Gå til innhold

Psdata og garantisak vdr. dødt skjermkort


Anbefalte innlegg

Den dekk historien din må jeg nesten krangle litt på, hvis opel produserer og selger dekk som ikke holder mål skal ikke de bare erstatte volvoen, de skal betale eventuele sykehus regninger. Og krangler de i retten skal de få betale saksomkostninger også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor returnerer du ikke bare skjermkortet dit du kjøpte det? De kommer jo ikke til å spørre hvorfor det gikk til helv**e. Jeg tror dette like gjerne kan være en brukerfeil om en fabriksasjonsfeil. Jeg har hatt vannlekkasjer selv, men hiver meg ikke over telefonen og syter til forhandler av den grunn.

 

Vann og elektronikk er som kjent ingen god kombinasjon i utgangspunktet, jeg synes heller ikke det er rettferdig at PS Data skal dekke skjermkortet ditt som en ''følgeskade''.

 

Skjerp dere!

 

- Judaz -

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Spennede/interessant sak dette..

Synes egentlig ikke spesielt synd på trådstarter.. Det med penger til russetida var definitivt ikke ett tungtveiende argument. ;)

Har du råd til ett så dyrt skjermkort.. *og* synes det er greit å modde til vannkjøling. ja da har du råd til å regne med litt svinn.. Vann og el.kretser er ingen god kombinasjon..

Når dette er sagt..

PS-Data/TT bør seriøst vurdere å trekke produktet fra markedet dersom det viser seg at det er av så dårlig kvalitet som det kan se ut som..

Det *kan* jo også være tilfelle at siden settet er så billig.. at en relativt stor andel av kjøpere ikke har evner/kunnskapen til å montere settet, men det virker ikke slik på innleggene.. tvertimot..

Han som nå er på sitt tredje bigwater-sett... Hva med å vurdere å kjøpe ett annet sett... til tredobbelt (minst) pris? Som sagt:

Enten er disse settene så dårlig at de bør trekkes fra markedet, eller så er kjøperne overhodet ikke i stand til å installere/"drifte" ett vannkjølt system..

Venter spent på tilbakemelding fra PS-Data..

:hmm:

Lenke til kommentar

At settene ikke holder mål er jo selvfølgelig dumt, men at PSData ikke har kvalitetssikret disse settene godt nok skal da strengt tatt ikke gå utover forbrukeren.

Du sier det er teit å legge skylden på andre, z00l, hvem sin feil mener du dette er?

 

Hvis ett firma hadde solgt dekk som var godkjente for en hvis vektklasse på bil, og disse viste seg å ikke holde mål, og det pga dette hadde skjedd en kollisjon, kan jeg nesten garantere at dette firmaet ville blitt holdt rettslig ansvarlig for alle skader som skyldes dette.

Lenke til kommentar

Da har man ihvertfall lært at når man skal drive med risikofylte greier, som vannkjøling er det lurt å kjøpe noe skikkelig.

Men jeg kan ikke helt skjønne hvordan en metallblokk kan begynne å lekke pga. slitasje. Er jo ikke syre i vannet (forhåpeltligvis).

 

Men, hvis blokken har blitt behandlet litt hardt ved montering så...

Lenke til kommentar

Tror ikke PS data selger et produkt som ødelegger andre deler i en PC.

For meg så kan dette lik så greit se ut som brukerfeil.

Selv har jeg et dangerden sett som fikk lekasje i går, og jeg går ikke å syter til leverandøren pga dette. Fant selv ut at jeg hadde gjort en feil ved å ikke bytte ut vannet ofte nokk.

 

Men som sagt, vann og elektrisitet er ikke noe god kombinasjon. Og _når_ man kombinerer dette så er det på _eget_ annsvar.

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at disse settene er såpass billig. Har hørt svært mange klage over kvaliteten på de. Det burde være en pekepinne for andre som har

tenkt å gå til innkjøp av et slikt sett.

 

-z00l-

At du har hørt at disse settene ikke holder bra kvalitet, gjør ikke at andre forbrukere har hørt dette, ei heller at man skal forvente å ha kastet flere tusen kroner ut av vinduet som følge av skader BW settet har forårsaket.

Det er noen som har erstatningsansvar her, og det er PS Data. Hvordan de vil gå videre med dette til TT, slipper vi som forbrukere å bry oss om, da vi skal forholde oss til forhandleren vi kjøpte produktet av

Lenke til kommentar
Hvorfor returnerer du ikke bare skjermkortet dit du kjøpte det? De kommer jo ikke til å spørre hvorfor det gikk til helv**e. Jeg tror dette like gjerne kan være en brukerfeil om en fabriksasjonsfeil. Jeg har hatt vannlekkasjer selv, men hiver meg ikke over telefonen og syter til forhandler av den grunn.

 

Vann og elektronikk er som kjent ingen god kombinasjon i utgangspunktet, jeg synes heller ikke det er rettferdig at PS Data skal dekke skjermkortet ditt som en ''følgeskade''.

 

Skjerp dere!

 

- Judaz -

Moral... Er et spesiellt, egentlig ganske kult, konsept... Hvorfor i all verden skulle Netshop lide for noe som er skjedd pga en defekt vare fra Psdata? Er jo ganske opplagt at Psdata må dekke skjermkortet.

Lenke til kommentar

Apropos, jeg mener å huske at det var noen skjermkort som hadde noe interessant i manualen, det gjelder også mitt Connect3d kort.

Det står at montering av vannkjøling i _systemet_ bryter garantien på skjermkortet. Vet ikke om det er slik på andre komponenter også, men er dette tilfellet, så ja...

Lenke til kommentar
Men som sagt, vann og elektrisitet er ikke noe god kombinasjon. Og _når_ man kombinerer dette så er det på _eget_ annsvar.

Hvordan kan du si at det er på eget ansvar? Vannkjølingssettene blir solgt for bruk i pc, blir de ikke? Eller skal man kanskje feste dem til panna på en varm sommerdag for å kjøle seg ned?

Man forventer at det man kjøper til bruk i en pc er lagd for bruk i en pc. Om det er vann, eller luft er likegyldig. Vannkjølingssettet er solgt for bruk i pc, ergo, er det ikke på eget ansvar, og det kan vel heller ei sies å ikke være en god kombinasjon.

 

Den argumentasjonen mange av dere kommer med er helt utrolig. For å trekke en paralell til god gammel luftkjøling med vifter: Viften klarer på en eller annen måte å løsne (blokka lekker) den treffer skjermkortet (vannet treffer skjermkortet) og følgelig ødeligger skjermkortet.

Hva hadde dere sagt her? Dette må jo selvfølgelig erstattes, men hvis man fortsetter med tankegangen deres, så burde det vel bli noe sånn som "Objekter som roterer i høy hastighet i nærheten av pc komponenter vet jo alle at ikke er lurt. Når dere monterer noe slikt i pc'en deres så må man forvente at noe slikt kan skje. Det er deres egen feil" Litt på spissen kanskje, men ja...

Lenke til kommentar

For å si det sån hadde skjermkorte blitt ødelagt pga at jeg monterte det feil eller dårlig.. sjitt au..

 

Men når blokka lekker og ødelegger det.. og blokka er laget for ikke å åpnes..

Og da mener jeg ikke rundt nipler/tilkoblingen. men mellom plexien og kobberen.

Står det i kjøpsloven at da skal Den du kjøpte blokka av skal betala for skadene dette har forårsaket.. er ikke vits å krange mer om hva folk syns.. slik er det..

Endret av Death[]Angel
Lenke til kommentar

Kjøpte for lenge siden en Danger Den maze blokk fra http://www.netconnection.no/ Hele blokken var av kobber (loddet sammen med tinn) og den begynte å lekke etter en stundt, jeg hadde kabinett hvor hovedkortet sto på høykant så da lakk det ned på skjermkortet når cpu blokka begynte å lekke. Jeg sendte en mail til netconnection (er veldig sikkert på at det var de, men ikke helt) og de la seg flate og erstattet alt med engang. (hadde ett ATi 9800 pro kort den gangen tror jeg.) Jeg fikk til og med en bedre blokk og en del silikon slange. tror de var fullt klar over at dette var dems ansvar og at her var det bare å punge ut.

 

Vil råde deg til å ikke gi deg, en produkt som brukes i sitt tiltenkte miljø og formål skal ikke feile av normal bruk, dette er helt klart en produksjons feil og skal erstattes ifølge kjøpsloven.

 

Forøvrig synes jeg den dekk sammenlikningen var feil. Hvis jeg hadde kjøpt noen vanlig dekk til min bil som plustlig hadde sviktet hadde jeg krevd alle omkostninger dekket. Kjøpsloven er veldig klar på dette synes jeg!

 

Ha det morro i russetiden! Vil råde deg til å holde av penger til den istedet for pc ;)

Endret av Flipflap
Lenke til kommentar

Virker som det er litt produksjonsfeil på BigWater blokkene, det er ALTFOR mange som har fått vannlekasjer. Jeg nekter å tro at alle skrur igjen for hardt (som også kan ødelegge cpu-blokka).

 

Er så glad jeg avbestilte de 2 BW-settene jeg bestilte før jul hos PSData.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Hvis skaden på skjermkortet er en årsak som følge av at det var en feil ved vannkjølingen (noe jeg antar siden det lekket ved fabrikk forseglingene blant annet) så har de faktisk plikt å erstatte skjermkortet ditt. Dette kommer klart fram av forbrukerkjøpsloven.

 

Altså, du har rett til nytt skjermkort også eller å få erstattet utlegget ditt.

 

§ 34. Produktskader

 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

 

Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.

Var den der jeg brukte mot mpx.no. Sitter her nå med et nytt 6800Ultra kort etter mye masing, men dog, det funka :yes:

Lenke til kommentar
Apropos, jeg mener å huske at det var noen skjermkort som hadde noe interessant i manualen, det gjelder også mitt Connect3d kort.

Det står at montering av vannkjøling i _systemet_ bryter garantien på skjermkortet. Vet ikke om det er slik på andre komponenter også, men er dette tilfellet, så ja...

Så betyr det at du ikke får noe på garantien. Men det er helt uinteressant i denne saken. Forbrukerkjøpsloven sier nemlig at du kan benytte reklamasjonsretten så sant skaden ikke skyldes normal (forventet) slitasje, eller feilaktig bruk - noe som ikke ser ut til å være tilfelle her.

 

Siden firmaer ikke har lov til å selge noe som begrenser forbrukerens rettigheter i følge loven, så kan du trygt lene deg på Forbrukerkjøpsloven, og ignorere hva som står om garanti.

 

Den eneste gangen du trenger å bry deg om garanti er når den gir deg bedre rettighter enn loven.

Lenke til kommentar

Til deres informasjon så vil PSdata rette krav for dekning av sine utgifter videre til thermaltake. De fleste norske butikker har gode avtaler ang defekte produkter hos sine leverandører.

 

Og alle dere som mener at psdata ikke skal trenge å betale noe her.

 

LES KVTLS FØRSTE INNLEGG. Der står det nemlig et lite avsnitt fra loven. Hva sier den?

Lenke til kommentar

Jeg har dårlig tid nå, så jeg har ikke lest igjennom hele tråden, men personlig har jeg god erfaring med å ta kontakt direkte med produsent for slike saker. De er ofte mer velvillig en netshop (les: Komplett. Hadde et kamera som var DOA, men det er en annen sak...)

 

Så jeg anbefaler deg å ta kontakt med produsent...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...