Gå til innhold

Psdata og garantisak vdr. dødt skjermkort


Anbefalte innlegg

og at førstegangsbruker ikke nødvendigvis betyr at man har lite peil. Det er noe som heter research.

Hei,

 

Nu var den konstantering ikke myntet på dig - men du følte dig jo åbenbart trufftet.

 

Egentligt er der ikke mange håndverker-ferdigheter man tilegne sig ved simpel 'research'

 

Mvh

Kimmer

I såfall unnskylder jeg, men at jeg følte meg truffet når et slikt utsagn kommer i en tråd opprettet av meg i forbindelse med en lekk blokk (hvor visse personer trekker i tvil min montering), har du kanskje forståelse for....?

 

"Simpel" research kan være ganske givende, og for å være ærlig er det ikke så mye håndverker-ferdigheter som trengs i dette tilfellet, ærlig talt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo case closed da, men etter hva jeg forstår så blir det hovedsaklig 2 leirer som A: sier at dette er en feil forbrukeren må regne med/ Antakeligvis er skyld i seg på grunn av inkompetanse, eller B: Dette er noe PSData bør legge seg flat på og erstatte så fort som mulig.

 

Så lenge ingen vet at at forbrukeren her ikke _ER_ inkompetent synes jeg det vel er ganske frekt å komme her å si at det hele sannnsyligvis ligger i dårlige monteringskunskaper. Men nettopp fordi vi ikke vet dette, vet jo heller ikke PSdata dette, og det er jo klart at før de punger ut 4K i erstatning må de sjekke at dette virkelige ikke er selvforskyldt. De skal jo drive en butikk også.

 

Nå ble jo saken først slik, etter hva jeg forstår, ikke slik - men blankt avslag, deretter, etter denne posten, fikk han nå tilbud om å sende inn pc'en for grundigere sjekk. Det finner jeg ikke urimelig, dersom de hadde sagt dette med engang, og ikke ble presset til det.

 

Saken ble jo heller nå at netshop gjorde det som ingen kunne forvente av dem, å ta på seg et erstatningsansvar som tilhører PSData. Så da betyr det jo ikke så mye lenger nei =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
og at førstegangsbruker ikke nødvendigvis betyr at man har lite peil. Det er noe som heter research.

Hei,

 

Nu var den konstantering ikke myntet på dig - men du følte dig jo åbenbart trufftet.

 

Egentligt er der ikke mange håndverker-ferdigheter man tilegne sig ved simpel 'research'

 

Må støtte "Kimmer" her.. :)

Er en grundig teoretiker/"researcher" selv.. , men det viser seg alltid at praksis er nødvendig for å bli god til noe.. uansett om det er PC-bygging, snekring..eller bilmekk..

Ungdommelig overmot og kjepphøy stolthet.. er ikke akkurat noe å trakte etter.. for de som måtte føle seg truffet.. :p

 

Edit(og disclaimer):

Kommentaren over av generell karakter og ikke myntet på noen her i forumet eller i denne tråden... :innocent:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Til trådstarter!

 

En ting er sikkert, så fort jeg får penger skal pumpe og CPU-blokka til mitt BW byttes til noe av langt bedre kvalitet. Selv om det ikke finnes noe tvil om at PS-data er ansvarlig, og et rettslig oppgjør ville gitt kunden medhold, så kommer ikke jeg til å ta sjansen på at min PC blir ute av drift for en lengre periode.

 

Jeg har skjelden sett frekkere drittsekker enn disse tullingene som påstår feil installering og/eller vann passer ikke i PC osv... Og at de deretter kan prestere å skrive at PS-data ikke er ansvarlig, selv om loven her er krystallklar. Pffft.... Tullinger..

 

Det å mene at det er dumt at PS-data må, etter loven, erstatte skjermkortet, er helt greit. Men å komme med svada for å bakke opp sine meninger er ikke greit.

 

At en nettshop prøver å snike seg unna fordi kunden ikke kjenner sine rettigheter, eller fordi de spekulerer i at kunden ikke vil gå til sak, er helt uakseptabelt.

 

Har handlet for siste gang av PS-data. Og kan bare håpe at andre gjør det samme, for slik oppførsel må vi kunder straffe dem for.

Lenke til kommentar
Når trådstarter sier at blokken har fått sprekker ved blant annet LED, så er jeg for min del helt overbevist om at dette er produksjons feil.. så lenge du ikke koblet denne LEDen på 230V eller verre så....

Tro meg, lysdioden har forblitt urørt, så å si i samme grad som settet generellt etter installasjon.

 

Det at ps-data ville ha meg til å sende inn hele pc'en syns jeg ikke noe særlig om, dette er iallefall ikke gunstig for meg som forbruker. Det at de derimot er lystne på å undersøke saken syns jeg er et godt tiltak, selv om vi jo må huske på at dette først ble fremmet i ettertid av at jeg ringte de 3 ganger/sendte de mail og postet på forumet her... Som nevnt sendte jeg de iallefall et knippe bilder jeg tok av systemet rett etter lekkasjen, men tydelige markeringer av de lekkasjene som har oppstått. Settet står også klart pakket til retur, men jeg har bedt de om å stå for frakten før jeg foretar meg noe mer.

Lenke til kommentar
Gratulerer med en heldig slutt på problemet med BW settet Caliber. :thumbup: Tommelen opp for Netshop!

 

OT: Kommer du nå til å bruke vanlig vifte kjøling eller kjøper du deg et nytt vannkjølingssett?

Vannkjøling tør jeg ikke på en stund, har nå gått tilbake til min trofaste zalman cnps7000acu og et passivt kjølt radeon 9550 inntil videre... Jo takk, selv om løsning jo var noe utradisjonell da.. :)

Lenke til kommentar

Til trådstarter : Takker for tråden, da jeg har ett bigwater sett som aldri kommer til å bli montert, tenkte å montere det på ett rimelig dyrt skjermkort selv, men avstår nå og får heller kjøpe skikkelige greier.. :thumbup:

 

Til : z00l : Takker for at du gjør ditt beste for å ødegge tråden.

Du er nå ett forumtroll, dine meninger om ditt og datt er irrelevante. Ivertfall når norsk lov går over dem.! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Egentligt er der ikke mange håndverker-ferdigheter man tilegne sig ved simpel 'research'

Pøh, er man vant til å skru på PCer o.l, så er ikke vannkjøling noe problem hvis man bare tenker seg litt om. At det går vann i slanger gjør jo ikke systemet så mye mer komplisert egentlig.

 

Bare fordi noen motargumenterer, så må ikke det bety at de føler seg truffet.

 

Dette er egentlig en ganske vanskelig sak. PS skal seff erstatte vannkjølingen. Netshop tror jeg ikke skal trekkes inn i denne saken. Det er jo ikke deres skyld noe av dette. De kan selvfølgelig ta imot kortet, men de får det ikke dekket av leverandør/produsent (kortet er jo vannskadet).

 

I følge norske lover så må nok PS ta dette på sin kappe, noe som egentlig er litt synd. De taper penger på dette. Egentlig så skulle produsenten av vannkjølingen ordnet opp i dette, men siden de garantert ikke kommer inn under norsk lov slipper de dette.

Lenke til kommentar

Mange av brukerne som har postet i denne tråden har kommet med både anklager og påstander myntet på at Caliber og andre brukere har selv forårsaket skadene på vannblokken, dere har også vært direkte usakelige og påstått at om man velger å ha vannkjøling i pcen så må man ta støyten selv.

 

Dette faller selvsagt på sin egen urimelighet, når komplette vannkjølingssett blir solgt, så skal de fungere like bra som en annen konvensjonell løsning såfremt brukeren følger de monteringsanvisninger som er gitt. I dette tilfellet og som trådstarter skriver så har han i tillegg prøvekjørt systemet i 24 timer for å eventuelt kunne lokalisere noen lekasjer noe som ikke oppstod de første dagene.

 

Det er også treffende at lekasjen ikke oppstod de første dagene, men flere uker etter selve monteringen noe som antyder riktignok som trådstarter har skrevet en eventuelt svakhet i selve produktet eller produksjonsfeil.

 

I en slik sak så bør det være produktansvarlige eller eventuelt forhandleren som må kunne se om skaden er forårsaket av bruker eller om det er en eventuelt produksjonsfeil, dermed synnes jeg at de som faktisk har vært både negative og hintet på at det har vært en brukerfeil uten en gang ha sett på datamaskinen, har kommet med usakelige utsagn og vært med og flamet tråden unødvendig uten å ha bidratt med noe konstruktivt.

 

Sier seg selv at hvis en forhandler selger for eksempel et undervannshus som er beregnet på digitale kameraer og at det oppstår skade på kameraet på grunn av defekt på undervannshuset, at forhandler må ta ansvar og sørge for at skaden blir reparert - erstattet.

 

Mener selv at her er det PSdata som må ta det hele ansvaret og ta seg av saken, om de ønsker å se på hvordan vannkjølingen har blitt montert så må de ta av seg kostnadene for frakt eller eventuelt sende en teknikker hjem til kjøper for å kunne dokumentere skadene som har oppstått og kunne forsikre seg om monteringen har blitt gjort riktig.

 

Malvado.

 

Edit : Retter på en liten feil, fra fleste til mange ;)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
De fleste av brukerne som har postet i denne tråden har kommet med både anklager og påstander myntet på at Caliber og andre brukere har selv forårsaket skadene på vannblokken, dere har også vært direkte usakelige og påstått at om man velger å ha vannkjøling i pcen så må man ta støyten selv.

 

Dette faller selvsagt på sin egen urimelighet, når komplette vannkjølingssett blir solgt, så skal de fungere like bra som en annen konvensjonell løsning såfremt brukeren følger de monteringsanvisninger som er gitt. I dette tilfellet og som trådstarter skriver så har han i tillegg prøvekjørt systemet i 24 timer for å eventuelt kunne lokalisere noen lekasjer noe som ikke oppstod de første dagene.

 

Det er også treffende at lekasjen ikke oppstod de første dagene, men flere uker etter selve monteringen noe som antyder riktignok som trådstarter har skrevet en eventuelt svakhet i selve produktet eller produksjonsfeil.

 

I en slik sak så bør det være produktansvarlige eller eventuelt forhandleren som må kunne se om skaden er forårsaket av bruker eller om det er en eventuelt produksjonsfeil, dermed synnes jeg at de som faktisk har vært både negative og hintet på at det har vært en brukerfeil uten en gang ha sett på datamaskinen, har kommet med usakelige utsagn og vært med og flamet tråden unødvendig uten å ha bidratt med noe konstruktivt.

 

Sier seg selv at hvis en forhandler selger for eksempel et undervannshus som er beregnet på digitale kameraer og at det oppstår skade på kameraet på grunn av defekt på undervannshuse,t at forhandler må ta ansvar og sørge for at skaden blir reparert - erstattet.

 

Mener selv at her er det PSdata som må ta det hele ansvaret og ta seg av saken, om de ønsker å se på hvordan vannkjølingen har blitt montert så må de ta av seg kostnadene for frakt eller eventuelt sende en teknikker hjem til kjøper for å kunne dokumentere skadene som har oppstått og kunne forsikre seg om monteringen har blitt gjort riktig.

 

Malvado.

Takk Malvado, du tok her tak i et aspekt av saken som jeg ikke har uttalt meg om personlig, nemlig problemstillingen: "bør man regne med lekkasjer, og dermed tap av komponenter ved kjøp av komplette vannkjølingssett?". Selv om alle med litt logisk sans er enig i at vann og elektronikk ikke akkurat kommer godt overens, selges jo faktisk slike sett, og det for en grunn. Det å dermed komme med utsagn som at "slikt må man tåle" etc. ser jeg ikke helt poenget med.

 

Har også følt med noe betvilt ang. installasjonen av settet fra visse brukere, men dette er altså et av tre bw-sett jeg installerer, etter å ha forbredt meg på vannkjøling i flere måneder, for så åsøke opp en rekke guides for vannkjøling generellt/bigwater spesifikt, samt fulgt den lite givende maualen. Ser selvfølgelig dilemmaet, selv hadde jeg som leser av denne tråden vurdert brukerfeil i form av feilaktig installasjon, men jeg kan forsikre dere om at jeg har gått frem med største forsiktighet. Dette konkluderer forhåpentlgvis psdata med også, hvis ikke er det på'n igjen.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Well - på side 3 i den mikroskopiske mini "User's Manual" til BigWater-settet, står der noget interessant!

 

Utifra det der står der (med lett leselig skrift) - kan vanlige oppegående lett forestille sig, hvordan en erstatningssak/retssak i USA ville ta sig ut.

Menig mann vs 'proff' advokater fra TT.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Hei,

 

Well - på side 3 i den mikroskopiske mini "User's Manual" til BigWater-settet, står der noget interessant!

 

Utifra det der står der (med lett leselig skrift) - kan vanlige oppegående lett forestille sig, hvordan en erstatningssak/retssak i USA ville ta sig ut.

Menig mann vs 'proff' advokater fra TT.

 

Mvh

Kimmer

 

Trenger vel ikke å påminne deg om at produktet er kjøpt i norge og da gjelder den norske kjøpsloven. Synnes innlegget er helt unødvendig, da du like så godt har kunnet gjenngitt det som står på side 3 for oss som ikke har tilgang til manualen og ikke terge oss på denne måten...

 

Forsåvidt så er det lite interesant for meg hva som gjelder i amerika da det er her i norge produktet selger og da har produsenten å forholde seg til norske lover om de ønsker å fortsatt selge produktet sitt her, blir det problemer så regner jeg med at de fleste butikker kutter ganske fort ut TT fra sortimanet sitt, spesielt om butikken må ta støyten selv pga skader som et produkt fra TT har påført de.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mange av brukerne som har postet i denne tråden har kommet med både anklager og påstander myntet på at Caliber og andre brukere har selv forårsaket skadene på vannblokken, dere har også vært direkte usakelige og påstått at om man velger å ha vannkjøling i pcen så må man ta støyten selv.

 

Malvado:

Ett par av de mest usaklige og agressive tilsvar her i denne tråden er definitivt ikke fra den gruppe du anklager for dette..

Det er heller ikke usaklig å mene at man må ta litt ansvar selv i slike situasjoner..

I denne konkrete saken synes jeg trådstarter har dokumentert godt/argumentert godt til å sannsynliggjøre at det er/var en feil med produktet..

Men du skal ikke bestemme hva jeg eller andre mener er "fair" mht. å ta ansvar selv for evt. følgeskader av å montere vannkjøling i en PC..

Og selv er jeg ikke overbevist om at trådstarter har en kurant sak i retten.. dersom han valgte å gå den veien..

Jeg kan ta feil.. :)

Lenke til kommentar

TL1000S : Tja hvis du virkelig mener at et utsagn som "Monterer du vannkjøling så må du ta støyten selv" er en sakelig uttalelse og har en god begrunnelse basert på fakta så ser det ut som vi to ikke er helt enige i hva dette baserer seg på.

 

Jeg bestemmer heller ikke over hva dere mener, men utifra mitt synspunkt så synnes jeg dere er direkte raske til å dømme uten noe godt begrunnet bevis for deres synspunkt, det blir nesten som å si at noen sigøynere stjal mp3 spilleren din basert på det faktum at de var sigøynere og derfor noen tyver.

 

At jeg eller en annen bruker er uerfaren betyr ikke det samme som at jeg / han ikke er forsiktig eller dårlig skikket til å gjøre et arbeid.

 

PD : Regner med at du ikke hinter til meg med denne setningen

Ett par av de mest usaklige og agressive tilsvar her i denne tråden er definitivt ikke fra den gruppe du anklager for dette..
men gjør du det så håper jeg du kan ta deg tiden til å lese den opprinnelige tråden min en gang til med en kopp te og vite at den ikke var hintet til deg.

 

Edit 2 : Utifra den norske kjøpsloven så har Trådstarter en veldig kurrant sak i retten, produktet er jo beregnet på å fungere slik trådstarter har annvendt det og så lenge det viser seg at produktet har en fabrikasjonsfeil som ikke er grunnet vanlig bruk så må nok forhandler / produsent føye seg etter det norske regelverket.

 

Regner også med at denne saken ikke trenger å gå lenger enn til forliksrådet, noe annet vil være urimelig og dyrt for begge parter da en eventuelt rettsak vil ganske så sikkert gå i trådstarter sitt favør utifra den informasjon som har kommet fram her.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg syns dette var en fin tråd når det kommer til garantibehandling der flere webshops er involvert i en skadesak. Den skaper ikke akkurat rettslig presedens, men er en fin bevisstgjører på hva man kan møte når noe uforutsett skjer og hvilken respons man kan regne med å få fra de respektive.

 

Jeg er for så vidt enig med den gruppen her inne som sier at den siterte delen av kjøpesloven kommer til anvendelse på slike tilfeller. Det er snakk om en adekvat årsakssammenheng mellom mangelen (lekkasjen) og følgen (vannskadd skjermkort) Det er for øvrig påregnelig at et skjermkort blir skadet av en ødelagt vannblokk.

 

Videre er jeg enig i betraktninger omkring garanti vs. kjøpslovens ufravikelige rettigheter, og at kjøpslovens bestemmelser kommer til anvendelse uavhengig av hva en garanti eller ansvarsfraskrivelse fra produsenten kommer med.

 

Jeg syns det er beklagelig at når en først opplever å få skadet dyre komponenter må kjempe for sin rett etterpå. Derfor vil jeg rette stor honnør til netshop som håndterte saken svært velvillig og godt ut over det de har plikt til. Dette er kanskje noe som medfører at brukere her på forumet føler seg trygg når de handler der.

 

Jeg vil også legge til at jeg har sans for Caliber sin fremgangsmåte og jeg tror at både vi og webshoppene er tjent med å være åpne ovenfor hverandre i slike saker. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei,

 

På side 3 i manulalen til BW setter står der bl.a følgende:

 

"Please follow the Installation Flow Chart step by step og Thermaltake is not responsible for any damage caused by incorrect installation or incorrect usage of this product"

 

I USA betyr dette 'groft sakt' (pga deres specielle retssystem), at det er på eget ansvar å innstallere dette settet. Hvordan skal man ku bevise, at man har fulgt manualen til punkt og prikke? Der er jo ingen der opptar hele innstalationsforløbet med et videokamera eller er der?

 

Her i Skandinavien er vi dog mye bedre stillt pga bedre regler/love og et bra forbruker råd.

 

EDIT: PS. Jeg mener i øvrigt - hvis nogen sku ta feil:

At trådstarter valgte den "lette vei" ut av problemet - (uvist av hvilken grunn).

At det er ufatteligt lett å lage en sprekke (som utvikler sig over tid) i plexi'en ved å 'tighte' niplen for hårdt eller ved ikke å ha kontra på, når man monterer slangen.

At det er svert vanskeligt å bevise overfor nogen som helst - at man har brukt korrekt procedure ved montering og efterfølgende bruk.

At der er mange 'umodne' innlegg i denne tråd.

At jeg fortsatt handler med PSdata og ikke tøver med å anbefale de til nogen.

Som skrevet - min mening.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...