Gå til innhold

Psdata og garantisak vdr. dødt skjermkort


Anbefalte innlegg

PS-Data har ikke garanti på Netshop sine produkter. Så simpelt er det.

Trådstarter kan få sendt inn og avgjort saken på dagen, men nei:

Her må vi gjøre ting "vanskelig".

 

Jaja, håper du kommer ingen vei med PS-Data når det gjelder skjermkortet ditt.

 

-z00l-

Hva får deg til å tro at netshop/kortprodusenten vil erstattet kortet hans når han faktisk har fått sølt vann på det??

 

Edit: Alastor slo meg :)

Endret av nVIDIAsucks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten ting til.... Hvis man leser om garanti, står det noenstess at man _ikke_ skal bruke en _ikke_ orginal cpu kjøler. Så langt så jeg vet forsvinner _alt_ av garanti når vannkjøling blir montert i en PC, deriblant hovedkort og CPU. Skjermkortet er noe uvist?

Så å si, om dere installerer en vannblokk på CPU og hovedkortet blir defekt (uvisst av hva), da er det fortsatt _ingen_ garanti på den på grunn av vannkjølingen.

Så jeg ser ingen grunn til at PS data må bøte for at en bruker velger å bryte det som heter garanti. Som sagt! Elktronikk og vann er ikke en kombinasjon for en _vanlig_ PC, at man velger vannkjøling er på eget annsvar, at det blir levert av en leverandør i Norge er jo greit? det er jo dere som vil ha det? (eller ikke?).

Så skjønner totalt at PS data fraskriver seg all annsvar i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
En liten ting til.... Hvis man leser om garanti, står det noenstess at man _ikke_ skal bruke en _ikke_ orginal cpu kjøler. Så langt så jeg vet forsvinner _alt_ av garanti når vannkjøling blir montert i en PC, deriblant hovedkort og CPU. Skjermkortet er noe uvist?

Så å si, om dere installerer en vannblokk på CPU og hovedkortet blir defekt (uvisst av hva), da er det fortsatt _ingen_ garanti på den på grunn av vannkjølingen.

Så jeg ser ingen grunn til at PS data må bøte for at en bruker velger å bryte det som heter garanti. Som sagt! Elktronikk og vann er ikke en kombinasjon for en _vanlig_ PC, at man velger vannkjøling er på eget annsvar, at det blir levert av en leverandør i Norge er jo greit? det er jo dere som vil ha det? (eller ikke?).

Så skjønner totalt at PS data fraskriver seg all annsvar i dette tilfellet.

Hva har garanti med saken å gjøre?

 

Du har noe som heter reklamasjonsrett. Den dekker deg bedre enn alle garantier på vanlige dataprodukter. Og den dekker deg selv om du gjør ting som bryter garantien. I tillegg til at den varer lengre, 2 år mot de fleste garantiers 1 år.

 

Et godt tips til alle her er å lese forbrukerkjøpsloven på www.lovdata.no Det kan være ganske lærerikt :).

 

EDIT: I tillegg så har du misforstått sakens gang her. Kunde har montert vannkjølingskabinett i pcen sin. Dette kabinettet går istykker (altså produksjonsfeil), og ødelegger skjermkortet til kunden. Forbrukerkjøpsloven sier da at selger av produktet som forårsaket skaden har PLIKT til å dekke skaden som oppsto på skjermkortet!

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
En liten ting til.... Hvis man leser om garanti, står det noenstess at man _ikke_ skal bruke en _ikke_ orginal cpu kjøler. Så langt så jeg vet forsvinner _alt_ av garanti når vannkjøling blir montert i en PC, deriblant hovedkort og CPU.

Dette må du nok kanskje dokumentere litt bedre.. :)

Jeg har ikke hørt noe om at å installere vannkjøling impliserer bortfall av garanti..

Å installere en 1kg. luftbasert kjøler/sink er forøvrig ikke risikofritt mht. ett skjermkort.. :no:

 

Edit:

Det som da blir sakens kjerne er om man kan påvise feil mht. montering.. eller selve produktet (festemekanisme/kjøleblokk)...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Samcki: Du må skille mellom skjermkortet som ble kjøpt av netshop og vannkjølingen som ble kjøpt av PSdata. Du må også skjelne mellom den lovgitte reklamasjon og produsentens garanti.

 

 

Problemet var at vannkjølingen fra PSdata ødela skjermkortet fra Netshop. Siden det er vann som har ødelagt kortet så er ikke Netshop pliktig å ordne dette verken på garanti eller reklamasjon. Derimot er PSdata pliktet til å erstatte skjermkortet til trådstarter (og flere virker det som) fordi varen de solgteovedoppgaven den var byg for var å kjøle ned et skjermkort) var feil med og ødela skjermkortet det skulle kjøle ned (altså h, dette kommer tydelig fram av fkjl. §34. Hva PSdata skal gjøre mellom produsent og seg er ikke forbrukerens problem da disse har inngått egne avtaler som ikke må blandes inn. :thumbup:

 

P.S Skulle gjerne hatt en uttalelse fra PSdata på hvilket grunnlag de nektet å erstatte kortet.. :hmm:

Lenke til kommentar

Hva er egentliggale med skjermkortet ditt?

Er det liv i det?

 

Har selv fått vann på skjermkortet 2 ganger,fikk masse artifacts og fixet det helt enkelt selv med isopropanol.

 

Prøv å vask det i isopropanol og se om du ikke klarar å redde det..

Er det svidd så går det self. ikke :D

Lenke til kommentar

Hei, her er jeg igjen.

For dere som ikke har fulgt med på denne saken i bigwater-tråden, hvor dette også ble nevnt, har altså netshop erstattet skjermkortet. Jeg er derfor utrolig glad, ikke minst lettet, og takker de ubeskrivelig mye. Noe som jeg syns burde komme helt klart frem, som flere TYDELIGVIS ikke har forstått, er at netshop i utgangspunktet ikke er forpliktet til å erstatte et vannskadet skjermkort. Allikevel valgte de å hjelpe meg i denne kjedelige situasjonen, og erstatte kortet uansett. Det er flere av dere som hinter til at jeg burde returnert kortet til netshop, og håpet på at de ikke fant vannskaden, og det kalles svindel. Slike innlegg er bare helt på trynet, og det tror jeg de fleste er enige om. Jeg var nemlig 100% ærlig når jeg kontaktet netshop og fortalte hva som hadde skjedd, og det lønnet seg. Håper dette kan være et eksempel for eventuelle nølere i lignende situasjoner.

 

Til slutt vil jeg rette en solid notis til Zool:

 

Du har sabotert tråden hele veien, og hengt ut både meg og de som holder med meg i denne saken. Som flere brukere har prøvd å gjøre deg oppmerksom på, er det ikke et spørsmål om hva som er "lettest", eller hva DU mener/hadde gjort, dette er den norske lov, og til og med "Zool" må rette deg etter den. Neste gang du svarer intenst på en lignende tråd, anbefaler jeg deg å skaffe deg litt bakgrunnstoff, så iallefall NOE av argumentasjonen gir noen mening. Du lurer også på hvorfor jeg bretter ut "en så liten sak" på forumet? Vel, det har seg slik at nyttårstilbudet til psdata var en suksess, og en nokså høy prosentdel av de besøkende på forumet her nettopp eier et slikt sett. Problemstillingen jeg har kommet opp i kan derfor være like aktuell for mange brukere her på forumet, så der har du ditt derfor. Helt til sist, du håpet så inderlig på at psdata ikke erstattet skjermkortet mitt, noe de heller ikke gjorde. Så gratulerer, du klarte å være en drittsekk i dag og.

 

Ellers vil jeg takk til alle som støttet meg, selv om psdata slapp unna på bekostning av netshop, som faktisk driver aktiv kundeservice, opprettholder en god og profittabel nettbutikk, samt følger den norske lov!

 

Edit: Skjermkortet er dødt, det gir meg altså ikke bilde, selv etter en heftig rens og flere godhjertede forsøk.

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Hmm merkelig at så _mange_ får feil på dette Bigwater settet...har selv 2 stk gående og aldri sett noe til lekasjer...

Kan jo være en grunn at jeg monterte alt forskriftsmessig.... :ermm::ermm:

Er vel en del som har brukt den største skiftenøkkeln de fant i garasjen til og skru til koblingene tenker jeg......

Lenke til kommentar

§ 67. Alminnelig regel.

 

(1) Erstatning for kontraktbrudd fra en parts side skal svare til det tap, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktbruddet.

 

 

Dette fritar PS Data for annsvar.

Lenke til kommentar
§ 67. Alminnelig regel.

 

(1) Erstatning for kontraktbrudd fra en parts side skal svare til det tap, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktbruddet.

 

 

Dette fritar PS Data for annsvar.

ikke i det hele tatt.

 

Selger jeg er vannsett til pc, så må jeg da kunne tenke meg at dersom det sprenger/eller begynner å lekke så er det naturlig at pcen tar skade av det.

 

 

Ps data blir ikke frifunnet. Jeg undres veldig over hvorfor Netshop gav nytt kort, det greier jeg ikke å forstå faktisk :p

Lenke til kommentar
§ 67. Alminnelig regel.

 

(1) Erstatning for kontraktbrudd fra en parts side skal svare til det tap, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktbruddet.

 

 

Dette fritar PS Data for annsvar.

ikke i det hele tatt.

 

Selger jeg er vannsett til pc, så må jeg da kunne tenke meg at dersom det sprenger/eller begynner å lekke så er det naturlig at pcen tar skade av det.

 

 

Ps data blir ikke frifunnet. Jeg undres veldig over hvorfor Netshop gav nytt kort, det greier jeg ikke å forstå faktisk :p

Det er vel en blanding av et resultat av at de faktisk skjønte hvor jævelig situasjon jeg var i (ikke noe penger til russetid, ikke sant zool...?), samt at dette faktisk gir de god PR. PSdata derimot, mister nok mange kunder når beslutninger som dette kommer frem i lyset... De ringte meg forresten i dag og spurte om jeg kunne sende de hele pc'en min, for å "finne ut hva som hadde skjedd". Følte meg litt som en kriminell under etterforskning, men det var forhåpentligvis ikke ment sånn. Sa selvfølgelig nei, ser ikke nødvendigheten og jeg trenger jo maskinen til daglig, men sendte dem noen bilder jeg tok før demontering av settet.

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

La oss bare si at vi er uenig, og la det bli med det.

 

Stor ros til Netshop som erstattet kortet til tross for at de vet hva som gikk galt.

 

Når det gjelder at jeg saboterer innlegget ditt, så er det bare tull. Dette er et forum, der man kan argumentere for og imot. I dette tilfellet var jeg ganske enkelt imot. Å henge ut PS-Data som er en av Norges 3 beste netshoper, og si til folk "Ikke handle på PS-Data" det er derimot å sabotere.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
La oss bare si at vi er uenig, og la det bli med det.

 

Stor ros til Netshop som erstattet kortet til tross for at de vet hva som gikk galt.

 

Når det gjelder at jeg saboterer innlegget ditt, så er det bare tull. Dette er et forum, der man kan argumentere for og imot. I dette tilfellet var jeg ganske enkelt imot. Å henge ut PS-Data som er en av Norges 3 beste netshoper, og si til folk "Ikke handle på PS-Data" det er derimot å sabotere.

 

-z00l-

At folk er uenige har jeg ikke noe i mot, men argumentasjonen du har lagt til grunne for ditt synspunkt syns jeg er lite slagkraftig.

 

At jeg forteller om min erfaring med en webshop, på et forum nettopp ment for dette, kan på ingen måte kalles å sabotere. Jeg vil ganske enkelt, som jeg også forklarte i mitt forrige innlegg, forhindre at flere brukere havner i samme situasjon som meg. At psdata er en av norges 3 beste webshop'er er egentlig helt uvesentlig, og relativt. Etter denne hendelsen er de iallefall ikke på min topp 3 liste, og det burde du faen meg forstå. Men greit, nå gidder jeg ikke krangle mer med deg, vi lar det ligge. Tråden har hjulpet meg mye allerede.

Lenke til kommentar
Hmm merkelig at så _mange_ får feil på dette Bigwater settet...har selv 2 stk gående og aldri sett noe til lekasjer...

Kan jo være en grunn at jeg monterte alt forskriftsmessig.... :ermm::ermm:

Er vel en del som har brukt den største skiftenøkkeln de fant i garasjen til og skru til koblingene tenker jeg......

Hei,

 

Ganske enig her!

 

Jeg vil dog hellere si 'førstegangsbrukere' av en skiftenøkkel :-)

 

Eller sagt med andre ord: Folk der ikke greier å lappe deres egen sykkel.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Hmm merkelig at så  _mange_  får feil på dette Bigwater settet...har selv 2 stk gående og aldri sett noe til lekasjer...

Kan jo være en grunn at jeg monterte alt forskriftsmessig....  :ermm:  :ermm:

Er vel en del som har brukt den største skiftenøkkeln de fant i garasjen til og skru til koblingene tenker jeg......

Hei,

 

Ganske enig her!

 

Jeg vil dog hellere si 'førstegangsbrukere' av en skiftenøkkel :-)

 

Eller sagt med andre ord: Folk der ikke greier å lappe deres egen sykkel.

 

Mvh

Kimmer

Dere anntyder tydeligvis at jeg har utført en brukerfeil under installasjonen, og liker absolutt ikke påstanden. Kan forsikre dere om at jeg installerte settet med stor forsiktighet (ja, det slo meg at kraft ikke alltid er den rette tingen) og at førstegangsbruker ikke nødvendigvis betyr at man har lite peil. Det er noe som heter research.

 

Og til din informasjon Kimmer, å lappe min egen sykkel har jeg gjort så lenge jeg kan huske, så hold drittslengingen for deg selv. Generalisering er en fin ting.

Lenke til kommentar
og at førstegangsbruker ikke nødvendigvis betyr at man har lite peil. Det er noe som heter research.

Hei,

 

Nu var den konstantering ikke myntet på dig - men du følte dig jo åbenbart trufftet.

 

Egentligt er der ikke mange håndverker-ferdigheter man tilegne sig ved simpel 'research'

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...