasseres hos noen andre som har god nettforbindelse. Det vil jo gi meget god tyveri og brannbeskyttelse. På den annen side så blir det vel mer sårbart for virus/hacking pluss at overføring av filer vil ta lang tid. Er vel best å plassere den litt bortgjemt i leiligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...