Gå til innhold

Psdata og garantisak vdr. dødt skjermkort


Anbefalte innlegg

Er det kjøper som skal bevise at han har gjordt alt rett, eller selger som skal motbevise det?

Hei,

 

Ja - godt spørsmål der.

 

Hadde det drejet sig om utstyr til 1 million - kunne det ha blitt en interessant sak.

 

Uannsett så hadde forbrukerrådet vert nødt for å finne en ekspert innen BigWater vannkjøling, før de hadde tatt stillig til noget som helst.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det kjøper som skal bevise at han har gjordt alt rett, eller selger som skal motbevise det?

Hei,

 

Ja - godt spørsmål der.

 

Hadde det drejet sig om utstyr til 1 million - kunne det ha blitt en interessant sak.

 

Uannsett så hadde forbrukerrådet vert nødt for å finne en ekspert innen BigWater vannkjøling, før de hadde tatt stillig til noget som helst.

 

Mvh

Kimmer

Innenfor de 6 første månedene av et kjøp så er det selger som skal bevise at kjøper har gjort feil.

 

EDIT: og dette er en faktor som har gjort at mange kunder har vunnet saker i forbrukertvistutvalget, spesielt på fuktskade på mobiltelefon. :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hei,

 

Til trådstarter:

 

Tror jeg har funnet en eller kanske to mulige årsaker til dine 2 lekasjer på blokken.

 

Har hele tiden satt med en fornemelse av, at der var noget jeg hadde glemt ut eller oversett mht Caliber og BigWater settet (i den store BW tråd).

Fant ut av nu, hva det var:

 

1. Her anbefaler du en annen forumbruker å skifte ut LED-lyset i blokken med et UV-LED.

Har du selv laget denne mod? (denne 'modden' er ikke omtalt i manualen)

For at utføre denne operation, må man skille plexi fra kobberblokken ved å løsne 4 skruer.

Hvor mye varme et UV-LED utvikler utvikler i forhold til originale LED-lys - vett jeg ikke. Jeg har ikke peiling på heller, hvilken (stråle)innvirkning UV-lys (på tett hold) har på plexiglasset eller på den nærliggende O-ring.

Muligt dette kan være årsak til din lekasje ved LED-dioden (hvis du har byttet ut LED-dioden da).

 

2. I dette innlegget forteller du selv om en GRUSOM opplevelse, der kammeraten din hadde stoppet radiatorviften og efter 4-5 timer ble du mødt "med en bølgende hete" fra PC'en, brente fingre og en idle temp i SpeedFan på 87 grader.

Denne ekstreme varmepåvirkning kan ha påført plexi'en en permanent skade - dvs små sprekker i plexi'en, der vokser over tid og til sist resulterer i en lekasje.

 

3. Her spørger du en annen bruker om, hvilken rekkefølge han har på sine enheter. I manualen er det klart illustrert med en tydelig diagramtegning - hvilken rekkefølge enheterne skal ha i flow'et.

Kanske du har hatt feil rekkefølge? Fikk du forresten kjøpt og montert flowmetret, tempmåleren og GPU-blokken?

 

4. Her forteller du, at du brukte baterivann til å teste systemet før montering.

Jeg tror ikke, at dette har nogen skadelig virkning på systemet - men batterivann er ikke nevnt i manualen som noget alternativ til kjøleveske.

 

Her kommer du selv med et bra eksempel på, hvor lett det er, å overse/glemme en vigtig detalje ved montering av hardware i PC'en.

 

Jeg er sikker på at alle web-shopperne følger med i hardwareforummerne. Dette er jo ganske naturligt, hvis man vil følge med på, hva der rør sig på 'markedet'. Og i dette tilfelde ku PSdata ha funnet disse innlegg like lett, ved å se igennem posthistorikken din.

 

PS. Hvis det er rigtigt (det som Alasort skriver), at selger skal bevise, at kjøper har gjort feil - da kan det jo være, at PSdata allerede da de snakket med dig, ku konstantere brukerfeil og således ikke vil/ville erkende nogen erstatningsplikt.

 

Ja - unnskyll mig! Men jeg blir lidt irretert - når nogen blir forbannet over, at andre nevner ordet "brukerfeil".

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Jeg kommer aldri til å benytte meg av psdata igjen, og det anbefaler jeg heller ingen andre å gjøre.

 

Så du vil legge ned ei heil bedrift bare fordi du ville spele / leike russisk rulett med pc'n din ved og kjøpe BW settet?

 

Om alle skulle ha fulgt dine (og andres) anbefallinger ville vi ikkje hatt igjen ein butikk.

Alle ville gått konk, og vi ville ikkje hatt noken og bestille fra.

 

BW settet var billig, kva meir kan du forvente av det?

Lenke til kommentar
Til trådstarter!

 

En ting er sikkert, så fort jeg får penger skal pumpe og CPU-blokka til mitt BW byttes til noe av langt bedre kvalitet. Selv om det ikke finnes noe tvil om at PS-data er ansvarlig, og et rettslig oppgjør ville gitt kunden medhold, så kommer ikke jeg til å ta sjansen på at min PC blir ute av drift for en lengre periode.

 

Jeg har skjelden sett frekkere drittsekker enn disse tullingene som påstår feil installering og/eller vann passer ikke i PC osv... Og at de deretter kan prestere å skrive at PS-data ikke er ansvarlig, selv om loven her er krystallklar. Pffft.... Tullinger..

 

Det å mene at det er dumt at PS-data må, etter loven, erstatte skjermkortet, er helt greit. Men å komme med svada for å bakke opp sine meninger er ikke greit.

 

At en nettshop prøver å snike seg unna fordi kunden ikke kjenner sine rettigheter, eller fordi de spekulerer i at kunden ikke vil gå til sak, er helt uakseptabelt.

 

Har handlet for siste gang av PS-data. Og kan bare håpe at andre gjør det samme, for slik oppførsel må vi kunder straffe dem for.

Voks opp ! En liten feil-vurdering fra Ps Data sin side,og plutselig er helvette løs ??? Skjerp dere,det må da for F*** gå ann å gjøre feil,de er sikkert ikke mer enn mennesker de heller.....virker som om de er interressert i å ta en ny vurdering av saken,så da regner jeg med at ting ordner seg.

 

Hvis det ikke er lov til å gjøre feil,og at du slutter å handle på PS Data av den grunn,så er ikke det noe tap for Ps Data !

Lenke til kommentar
Jeg kommer aldri til å benytte meg av psdata igjen, og det anbefaler jeg heller ingen andre å gjøre.

 

Så du vil legge ned ei heil bedrift bare fordi du ville spele / leike russisk rulett med pc'n din ved og kjøpe BW settet?

Jeg tror nok grunnen heller er at PS data påfører ham et tap på 4000kr ved ikke å følge norsk lov. :roll:

 

 

Om alle skulle ha fulgt dine (og andres) anbefallinger ville vi ikkje hatt igjen ein butikk.

Alle ville gått  konk, og vi ville ikkje hatt noken og bestille fra.

Dette er tydeligvis en overdrivelse som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Derimot ville det kanskje skje at butikker var forsiktigere med å selge utrygge produkter.

 

BW settet var billig, kva meir kan du forvente av det?

Kanksje at det virker, og ikke ødelegger resten av PC'n :p

Lenke til kommentar
Jeg kommer aldri til å benytte meg av psdata igjen, og det anbefaler jeg heller ingen andre å gjøre.

 

Så du vil legge ned ei heil bedrift bare fordi du ville spele / leike russisk rulett med pc'n din ved og kjøpe BW settet?

 

Om alle skulle ha fulgt dine (og andres) anbefallinger ville vi ikkje hatt igjen ein butikk.

Alle ville gått konk, og vi ville ikkje hatt noken og bestille fra.

 

BW settet var billig, kva meir kan du forvente av det?

Kjøper du ett vannkjølingsett, så forventer man ikke at det har noen russisk-rulett-aspekter ved seg. Det er egentlig synd det har vært lekkasjer i flere BW-sett, setter vannkjøling i ett dårligere lys, skulle gjerne likt å sett at det var mer populært.

 

AtW

Lenke til kommentar

Får si det sånn. Vannkjøling er risikosport. står klart å tydelig at å fjerne/bytte kjøleelement som er fastmontert på HK og GPU er et brudd på garantien. Har stått på alle skjermkort jeg har kjøpt. Så at han fikk byttet det skjermkortet er jo ren lottoflaks. Netshop byttet det av goodwill og god PR. Et smart trekk. PS Data har faktisk rett her. Når du bryter garantien på et produkt så har du ikke rett på å få nytt selv om noe annet ødela det.

 

 

Synd men sant. Lev med det. Du har fått byttet kortet nå så hold kjeft. Du har hatt mer flaks enn du fortjener.

Lenke til kommentar
Får si det sånn. Vannkjøling er risikosport. står klart å tydelig at å fjerne/bytte kjøleelement som er fastmontert på HK og GPU er et brudd på garantien. Har stått på alle skjermkort jeg har kjøpt. Så at han fikk byttet det skjermkortet er jo ren lottoflaks. Netshop byttet det av goodwill og god PR. Et smart trekk. PS Data har faktisk rett her. Når du bryter garantien på et produkt så har du ikke rett på å få nytt selv om noe annet ødela det.

 

 

Synd men sant. Lev med det. Du har fått byttet kortet nå så hold kjeft. Du har hatt mer flaks enn du fortjener.

Han har ikke fjernet noe kjøleelment på GPU, og som poengtert uendelig mange ganger før i tråden, så har ikke garantien noe med saken å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sånn som jeg leste det (ja jeg lest alt) så bruke han TT settet på GPU og CPU?. Uansett. Vannkjøling innebærer en risiko. Så spruter vann utover en PC så er det din feil. Men moralsk sett er dette noe annet. Varen ble defekt så derfor ble noe ødelagt.

 

Så nei. PS data har ikke ansvar, men JA de burde ha byttet kortet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Han har ikke fjernet noe kjøleelment på GPU, og som poengtert uendelig mange ganger før i tråden, så har ikke garantien noe med saken å gjøre.

 

Ditt (og flere andres) utsagn bærer preg av en utrolig selvsikkerhet i denne saken.

Jeg forbeholder meg retten til å tvile sterkt på at det er så svart-hvit mht. erstatning (skjermkortet) slik noen av dere jurister? tydeligvis mener..

Dette er en sak som jeg gjerne så trukket for retten, men nok en gang:

Jeg må støtte bidragsytere som "Gromit" i å påpeke at vannkjøling innebærer en risiko og at du som bruker må ta følgene av evt. skader som oppstår.

Vil ikke bruke så sterke ord som andre her, men trådstarter har vært heldig og har ingen grunn til å gå så hardt ut mot PS-Data..

Å nærmest oppfordre til at andre ikke skal handle der fordi han har en (etter *sitt* syn) negativ erfaring er som Kimmer påpker *umodent*.

Lenke til kommentar

Dersom BW'n er montert riktig er jo selvfølgelig PSdata ansvarlig for å erstatte en ødelagt PC/Skjermkort. Dere som argumenterer annerledes er jo helt på villspor.

 

Dersom jeg kjøper et nytt kjøleskap og det lekker ned hele kjøkkenet så jeg må rive opp golvet osv. Tror dere erstatningsansvaret for LEVERANDØR begrenser seg til kjøleskapet? Ærlig talt, tenk litt.

 

 

Hvordan kan noen mene at NETSHOP bør erstatte skjermkortet ? Hvordan i alle dager kommer dere fram til det?

 

Det er jo som å si at hvis ei steinblokk knuser bilen min så må de jeg kjøpte den bilen av erstatte skaden.

 

Netshop har jo INTET ansvar for å dekke skade forårsaket av tredjepart!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Derfor er det jo helt fantastisk at NETSHOP ikke bare erstatter skjermkortet, men også faktisk løser saken for en konkurrent (samt får VELFORTJENT reklame :))

 

 

Høres jo også MERKELIG ut om PSdata ikke har en avtale med leverandør på et eller annet vis som dekker slike ting. Veldig merkelig.

Nei, PSData........gå i skammekroken. Dette er ikke mye kundevennlighet må jeg si.

Lenke til kommentar

Tar meg tid til å svare deg kimmer :

 

1.- Han sier at om en annen bruker ønsker sterkere effekt så kan han skifte ut led'en med en annen , kan ikke se at han skriver at han har gjort det selv.

 

...men du har allikevel er flott LED i selve cpu-blokka som jo gir noe lys, i tilfelle du ikke var klar over det. For den ultimate opplevelsen skaffer du deg noen uv-katoder (som jo ikke koster all verdens), og bytter ut den blå LED'en i blokka med en uv-LED.

 

2.-

Det viste seg i etterkant at en av de tidligere besøkende hadde vist spesielt stor entusiasme ovenfor min lysende sunbeam rheobus, og mente kanalen som styrer radiator-viften var penest med rødt lys. Som alle her med en slik vet, betyr rødt lys lavt turtall på en eventuell tilkoblet vifte, i dette tilfettet så lavt at viften bare stod og brannt.

 

Noen av egenskapene til Acrylic plastic er at det må minst en temperatur på 260 Fahrenheit eller 130C grader før man kan begynne å bøye på det og når man oppnår denne temperaturen så er cpu død for lenge siden.

Hvis du tenker på ekspansjons/kontraksjonskapasiteten til plastikken så har den verdien på 1/32 of inche per foot for each 20CF increase, altså i overkant av 0,02Cm pr 10C økning (en veldig cirka beregning).

Hvis da rom temperatur vanligvis er 20C så vil en økning til 83C ca tilsvare en ekspansjon av materialet på maks 0,04Cm hvis lengden er omtrent 5cm.

 

Uansett så hvis temperaturen var årsak til at det ble lekasje så skulle denne lekasjen ha opstått der og da, ikke nå i ettertid.

 

3.- Når det gjelder rekkefølgen i et vannkjølingssystem så burde det ikke ha så veldig mye å si untatt at man kan oppnå bedre temperaturer ved å montere i en viss rekkefølge. Min personlige rekkefølge er : Vanntank>Pumpe>CPU>Varmeutveksler>Vanntank men jeg kunnet gjerne ha montert en radiator nr 2 etter cpu og så valgt å kjøle ned gpu + Nb. Uansett så lenge man har montert alle komponenter så er det vanskelig å skade noe annet en systemet ved at man for eksempel starter datamaskinen med en gang og dermed svir av cpu. Men selve vannkjølingssystemet kan neppe bli skadet av hvilken rekkefølge man monterer det i.

 

Det er også irrelevant om han har kjøpt ekstrautstyr og montert dette så lenge han har montert det forsvarlig.

 

4.- Dette punktet viser jo kun at du ikke har så mye kjennskap til vannkjøling, Batterivann er 100% renset og destilert vann og er veldig egnet til å brukes i vannkjøling til motsetning fra springvann som er både skittent og lite egnet.

 

Derimot hadde han brukt batterisyre så hadde jeg forstått bekymringen dine.

 

Og når det gjelder den episoden hvor han desverre greier å ta knekken på sin splitter nye psu fordi han glemte å sjekke hvilken innstillingen den stod på (110v kontra 220) så synnes jeg det er et flott eksempel på hvor ærlig han er fordi han tok kontakt med butikken og forklarte at han hadde drittet seg ut og at han hadde gjort en tabbe.

 

Personlig så burde alle strømforsyninger som selges i norge selges uten denne røde knappen da den er til mer ugagn enn annet (skoleelever som har det veldig gøy).

 

 

Igjen så påminner jeg deg og alle andre som er litt raske til å ta beslutninger til å sjekke litt opp faktaene før dere drar konklusjon, til syvende og sist så er det jo butikken selv som må ordne opp og da tipper jeg at en eventuelt brukerfeil vil komme godt til syne.

Lenke til kommentar
Får si det sånn. Vannkjøling er risikosport. står klart å tydelig at å fjerne/bytte kjøleelement som er fastmontert på HK og GPU er et brudd på garantien. Har stått på alle skjermkort jeg har kjøpt. Så at han fikk byttet det skjermkortet er jo ren lottoflaks. Netshop byttet det av goodwill og god PR. Et smart trekk. PS Data har faktisk rett her. Når du bryter garantien på et produkt så har du ikke rett på å få nytt selv om noe annet ødela det.

Har du i det hele tatt lest innleggene som sier noe om det norske lovverket, eller synser du bare uten å bry deg om loven.

 

Ja, det er brudd på garantien til HK og GPU, men hvis du hadde giddet å lese tidligere innlegg så ville du sett at det ikke har noe med saken å gjøre.

 

Saken er jo at kjøleelementet som ble brukt slik det er ment har forårsaket skade på annet utstyr, og at reklamasjonen på kjøleelementet derfor ifølge norsk lov skal dekke skader på grafikkkort.

 

Men hva forbrukerkjøpsloven faktisk sier er visst ikke interessant for deg :roll:

Lenke til kommentar

Grommit, TL1000S :

Vannkjøling er like stuereint som for eksempel konvensjonell kjøling og har de samme kravene til kunnskap som konvensjonell kjøling.

Kunnet like godt kommet med utsagnet at Montering av en konvensjonell kjøler er en risikosport fordi du kan knuse kjernen (på en viss amd serie).

 

Dere baserer dere på at vannkjøling=farlig noe som er svada, vannkjøling er like bra som konvensjonell kjøling så lenge man gjør alt riktig, og hvis man monterer noe feil så tar man som regel livet av systemet den første uken.

Lenke til kommentar
Ditt (og flere andres) utsagn bærer preg av en utrolig selvsikkerhet i denne saken.

Jeg forbeholder meg retten til å tvile sterkt på at det er så svart-hvit mht. erstatning (skjermkortet) slik noen av dere jurister? tydeligvis mener..

Kanskje vi ville vist mindre selvsikkerhet hvis noen av dere som mener noe annet, hadde brydd seg med å diskutere hva norsk lov faktisk sier, i stedet for å komme med generelle utsagn om at den som tar en risk må dekke skaden selv.

 

Loven er sitert flere ganger, men jeg har ikke sett at du eller andre har henvist til noe i loven som skulle tilsi at PS data ikke er ansvarlig her. Uten det, er det bare synsing.

 

Dette er en sak som jeg gjerne så trukket for retten, men nok en gang:

Jeg må støtte bidragsytere som "Gromit" i å påpeke at vannkjøling innebærer en risiko og at du som bruker må ta følgene av evt. skader som oppstår.

Hvor i lovverket står det at lovlige produkter som innebærer en risiko ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven? Eller er dette bare din personlige mening (som ikke har relevans for lovanvendelsen)?

 

Vil ikke bruke så sterke ord som andre her, men trådstarter har vært heldig og har ingen grunn til å gå så hardt ut mot PS-Data..

Så du mener det er helt greit at PS Data påfører en kunde et tap på 4000kr fordi de ignorerer forbrukerkjøpsloven? Hver sin smak, men jeg foretrekker å handle hos bedrifter som jeg kan stole på at oppfyller mine rettigheter hvis noe går galt.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at trådstarter skriver en klage til forbrukerrådet og poster den her når han får svar fra de og psdata når de har skrevet sin begrunnelse for å ikke gi erstatning for dryppvått skjermkort..

 

I mellomtiden kan jo moderatorene stenge tråden. For det blir bare skittkasting om hvem som mener de har rett.

 

Vannkjøling er fint det, men når du bruker vann i nærheten av elektronikk så bør du kjenne besøkstiden din på hva som skjer hvis lekkasje oppstår. Det mener jeg er en kalkulert risiko når du bruker vann som kjøling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ditt (og flere andres) utsagn bærer preg av en utrolig selvsikkerhet i denne saken.

Jeg forbeholder meg retten til å tvile sterkt på at det er så svart-hvit mht. erstatning (skjermkortet) slik noen av dere jurister? tydeligvis mener..

Kanskje vi ville vist mindre selvsikkerhet hvis noen av dere som mener noe annet, hadde brydd seg med å diskutere hva norsk lov faktisk sier, i stedet for å komme med generelle utsagn om at den som tar en risk må dekke skaden selv.

 

Loven er sitert flere ganger, men jeg har ikke sett at du eller andre har henvist til noe i loven som skulle tilsi at PS data ikke er ansvarlig her. Uten det, er det bare synsing.

<snip-rant>

Jeg kan ikke se at du har sannsynliggjort at du har noe mer greie på lovverket, tolkning av denne samt praksis i slik saker mer enn at det du skriver..er.. nettopp.. synsing..

Greit?

Dette er ett diskusjonforum..

Jeg (og alle andre) kan/skal diskutere her..

Retningslinjer skal følges.. og en god regel er å dempe tonen.. og unngå noe som likner personangrep..

Jeg har sagt hva jeg mener i denne saken.. det står jeg for.. og dersom du og andre har konkrete argumenter som overbeviser meg slik at jeg endrer standpunkt er det fint..

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Vannkjøling er fint det, men når du bruker vann i nærheten av elektronikk så bør du kjenne besøkstiden din på hva som skjer hvis lekkasje oppstår. Det mener jeg er en kalkulert risiko når du bruker vann som kjøling.

 

Fungerer et produkt slik det skal og montering er riktig så skal denne risikoen være like stor som at viften på cpu-kjøleren plutselig stopper å går.

 

Selvsagt så vet alle som monterer vannkjøling at det er en risiko om man selv gjør en feil, og jeg påstår ikke at man da skal påkoste en webshoppe kostnaden pga sin egen inkompetanse, derimot påstår jeg kun at man skal kunne kreve en erstatning som følge av at et produkt ikke holder det det lover ved et vanlig bruksmønster.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...