Gå til innhold

Psdata og garantisak vdr. dødt skjermkort


Anbefalte innlegg

Hvorfor returnerer du ikke bare skjermkortet dit du kjøpte det? De kommer jo ikke til å spørre hvorfor det gikk til helv**e. Jeg tror dette like gjerne kan være en brukerfeil om en fabriksasjonsfeil. Jeg har hatt vannlekkasjer selv, men hiver meg ikke over telefonen og syter til forhandler av den grunn.

 

Vann og elektronikk er som kjent ingen god kombinasjon i utgangspunktet, jeg synes heller ikke det er rettferdig at PS Data skal dekke skjermkortet ditt som en ''følgeskade''.

 

Skjerp dere!

 

- Judaz -

Moral... Er et spesiellt, egentlig ganske kult, konsept... Hvorfor i all verden skulle Netshop lide for noe som er skjedd pga en defekt vare fra Psdata? Er jo ganske opplagt at Psdata må dekke skjermkortet.

Jeg synes ingen av dem trenger å få ''svi'' for at skjermkortet. Netshop som distr/forhandler vil jo få dekket dette kortet av produsenten likevel, PS Data vil ikke få det...

 

- Judaz -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes ingen av dem trenger å få ''svi'' for at skjermkortet. Netshop som distr/forhandler vil jo få dekket dette kortet av produsenten likevel, PS Data vil ikke få det...

 

- Judaz -

PS Data vil få dekket dette av TT, siden det er TT som er skyld i at skjermkortet besøkte de evige jaktmarker.

 

Hvorfor dere henger dere opp i hvem som taper hva, skjønner jeg ikke. Det er ikke noe dere som forbrukere skal trenge å bry dere om. Det man som forbruker forholder seg til, er forhandleren som solgte det deffekte produktet.

Lenke til kommentar
Jeg synes ingen av dem trenger å få ''svi'' for at skjermkortet. Netshop som distr/forhandler vil jo få dekket dette kortet av produsenten likevel, PS Data vil ikke få det...

 

- Judaz -

PS Data vil få dekket dette av TT, siden det er TT som er skyld i at skjermkortet besøkte de evige jaktmarker.

 

Hvorfor dere henger dere opp i hvem som taper hva, skjønner jeg ikke. Det er ikke noe dere som forbrukere skal trenge å bry dere om. Det man som forbruker forholder seg til, er forhandleren som solgte det deffekte produktet.

Jeg har vært i bransjen ganske lenge, faktisk som returansvarlig hos en norsk forhandler av datautstyr. PS Data for definitivt _ikke_ kompensasjon for denne fra TT, de har jo ingen forbrukerkjøpslov de må forholde seg til og selve om de fleste produsentene er greie på retur er det ingen som vil strekke seg så langt.

 

Det jeg ikke forstår er hvor kunden absolutt skal ha PS til å erstatte kortet når Netshop sansynligvis vil erstattet kortet uten å stille et eneste spørsmål. Og ja, det er vesentlig hvem som sitter igjen med regninga. Det er jo ikke riktig at vi andre må betale mer for vårt utstyr fordi enkelte ikke har kontroll på vannet i pc'n sin, det vil jo være konsekvens dersom PS skulle måtte dekke dette kortet av egen lomme...

 

- Judaz -

Lenke til kommentar
Det er ikke vanlig at følgeskader dekkes.

 

Hvis f.eks skjermkortet brenner og det tar fyr i hele huset, så er det vel ikke forventet at PSData skal kjøpe nytt hus til deg.

 

mvh

Kjetil

Spar oss for slike usakelige kommenterer, klart han bør få nytt skjermkort. I følge forbrukerkjøpsloven §52 skal dette erstattes.

 

Ser man litt her: http://www.gyldendal.no/undervisning/retts...tel_6/index.asp

 

ser man lett at man har loven på sin side.

Langt fra usaklig :mad: . Den viser at loven ikke er helt klar i slike saker, og at tolkinger må inn i bildet. Dermed er det ikke helt bastant å si at loven sier at han skal ha nytt skjermkort.

 

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Jeg har vært i bransjen ganske lenge, faktisk som returansvarlig hos en norsk forhandler av datautstyr. PS Data for definitivt _ikke_ kompensasjon for denne fra TT, de har jo ingen forbrukerkjøpslov de må forholde seg til og selve om de fleste produsentene er greie på retur er det ingen som vil strekke seg så langt.

 

Det jeg ikke forstår er hvor kunden absolutt skal ha PS til å erstatte kortet når Netshop sansynligvis vil erstattet kortet uten å stille et eneste spørsmål. Og ja, det er vesentlig hvem som sitter igjen med regninga. Det er jo ikke riktig at vi andre må betale mer for vårt utstyr fordi enkelte ikke har kontroll på vannet i pc'n sin, det vil jo være konsekvens dersom PS skulle måtte dekke dette kortet av egen lomme...

 

- Judaz -

Det er ikke vi som forbrukere som ikke har kontroll over vannet i pc'en. Når vi har montert settet slik som bruksanvisningen sier, så bruker vi settet slik intensjonen for settet var. Da har vi helt og full kontroll på vannet i vår maskin.

 

Poenget her er at logikken og loven er ganske så klar på dette området, både på erstatningsansvar med tanke på skjermkortet og hvem man skal henvende seg til.

 

Og, jeg skjønner ikke hvofor dere blander netshop inn i dette, det er ikke dem som har solgt kunden BW settet. Kunden skal ta kontakt med forhandleren som solgte dette, og det er denne forhandleren som må løse opp i problemene.

Hvis det er slik at PS Data ikke får kompensasjon fra TT, så er de lite smarte om de lar det gå ut over resten av kundene sine. Det enkleste vil da være å trekke produktet fra sortimentet sitt, og begrense skaden. Da vil de ikke tape for mye penger, fordi de må gi ut erstatningsprodukter fra egen lomme, i tillegg vil de ikke tape ryktet sitt ved at de selger produkter som ikke holder mål.

 

Og det du sier som produsentene og retur osv. Det er totalt likegyldig for en kunde. Kunden har en å forholde seg til, og det er selgeren.

Lenke til kommentar
Det jeg ikke forstår er hvor kunden absolutt skal ha PS til å erstatte kortet når Netshop sansynligvis vil erstattet kortet uten å stille et eneste spørsmål.

Rent bortsett fra at loven sier det mener du? ;)

 

Og hvorfor skal Nethsop eller kortprodusenten betale for noe de er helt uskyldige i?

 

 

Og ja, det er vesentlig hvem som sitter igjen med regninga. Det er jo ikke riktig at vi andre må betale mer for vårt utstyr fordi enkelte ikke har kontroll på vannet i pc'n sin, det vil jo være konsekvens dersom PS skulle måtte dekke dette kortet av egen lomme...

Nei, det riktige er at TT betaler regninga siden de har levert en defekt kjøleboks. Det nest beste er at PS betaler den slik at de slutter å selge dårlige kjølebokser.

 

Hvis det går utover oss andre (ved høyere priser) hvis PS dekker regninga, hvorfor gjør det ikke det når Netshop (evt. grafikkkort-produsenten) betaler den?

 

Det beste må da være at PS og TT lærer at det ikke lønner seg å produsere/selge billige kjølebokser med for dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar

Mange som gnåler og maser her om at psdata skal/skal ikke erstatte dette. Helt klart PS-Data skal erstatte dette. Var der settet var solgt, holder det ikke mål, så får de heller trekke settet fra sortimanget sitt. Anngående dekkene på bilen, ikke trekk inn sånne OT ting, har ikke en dritt med saken å gjøre. Dette er ett produkt SPESIFIKT laget for å kjøle ned f.eks ett skjermkort. Er det montert riktig og det springer lekk og ødelegger skjermkortet. Ja, da skal plassen der du kjøpte det dekke nytt skjermkort. Så får heller erstatningsak videre til produsent bli selgers problem. Er derfor vi har en kjøpslov i norge. Om det blir dyrt for dem, så får dem som nevnt tidligere heller trekke produktet fra sortimanget sitt.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig latterlig:

 

PS-Data bør dekke BW-settet, som de igjen kan ta videre med TT.

Netshop bør dekke skjermkortet, som de igjen kan ta videre med sin leverandør.

Case closed & everyone happy.

 

Latterlig, og da mener jeg SKIKKELIG latterlig om PS-Data skal dekke et skjemkort til 4000 kroner, p.g.a at BW-Settet de solgte for noen skarve hundrelapper kollapset.

Er enig i at de burde gi garanti på BW-settet, og det har de jo allerede sagt de er villige til forbruker.

Det sier seg tross alt selv at PS-Data ikke kommer til å få noe som helst kompansert hvis de dekker skjermkortet.

 

Skjønner heller ikke hvorfor trådstarter i det hele og det store lager en "BIG" case ut av det hele når han likevell kunne sendt inn skjermkortet til Netshop som hadde erstattet det på dagen.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Apropos, jeg mener å huske at det var noen skjermkort som hadde noe interessant i manualen, det gjelder også mitt Connect3d kort.

Det står at montering av vannkjøling i _systemet_ bryter garantien på skjermkortet. Vet ikke om det er slik på andre komponenter også, men er dette tilfellet, så ja...

En garanti på et produkt kan ikke være dårligere enn loven. Dermed gjelder loven som sier at erstatning skal du få, uansett om garantien sier at "beklager, men hvis du bor i norge får du ikke erstatning" eller noe annet nonsens. Garantien kan kun gi deg ekstra rettigheter i tillegg til loven. ;)

 

Jeg har vært i bransjen ganske lenge, faktisk som returansvarlig hos en norsk forhandler av datautstyr. PS Data for definitivt _ikke_ kompensasjon for denne fra TT, de har jo ingen forbrukerkjøpslov de må forholde seg til og selve om de fleste produsentene er greie på retur er det ingen som vil strekke seg så langt.

 

Det jeg ikke forstår er hvor kunden absolutt skal ha PS til å erstatte kortet når Netshop sansynligvis vil erstattet kortet uten å stille et eneste spørsmål. Og ja, det er vesentlig hvem som sitter igjen med regninga. Det er jo ikke riktig at vi andre må betale mer for vårt utstyr fordi enkelte ikke har kontroll på vannet i pc'n sin, det vil jo være konsekvens dersom PS skulle måtte dekke dette kortet av egen lomme...

 

Sikker på at du ikke har misforstått saken her? Netshop solgte skjermkortet, og ikke vannkjølingen. PSData solgte vannkjølingssettet, og sitter med erstaningsansvar overfor trådstarter. PSData har garantert returordninger til TT (noe som ellers ville ha fått PSData til å trekke alle BW-sett fra markedet hvis det ikke var tilfellet, mange pumper har gått i dass og mange blokker har gått lekk). Netshop har seff ikke noen returordninger mot TT, siden de ikke fører produktet.

 

 

...men var ikke denne saken løst ved at netshop skaffet nytt kort til trådstarter på skjermkortets garanti? Altså at PSData slapp av kroken for denne gang?

Lenke til kommentar
Dette er egentlig latterlig:

 

PS-Data bør dekke BW-settet, som de igjen kan ta videre med TT.

Netshop bør dekke skjermkortet, som de igjen kan ta videre med sin leverandør.

Case closed & everyone happy.

 

Latterlig, og da mener jeg SKIKKELIG latterlig om PS-Data skal dekke et skjemkort til 4000 kroner, p.g.a at BW-Settet de solgte for noen skarve hundrelapper kollapset.

Er enig i at de burde gi garanti på BW-settet, og det har de jo allerede sagt de er villige til forbruker.

Det sier seg tross alt selv at PS-Data ikke kommer til å få noe som helst kompansert hvis de dekker skjermkortet.

 

Skjønner heller ikke hvorfor trådstarter i det hele og det store lager en "BIG" case ut av det hele når han likevell kunne sendt inn skjermkortet til Netshop som hadde erstattet det på dagen.

 

-z00l-

Jeg skjønner ikke hvordan i allverden du klarer å dra netshop inn i dette, har de levert noe som det var en feil på?

 

Som påpekt 100 ganger før i tråden, det er et avsnitt om dette i loven, les de innleggene, og innse det åpenlyse..

 

@ tZar: bra sammenligninger du har :-)

Lenke til kommentar

PS-Data har ikke garanti på Netshop sine produkter. Så simpelt er det.

Trådstarter kan få sendt inn og avgjort saken på dagen, men nei:

Her må vi gjøre ting "vanskelig".

 

Jaja, håper du kommer ingen vei med PS-Data når det gjelder skjermkortet ditt.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
PS-Data har ikke garanti på Netshop sine produkter. Så simpelt er det.

Trådstarter kan få sendt inn og avgjort saken på dagen, men nei:

Her må vi gjøre ting "vanskelig".

 

Jaja, håper du kommer ingen vei med PS-Data når det gjelder skjermkortet ditt.

 

-z00l-

Igjen så viser du at du ikke leser andres innlegg, kjøpsloven gir mer rettigheter enn garanti i dette tilfellet- som fint påpekt tidligere i tråden, derfor gjelder det og IKKE garantien. og der står det svart på hvitt at psdata må betale for skjermkortet, da det har kommet pga en skade på deres produkt..

 

EDIT: prøvde å luke bort noen grammatiske feil :-P

Endret av Totti
Lenke til kommentar
Apropos, jeg mener å huske at det var noen skjermkort som hadde noe interessant i manualen, det gjelder også mitt Connect3d kort.

Det står at montering av vannkjøling i _systemet_ bryter garantien på skjermkortet. Vet ikke om det er slik på andre komponenter også, men er dette tilfellet, så ja...

En garanti på et produkt kan ikke være dårligere enn loven. Dermed gjelder loven som sier at erstatning skal du få, uansett om garantien sier at "beklager, men hvis du bor i norge får du ikke erstatning" eller noe annet nonsens. Garantien kan kun gi deg ekstra rettigheter i tillegg til loven. ;)

Greit nok.:)

Trodde det bare fungerte likt som med feks. voltmodding eller bytte av kjøleblokk på skjermkort. Men det er vel noe helt annet igjen.

Lenke til kommentar
Hvorfor returnerer du ikke bare skjermkortet dit du kjøpte det? De kommer jo ikke til å spørre hvorfor det gikk til helv**e. Jeg tror dette like gjerne kan være en brukerfeil om en fabriksasjonsfeil. Jeg har hatt vannlekkasjer selv, men hiver meg ikke over telefonen og syter til forhandler av den grunn.

 

Vann og elektronikk er som kjent ingen god kombinasjon i utgangspunktet, jeg synes heller ikke det er rettferdig at PS Data skal dekke skjermkortet ditt som en ''følgeskade''.

 

Skjerp dere!

 

- Judaz -

Moral... Er et spesiellt, egentlig ganske kult, konsept... Hvorfor i all verden skulle Netshop lide for noe som er skjedd pga en defekt vare fra Psdata? Er jo ganske opplagt at Psdata må dekke skjermkortet.

Jeg synes ingen av dem trenger å få ''svi'' for at skjermkortet. Netshop som distr/forhandler vil jo få dekket dette kortet av produsenten likevel, PS Data vil ikke få det...

 

- Judaz -

Hvorfor tror du netshop vil få kredit på et produkt som er vannskadet utenfra?

Lenke til kommentar

Greit nok.smile2.gif

Trodde det bare fungerte likt som med feks. voltmodding eller bytte av kjøleblokk på skjermkort. Men det er vel noe helt annet igjen.

Voltmodding kvalifiserer vel til å påføre varen en mangel selv, og da har ikke selger ansvar for det. Samme hvis man monterer kjøleblokken feil, men å montere vannkjøling på et skjermkort skal gå greit.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dette er egentlig latterlig:

 

PS-Data bør dekke BW-settet, som de igjen kan ta videre med TT.

Netshop bør dekke skjermkortet, som de igjen kan ta videre med sin leverandør.

Case closed & everyone happy.

 

<snip-rant>

Er dette noe du syns..eller noe du *veit*?

Så dersom jeg heller kaffe utover PC'n min så er det bare å sende inn alt som er ødelagt til ulike leverandører av Hw'n jeg måtte ha i "riggen".. og regne med at jeg får nye varer i retur..?

"Me think not.."

 

Edit:

PS-Data.. "kom på banen" og uttal dere om "bigwater" settet.. og denne konkrete saken..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dette er egentlig latterlig:

 

PS-Data bør dekke BW-settet, som de igjen kan ta videre med TT.

Netshop bør dekke skjermkortet, som de igjen kan ta videre med sin leverandør.

Case closed & everyone happy.

 

Latterlig, og da mener jeg SKIKKELIG latterlig om PS-Data skal dekke et skjemkort til 4000 kroner, p.g.a at BW-Settet de solgte for noen skarve hundrelapper kollapset.

Er enig i at de burde gi garanti på BW-settet, og det har de jo allerede sagt de er villige til forbruker.

Det sier seg tross alt selv at PS-Data ikke kommer til å få noe som helst kompansert hvis de dekker skjermkortet.

 

Skjønner heller ikke hvorfor trådstarter i det hele og det store lager en "BIG" case ut av det hele når han likevell kunne sendt inn skjermkortet til Netshop som hadde erstattet det på dagen.

 

-z00l-

Det er jo helt latterlig av deg å be trådstarter svindle en uskyldig tredjepart. Netshop,gfxcard produsent kan ikke noe for dette,og skal dermed ikke belastes for det et produkt solgt av Psdata har forårsaket.

Lenke til kommentar
PS-Data har ikke garanti på Netshop sine produkter. Så simpelt er det.

Trådstarter kan få sendt inn og avgjort saken på dagen, men nei:

Her må vi gjøre ting "vanskelig".

 

Jaja, håper du kommer ingen vei med PS-Data når det gjelder skjermkortet ditt.

 

-z00l-

Hallo? Må jeg ta å sakse direkte fra forbrukerkjøpsloven siden du hoppet glætt over det kvtl har sagt før i tråden?

 

§ 34. Produktskader

 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

 

Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.

 

LES DETTE! Mens du tenker over at det var vannblokken som psdata solgte sin skyld at skjermkortet ble ødelagt.

 

Og en ting til. Vannskadede produkter får man IKKE dekket, og netshop vil IKKE få kreditt fra sin leverandør på det skjermkortet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...